Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:42

Het houdt zowiezo in dat je bij minder dan 4 sprongen galop in verlichte zit een onvoldoende scoort. De rest is aan te jury ter beoordeling.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:18

Wat ik me afvroeg he: bij de caprilliproeven staat erboven dat je de hele proef in de verlichte zit moet doen, maar hoe kan je nou een nette overgang maken in de verlichte zit?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:21

Door vlak voor de overgang in het zadel te gaan zitten? Geen idee, heb nooit de caprilli bijscholing gedaan, alleen vaardigheid en het nieuwe springen.
Als wij caprilli organiseren, overleggen we wel altijd met de jury of ze echt de hele proef in verlichte zit moeten, of alleen bepaalde gedeeltes. ANders wordt het wel erg zwaar.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 07:48

Klopt ja, ik heb een paar keer caprilli gejureerd, het is bijna niet te doen om de hele proef verlichte zit te rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 07:57

Ik vind het juist fijner om de hele proef in verlichte zit te doen. :j Jammer dat ik het filmpje niet meer heb maar ik heb een springparcours volledig in verlichte zit gedaan en kreeg daar nette punten voor.

Maar voor de één is het makkelijker dan voor de ander natuurlijk...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:43

Een springparcours duurt 2 a 3 minuten, een caprilliproef zeker 10 minuten! Da's een heel verschil om vol te houden en dan zit die caprilliproef nog vol met voltes, door een s van hand veranderen en gebroken lijnen etc.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:43

Oja, wacht even. _O-
Ja, dan is het wat moeilijk volhouden idd. :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:11

Lol, ja heb het wel eens geprobeerd voor de gein, maar laat mij maar achter de jurytafel zitten hoor :p

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:14

_O-

Tien minuten in de verlichte zit zal wel wat spierpijn geven denk ik zo. :=

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:13

Bellatrix, laat dat "denk ik zo" maar weg ! := :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:13

En niet zuinig ook! Lol...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:14

Hmm, ik wil de uitdaging wel aangaan hoor. :)) Tien minuten verlichte zit. :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:18

Hahahaha, ga jij rijden, ga ik kijken :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:19

Ja, best. :))
Met tussendoor wel wat hindernissen natuurlijk. O:)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:19

Over twee weken is er bij ons caprilli, denk dat ik niet mee ga doen :+ :n

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:27

Joh, gewoon doen!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:32

de caprillie proef duurt bij ons 7 tot 8 minuten (scheelt toch weer 2 minuten met de gnoemde 10 van hiervoor!).

Ik heb de oude proeven nog gedaan dat je volledig in de verlichte zit moest rijden en dat ging prima. Maar ja ben dan ook ervaren schaatsers en trainster haha. andere hadden er wel moeite mee.

Nu hebben we helaas al jaren geen C meer gedaan vanwege weinig mensen die het mogen rijden, maar de Vaardigheid en oefenspringen gaan goed. Die proeven stellen een stuk minder voor daar je ook mag lichtrijden tussendoor! In de toekomst zijn er genoeg mensen die VA en OS hebben doorlopen en C mogen starten en dan kan ik eindelijk ook weer :)

maar echt 8 minuten verlichte zit is wel zwaar maar kan prima :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:16

mvn schreef:
de caprillie proef duurt bij ons 7 tot 8 minuten (scheelt toch weer 2 minuten met de gnoemde 10 van hiervoor!).

Ik heb de oude proeven nog gedaan dat je volledig in de verlichte zit moest rijden en dat ging prima. Maar ja ben dan ook ervaren schaatsers en trainster haha. andere hadden er wel moeite mee.

Nu hebben we helaas al jaren geen C meer gedaan vanwege weinig mensen die het mogen rijden, maar de Vaardigheid en oefenspringen gaan goed. Die proeven stellen een stuk minder voor daar je ook mag lichtrijden tussendoor! In de toekomst zijn er genoeg mensen die VA en OS hebben doorlopen en C mogen starten en dan kan ik eindelijk ook weer :)

maar echt 8 minuten verlichte zit is wel zwaar maar kan prima :)

maar hoe maak je een overgang terug in de verlichte zit?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:35

Ja je hebt wel gelijk dat je het niet volgens de normale wijze kan doen. Wat ik doe: bovenlichaam iets meer terug, hakken extra uitdrukken, maar vooral op je handen via ophoudingen. Eventueel kan je je stem gebruiken, maar let op dat de jury het niet hoort want praten in een proef mag niet.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:06

Ik denk logischerwijs ook dat je in de overgang heus wel even gewoon mag zitten om je overgang netjes te maken.
Maar ben ook geen caprilli- jury.

Lang verlichte zit volhouden is een kwestie van trainen.
:)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:32

Als je je beugels op de juiste maat hebt en je hebt een goede balans in de verlichte zit is deze prima vol te houden de hele proef. Uiteraard geldt net als voor andere onderdelen van de diverse FNRS-proeven dat je wel moet oefenen en deze Caprillie proeven niet zomaar even rijdt.
Overgangen kun je ook verlicht maken alleen zal je iets meer druk op de teugels moeten nemen om je zithulp te vervangen. of je gaat even paar passen doorzitten, heb ik ook geen probleem mee, als het maar netjes gaat.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:49

Wij hadden van het weekend een rare jury. >;) Een meisje kreeg een 5 voor de verzorging omdat ze niet zelf had gepoetst, gaat lastig he met 2 pony´s ertussen. En 2 andere meisje kregen een 5 omdat de pink te laag lag ofzo. En een meisje kreeg een 3 omdat haar pony eruit peerde. En een andere kreeg een 3 omdat de overgang niet netjes was. Ging om F3-F4.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:56

Hmm, wij waren er niet bij (neem aan dat het niemand van ons was) dus wij kunnen het niet zo makkelijk beoordelen. :+ Vind een 5 voor verzorging als je niet kon poetsen alleen wel erg laag. Ik heb nog nooit een 5 gegeven voor de verzorging van het paard. :n

En de pink te laag? Waar heb je het over? :+

Het eruit peren...tja, wij hebben het niet gezien dus ik vind het moeilijk om daar iets over te zeggen.

Een 3 voor een overgang...tja...wat voor overgang? Galop-draf? Draf-stap? En hoe ging dat dan? Want ook daar waren wij niet bij dus het blijft moeilijk...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:46

Everytime schreef:
Wij hadden van het weekend een rare jury. >;) Een meisje kreeg een 5 voor de verzorging omdat ze niet zelf had gepoetst, gaat lastig he met 2 pony´s ertussen. En 2 andere meisje kregen een 5 omdat de pink te laag lag ofzo. En een meisje kreeg een 3 omdat haar pony eruit peerde. En een andere kreeg een 3 omdat de overgang niet netjes was. Ging om F3-F4.

Het is handiger al je zoiets meemaakt om dat de desbetreffende jury over te benaderen (direct na de wedstrijd)
Ik ga geen oordeel roepen over deze uitspraken (ik was er niet bij)
Maar de cijfers klinken wat aan de lage kant en je roept nu een paar onderdelen van verschillende proeven en ik zou dan willen weten hoe de rest van deze protocollen eruit zag.
als er maar 1 x een 3 gegeven is dan valt het misschien toch mee?
succes volgende x in ieder geval en een jury is normaliter aanwezig ook na afloop van de proeven
dit dus om eventuele BOKT roepen te vermijden dingen op internet gaan nog wel eens een eigen leven lijden

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:48

s1993 schreef:
Wat ik me afvroeg he: bij de caprilliproeven staat erboven dat je de hele proef in de verlichte zit moet doen, maar hoe kan je nou een nette overgang maken in de verlichte zit?

hoe doe je dat dan in je les?
Neem aan dat je dit oeffend?
Of rijden jullie alleen verlichte zit tijdens de proef?
Dan begrijp ik wel waarom men het als 'zwaar' ervaart