'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:39

De kwaliteit van maneges in Nederland is erg verschillend.
Ik ben zeker van mening dat je veel kunt leren op een manege.

En het ideale manegepaard is een paard die M1/M2 is aangereden, om zo de ruiters wat te kunnen leren.

Anoniem

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:41

er zijn nou eenmaal erg veel slechte maneges in NL, daar komt het vooroordeel vandaan.
en zo zijn er ook veel fjorden die slecht lopen omdat degene die erop zit slecht rijdt... zegt niks over fjorden natuurlijk.

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:48

Ik vind niet dat manegeruiters slecht rijden.
Natuurlijk zullen er vast wel ruiters zijn die niet kunnen rijden maar die vind je denk ik overal wel dat ligt niet aan of ze op een manege rijden. Denk alleen wel dat als je gewoon prive les hebt je beter gaat rijden dan wanneer je met een hele groep les hebt. Tenminste dat was bij mij wel zo toen ik nog op een manege reed.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:50

Dat alle manegeruiters slechter rijden dan de mensen met eigen paarden vind ik vergezocht. Toch vind ik dat je na 3 jaar op een manege rijden niet zomaar aan een eigen paard kan beginnen aangezien je op de meeste manege's zo weinig meekrijgt van de verzorging van een paard. En wat dat aangaat leer je wel veel meer als je een verzorgpony hebt of iets dergelijks, dan leer je veel meer van verzorgen enz. Wat ik absoluut goed vind van een manege is dat er wel echt aan het rijden van de ruiter word gewerkt. Maar om die reden vind ik het ook lang niet altijd goed om als je een paar jaar op een manege hebt gereden een eigen paard te kopen, meestal moeten die paarden zelf gereden worden, ik bedoel daar eigenlijk mee dat die paarden technisch wat bijgebracht moet worden, wat vaak op een manege niet geleerd word. Hiermee bedoel ik dus niet het aangalloperen, maar bijv. het goed bij mekaar rijden, naar mijn inzien word hier op een manege erg weinig aandacht aan besteed.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:33

Ik denk dat mensen met eigen paarden gewoon soms stoer willen doen omdat ze een paard hebben.
tegen mij zei er ook al iemand,waarom koop je geen eigen paard,dat is veel beter en leuker en ik heb geantwoord,oké,je kan er een band mee opbouwen maar ik vind het ook neit slecht dat ik nu op allerlei verschillende paarden kan rijden.Je leert zowat elk paardje kennen tegenover iemand van 10j die al een pony krijgt is het zoo gewoon en als ze dan misschien eens op een ander paard moet rijden weet ze misschien niet hoe ze hem moet aanpakken..

Is maar een voorbeeldje hé maar ik beledig ook geen mensen met paarden! :)
Xx;;

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:00

tja en ik ken veel manege ruiters die doen alsof een paard van hun is en stoer willen doen door ze helemaal in hun eigen spullen aan te kleden........

beetje jammer dat dat steeds erbij word gehaald(jaloezie ofzo?)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:56

Snoevie schreef:
tja en ik ken veel manege ruiters die doen alsof een paard van hun is en stoer willen doen door ze helemaal in hun eigen spullen aan te kleden........

beetje jammer dat dat steeds erbij word gehaald(jaloezie ofzo?)

joh boeie, als die manege ruiters geld willen uitgeven aan een paard wat ze misschien 1 of 2 keer in de week rijden. Lekker laten gaan.
Ik rij zelf ook op een manege, en dan zijn er idd ook altijd wel van die mensen die dan zelf helemaal een zadel gaan kopen, voor een manegepaard. |o Beetje zonde van je geld.. Maarja, als zei dat graag willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:49

Ik heb ooit een dekje gekocht voor 5 euro en vind het af en toe wel grappig om die te gebruiken, maar verder niet. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:52

Oké, nu ik :') Ik heb bijna 7 jaar op een manege gereden en pas toen ik mijn eerste eigen paard kocht en veranderde van stalling zag ik pas hoe SLEEEEEEECHT ik was :D Kon niet eens een paard ontspannen rijden...

Nu, nog eens 3 jaar verder, heb ik tussendoor maar 3x op een paard rondgestapt door medische redenen, maar vanaf vanavond (iek := ) begin ik terug, onder begeleiding om het vanaf de eerste keer goed te leren!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:53

Babico3 schreef:
Ik heb ooit een dekje gekocht voor 5 euro en vind het af en toe wel grappig om die te gebruiken, maar verder niet. :)

Ja idd, maar dat is gewoon leuk af en toe. Maar om nou echt eigen zadel/hoofdstel te gaan kopen die toch lang niet op alle paarden op een manege past! >;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:15

er is hier op de manege een vrouw die 3x per week op hetzelfde manegepaard rijdt,en die heeft daar een duur zadel,eigen hoofdstel,martingaal ed gekocht..........

ok,je rijdt wat vaker,maar ik snap niet dat je dan zulke dure spullen koopt.

en zulke mensen die dan een beetje raar over paarden eigenaren praten,zijn volgens mij zelf een beetje jaloers.......

je hebt er van beide kanten rotte appels bij zegmaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:58

Idd. ;)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:08

Trouwens, ik weet niet meer goed wie het heeft geschreven, maar ik vind dat je manege paarden wel kunt trainen. Ik heb altijd op een manege gereden met hele kleine lessen, en waar de paarden niet heel veel liepen. Ik reed altijd op hetzelfde paard, en met hulp van mijn instructrise kon hij uiteindelijk wel aan de teugel lopen. Mijn instructrise heeft ervoor gezorgd dat er alleen maar de 'beste' ruiters van de groep op het paard reden, of juist iemand die hem met een lekker los teugeltje liet lopen. Naar mijn mening kun je een manegepaard dus best iets leren.

Ik vind ook niet dat maneges slecht zijn, maar ik merk wel nu ik privé les heb met mijn vz-paard ik veel meer leer. Wat logisch is aangezien je in een groepsles veel minder tijd hebt.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:24

Ik denk dat ik me toch maar even in dit topic ga mengen,
ookal krijg ik misschien mensen die het niet met me eens zijn; maar:
- Het licht er ten eerste aan de manege waar je rijdt. Zo heb ik een tijd op een manege gereden waar paarden écht verpest werden, en je met 13 mensen in een bak van 20 x 40 reed.
- Bovendien denk ik dat er wel manegeruiters zijn die goed kunnen rijden, maar dat die groep wel vele malen kleiner is dan mensen met een eigen paard.
Zelf denk ik dat het komt omdat mensen met een eigen paard vaak privéles volgen, hier krijg je véééél meer aandacht dan wanneer je in een bak met 10 andere paarden rijdt, dus wat dat betreft leer je veel sneller.
Ook rij je vaker dan 1 keer per week, waardoor je ook sneller leert. En je bouwt een traject op met een paard. En dat is denk ik wat het plaatje afmaakt.
Als je op een manegepaard rijdt, maakt het niet veel uit wat je eraan doet, er rijden zoveel mensen op, en iedereen rijdt weer anders dat je er weinig invloedt op kan uitoefenen.
Vooral op paarden waar regelmatig beginners op rijden, is het veel moeilijker om een paard ontspannen te laten lopen, en dit heeft alles te maken met consequent zijn. Want als een paard het bij een beginner niet hoeft, dan ziet hij niet zo snel een reden om het bij jou wel te doen.
Bovendien heb je ook nog maneges die doodleuk kinderen leren zagen, zoals de manege waar ik een tijd op gereden heb.

Het licht natuurlijk ook zoals al eerder gezegd, een groot deel aan de kwaliteit van de manege, en wat voor paarden er zijn. Op een paard dat M2 heeft gelopen zal je veel makkelijker en mooier rijden dan een paard paard wat z'n hele leven alleen maar op de manege kleine kinderen heeft rond laten hobbelen, en niet dressuurmatig is gereden.

Ik denk, dat als er voor veel manegeruiters de mogelijkheid is om meer te trainen, en op een paard te rijden waar geen anderen op rijden, de vooruitgang een stúk groter is.
Nu zijn er ook goede manegeruiters hoor, daar niet van, alleen in deze situaties is het voor zulke mensen wél een heel stuk moeilijker.

vlekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:29

ik ben een slechte pension ruiter en weet dat ook van mezelf haha
daarom doe ik ook geen poging tot dressuur of wat dan ook en heb gewoon lol met me knol!
er zijn waarschijnlijk ontzettend veel manege ruiters die mijn er zo uitrijden!
dus nee ben niet van mening dat manege ruiters niet kunnen rijden!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:33

Ben het helemaal eens met wake_up

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:33

vlekske schreef:
ik ben een slechte pension ruiter en weet dat ook van mezelf haha
daarom doe ik ook geen poging tot dressuur of wat dan ook en heb gewoon lol met me knol!
er zijn waarschijnlijk ontzettend veel manege ruiters die mijn er zo uitrijden!
dus nee ben niet van mening dat manege ruiters niet kunnen rijden!

Goed rijden vind ik meer een kwestie van fijn met je paard omgaan en hem ontspannen laten lopen. Aan de teugel , of gewoon met z'n neusje lekker losjes vooruit. En lol met je knol waarbij het fijn is voor jou én ook voor je paard kan voor mij ook zeker een manier zijn van goed rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 05:35

soms lukt het ook niet om je paard te laten ontspannen,om wat voor reden ook,terwijl de ruiter wel vriendelijk en rustig is.

het hangt van de manier af waarop je met je paard omgaat,of je nu op dat moment op je eigen paard zit of een manegepaard.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:35

ik zelf heb wel geteld een jaar op een manege gereden met een groep van 8 personen in de les. is voor vele een rustige les denk ik? hier heb ik wel de hulpen geleerd voor het aan draven, galoperen etc. ook hebben we de hulpen voor het wijken en swchouder binnenwaarts mee gekregen.
ik vond het wel jammer dat er altijd mensen waren die over je zeiden dat je niet goed kon rijden. maar wanneer rijd je niet goed?? na de manege lessen heb ik een vaste verzorg paard gehad en prive les. hiervan heb ik pas echt geleerd. de basis was er van de manege en ik vind ook dat het goed is om eerst op de manege te starten. veel verschillende paarden en als kind zijnde heb je er een leuke tijd!! nu heb ik een eigen paard en heb nog steeds prive les, rijd geen wedstrijden en heb het paard aanhuis. weet niet hoe goed of slecht ik rijd want ik kan mezelf zo moeilijk vergelijken. maar het gaat steeds beter en mijn mening is dat je het leuk met je paard moet hebben!! manege of eigen paard. voor vele is het een hobby of toch ook hun sport geworden.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:49

Als ik naar de titel van deze topic kijk dan vind ik het lekker ongenuanceerd. Tuurlijk...er zijn manegerijders die niet kunnen rijden maar je moet toch ergens beginnen? En er zijn ook manegeruiters die al jaren rijden en paarden bijrijden en die kunnen weldegelijk goed rijden.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:21

hihi, ik moet ineens denken aan mijn 1e les op mijn eigen beest, na ca 12 jaar manege gereden te hebben....

"ja, hou die aanleuning daar..... maar zorg dat je niet je impuls verliest"

Stef op paard: :? wattes? ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:21

Dat heeft niks mee te maken. Dat als je op een manege rijd. Ik rijd nu ander half jaar en ik zit nu al in een gevorderde les. Hoe bedoel je slecht? (ok.. in sommige dingen met ik niet zo sterk. Zoals doorzitten, maar daar werk ik aan door vaak zonder beugels te rijden)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:13

maar een gevorderde les wil ook niet zeggen dat je goed rijdt ;)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:51

AngelSpirit schreef:
Dat heeft niks mee te maken. Dat als je op een manege rijd. Ik rijd nu ander half jaar en ik zit nu al in een gevorderde les. Hoe bedoel je slecht? (ok.. in sommige dingen met ik niet zo sterk. Zoals doorzitten, maar daar werk ik aan door vaak zonder beugels te rijden)

In een gevorderde les rijden betekent absoluut niet dat je direct goed kan rijden.
Jij zegt na anderhalf jaar op een manege gereden te hebben dat je goed rijdt, maar je kunt nog niet eens doorzitten..
Hmm, dan lijkt me de term 'gevorderd' toch een beetje te hoog gegrepen.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:55

Pffft, ik ken die meisjes wel die dat zeggen.
Van 13/14 jarige meisjes. De type meisjes die als je met ze praat, ze het eerst zeggen: 'Ik heb een eigen paard'. :(:) terwijl ze alleen maar een beetje lopen te zagen en met slof/elastiek etc rijden