f proefjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:21

Vanuit de FNRS mag je alleen niet meer dan 1 winstpunt op een dag halen, dus dan heb je geluk gehad.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:56

Laura_ schreef:
Vanuit de FNRS mag je alleen niet meer dan 1 winstpunt op een dag halen, dus dan heb je geluk gehad.

Oh echt? Dat wist ik helemaal niet! En onze eigenaresse blijkbaar ook niet haha. Waarom mag dat niet dan? Vind het juist fijn aangezien er misschien 3x per jaar wedstrijd is bij ons, dan kom je echt amper vooruit. Rijd je eigenlijk al op hoger niveau maar omdat je die ene keer wedstrijd je dag niet had moet je weer een half jaar wachten..

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:24

Volgens mij omdat sommige juist te snel gingen met de proeven? Dacht ik tenminste dat ze het daarom hadden ingevoerd.

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:24

Is de theorie van f6 moeilijk? Heb um morgen en ben zo bang dat ik hek ni haal.... ooppss

Wat voor vragen komen dr in?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 07:49

Net als bij de F4 krijg je 10 multiple choice vragen. De onderwerpen staan in het boek Leer paardrijden met Plezier :)

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:18

Vandaag mijn F14 debuut gereden. Kon op veel punten nog beter. Net geen promotiepunt, 208 punten. Maar ik ben nog best tevreden, ik had ergens een slechter gevoel over mijn proef.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:43

Balen, zo'n klein verschil met 210 vind ik altijd zo pijnlijk. Maar het gaat erom dat je ervan kunt leren en dat je er plezier in hebt gehad. Volgende keer hopelijk beter! :)
Ik ga 30 oktober waarschijnlijk weer mee doen, hopelijk haal ik dan mijn laatste puntje in de F12

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:58

WingsToFly schreef:
Balen, zo'n klein verschil met 210 vind ik altijd zo pijnlijk. Maar het gaat erom dat je ervan kunt leren en dat je er plezier in hebt gehad. Volgende keer hopelijk beter! :)
Ik ga 30 oktober waarschijnlijk weer mee doen, hopelijk haal ik dan mijn laatste puntje in de F12

Plezier heb ik zeker gehad! Voor mij voelt de 208 op dit moment juist in positieve zin als bijna 210, zo slecht was mijn proef dus niet. Ik dacht zelf namelijk dat ik onder de 205 punten gereden zou hebben. Ik ben er juist eigenlijk wel tevreden mee :)

xdanieekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:44

Zaterdag reed ik weer eens mee met de Fnrs wedstrijden op mijn manege!
2e keer f6, maar de laatste keer dat ik mee deed was al weer een jaar geleden, ik vond het niet meer zo leuk die wedstrijden, maar het werd weer eens tijd dat ik mee ging doen :D Dus zaterdag was het zover, ik moest ook theorie doen, toen ik er was kon ik (gelukkig) direct beginnen met de theorie, hij werd meteen nagekeken.. 0 fout! Dat is toch een fijn gevoel dat je de theorie al binnen hebt..!
Toen de proef zelf, omdat het een manege paard was moesten er ook meerdere mensen op, ik hoefde alleen maar over te nemen dus kon ik nog even kijken naar de gene voor mij, en wat gaat het paardje doen? Juist, bokken en steigeren! Oh oliebol zooi dacht ik.. heb ik weer.
Inrijden ging fijn, hij was al lekker los en liep zo nageeflijk. Toen mocht ik de ring in... hij was nog heel kijkerig in die hoek waar hij met het andere meisje aan het klieren was dus heb die hoek even ingereden zodat ie dat niet meer deed.. nouja, helemaal stoppen ermee deed hij niet, ik heb die hoek denk ik 2 keer niet helemaal geraakt maar de rest ging wel fijn! Ik was zelf over de draf verruimen erg te vreden en de voltes waren voor mijn gevoel ook rond. Ik was in de ochtend aan de beurt en om vijf uur was pas de prijsuitrijking dus smiddags even thuis geweest.
Toen dus de prijsuitrijking.. '2e prijs Daniek met 227 punten' hoorde ik ze zeggen. Ik zo van he?! Ikke? Ja ik dus..! Fantastisch!

Er stond maar 1 opmerking bij, namelijk dat mn paard scheef stond met groeten.. mn enige 5 :D
Ik ben erg tevreden over het resultaat en de volgende keer ga ik waarschijnlijk weer meedoen omdat ik merk dat ik er toch wat van leer! F7.. here I come!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:03

xdanieekk schreef:
Zaterdag reed ik weer eens mee met de Fnrs wedstrijden op mijn manege!
2e keer f6, maar de laatste keer dat ik mee deed was al weer een jaar geleden, ik vond het niet meer zo leuk die wedstrijden, maar het werd weer eens tijd dat ik mee ging doen :D Dus zaterdag was het zover, ik moest ook theorie doen, toen ik er was kon ik (gelukkig) direct beginnen met de theorie, hij werd meteen nagekeken.. 0 fout! Dat is toch een fijn gevoel dat je de theorie al binnen hebt..!
Toen de proef zelf, omdat het een manege paard was moesten er ook meerdere mensen op, ik hoefde alleen maar over te nemen dus kon ik nog even kijken naar de gene voor mij, en wat gaat het paardje doen? Juist, bokken en steigeren! Oh oliebol zooi dacht ik.. heb ik weer.
Inrijden ging fijn, hij was al lekker los en liep zo nageeflijk. Toen mocht ik de ring in... hij was nog heel kijkerig in die hoek waar hij met het andere meisje aan het klieren was dus heb die hoek even ingereden zodat ie dat niet meer deed.. nouja, helemaal stoppen ermee deed hij niet, ik heb die hoek denk ik 2 keer niet helemaal geraakt maar de rest ging wel fijn! Ik was zelf over de draf verruimen erg te vreden en de voltes waren voor mijn gevoel ook rond. Ik was in de ochtend aan de beurt en om vijf uur was pas de prijsuitrijking dus smiddags even thuis geweest.
Toen dus de prijsuitrijking.. '2e prijs Daniek met 227 punten' hoorde ik ze zeggen. Ik zo van he?! Ikke? Ja ik dus..! Fantastisch!

Er stond maar 1 opmerking bij, namelijk dat mn paard scheef stond met groeten.. mn enige 5 :D
Ik ben erg tevreden over het resultaat en de volgende keer ga ik waarschijnlijk weer meedoen omdat ik merk dat ik er toch wat van leer! F7.. here I come!

Superleuk dat je weer meegedaan hebt en dat het goed ging! Ik blijf ook gewoon mee doen omdat ik er van leer en tijdens de lessen ook echt een doel heb om aan te werken. Het maakt mij op het moment niet heel veel uit of ik mij PP haal of niet, ik wil er van leren en dan probeer ik het de volgende keer weer gewoon opnieuw.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:26

Na 2 jaar gestopt te zijn bij de f7 ga ik binnen kort weer beginnen met me verzorg pony. Ik ben benieuwd

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:54

Ik heb F5 nu , en ik rijd op een manege .
Vind ik nog best knap aangezien dat er niet de allerbeste dressuur-paarden staan :j

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:59

Haha ik geen klasse :j
Eens in net jaar hebben wij een wedstrijd. Een westernwedstrijd en de manege eigenaresse deels je in in je eigen klassen of leeftijd ik reed vorig jaar tegen mensen uit de 3e en 4e en ik zat net in groep 8 *D *D

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:42

Ik zou eigenlijk vrijdag wedstrijd hebben maar het is nu verzet naar 13 november, dus dan ga ik starten voor mijn laatste punt in de F12. Zin in!
Enige wat ik lastig vind is dat nageefelijkheid daar een apart punt is. Ik snap dat ze moeilijkere dingen willen zien, maar dat vind ik zo iets lastigs. Niet ieder paard is daar goed voor gebouwd of zit al op dat niveau - zeker als je met manege paarden te maken hebt.
Ik rijd bijvoorbeeld een haflinger (is al heel ''vreemd'' in de F12) en die heeft een hele historie van drama, slecht gereden voor hij bij ons kwam, erg schrikkerig, onzeker, slecht gebit gehad etc. dus hij zet alles vast. Hij is het nu wel aan het leren, maar ik voel me er gewoon niet goed bij om hem voor zo'n proefje even vlug rond te trekken oid. zodat ik daar een 7 kan scoren.
Weet niet, heb er gewoon mijn twijfels over dat zoiets een punt is. Ik snap dat een jury iets moois wil zien, maar het moet wel haalbaar zijn en niet ten koste van het paardje gaan.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:12

Ben het met je eens hoor! Hier hetzelfde. Ik rij inmiddels ook f14 en er zijn er weinig die nageeflijk te rijden zijn. Zat te twijfelen tussen eentje die het niet kan, maar ik zelf heel leuk vind om te rijden en wel horizontaal met zn koppie kan lopen of eentje die wel nageeflijk te rijden is maar enorm gaat hangen en snel in de eigen houding valt, maar die vind ik iets minder leuk om te rijden. Gekozen voor de 1e keus, dan maar geen puntje maar wel plezier erin houden!

Vind het ook niet perse erg dat het een punt is, dan haal ik daar maar iets minder op, maar vind t wel jammer dat t op al de punten wordt meegenomen en je dus niks te compenseren hebt op houding en zit na. Snap ook wel dat t niveau hoger en hoger komt te liggen, maar we blijven te maken hebben met manegepaarden.

Ik had gelezen trouwens dat ze de proeven weer gingen vernieuwen volgens mij, ben benieuwd daarnaar!
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 02-11-15 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:16

Mmmm, ik weet niet of WingsToFly helemaal snapt wat nagefelijk rijden is...

"Hij is het nu wel aan het leren, maar ik voel me er gewoon niet goed bij om hem voor zo'n proefje even vlug rond te trekken oid. zodat ik daar een 7 kan scoren."

Daar krijg je bij mij een 4 voor hoor.

Nagefelijkheid moet altijd vanuit het rijden komen, niet door met de hand rond te trekken.

En helaas is het niet zo dat, als je pony niet nagefelijk loopt, dit alleen in het punt nagefelijkheid wordt verwerkt. Ieder onderdeel waar de pony erg tegen de hand is (of even vlug rond getrokken) zal moeilijker voldoende scoren. In de f14 moet je nou eenmaal laten zien dat je vergevorderd bent. En natuurlijk is dit op een manegepaard moeilijker, maar altijd zorgen dat je de juiste, correcte hulpen geeft, dat is altijd het beste!

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:34

Zondag mag ik weer.
2e keer F8 zin in! *\o/*
Theorie heb ik al gehaald gelukkig.

Heeft iemand nog tips?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:41

Ik F4 helaas, heb pas 1 wedstrijdje gestart op een manege. Had volgens mij prima in F5 of F6 kunnen beginnen als je naar de deelnemers daar kijkt, maar nee, F4, lekker langzaam opbouwen haha.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:52

Nog een aanvulling op Tilmar:
Het is ook echt niet zo dat de proeven boven de F12 haalbaar zijn voor ieder manegepaard en iedere manegeruiter. Dat is ook nooit de bedoeling geweest.
De F13 t/m F20 zijn ontwikkeld toen een heel aantal ruiters de F12 behaald hadden en er grote vraag was naar meer. Er wordt van uit gegaan dat die ruiters en die paarden die tot de F20 kunnen, ook aansluiting kunnen vinden in de KNHS proeven. Hetzij via de manegestartkaart, hetzij via een combinatiestartkaart.
De grootste vraag ligt uiteraard bij die proeven 'onder' of die aansluiten op het B niveau van de KNHS.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:46

In vrije stap de rijbaan verlaten heb ik standaard een 6 voor. Weet iemand hoe ik dit kan verhogen naar een 7? Waar kijkt de jury naar?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:49

Dyanne_z schreef:
In vrije stap de rijbaan verlaten heb ik standaard een 6 voor. Weet iemand hoe ik dit kan verhogen naar een 7? Waar kijkt de jury naar?

Ik denk je teugel ontspannen, een klopje geeft maar wel op je houding let en niet inzakt dat het dan goed is?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:52

Ik heb zaterdag mijn eerste fnrs proef gedaan. Paard heeft geen wedstrijd ervaring en ik erg weinig. Dus begonnen in de F5 en met 229 onze eerste PP gehaald met fijn commentaar (tips).
Bij ons is er iedere maand een wedstrijd.

Je mag je paard geen klopje geven! Pas na de letter. (H dacht ik) en teugels op maat houden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:52

Saaams schreef:
Ik heb zaterdag mijn eerste fnrs proef gedaan. Paard heeft geen wedstrijd ervaring en ik erg weinig. Dus begonnen in de F5 en met 229 onze eerste PP gehaald met fijn commentaar (tips).
Bij ons is er iedere maand een wedstrijd.

Je mag je paard geen klopje geven! Pas na de letter. (H dacht ik) en teugels op maat houden.

Oh ik doe het altijd wel :') belonen door kriebelen of klopjes en ik heb nooit lager dan een 7 gehaald. :?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:54

Er staat toch "letter-letter" in stap de rijbaan verlaten. Niet belonen en de rijbaan verlaten? Je proef is pas klaar na de letter die je moest rijden.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:57

Ik ga eens opletten. Ik raffel dat onderdeel denk ik te veel af.
Dan kijk ik al om mij heen of de volgende al klaar staat. Laat ik de teugels langer worden.