f proefjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:57

Ik mag zondag ook weer starten, 2e poging voor mijn eerste promotiepunt in de F14. Ook ik heb best moeite met de nageeflijkheid. Ik heb ook gewoon gekozen voor een paardje dat ik leuk vind en ik focus me zondag dan ook gewoon op het netjes rijden van mijn proef. Ik ben al heel blij met hoever ik gekomen ben, mijn doel was altijd mijn F12 diploma halen, die heb ik nu. Alles wat ik nu rijd is puur omdat ik het leuk vind en om een uitdaging te hebben tijdens de les. Als mijn proef lukt en ik haal mijn PP dan ben ik daar heel blij mee, maar haal ik hem niet dan vind ik dat ook écht niet erg. Vorige keer had ik 208 punten, nét geen PP, daar was ik eigenlijk heel blij mee, voor mij voelde het als 'ik ben er bijna' in positieve zin. Daarnaast besef ik me ook dat ik met de paarden die wij hebben staan op de manege niet tot de F20 ga komen, onze paarden zijn vooral braaf en lopen 's zomers veel strandritten, ook met toeristen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:13

Anja_96 schreef:
Ik mag zondag ook weer starten, 2e poging voor mijn eerste promotiepunt in de F14. Ook ik heb best moeite met de nageeflijkheid. Ik heb ook gewoon gekozen voor een paardje dat ik leuk vind en ik focus me zondag dan ook gewoon op het netjes rijden van mijn proef. Ik ben al heel blij met hoever ik gekomen ben, mijn doel was altijd mijn F12 diploma halen, die heb ik nu. Alles wat ik nu rijd is puur omdat ik het leuk vind en om een uitdaging te hebben tijdens de les. Als mijn proef lukt en ik haal mijn PP dan ben ik daar heel blij mee, maar haal ik hem niet dan vind ik dat ook écht niet erg. Vorige keer had ik 208 punten, nét geen PP, daar was ik eigenlijk heel blij mee, voor mij voelde het als 'ik ben er bijna' in positieve zin. Daarnaast besef ik me ook dat ik met de paarden die wij hebben staan op de manege niet tot de F20 ga komen, onze paarden zijn vooral braaf en lopen 's zomers veel strandritten, ook met toeristen.

Zo zit ik er ook in! Ik leg mijn doel niet meer bij een PP halen, maar gewoon lekker rijden en met een tevreden proef eindigen. In de les wat doen met de tips en mezelf zo blijven verbeteren. Verder ben ik nu ook van plan om ook eens met andere beestjes te starten, gewoon voor de lol. Misschien dat ik ooit weer eens een wedstrijdje start met een van mn verzorgpaarden, maar waarschijnlijk wel paar niveautjes lager haha.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:38

Laura_ schreef:
Anja_96 schreef:

Zo zit ik er ook in! Ik leg mijn doel niet meer bij een PP halen, maar gewoon lekker rijden en met een tevreden proef eindigen. In de les wat doen met de tips en mezelf zo blijven verbeteren. Verder ben ik nu ook van plan om ook eens met andere beestjes te starten, gewoon voor de lol. Misschien dat ik ooit weer eens een wedstrijdje start met een van mn verzorgpaarden, maar waarschijnlijk wel paar niveautjes lager haha.

Dat is precies wat ik ook doe! Als ik straks eens zin heb om iets anders te doen ga ik denk ik ook nog wel eens met een niet zo'n populair (proefjes)paard een paar proefjes lager rijden ofzo. Of eens kijken of ik met een paardje waar ik bijvoorbeeld ooit F11 mee gereden heb en daarna verder nooit meer een proefje, m'n punten nu kan verbeteren.

xxxmh

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:45

Bij ons wordt het ook lastiger om manegepaarden te kiezen voor de hogere proeven. Ik denk dat 3/4 manegepaarden bij mij echt goed aan de teugel kunnen. Maar een jury zei laatst tegen mij dat pas vanaf de f 17 de hele proef nageeflijk moet en vanaf de f12 niet de hele proef maar wel stukjes nageeflijk. Ik denk nu ook met mijn proef als ik op een paard zit die niet nageeflijk loopt dan maar niet nageeflijk.. want ik denk dat de jury ook niet wilt zien dat je alleen maar in zijn mond loopt te trekken. Dan maar proberen je figuren netjes te rijden en daar je punten op pakken!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:15

Dyanne_z schreef:
In vrije stap de rijbaan verlaten heb ik standaard een 6 voor. Weet iemand hoe ik dit kan verhogen naar een 7? Waar kijkt de jury naar?

Of het paard weg stapt op jouw hulp en niet uit zichzelf, of het tempo actief is, of de neus tot de boeg zakt (als er 'vrije stap' staat), of je recht naar C stapt en dan naar de hoekletter en of je die hoek ook in gaat. Belonen inderdaad pas na eerste letter van de lange zijde.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:19

xxxmh schreef:
Bij ons wordt het ook lastiger om manegepaarden te kiezen voor de hogere proeven. Ik denk dat 3/4 manegepaarden bij mij echt goed aan de teugel kunnen. Maar een jury zei laatst tegen mij dat pas vanaf de f 17 de hele proef nageeflijk moet en vanaf de f12 niet de hele proef maar wel stukjes nageeflijk. Ik denk nu ook met mijn proef als ik op een paard zit die niet nageeflijk loopt dan maar niet nageeflijk.. want ik denk dat de jury ook niet wilt zien dat je alleen maar in zijn mond loopt te trekken. Dan maar proberen je figuren netjes te rijden en daar je punten op pakken!

Dan heeft die jury een iets andere cursus gevolgd dan ik :) Misschien ben ik van de oude stempel, maar ik heb geleerd: F9 t/m F11 nageeflijkheid belonen, bij ontbreken niet afstraffen. Vanaf F12 grotendeels nageeflijk. Vanaf F12 kan een onderdeel niet nageeflijk niet hoger dan een 6 worden. Bij meerdere onderdelen niet nageeflijk elk onderdeel niet nageeflijk niet hoger dan een 6 en uiteraard meenemen in het cijfer onderin.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:22

Ilja000 schreef:
xxxmh schreef:

Dan heeft die jury een iets andere cursus gevolgd dan ik :) Misschien ben ik van de oude stempel, maar ik heb geleerd: F9 t/m F11 nageeflijkheid belonen, bij ontbreken niet afstraffen. Vanaf F12 grotendeels nageeflijk. Vanaf F12 kan een onderdeel niet nageeflijk niet hoger dan een 6 worden. Bij meerdere onderdelen niet nageeflijk elk onderdeel niet nageeflijk niet hoger dan een 6 en uiteraard meenemen in het cijfer onderin.

Okee, alleen ik vraag me af als je als jury ziet dat het manegepaard het echt niet kan wordt je daar dus best op afgestraft.. Tenminste ik dan altijd.. ik kan er ook niks aan doen dat er paarden op de manege staan die het niet kunnen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:30

Dat klopt. Die hoge proeven zijn ook niet bedoeld voor elk manegepaard en elke manegeruiter. Zie mijn eerdere post. Net als dat niet elk paard Grand Prix kan lopen.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:49

Tilmar schreef:
Mmmm, ik weet niet of WingsToFly helemaal snapt wat nagefelijk rijden is...

"Hij is het nu wel aan het leren, maar ik voel me er gewoon niet goed bij om hem voor zo'n proefje even vlug rond te trekken oid. zodat ik daar een 7 kan scoren."

Daar krijg je bij mij een 4 voor hoor.

Nagefelijkheid moet altijd vanuit het rijden komen, niet door met de hand rond te trekken.

En helaas is het niet zo dat, als je pony niet nagefelijk loopt, dit alleen in het punt nagefelijkheid wordt verwerkt. Ieder onderdeel waar de pony erg tegen de hand is (of even vlug rond getrokken) zal moeilijker voldoende scoren. In de f14 moet je nou eenmaal laten zien dat je vergevorderd bent. En natuurlijk is dit op een manegepaard moeilijker, maar altijd zorgen dat je de juiste, correcte hulpen geeft, dat is altijd het beste!

Ik snap dus dat erin trekken totaal niet de manier is, maar mijn probleem is dus dat het paard wat ik rijd er echt een heel uur voor nodig heeft voor hij wil gaan ontspannen. Ik heb ongeveer 5 minuten voor een proef. Daarom dat ik zeg dat ik hem dan niet nageefelijk laat lopen, maar ik vind het zo zonde dat ik daar dan een 4 voor score terwijl ik weet dat hij er gewoon teveel moeite mee heeft. Ik ga hem daar niet voor ''afstraffen''
Vroeg me gewoon beetje af waarom dat dan belangrijk is in proefjes die toch grotendeels op maneges worden gereden met paarden die dat vaak niet kunnen?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:03

Dat vind ik wel een goede/interessante ''discussie''
Er wordt hierboven gezegd dat de hogere proeven niet voor elk manegepaard en ruiter gemaakt zijn. Maar de F proeven zijn juist voor manegeruiters en paarden, waarom de hogere proeven dan niet zo maken/beoordelen dat ze geschikt zijn voor een gemiddeld manegepaard/ruiter? Er wordt altijd gezegd dat er bij F proeven beoordeeld wordt op hoe de ruiter iets doet, dus als ik de juiste hulpen geef, zou dat toch eigenlijk wel een voldoende moeten kunnen zijn? Zoals ik hier lees ben ik niet de enige die geen geschikte paarden ervoor heeft, waardoor ik dus niet kan doorgroeien in de F proeven.

Kijk, ik weet hoe het beoordeeld wordt en wat de jurys willen, vandaar dat ik niet meer voor een PP rij, maar gewoon voor de lol. Maar ik denk dat als die nageeflijkheid minder zwaar zou wegen (dus niet hoger dan een 6 en een onv. voor nageeflijkheid) het nog wel haalbaar is om een pp te rijden en ik dus ook nog echt zou kunnen doorgroeien.

Ofzoiets :+

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:10

Ze kunnen toch wel aan andere dingen zien dan alleen aan nageefelijkheid dat een ruiter goed rijd? Proeven mogen best uitdagend zijn voor ruiters, en hoeven niet gemiddeld te zijn, maar uitdagend in de zin van praktisch onmogelijk omdat de paarden er gewoonweg het niveau niet voor hebben, is gewoon vreemd.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:35

Laura_ en WingsToFly, dat vind ik ook. Ik vind het erg leuk om proeven te rijden en zo wat te leren en mezelf te verbeteren, maar die nageeflijkheid zit wel wat in de weg. Uiteraard snap ik dat je dit wel nodig hebt om oefeningen als wijken en later schouderbinnenwaarts e.d. goed te kunnen rijden. Maar het zijn wel proeven voor manegeruiters met manegepaarden. Als onderaan de constante verbinding zou blijven staan in de proeven vanaf F12, waarbij nageeflijkheid positief meegenomen wordt, lijkt me dat ook niet heel verkeerd. Er zijn vast en zeker ook maneges waar ze er wél de paarden voor hebben, maar helaas heb ik die hier niet in de buurt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:40

Laura_ schreef:
Dat vind ik wel een goede/interessante ''discussie''
Er wordt hierboven gezegd dat de hogere proeven niet voor elk manegepaard en ruiter gemaakt zijn. Maar de F proeven zijn juist voor manegeruiters en paarden, waarom de hogere proeven dan niet zo maken/beoordelen dat ze geschikt zijn voor een gemiddeld manegepaard/ruiter? Er wordt altijd gezegd dat er bij F proeven beoordeeld wordt op hoe de ruiter iets doet, dus als ik de juiste hulpen geef, zou dat toch eigenlijk wel een voldoende moeten kunnen zijn? Zoals ik hier lees ben ik niet de enige die geen geschikte paarden ervoor heeft, waardoor ik dus niet kan doorgroeien in de F proeven.

Kijk, ik weet hoe het beoordeeld wordt en wat de jurys willen, vandaar dat ik niet meer voor een PP rij, maar gewoon voor de lol. Maar ik denk dat als die nageeflijkheid minder zwaar zou wegen (dus niet hoger dan een 6 en een onv. voor nageeflijkheid) het nog wel haalbaar is om een pp te rijden en ik dus ook nog echt zou kunnen doorgroeien.

Ofzoiets :+

Er zijn ook heel wat bedrijven waar de paarden en pony's wel in staat zijn de oefeningen uit de hogere proeven correct uit te voeren. Maar inderdaad niet allemaal. Net als niet elk paard de grand prix haalt. Dat wil niet zeggen dat die paarden niet heel geschikt zijn voor hun werk. Ieder zijn talent natuurlijk.
Nageeflijkheid (en dus alles wat er bij komt kijken als activiteit, ontspannenheid etc) heb je op een gegeven moment ook nodig om de oefeningen correct uit te kunnen voeren. Een minder ontspannen paard komt anders wel heeeeel lastig een linksomkeert 6 meter door :)

En je hebt gelijk dat het een zeer interessante discussie is, die ik inmiddels ook ben opgestart onder collega-juryleden.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:44

Maar met nageeflijkheid wordt niet bedoelt dat het paard met zijn neus op de borst moet lopen. Het gaat om een paard dat van achter naar voren gereden wordt. Aan de voorkant volgt het paard de hand en wordt begrenst van de ruiter en zakt dus iets. En dat niet elk paard het kan is niet waar, (bijna) elk paard wat correct gereden wordt kan nageeflijk komen. Dat het moeilijker is op een manege paard snappen wij ook wel, we verwachten echt geen niveau van de ruiters zoals je het op tv ziet.

Een neusje wat er nog iets uit komt is echt geen probleem. Als je als ruiter hier veel moeite mee hebt, dan moet je hiervoor hulp vragen aan de instructie. Voor ons als juryleden is het de taak om te beoordelen wat we zien. Vanaf de F12 is het steeds belangrijker om nageeflijk te rijden, zonder nageeflijkheid kunnen de oefeningen zoals bijvoorbeeld wijken niet goed worden uitgevoerd.

Het niveau verlagen lijkt mij ook niet het juiste om te doen. Stap gewoon naar je instructrice en zoek het probleem niet bij het paard maar ook eens bij jezelf. Is jouw zit wel onafhankelijk, geef je wel de juiste hulpen duidelijk en op het juiste moment (of spreken je hulpen elkaar tegen), oefen je vaak genoeg in de les en helpt de instructie je nog wel verder? Heb je zelf je top bereikt?

Net als bij de KNHS zal je ook bij de FNRS op een gegeven moment je top bereikt hebben. Dat iets mogelijk is, betekend niet dat jij het ook kan - hoe banketstaaf dat misschien ook klinkt. In de KNHS heb je ook genoeg ruiters die ergens blijven hangen. Niet alles hoeft haalbaar te zijn voor iedereen, anders zou het ook geen wedstrijdsport zijn ;).

Verder heeft een paard dat niet nageeflijk kan (dus echt niet kan) last van zijn rug, en moet je je dus afvragen of het eerlijk is om op zo'n paard te rijden. Maar dat is een hele andere discussie.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:57

Lolacabana, je verwoord het een stuk beter dan ik, maar dit is precies wat ik bedoelde :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:08

Inderdaad een interessante discussie!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:58

Ik denk het ook deels te maken heeft met de snelheid kinderen tegenwoordig door de klasses gaan. Ookal is het bij ons redelijk "begrensd", toch zie je ze tot F9/10 redelijk gemakkelijk achter elkaar punten halen, om daar vervolgens te stranden. Zij moeten echt 1/2 jaar dooroefenen om een puntje in de 11 te rijden. Ik weet niet of het te maken heeft met het (grote) verschil tussen F10-F12. Of een combinatie van leeftijd/ervaring.

Het is sowieso moeilijk om daarin een goede richtlijn te vinden.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:17

Precies wat Denise zegt. En het is natuurlijk ook niet zo dat je perse met 3 pp's door moet. Soms is het verstandiger om even in een bepaalde klasse door te oefenen tot je dat kan en dan pas door te gaan i.p.v. elke keer net wel/net niet je pp halen en dan toch maar door te stomen naar die F14 bijv. Helaas is het bij ons op de manege in elk geval een soort 'sport' geworden om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te komen. Of je nou op 1 of zelfs 2 maneges start. En dan zie je ze inderdaad richting f11/f12 stranden omdat er wat meer van je wordt verwacht dan alleen maar op de letter rijden. En dat laatste is al moeilijk zat :=

Ik denk zelf dat er met de opbouw van de proeven qua niveau niks mis is. Het begint heel geleidelijk aan en uiteindelijk wordt er gewoon wat meer gevraagd. Enige wat ik echt heel bijzonder vind is dat eerst het doorzitten wordt verplicht en daarna pas de nageeflijkheid. Naar mijn mening kan een ruiter niet fijn doorzitten op een niet nageeflijk paard en kan een paard niet fijn ontspannen als de ruiter niet fijn zit. Is een mooie wisselwerking dus.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:27

Loes1996 schreef:
Precies wat Denise zegt. En het is natuurlijk ook niet zo dat je perse met 3 pp's door moet. Soms is het verstandiger om even in een bepaalde klasse door te oefenen tot je dat kan en dan pas door te gaan i.p.v. elke keer net wel/net niet je pp halen en dan toch maar door te stomen naar die F14 bijv. Helaas is het bij ons op de manege in elk geval een soort 'sport' geworden om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te komen. Of je nou op 1 of zelfs 2 maneges start. En dan zie je ze inderdaad richting f11/f12 stranden omdat er wat meer van je wordt verwacht dan alleen maar op de letter rijden. En dat laatste is al moeilijk zat :=

Dat is waar, ik ben op dit moment ook niet van plan deze winter al naar de F15 te gaan, mocht ik daar de punten voor hebben. Daarvoor oefen ik nog even een jaartje door en dan zie ik tegen volgende winter wel of ik het eens ga proberen of dat ik nog een (paar) keer F14 rijdt, of (HC) een andere, lagere proef.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:48

Ik zit nu *helaas* in F4, en ik kan eigenlijk in F6 als je de mensen ziet die daar in rijden, dus ik stroom momenteel wel zsm door :D

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:11

Vanmorgen weer F14 gereden. Het zat nogal tegen helaas. Ik kreeg vanmorgen te horen dat ik toch nog moest wisselen van paard, dit had ik wel aan zien komen, maar toch was het wel even omschakelen. Zeker omdat ik met het paard waar ik nu op moest niet, tot heel weinig geoefend had. Toen de proeven bezig waren werd bekend dat we de verkeerde versie van de proeven aan het rijden waren, of de jury had de verkeerde protocollen(iedereen dacht dat het versie A was, de jury had versie B), dus moest er op eens versie B gereden worden. Degene die versie A reed mocht gelukkig wel gewoon doorrijden. Losrijden ging gelukkig best lekker. Tijdens mijn proef was paardlief opeens veel voorwaartser, dat had ik niet verwacht. Voor mijn gevoel reed ik dus een veel te gehaaste proef. Uiteindelijk toch nog 219 punten bij elkaar gereden en op een 2e plaats geëindigd, dat was wel het laatste wat ik vandaag nog had verwacht. Ben er heel tevreden mee :D

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:14

Vandaag F4 gereden, ik ga diploma rijden zodat ik door mag naar F5. Mijn halve grote volte (A X A) was niet goed, ging niet recht door naar de B, of zo (rechterhand). Ze zeggen ook steeds dat mijn handen rechter op moeten, maar wat is dan een goede houding? XD

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:22

A.s. zondag ga ik ook weer starten na meer dan 2 jaar :+ Eerste keer F8, ben benieuwd hoe het gaat aangezien het ook de eerste keer op deze pony wordt.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:26

F8 gehaald! 219 punten en eerste
Op naar de F9.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:31

Ik heb 3 keer erover gedaan om m'n eerste pp in de f9 te krijgen. Helaas staan de proeven op een heel laag pitje maar ben zeker van plan om ooit weer te gaan starten