Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:26

'Pony zit voorover'? :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:32

Foutje van de schrijver misschien?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:09

oke nu we het toch over nageeflijkheid en constante verbinding hebben :P Mijn verzorgpaard (waar ik binnenkort een f9 proefje mee zou willen starten) loopt in stap en draf eigenlijk altijd nageeflijk. Maar zodra ik in de galop aanspring zwiep het hoofd omhoog en gaat de galop heel erg ongeconcentreerd naar mijn idee. Dit komt ook gewoon doordat ze het lastig vind, maar krijg je hier dan ineens veel lagere cijfers door? zowel voor constante verbinding en de galop?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:39

Moeilijk om op afstand te zeggen...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:58

Moeilijk om op afstand te zeggenmaar bij mij zou je een 5 of een 6 krijgen met commentaar:
moet nog beter in galop, of iets van die strekking.
:)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:19

oke :) want echt zodra ik aanspring in de galop gaat het hoofdje omhoog.
galop is dan ook echt het onderdeel waar we het meest aan werken, maar niet alles zit mee op dit moment :=

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:33

Nog een vraagje:
Ik heb een keer F5 gereden en heb mij echt zitten verbazen over de punten.
Een voorbeeld: C-X-C grote volte galop: de helft van de volte was in draf en de volte was ook nog eens veel te klein. Toch kreeg ik een 6, met als commentaar: te klein.
De tweede volte galop, exact hetzelfde en weer een 6. Ook de overgangen galop-draf waren ronduit belabberd, als het paard niet al ver voordat ik de overgang moest maken weer terug in draf gevallen was. En toch had ik overal een voldoende op.
Het paard is een draver, maar ze kan best een volte galopperen, soms met hooguit één of twee drafpasjes erin.
Ik had dus ook nooit verwacht dat ik geslaagd was. Maar ik had 234 punten en geen enkele onvoldoende. }:0 Terwijl in mijn ogen alle galop-onderdelen ruim onvoldoende waren. (Lees: meer draf dan galop.) Ik heb het proefje opgenomen op film en heb alles kunnen terugkijken en ze draaft echt de helft van de tijd.
Is dit echt zo vreemd als ik denk dat het is, of zouden sommige van jullie hier ook voldoendes voor gegeven hebben? (Voor zover ik weet was de jury niet eens verteld dat het paard moeite had met de galop, maar iemand die iets van paarden weet kan zo zien dat het een draver is.)

(Voor degene die zich afvragen waarom ik F5 reed als ik mijn paard niet eens in galop kon houden: Ik weet niet precies wat eraan de hand was, maar ze is normaal gesproken heel erg voorwaarts en ik had mijn zweep dus weggegooid. Maar ze was abnormaal traag, achteraf gezien kwam dit waarschijnlijk door een worminfectie.) :(:)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:55

Ik vind al die 'wat zouden jullie doen' vragen zo ontzettend lastig om te beantwoorden. Bovendien ook niet erg reeel. Het blijft een jurysport dus (kleine) verschillen zullen er altijd blijven. Bovendien, als wij een ander antwoord geven dan de jury in dat geval had gedaan, zijn wij niet collegiaal bezig. Ik vind het dan ook niet erg eerlijk om op dit soort vragen te antwoorden.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:05

Wat ik me afvroeg he: bij de caprilliproeven staat erboven dat je de hele proef in de verlichte zit moet doen, maar hoe kan je nou een nette overgang maken in de verlichte zit?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:35

even heel blond hoor maar tegen de hand is hetzelfde als niet nageefelijk?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:38

Vind ik niet. :+ Tegen de hand vind ik dat je ziet dat het paard zich verzet. Niet nageeflijk kan ook zijn dat er constante verbinding is.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:39

Bellatrix schreef:
Vind ik niet. :+ Tegen de hand vind ik dat je ziet dat het paard zich verzet. Niet nageeflijk kan ook zijn dat er constante verbinding is.

ok :P ik namelijk ook niet, maar ik kreeg af en toe het idee dat sommigen het als hetzelfde gebruiken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:22

Er is inderdaad een verschil tussen tegen de hand en niet nageeflijk. Maar wanneer je het over de F12 en hoger hebt, heb je het (hopelijk) over tegen de hand, want daar wordt toch echt die nageeflijkheid gedurende het grootste deel van de proef gevraagd.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:55

Geachte Juryleden,

A.s. zondag, rijd ik een F7 proefje, de A-versie (voor mij de eerste keer).

Ik rijd deze wedstrijd op een (nieuwe) manegepony, waarvan ze niet weten wat haar reactie is (ja, dat typje ben ik :') ). Ik ben mij ervan bewust, dat deze keuze mijn proef "slecht kan doen aflopen" om het op een nette manier te zeggen. Ik heb al levenservaringen (en het heeft zowel mij als de toeschouwers bloed, zweet en tranen gekost) op het gebied van "geen-idee-hoe-'ie-reageert" pony's, en dit is dan ook mijn keus ;)

Wat 'we' wél zeker van deze pony weten, is dat ze haar hoofd erg omhoog gooit/wil gooien. Én dat ze in de galop, enorm hard wilt, en de hoefslag 'liever los laat', en na de galop, de galop liever door wilt zetten (en dan absoluut de hoeken wilt vermijden) . Ze is dan wel terug naar draf te rijden, maar dan blijft ze (vooral in het begin) hangen op een wat sneller tempo.
Hier heb ik dan ook een vraag over.

Het klinkt raar, maar hoe zien jullie het liever, of beter gezegd: Wat vinden jullie een betere manier van handelen (uiteraard zal dat per jurylid en proef verschillen):

- Dat de ruiter/ik zich meer concentreert op het op rustige/juiste (draf) tempo van het paard, waar de figuren onder zouden kunnen leiden.

- Dat de ruiter/ik zorgt dat het paard wel in (hier: ) draf blijft, maar zich meer op de zit en figuren concentreert.

Het streven is natuurlijk naar een rustig/goed tempo én goede figuren, maar ik vrees dat dat in deze situatie niet (goed) mogelijk zal zijn.

Ik weet - ik begrijp - dat deze "keuzes" nogal strak door de bocht zijn, maar ik wil rekening houden met het ergste (waarbij ik het bakzand van heel dichtbij ga zien..:+ ).

Even ter nader informatie: Hier baal ik best van, maar we kunnen/mogen niet inrijden/losrijden. Dit komt door de "enorme belangstelling" in het 'ponysegment/gedeelte'. Hier kan ik persoonlijk niet meer aan veranderen dan in de bak, voor het groeten een rondje te stappen en te draven.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:12

Tja, eigenlijk zie ik het liefst aandacht op alle punten natuurlijk! Met een juiste houding en zit zal het paard rustiger worden, waardoor je de figuren netter af kunt werken.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:32

Bedankt voor uw reactie. Uiteraard ga ik mijn best doen op alle punten, maar ze is zo energiek, dat enkel een fikse galop haar voldoening geeft :)

Maar áls (niet als-dannen, we zien het dan wel! Zoals mijn docent zegt..) er één van de twee gedaan werd, wat zal dan de beste oplossing zijn (of misschien wel een hele andere)?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:54

Tja, ik heb hierboven geloof ik al beschreven.
Doet me denken aan een meisje in de halve finale van de zitcompetitie vorig jaar. Best drukke pony, meisje had ontzettend veel plezier, beloonde het dier zo nu en dan, maakte zich niet druk en deed gewoon haar ding. Ondertussen zag je die pony bedenken dat als zij het niet zo erg vond, het vast allemaal niet zo erg zou zijn. En aan het einde van de proef liep de pony heerlijk ontspannen door de baan.
Ik zou denken dat de sleutel bij jou ligt. Als de pony stress heeft/druk wordt, is het jouw taak vertrouwen te wekken en het dier te kalmeren. Hoe doe je dat? Houding, zit, uitstraling. Wat is het gevolg? Een nettere proef met meer controle.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:22

Bedankt, nu liggen de accenten iets duidelijker in uw beschrijving :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:45

Graag gedaan!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:01

Ilja000 schreef:
Ik vind al die 'wat zouden jullie doen' vragen zo ontzettend lastig om te beantwoorden. Bovendien ook niet erg reeel. Het blijft een jurysport dus (kleine) verschillen zullen er altijd blijven. Bovendien, als wij een ander antwoord geven dan de jury in dat geval had gedaan, zijn wij niet collegiaal bezig. Ik vind het dan ook niet erg eerlijk om op dit soort vragen te antwoorden.

Okay, dat snap ik. Had het misschien ook beter niet kunnen vragen. :o

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:51

Ik heb een paar kleine vraagjes over het boek leren paardrijden met plezier. Klopt het dat hierbij een boekje zit met alle proeven? En zijn dit dan alleen de F poeven of ook nog andere proeven zoals de Va? En veranderen de proeven elk jaar of blijven die een paar jaar hetzelfde?
Alvast bedankt!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:54

Alle proeven staan in dat boekje. Ze zullen voorlopig wel zo blijven die proeven, zo lang hebben we ze nog niet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 06:16

SimoneDV schreef:
even heel blond hoor maar tegen de hand is hetzelfde als niet nageefelijk?

Niet nagefelijk is niet per se tegen de hand ;)

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:23

Tilmar schreef:
Alle proeven staan in dat boekje. Ze zullen voorlopig wel zo blijven die proeven, zo lang hebben we ze nog niet.

Oke bedankt

janine12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:13

Ik weet niet of mijn vraag al gesteld is, als dat wel zo is; sorry. Maar ik heb een vraag waar ik het antwoord zo snel mogelijk op wil weten:

Morgen rij ik de Va2 voor de eerste keer. Nu staat er in de proef:

Tussen F en A arbeidsgalop rechts aan springen.
Tussen K en H minimaal 4 galopsprongen verlichte zit.

Betekend dit dat jullie ook tevreden zijn met 5 of 6, of daar zelfs een hoger cijfer voor geven?