Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:16

Lijkt me niet relevant voor dit topic Nobel01...

Ik zou zeggen: je leeftijd doet er niet toe bij de FNRS, de stokmaat van je pony of paard wel. Hoewel ik nauwelijks een jury ken die met de meetlat klaar zit om je zweep op te meten :) 130 cm. lijkt me hoe dan ook wel heel erg lang.
Zag laatst een meisje op piepkleine pony, waarvan de zweep zo lang was dat ie voorbij de pony ging :) Daar heb ik wat van op laten schrijven. Verder niet.
Als je slim bent neem je een kort zweepje mee, zit je altijd goed. Als je toch met een lange wilt rijden, hou dan voor de zekerheid de pony lengte aan.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:20

Ilja000 schreef:
Lijkt me niet relevant voor dit topic Nobel01...

Ik zou zeggen: je leeftijd doet er niet toe bij de FNRS, de stokmaat van je pony of paard wel. Hoewel ik nauwelijks een jury ken die met de meetlat klaar zit om je zweep op te meten :) 130 cm. lijkt me hoe dan ook wel heel erg lang.
Zag laatst een meisje op piepkleine pony, waarvan de zweep zo lang was dat ie voorbij de pony ging :) Daar heb ik wat van op laten schrijven. Verder niet.
Als je slim bent neem je een kort zweepje mee, zit je altijd goed. Als je toch met een lange wilt rijden, hou dan voor de zekerheid de pony lengte aan.

ik heb altijd een cm bij mij
juist voor dit soort discussies
soms geef ik hem af bij het secretariaat dan kunnen de deelnemers hun zweep meten voordat ze de ring in gaan. :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:31

Ik ontwijk de discussie.:D
Als ik iets zie (hooguit 2 keer per jaar ofzo) dan schrijf ik op: zweep lijkt wat te lang voor pony.
Zoals ik bijv. van de week zag: wellicht was het een keurige ponymaat zweep, maar dan nog was ie voor die pony (die ook piepklein was) echt te lang om correcte hulp te geven.
Lol, Flurk, jij bent écht de eerste die ik ken met een centimeter! Echt geweldig! :D

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:56

Ilja000 schreef:
Ik ontwijk de discussie.:D
Als ik iets zie (hooguit 2 keer per jaar ofzo) dan schrijf ik op: zweep lijkt wat te lang voor pony.
Zoals ik bijv. van de week zag: wellicht was het een keurige ponymaat zweep, maar dan nog was ie voor die pony (die ook piepklein was) echt te lang om correcte hulp te geven.
Lol, Flurk, jij bent écht de eerste die ik ken met een centimeter! Echt geweldig! :D

heb hier jaren geleden ooit eens vervelende woorden over gehad en het gevolg is dus dat ik ding bij mij heb. :D (einde discussie 1 meter is 1 meter)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:01

Wij hebben ook is een jury gehad, met een meetlint. Zweep van vriendinnetje was 1 meter en 1 cm ofzo (dat touwtje was beetje uitgelubberd zegmaar) en daardoor kreeg ze meteen een 5 ofzo. Vond dat ook weer iets te overdreven. Oke als die 10 cm te lang is, vind ik het een ander verhaal, maar 1 cm, door een touwtje dat is uitgelubberd...

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:07

Hoi,

ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik probeer het toch maar. Ik zoek een FNRS jury (t/m F12) voor zaterdagavond 20 november in Enschede die ook een paar pas-de-deux proeven wil beoordelen. Ik werk niet op een manege, maar organiseer een onderlinge wedstrijd voor studenten. Ik heb per ongeluk de KNHS jurylijst meegekregen en kan zo snel niet aan de FNRS jury lijst komen. Kan er misschien iemand, of weet iemand waar ik een bericht kan plaatsen? Alvast bedankt!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:08

Vanaf welke proef letten jullie op de juiste stelling en buiging van het paard?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:40

Tja, dat is natuurlijk een opbouwend geheel. Vanaf de F9 wordt de constante verbinding beoordeeld, dus dan ook zeker stelling en buiging. Laat je dat in eerdere proeven ook zien, dan is dat zeker positief.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:11

maar kun je er voor de f9 al punten in mindering voor krijgen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:38

Edit: bij de proeven tot de F6 kijk ik daar niet zo streng naar. Bij de F7 en F8 moet het wel aanwezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 31-10-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:44

carolina1278 schreef:
maar kun je er voor de f9 al punten in mindering voor krijgen

Hangt er van af wat je onder mindering verstaat. Laat ik het zo stellen dat iemand die dat wel doet hoger scoort.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:27

Dat je een 4 krijgt voor het onderdeel omdat er nog niet voldoende stelling en buiging is...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:18

Is niet aan ons om te zeggen, omdat wij dat betreffende onderdeel niet hebben gezien. Er kan veel meer hebben meegespeeld. Denk aan de wijze waarop de hulpen gegeven worden, of het figuur correct gereden wordt, of er op de letter gereden wordt, houding en zit. De mate waarin en de wijze waarop de stelling en buiging gevraagd zijn aan het paard. De gegeven hulpen en de reactie van het paard op die hulpen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Jureren is niet heel klinisch te beschrijven: als dat gebeurd, dan krijg je dat cijfer, als dat gebeurd, dan krijg je dat cijfer.

Als je vragen hebt of een gereden proef, kun je die het beste op de dag zelf aan de jury stellen. Of als dat niet mogelijk is, via het secretariaat aan de jury.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:11

Juiste stelling (om maar helemaal niet van buiging te spreken) hoeft van mij niet zo in de lagere proeven.
Echter als je paard of pony standaard naar de muur kijkt,
maak ik daar wel een opmerking over op het protocol.
:)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:23

JPitty schreef:
Ilja000 schreef:
Dat hangt af van wat er afgesproken wordt met de manegehouder betreft de verzorging. Sommige maneges willen helemaal niet dat mensen vlechten, anderen verplichten het.
Zelf heb ik geen voorkeur, als er maar wat aan gedaan is. Je krijgt vaak pony's een aantal keer in de baan met verschillende ruiters. Als nu eentje enorm zijn/haar best gedaan heeft en het is niet helemaal gelukt, dan rijden al die ruitertjes daar mee. Dus daarom bij mij een standaard cijfer voor schoon en met aandacht. Moet zeggen dat dat echt mijn eigen keuze is. Vlechtjes vind ik leuk, omdat je daarmee laat zien dat je met je paard bezig bent geweest, ik let dus niet op het aantal en of het allemachtigprachtig is. Staarten net zo. Zie wel eens Fjorden met mooie linten in de baan. Helemaal leuk. Paarden kwpn) met niets er in krijgen van mij een 6 (mits ze mogen vlechten van de manegehouder) omdat ik het jammer vind dat die aandacht niet aan het paard is besteed. De aandacht vind ik dus belangrijker dan de vlechtjes.

Normaal gesproken worden de paarden/pony's bij onze manege altijd door de ruiter/amazone zelf gevlochten. Met uitzondering van de jongste kinderen dan, daarvoor wordt het gedaan. Komen idd af en toe een hengstenvlecht (pony met hele dikke bos manen) of hangende vlechtjes (geen knotjes) voorbij. Maar zal het wel even oppakken met de instructrice. Voor zover bedankt Ilja000 +:)+

Nou, de wedstrijd is geweest, heb uiteindelijk toch niet op de fries gereden, maar op mijn 2e keus. Was trouwens geen slechte keus van de instructrice: 2e prijs met 231 punten! Maar toch bedankt voor de vlechtinfo, misschien kan ik er een volgende keer iets mee...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:28

Graag gedaan :)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:11

:wave:

Waar staat de theorie van de F2 wat je moet leren? Mijn zusje start nu F2 :)) en ik heb de ballen verstand van FNRS!

Alvast bedankt :D

:evaw:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:12

Als het goed is heeft het boek 'Leer paardrijden met plezier' van de FNRS en anders kan ze die kopen. Waarschijnlijk via de manege. Daar staat de theorie in.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:13

Die heb ik hier voor me, maar ik kan het niet vinden O:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:22

In de index moet iets staan van op weg naar F1 en F2...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:23

Hoofdstuk 7. :D

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:27

Super dankje Marlies! :*

Dacht het al maar ik wist ze het niet zeker! Is het goed te doen voor een meisje van 8?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:32

Het is niet heel moeilijk maar voor haar wel moeilijker dan voor ons zeg maar. :') Lees het even zou ik zeggen. :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:01

Hier halen ook de kids van 8 met gemak hun diploma. Kwestie van van te voren even doornemen. Heel logische vragen over de FNRS manege, waar je op moet letten etc.