mag je bij jullie met je eigen dekje rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Re: mag je bij jullie met je eigen dekje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:12

Ik rij ook vaak genoeg op de manege paarden met eigen dekje ;) En voor 1 paard hebben we een eigen hoofdstel *D (met zn 2en gekocht en alleen wij en nog 1 iemand rijden ermee, bit is precies hetzelfde als haar eigen en daar word alleen zei mee gereden)
Hier is het niet zo'n probleem ;) Wij vinden het gewoon leuk om een keer een eigen dekje op te doen en als ik van paard moet wisselen dan laat ik het dekje dat er op dat moment onder zit eronder niet nog 10 min over doen om speciaal mijn dekje eronder te hebben ;)

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:29

bij ons op de manege heeft ieder paard gewoon een eigen zadel.
sommigen passen op meerderen en die doe dan samen.
en bij ieder zaddel ligt altijd een dekje en als je met je eigen dekje wil rijden mag dat altijd wel.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:34

Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als meiden met andere spullen aankomen dan de spullen die wij gebruiken.
Dekjes (schapenvachten) zoeken we altijd uit op het zadel en paard
Een te dik dekje kan een zadel namelijk ook krapper maken waardoor een paard last krijgt.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:40

Bij mij op de manege mag je een eigen dekje gebruiken of gewoon de manege dekjes.

Ik vind het wel leuk als je een eigen dekje mag gebruiken en dat je er een hebt. Maar vind het wel erg overdreven als je veel dekjes hebt voor een manege paard.

Irismonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:16

Op mijn manege mag het wel, het hoeft niet.
Ik heb het wel :D
Maarja, ik rijd op pony's, en na mij is een volwassenles, dus mijn pony wordt niet overgenomen :P
Alleen sinds kort is mijn dekje kwijt |(
Dus nu ga ik binnenkort (lees, als de naaimachine het weer doet :')) een eigen dekje maken :D

Ik heb al fleece stof etc.
Daarmee wil ik dan uiteindelijk ook gaan rijden :)

Xx Irismonty
PS. Als je wilt weten hoe je een dekje maakt, kan je PBen ;)

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:46

Dat zie je bij ons op de manege niet, gewoon allemaal hetzelfde dekje met de manege naam erop. *D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:08

Hmmm, mijn mening: wat een flauwekul allemaal zeg, eigen peesjes/zadels/hoofdstellen voor een manegepaard waar je 1x per week op rijdt.

Op de manege waar ik werk, hebben alle paarden en pony's een eigen zadel en eigen hoofdstel, hangt allemaal op naam en hier mag dus niks van pensionklanten bij. Ook hebben de paarden allemaal een donkerblauw dekje onder het zadel en een donkerblauw halster aan de deur hangen en ook hebben de paarden allemaal een eigen tasje met borstels erin en de naam erop. Voor het poetsen mogen de lesklanten wel hun eigen borstels gebruiken omdat die tasjes toch vaak ondanks het met regelmaat uitzoeken ervan niet helemaal compleet zijn. Eigen halster mogen ze van ons best gebruiken bij het poetsen en zadelen enzo maar eigen dekjes hebben we liever niet i.v.m schimmel enzo. De zadels worden allemaal 1 x per jaar nagekeken door de zadelmaker hoe dit op het betreffende paard/pony ligt en zo nodig wordt dit aangepast. Wij willen dus niet dat er 3 verschillende zadels op 1 paard ligt. Ook het gedoe met eigen hoofdstellen hebben wij (nuchtere zeeuwen waarschijnlijk ;)) nog nooit van gehoord maar zouden wij ook niet accepteren. De paarden en pony's hebben allemaal een eigen hoofdstel wat prima past en dan hebben we geen zin in dat gemieter dat er steeds bitten worden verwisseld die vervolgens geheid een keer kwijtraken en hoofdstellen die niet goed op maat zitten enzo, daar hebben wij ook geen tijd voor hoor omdat ook nog eens te moeten controleren. En ook geen zin in eigenlijk. (eigen tuig voor een manegepaard?! :? ) En wat betreft peeskappen en bandageren: bandageren wordt bij ons nooit gedaan en er zijn 2 paarden die met beschermers lopen, en omdat dat nodig is kopen wij die voor ze dus dat hoeft een lesklant ook niet van thuis mee te nemen, neem aan dat als een paard dat nodig heeft, dat bij z'n naam in de zadelkamer hangt of aan de box.

Bij ons wordt ook niet met eigen dekjes gereden, onze dekjes (allemaal dezelfde, wel zo netjes voor het zicht) zijn allemaal heel, niet kapot en ook schoon, ze worden iedere week vervangen en gewassen. Het mag alleen op de wedstrijddagen dat er FNRS proefjes worden gereden, maar dan moet degene die op die pony wil dat wel dat wel ff overleggen met degene die er voor of erna op moet, dat het dekje er wel op blijft liggen. Steeds het dekje per ruiter gaan wisselen willen we ook niet hebben, kan niet voorstellen dat dat lekker is voor het paard, zadel op, aansingelen, rijden, singel los, zadel eraf, dekje wisselen, zadel erop, weer aansingelen....Nee hoor, als er een eigen dekje onder ligt, blijft dat er ook onder tenzij het paard een hele lange tussenpauze heeft waarbij het toch afgezadeld wordt.

Klinkt misschien niet zo flitsend als een manege waar alles mag, maar steeds dat gemieter met dat tuig en bij die paarden, nee dat willen wij niet.
Wij hebben alles eigen voor die paarden en dat past allemaal prima, dus niet steeds andere spullen van lesklanten erop.
Er is 1 ruiter die met eigen beugels rijdt, want die rijdt liever met van die veiligheidsbeugels met van die elastieken die losschieten als je valt, nou prima maar zij wil niet dat er iemand in de les daarna er mee rijdt. Is goed, maar zij moet dus zelf zorgen dat zij die beugels eraan hangt en bij het wisselen van de les haar beugels er weer af haalt en de onze er aan hangt, en zonder dat er teveel tijd in gaat zitten, de volgende les moet wel gewoon op tijd beginnen.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:51

Op mijn maneges hebben ze allemaal 1zelfde dekje dus vinden ze denk ik niet goed als ze omgeruild worden,
ik heb het overigerens nooit gevraagd misschien dat het voor een keer wel zou mogen maarja.
op het ponykamp waar ik heen ga mag je wel al je eigen spullen gebruiken zolang het maar past schoon en netjes en heel isXD

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:52

Bij ons op de manege mag ik ook wel met een eigen dekje rijden hoor, dat heb ik ook wel gedaan, maar je moest wel opletten dat ze je paard niet overnamen. :Y)

En ze vroegen altijd wel braaf of ik dat dekje weer mee naar huis nam.. :9 :')

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:25

Op mijn manege vroeger mocht het niet. Wij borstelden de paarden amper zelf en opzadelen deden we al helemaal niet. Laat staan dat ik er zelf even een ander dekje onder had willen leggen. M'n instructrice (en tevens manege-eigenaresse) had me zien komen :')

Dat was echt een ongelooflijk streng mens. Ook tijdens de lessen hield ze niet van tegengestribbel, gezeur of gejank.
Haar kleinste paard was een pony van 1.45 geloof ik. Het was in ieder geval iets haflingerachtig. Verder was er nog 1 wat kleiner paardje en de rest was allemaal een stuk groter (vanaf 1.60?). Er was dus ook weinig getuttel met de paarden van de kinderen uit aangezien er geen pony's waren. Ook geen gedoe met eigen dekjes, halsters, hoofdstellen of borstels dus. Misschien langs de ene kant jammer, maar eigenlijk wel een goede zaak lijkt me. Ten eerste vind ik het zelf niet bepaald hygiënisch ivm luizen en eventuele andere overdraagbare ziektes (zowel met borstels als met dekjes) en daarbij is het een pàk minder gedoe. Elke keer dat bit aan dat hoofdstel hangen en weet ik veel wat allemaal. Dan dat ding nog op maat zetten elke keer dat je een ander paard krijgt. Als er dan wat wordt gepikt of weet ik veel wat is het spel al helemaal op de wagen... Nee hoor. Doe mij dan toch maar zonder al dat gepruts.

Het enige nadeel aan het feit dat alle dieren paarden waren was dat ik als 7jarige dus op een knol van 1.60 moest, op z'n minst. Nu kan je zeggen wat je wil maar dat rijdt echt niet fijn vind ik. Ik heb niet lang daarna een verzorgpony gekregen van mijn eigen grootte en dat voelt toch veel fijner en vertrouwder dan zo'n kolos van een beest waarbij je amper met je voeten degelijk onder het dekje uitkomt...

Bellalover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:13

Je mag wel met een eigen dekje maar die moet dan donkergroen zijn want dat is de kleur van de manege ofso.
Op me oude manege mog je wel met alle kleuren. xd

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 01:02

met les hebben we meestal altijd de manege dekje
een eigen mag wel
en met wedstrijden hebben we weer anderen dan voor les
eentje met logo erop
maar je zou wel met je eigen dekje mogen rijden met wedstrijden

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:19

ik vind dat het best kan met je eigen dekje, ik vind ook niet dat je een zadel of hoofdstel gaat gebruiken. Als niemand voor of na je moet rijden, zou ik het dekje gewoon erop doen ;)

_a_l_y_s_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:41

bij ons mag het wel, je mag ook je eigen hoofdstel hebben als je wil. maar bijna niemand heeft het, sommigen wel een dekje en maar een paar eigen hoofdstel. die leasen dan ook en rijden dan ook 3x per week op hetzelfde paard.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:37

dit mag bij ons nog steeds wel.

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:40

Op mijn aller eerste manege was je verplicht een eigen poetsbox te hebben en een eigen halster om je paard mee uit de wei/stal te halen. Maar een eigen dekje was ook niet nodig. Ik vind het eerlijk wel wat overdreven en ook wel duur om eigen hoofdstellen te kopen voor een manege pony maar dat is natuurlijk je eigen keuze ;) Op de stal waar ik nu rijd hebben de paarden gewoon allemaal hetzelfde dekje en alleen voor de wedstrijden een andere, of je een eigen mag gebruiken weet ik eigenlijk ook niet. Ben het tenminste nooit tegen gekomen.

ponylove2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:00

bij ons mag je je ijgen dekje er op doen als je dat wilt.
8-) *D :D 8-) *D :D

ponylove2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:01

maar als je dat niet wilt alemaal hebben ze een ijgen dekje

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:56

Hier mag je kiezen. Of een paardendeken van de manege of je eigen dekje. Mijn dochter heeft inmiddels eentje met haar naam erop geborduurd.
De pony's en paarden mogen ook gepoetst worden met eigen borstels.

Wat leuk dat op sommige maneges ze dezelfde kleur dekjes hebben. Staat wel leuk!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:01

Bij ons mag het absoluut niet.
Paarden zijn gewend aan de dekjes, hoofdstellen, etc.
Bovendien zijn veel paarden in pension die ook in de lessen meelopen.

_elisah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:21

bij ons heeft elk paard sowieso een dekje, dus waarom geld uitgeven als ie er al een heeft?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:58

Een vriendin die bij mij in de les reed, reed ook wel eens met haar eigen dekje. Maar ik hoef niet meer dan een halster en peesbeschermers ;) . Die kan ik nu wel voor een eigenpaard gaan gebruiken binnekort. En misschien, als ik daar blijf rijden, dat ik ook wel eens een dekje mee kan nemen.
Maar voor zover ik weet mag je dus alleen dekjes, bandages, peesjes en halsters meenemen. Ik denk niet dat een hoofdstel erg op prijs gesteld word, en een bontje alleen op een paard die dat al heeft, en dat zijn er nu geloof ik maar 3 van de 10 zo uit mijn hoofd.

_elisah_ @ Je hebt wel gelijk, ik heb dus maar 2 dingetjes voor de 'lol', waar ik later misschien nog wat aan kon hebben, en dat is dus ook zo.

Maargoed, dingen als hoofdstellen en bontjes vind ik toch echt iets te ver gaan om te kopen..

bal13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:44

bij ons staan ze allemaal al opgezadeld en dan heb je geen tijd meer om je eigen dekje erop te doen (ik heb er wel een)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:58

bal13 schreef:
bij ons staan ze allemaal al opgezadeld en dan heb je geen tijd meer om je eigen dekje erop te doen (ik heb er wel een)

Dan vraag ik mij gelijk af, leer je wel opzadelen bij jullie manege? Ik bedoel, ik zou het gek vinden als je wel leert rijden, maar niet alles wat daarbij komt kijken (en dan bedoel ik natuurlijk niet de minraalwaarde van het gras in de weide, maar jullie snappen het geloof ik wel).

Oh, hier is het ook niet de bedoeling dat je gaat rijden met eigen harnachement.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:52

Ik heb het topic niet volledig gelezen

Bij ons op de manege mag je met je eigen dekje,peesjes of bandages rijden als je dat wilt. Veel ruiters hebben ook hun eigen poetsspullen. Maar ieder paard heeft wel zijn eigen spullen, borstels,zadel,hoofdstel & dekje. Je mag wel niet met je eigen zadel of hoofdstel rijden (want dat past niet altijd) Enkel als je het paard zou huren.