f proefjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:05

Hi, even een stille meelezer met 2 vragen!

Toen ik op de manege reed, reed ik op manegepaarden. Onderhand gestopt en ook niet meer gestart.
Nu heb ik mijn eigen paard en zou graag willen starten. Mag dit, of moet je dan echt KNHS starten?
En heeft iemand misschien een kopietje van de F8? :) (zodat ik even kan zien wat voor oefeningen er op staan)

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:56

Lizzyy schreef:

Toen ik op de manege reed, reed ik op manegepaarden. Onderhand gestopt en ook niet meer gestart.
Nu heb ik mijn eigen paard en zou graag willen starten. Mag dit, of moet je dan echt KNHS starten?
En heeft iemand misschien een kopietje van de F8? :) (zodat ik even kan zien wat voor oefeningen er op staan)

Met eigen paard mag je ook FNRS starten. Dat doen bij mij op de manege ook genoeg mensen!
Ik wil je later vanmiddag wel even de F8 proef pb'en. Zit nu op mn mobiel dus dat gaat wat lastig.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:14

Lizzyy schreef:

http://www.eindhovensemanege.nl/vem/fnrs2.php hier kun je alle proeven vinden :)

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:46

En, nog iemand proeven gereden afgelopen maanden?

Ik weet inmiddels dat ik over een maandje mijn F14 debuut mag rijden :) Vandaag weer serieus begonnen met oefenen, ging nog niet heel geweldig. Ik moest weer even omschakelen van oefenen voor een carrouseldemonstratie op een paard van 1.70 meter naar oefenen voor een F proef op een paar maatjes kleiner, maar ik heb er in ieder geval alweer zin in!

M_nouska

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:50

Ja ik meld me ook :D
Ga morgen voor de eerste keer F4 starten met mijn eigen paard :)
Heb er zin in! *\o/*

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:27

Ik volgende week! Dan gaan we voor de laatste punt in de F13. Hoop xo dat ik t red, heb die proef al zovaak gereden haha

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:29

Ik hoop dat ik binnenkort weer een proefje kan doen haha.

Ben zelfs mijn paspoort kwijt. Zo lang ligt het al te verstoffen hahaha

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:55

Ik hoop over tijdje mijn F6 debuut te maken met mijn nieuwe paard. Eerst nog flink oefenen en aan elkaar wennen <3

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:21

Zaterdag voor het eerst F4 starten!
Hoop dat het goed gaat, ruin waarop ik rijd heeft beide keren dat ik oefende flink gebokt bij de grote volte in galop en ging daarna ongelofelijk hard.. Gelukkig let de jury bij de FNRS op de ruiter en niet op het gedrag van het paard :)
Ik ga trouwens het examen nog niet doen, het gaat deze keer even puur om het winstpuntje aangezien ik 17 oktober graag een vaardigheidsproefje wil starten, dus hopen op een puntje :D :P

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:35

3 oktober eerste keer f12. Geen idee op welk paard nog naar dat merken we vanzelf wel haha!

KirstenHorseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:04

Volgende week zondag 2e keer F6 :) Gister een super les gehad op een van mijn favoriete ponies. Mijn lesgeefster heeft vertelt dat ze met wedstrijden veel spanning heeft. Ik had op mijn een-na-laatste wedstrijd met haar ook wat last van spanning en toen gaf ze bij het aan galopperen een bok waardoor ik eraf lag. Ze had nog nooit gebokt en het was ook echt een lief bokje maar ik was zo verrast :+ In de lessen gaat het super, dus ik heb haar toch maar opgegeven. Kan je alleen maar van leren denk ik maar :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:28

Had vandaag mijn proefje met eigen paard. Ging echt niet goed maar had wel 216 punten. Volgende keer gaan we het beter doen :D

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:51

Jaja vandaag was het zover! F13 gereden en was niet super tevreden, ook niet geheel ontevreden. Maar had 214 punten. Was de laatste keer dus eindelijk de F13 uit. In november doe ik mee met paardje van vriendinnetje, dus daar mag ik mn F14 debuut op maken. Merk wel dat ze vanaf dit niveau echt wat willen zien. Dus wordt steeds lastiger. Van de jury moet ik aan het wijken werken, want dat slaat nergens op en nageefelijkheid wordt toch ook wel steeds meer een puntje. Nou daar kunnen we mee aan de slag. Volgens mijn instructie heeft dat laatste puntje toch meer te wijten aan het feit dat ik tijdens mn proef stop met rijden!

Hoe is het bij jullie gegaan?

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:15

Laura_ schreef:
Jaja vandaag was het zover! F13 gereden en was niet super tevreden, ook niet geheel ontevreden. Maar had 214 punten. Was de laatste keer dus eindelijk de F13 uit. In november doe ik mee met paardje van vriendinnetje, dus daar mag ik mn F14 debuut op maken. Merk wel dat ze vanaf dit niveau echt wat willen zien. Dus wordt steeds lastiger. Van de jury moet ik aan het wijken werken, want dat slaat nergens op en nageefelijkheid wordt toch ook wel steeds meer een puntje. Nou daar kunnen we mee aan de slag. Volgens mijn instructie heeft dat laatste puntje toch meer te wijten aan het feit dat ik tijdens mn proef stop met rijden!

Gefeliciteerd!
Wijken en nageeflijkheid zijn voor mij ook echt 2 punten waar ik écht aan moet werken en de jury wil inderdaad steeds meer zien, dat merk ik ook. In de les lukt nageeflijkheid steeds beter, alleen in een proef komen alle onderdelen en figuren veel sneller achter elkaar wat het voor mij moeilijker maakt om de nageeflijkheid er constant in te houden, maar ja, blijven oefenen. Ik zie ook wel wat op tegen de uitgestrekte draf, ach ja, dan maar zoveel mogelijk proberen te verruimen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:27

Als jury kan ik je vertellen dat ik wat mij betreft bij het verruimen (zeker in de iets lagere proeven) verschil tonen veel belangrijker vindt dan echt verruimen. Maar... dan spreek ik voor mezelf he? ;-)
En tegen de F15 oid zullen de stappen echt mooi ruimer moeten worden.
Vergeet vooral de overgang naar het arbeidstempo niet!!!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:55

Anja_96 schreef:
Laura_ schreef:

Gefeliciteerd!
Wijken en nageeflijkheid zijn voor mij ook echt 2 punten waar ik écht aan moet werken en de jury wil inderdaad steeds meer zien, dat merk ik ook. In de les lukt nageeflijkheid steeds beter, alleen in een proef komen alle onderdelen en figuren veel sneller achter elkaar wat het voor mij moeilijker maakt om de nageeflijkheid er constant in te houden, maar ja, blijven oefenen. Ik zie ook wel wat op tegen de uitgestrekte draf, ach ja, dan maar zoveel mogelijk proberen te verruimen.

Echt precies hetzelfde. In de les gaat het me ook steeds beter af. Maar tijdens een proef komt alles zo snel achter elkaar, dat ik er gewoon echt vergeet om aan te rijden! Wijken doen wij in de les eigenlijk ook te weinig!

Wat Ilja zegt is ook nog wel een puntje, een mooie overgang terug rijden!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:14

Ilja000 schreef:
Als jury kan ik je vertellen dat ik wat mij betreft bij het verruimen (zeker in de iets lagere proeven) verschil tonen veel belangrijker vindt dan echt verruimen. Maar... dan spreek ik voor mezelf he? ;-)
En tegen de F15 oid zullen de stappen echt mooi ruimer moeten worden.
Vergeet vooral de overgang naar het arbeidstempo niet!!!

Bedankt voor de uitleg! Overgang terug moet ik inderdaad goed aan blijven denken.

Laura_ schreef:
Echt precies hetzelfde. In de les gaat het me ook steeds beter af. Maar tijdens een proef komt alles zo snel achter elkaar, dat ik er gewoon echt vergeet om aan te rijden! Wijken doen wij in de les eigenlijk ook te weinig!

Wijken doen wij ook niet zoveel, als ik erom vraag gelukkig vaak wel :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:04

Iemand nog tips voor de f12?
Zaterdagavond 1e keer de f12 rijden op een paard waar ik nog maar 1 keer op heb gereden haha..

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:40

xxxmh schreef:
Zaterdagavond 1e keer de f12 rijden op een paard waar ik nog maar 1 keer op heb gereden haha..

Zorg dat je je paard goed opvangt na de eerste galop voordat je gaat wijken. Je moet dan(bij versie A) bij B terug naar draf en dan gelijk A afwenden en 5 meter wijken voor het rechterbeen. En laat goed verschil zien tussen arbeidsgalop en galop verruimen. Verder gewoon zo netjes mogelijk rijden :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:52

Anja_96 schreef:
xxxmh schreef:

Zorg dat je je paard goed opvangt na de eerste galop voordat je gaat wijken. Je moet dan(bij versie A) bij B terug naar draf en dan gelijk A afwenden en 5 meter wijken voor het rechterbeen. En laat goed verschil zien tussen arbeidsgalop en galop verruimen. Verder gewoon zo netjes mogelijk rijden :)

Dankje! Haha dat goed opvangen ben ik namelijk beetje ´bang´ voor omdat het een echt een vlot paard is dus hoop dat het gaat lukken! Galop verruimen is makkelijk bij hem alleen het terug gaan naar de arbeidsgalop is moeilijk. Ik verwacht er niet teveel van aangezien ik het paard nauwelijks ken qua rijden en dit de eerste keer f12 is :P

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:59

Net de f12 gereden. Vanmiddag op het laatste moment nog te horen gekregen op een ander paardje want paard waar ik op moest liep niet goed. Moest op het allersloomste manegepaard. Had er al niet veel van verwacht omdat dit de eerste keer f12 was en ik niet geoefend had (rij in de carrousel groep van de manege). Maar toen ik hoorde dat ik op dat paard moest verwachte ik helemaal niks ervan. 201 punten gereden.. 28 november een nieuwe kans maar dan hopelijk op een beter paard en toch maar een privé lesje vooraf hihi!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:15

xxxmh schreef:
Net de f12 gereden. Vanmiddag op het laatste moment nog te horen gekregen op een ander paardje want paard waar ik op moest liep niet goed. Moest op het allersloomste manegepaard. Had er al niet veel van verwacht omdat dit de eerste keer f12 was en ik niet geoefend had (rij in de carrousel groep van de manege). Maar toen ik hoorde dat ik op dat paard moest verwachte ik helemaal niks ervan. 201 punten gereden.. 28 november een nieuwe kans maar dan hopelijk op een beter paard en toch maar een privé lesje vooraf hihi!

Ah, jammer! Ik heb zoiets helaas ook eens gehad. Maar ik kreeg een dag van te voren te horen dat 'mijn' paard kreupel was en ik kon nog oefenen op een ander. Ik had het toen wel gehaald. Maar het is altijd heel vervelend als je ineens van paard moet wisselen. Hopelijk heb je volgende keer meer geluk!

Ik mag volgende week mijn F14 debuut rijden. Ik heb heel lang niet geweten welk paardje ik hiervoor zou nemen. Gisteren nog een paardje geprobeerd dat anders ook heel fijn kon lopen, maar gisteren was hij heel onrustig in de aanleuning, er zat iets niet helemaal lekker geloof ik, dat wordt hem dus niet. Dan maar weer lekker op Fjordjelief proberen. Ik ga maar gewoon mijn best doen, genieten en dan zie ik wel wat er op mijn protocol staat en of ik mijn proef haal of niet. Als iemand nog ervaringen of tips heeft voor de F14, ze zijn welkom!

saladinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:39

met welk f proefje moet je beginnen als je bij de knhs beginnend L1 rijdt???

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:54

F6..
Je kan maximaal tot f6 instromen helaas.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:36

Ik rijd ook alleen maar op een manege dus doe altijd mee met de wedstrijden als die er zijn :) (Ik zou willen dat die wat vaker georganiseerd worden maar ja.)
Ik ben op dit moment F12+2, als het goed is komt er dit jaar nog 1 wedstrijd aan dus ik hoop dat het dan lekker gaat en ik mijn laatste puntje voor de F12 kan scoren, het staat ook op mijn wishlist om mijn F12 ''diploma'' te halen namelijk.

De laatste keer was in september, ik mocht toen 2 proefjes rijden omdat er weinig mensen mee deden, en ik heb met een gekke haflinger van stal dus 2x winst en eerste plaats gehaald :) Was erg leuk.