Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:20

Flurk schreef:
s1993 schreef:
Wat ik me afvroeg he: bij de caprilliproeven staat erboven dat je de hele proef in de verlichte zit moet doen, maar hoe kan je nou een nette overgang maken in de verlichte zit?

hoe doe je dat dan in je les?
Neem aan dat je dit oeffend?
Of rijden jullie alleen verlichte zit tijdens de proef?
Dan begrijp ik wel waarom men het als 'zwaar' ervaart

In de les doen we eigenlijk niet zo heel veel verlichte zit ofzo...
Alleen met springen tijdens de sprong maar verder eigenlijk niet :P

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:15

Weet iemand of de f-proeven nog ergens op internet te vinden zijn? Of heeft iemand ze toevallig op de computer? Ik ben op zoek naar f4 a & b en f6 a & b.
Ik kon ze alleen maar vinden van versie april 2008, maar weet niet of die nog up-to-date zijn. ? :D

aatjuh12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:17

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:37

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:57

succes met oefenen!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:03

Nobel01 schreef:
nog een vraag aan de FNRS-jury:

Mag je FNRS wedstrijden rijden met een boomloos zadel, type Barefoot?

Als het paard normaal in de lessen ook met dit zadel gereden wordt, dan is het geen probleem.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:12

Zolang het verantwoord is voor ruiter en paard, mag het van mij.
:)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:22

tante_trien schreef:
Weet iemand of de f-proeven nog ergens op internet te vinden zijn? Of heeft iemand ze toevallig op de computer? Ik ben op zoek naar f4 a & b en f6 a & b.
Ik kon ze alleen maar vinden van versie april 2008, maar weet niet of die nog up-to-date zijn. ? :D

Versie 2008 is volgens mij de nieuwste ;x
Of er moeten weer nieuwe gekomen zijn :o
Ik haal ze hier vandaan: http://www.vem-online.nl/kampioenschap/fnrs.html

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:23

tante_trien schreef:
Ik heb het net opgenomen met mijn mp3, en maar een beetje gegokt qua timing, vnv kijken hoe goed ik kan timen _O- _O-

Mijn timing is behoorlijk slecht, kan ik vertellen. Ik heb halverwege maar 2 onderdelen overgeslagen, en nog liep ik achter op mijn mp3 speler. :+

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:14

Nobel01 schreef:
nog een vraag aan de FNRS-jury:

Mag je FNRS wedstrijden rijden met een boomloos zadel, type Barefoot?

Zolang het geen westernmodel is is dat geen probleem. Tenzij je de westernproeven gaat rijden natuurlijk :D

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:18

-.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:40

Ik wil binnenkort een proefje gaan starten met m'n friese verzorgpaard, maar ik vroeg me af of het uitmaakt als je de voorpluk niet vlecht. Ze heeft namelijk een vetbult op der hoofd zitten (heeft er geen last van) en dat ziet er best wel raar uit.

en nog een vraagje, ik heb een tijd geleden gehoord dat je altijd een oneven aantal knotjes moet hebben, maar hoort hier de voorpluk wel of niet bij. of is dit helemaal niet waar?

alvast bedankt :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:54

Nee, de voorpluk hoef je niet in te vlechten.
En er staat nergens in de regels dat je een oneven aantal knotjes moet hebben...het zou mij niet uitmaken, ga ze echt niet tellen. := Misschien dat het bij de KNHS zo is maar dat weet ik niet.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:58

bedankt voor je reactie :)
oke, heb eigenlijk altijd vanaf het begin gehoord dat het een oneven aantal moest zijn, maar dat kan natuurlijk ook fout zijn :P k snap wel dat je als jury niet al die knotjes gaat tellen :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:00

Ik heb het wel es gehoord in de wandelgangen maar ik hoorde het op de manege en daar hoor je zoveel. :+ En dat was ook een aantal jaar terug. Die regel zal wel ergens vandaan komen als hij bestaat maar het is geen geschreven FNRS regel. Daar komt bij dat ik vandaag op een manege was die helemaal niet laat invlechten dus verplicht is het niet...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:05

LBfotografie schreef:
bedankt voor je reactie :)
oke, heb eigenlijk altijd vanaf het begin gehoord dat het een oneven aantal moest zijn, maar dat kan natuurlijk ook fout zijn :P k snap wel dat je als jury niet al die knotjes gaat tellen :+

dat oneven is een 'oude' regel uit KNHS wedstrijden

dit is de tekst wat gebruikelijk is bij KNHS dressuurwedstrijden (bron website KNHS)
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a. recht afgeknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:18

kleine aanvulling in FNRS reglement staat niets over invlechten aantal vlechten of wat dan ook
Dat is ook niet te doen voor manege houder

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:09

bedankt voor de antwoorden :)
heb der altijd helemaal moeilijk over zitten doen :')

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:29

Nadia schreef:
Wat Bella zegt, bij de lagere proefjes doe ik niet moeilijk over een roze jasje, maar rond de F4 zie ik toch wel graag een zwart/donkerblauw/donkergrijs jasje.
De KNHS regels zijn nou eenmaal anders dan de FNRS regels.

Om even het onderwerp 'jasjes' weer omhoog te halen: mijn vriend heeft afgelopen weekend bij tentenkamp een rijjasje gekocht. Nu is het best lastig om een rijjasje te vinden voor een man zonder gelijk de hoofdprijs te moeten betalen, in de standaard ruitersportzaken is de keuze in herenjasjes en -broeken wat beperkt hebben wij gemerkt.
Nu is er één ding: het jasje is donkergroen.

Het gaat op het moment om een F4, maar dat wordt natuurlijk vanzelf hoger :+

Zouden jullie hier een probleem mee hebben? Of gaan we toch even een zwart jasje bij kopen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:08

Wat ik hiervan zeg is heel persoonlijk. Dus misschien niet 100% volgens de FNRS regels. Maar ik vind dat het bij het jureren vooral op het paardrijden moet gaan. Dingen als jasjes vind ik gewoon niet zo belangrijk. Dus als er een keer iemand met een groen jasje komt, wens ik 'm succes. De hele outfit moet voldoende op een wedstrijd outfit lijken (dus geen gekkigheid), maar of dat dan een groen jasje of een zwart jasje (of iets met ruiten) is. Voor mijn gevoel heeft dat niet zoveel met wel of niet goed paardrijden te maken, en als je daar echt problemen van maakt ben je voor mijn gevoel iets teveel aan het mierenneuken.

Ik zeg er wel altijd bij dat ik het goed vind, wat de regels van de FNRS zijn, en dat ik niets kan garanderen voor andere juryleden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:17

Ik ga met Anoeska mee. :j Het gaat om het rijden, niet om de outfit...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:55

Anoeska schreef:
Wat ik hiervan zeg is heel persoonlijk. Dus misschien niet 100% volgens de FNRS regels. Maar ik vind dat het bij het jureren vooral op het paardrijden moet gaan. Dingen als jasjes vind ik gewoon niet zo belangrijk. Dus als er een keer iemand met een groen jasje komt, wens ik 'm succes. De hele outfit moet voldoende op een wedstrijd outfit lijken (dus geen gekkigheid), maar of dat dan een groen jasje of een zwart jasje (of iets met ruiten) is. Voor mijn gevoel heeft dat niet zoveel met wel of niet goed paardrijden te maken, en als je daar echt problemen van maakt ben je voor mijn gevoel iets teveel aan het mierenneuken.

Ik zeg er wel altijd bij dat ik het goed vind, wat de regels van de FNRS zijn, en dat ik niets kan garanderen voor andere juryleden.

ik sluit me hierbij aan
Echter als men in origineel rijjasje gaat (kleur even niet belangrijk) dan wel kompleet dus met plastron,(of stropdas) en witte handschoenen

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:35

Dank jullie voor de reacties. :)
Het zou idd in combinatie zijn met witte rijbroek, stropdas, handschoentjes, alles... Dan gaan we er gewoon voor!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:51

En ALS er een jury zou zijn die er moeilijk over doet, zal het als het goed is maar om 1 onderdeel gaan dat dan wellicht een 5 of 6 wordt ipv een 7 of 8.