Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anja_96 schreef:Ik mag zondag ook weer starten, 2e poging voor mijn eerste promotiepunt in de F14. Ook ik heb best moeite met de nageeflijkheid. Ik heb ook gewoon gekozen voor een paardje dat ik leuk vind en ik focus me zondag dan ook gewoon op het netjes rijden van mijn proef. Ik ben al heel blij met hoever ik gekomen ben, mijn doel was altijd mijn F12 diploma halen, die heb ik nu. Alles wat ik nu rijd is puur omdat ik het leuk vind en om een uitdaging te hebben tijdens de les. Als mijn proef lukt en ik haal mijn PP dan ben ik daar heel blij mee, maar haal ik hem niet dan vind ik dat ook écht niet erg. Vorige keer had ik 208 punten, nét geen PP, daar was ik eigenlijk heel blij mee, voor mij voelde het als 'ik ben er bijna' in positieve zin. Daarnaast besef ik me ook dat ik met de paarden die wij hebben staan op de manege niet tot de F20 ga komen, onze paarden zijn vooral braaf en lopen 's zomers veel strandritten, ook met toeristen.
Laura_ schreef:Anja_96 schreef:Ik mag zondag ook weer starten, 2e poging voor mijn eerste promotiepunt in de F14. Ook ik heb best moeite met de nageeflijkheid. Ik heb ook gewoon gekozen voor een paardje dat ik leuk vind en ik focus me zondag dan ook gewoon op het netjes rijden van mijn proef. Ik ben al heel blij met hoever ik gekomen ben, mijn doel was altijd mijn F12 diploma halen, die heb ik nu. Alles wat ik nu rijd is puur omdat ik het leuk vind en om een uitdaging te hebben tijdens de les. Als mijn proef lukt en ik haal mijn PP dan ben ik daar heel blij mee, maar haal ik hem niet dan vind ik dat ook écht niet erg. Vorige keer had ik 208 punten, nét geen PP, daar was ik eigenlijk heel blij mee, voor mij voelde het als 'ik ben er bijna' in positieve zin. Daarnaast besef ik me ook dat ik met de paarden die wij hebben staan op de manege niet tot de F20 ga komen, onze paarden zijn vooral braaf en lopen 's zomers veel strandritten, ook met toeristen.
Zo zit ik er ook in! Ik leg mijn doel niet meer bij een PP halen, maar gewoon lekker rijden en met een tevreden proef eindigen. In de les wat doen met de tips en mezelf zo blijven verbeteren. Verder ben ik nu ook van plan om ook eens met andere beestjes te starten, gewoon voor de lol. Misschien dat ik ooit weer eens een wedstrijdje start met een van mn verzorgpaarden, maar waarschijnlijk wel paar niveautjes lager haha.
Dyanne_z schreef:In vrije stap de rijbaan verlaten heb ik standaard een 6 voor. Weet iemand hoe ik dit kan verhogen naar een 7? Waar kijkt de jury naar?
xxxmh schreef:Bij ons wordt het ook lastiger om manegepaarden te kiezen voor de hogere proeven. Ik denk dat 3/4 manegepaarden bij mij echt goed aan de teugel kunnen. Maar een jury zei laatst tegen mij dat pas vanaf de f 17 de hele proef nageeflijk moet en vanaf de f12 niet de hele proef maar wel stukjes nageeflijk. Ik denk nu ook met mijn proef als ik op een paard zit die niet nageeflijk loopt dan maar niet nageeflijk.. want ik denk dat de jury ook niet wilt zien dat je alleen maar in zijn mond loopt te trekken. Dan maar proberen je figuren netjes te rijden en daar je punten op pakken!
Ilja000 schreef:xxxmh schreef:Bij ons wordt het ook lastiger om manegepaarden te kiezen voor de hogere proeven. Ik denk dat 3/4 manegepaarden bij mij echt goed aan de teugel kunnen. Maar een jury zei laatst tegen mij dat pas vanaf de f 17 de hele proef nageeflijk moet en vanaf de f12 niet de hele proef maar wel stukjes nageeflijk. Ik denk nu ook met mijn proef als ik op een paard zit die niet nageeflijk loopt dan maar niet nageeflijk.. want ik denk dat de jury ook niet wilt zien dat je alleen maar in zijn mond loopt te trekken. Dan maar proberen je figuren netjes te rijden en daar je punten op pakken!
Dan heeft die jury een iets andere cursus gevolgd dan ikMisschien ben ik van de oude stempel, maar ik heb geleerd: F9 t/m F11 nageeflijkheid belonen, bij ontbreken niet afstraffen. Vanaf F12 grotendeels nageeflijk. Vanaf F12 kan een onderdeel niet nageeflijk niet hoger dan een 6 worden. Bij meerdere onderdelen niet nageeflijk elk onderdeel niet nageeflijk niet hoger dan een 6 en uiteraard meenemen in het cijfer onderin.
Tilmar schreef:Mmmm, ik weet niet of WingsToFly helemaal snapt wat nagefelijk rijden is...
"Hij is het nu wel aan het leren, maar ik voel me er gewoon niet goed bij om hem voor zo'n proefje even vlug rond te trekken oid. zodat ik daar een 7 kan scoren."
Daar krijg je bij mij een 4 voor hoor.
Nagefelijkheid moet altijd vanuit het rijden komen, niet door met de hand rond te trekken.
En helaas is het niet zo dat, als je pony niet nagefelijk loopt, dit alleen in het punt nagefelijkheid wordt verwerkt. Ieder onderdeel waar de pony erg tegen de hand is (of even vlug rond getrokken) zal moeilijker voldoende scoren. In de f14 moet je nou eenmaal laten zien dat je vergevorderd bent. En natuurlijk is dit op een manegepaard moeilijker, maar altijd zorgen dat je de juiste, correcte hulpen geeft, dat is altijd het beste!
Laura_ schreef:Dat vind ik wel een goede/interessante ''discussie''
Er wordt hierboven gezegd dat de hogere proeven niet voor elk manegepaard en ruiter gemaakt zijn. Maar de F proeven zijn juist voor manegeruiters en paarden, waarom de hogere proeven dan niet zo maken/beoordelen dat ze geschikt zijn voor een gemiddeld manegepaard/ruiter? Er wordt altijd gezegd dat er bij F proeven beoordeeld wordt op hoe de ruiter iets doet, dus als ik de juiste hulpen geef, zou dat toch eigenlijk wel een voldoende moeten kunnen zijn? Zoals ik hier lees ben ik niet de enige die geen geschikte paarden ervoor heeft, waardoor ik dus niet kan doorgroeien in de F proeven.
Kijk, ik weet hoe het beoordeeld wordt en wat de jurys willen, vandaar dat ik niet meer voor een PP rij, maar gewoon voor de lol. Maar ik denk dat als die nageeflijkheid minder zwaar zou wegen (dus niet hoger dan een 6 en een onv. voor nageeflijkheid) het nog wel haalbaar is om een pp te rijden en ik dus ook nog echt zou kunnen doorgroeien.
Ofzoiets
Loes1996 schreef:Precies wat Denise zegt. En het is natuurlijk ook niet zo dat je perse met 3 pp's door moet. Soms is het verstandiger om even in een bepaalde klasse door te oefenen tot je dat kan en dan pas door te gaan i.p.v. elke keer net wel/net niet je pp halen en dan toch maar door te stomen naar die F14 bijv. Helaas is het bij ons op de manege in elk geval een soort 'sport' geworden om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te komen. Of je nou op 1 of zelfs 2 maneges start. En dan zie je ze inderdaad richting f11/f12 stranden omdat er wat meer van je wordt verwacht dan alleen maar op de letter rijden. En dat laatste is al moeilijk zat