Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:29

Vraag anders of je dit een keer in de les mag oefenen. Dan kan je instructeur je ook handige tips meegeven.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:05

Monica24 schreef:
LauraBloem schreef:
IK heb een vraagje over de f4
Na de galop moet je een halve grote volte maken maar mijn probleem is dat ik dan te laat wend.
Hoe zoe ik dit kunnen verkomen?

Beetje flauw, maar.... eerder wenden?
Gewoon al van te voren goed voorbereiden. De hoek vóór de grote volte (dus nog voor de C of A) al goed inrijden zodat hij wat vertraagt (ik neem aan dat hij na de galop te snel gaat, en ja dan voorbij de volte schiet??). Vervolgens op tijd beginnen met sturen, dan komt het wel goed.

Maarja als ze bij C of A haar volte moet maken dan mag ze juist niet door de hoeken heen want want het is A - raakpunt FB - X - raakpunt EK - A of hetzelfde bij C.

Maar ik heb net een F4 proefje gelezen en jij hebt na de galop een korte hoefslag om in draf te komen en te wenden.. Dan zou ik inderdaad je galop vertragen en als dat niet gaat gewoon zodra je in draf mag je eigen flink zwaar maken om te remmen en een fractie te vroeg sturen zodat jij waarschijnlijk dan optijd bent.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:24

VOOR een volte bij A of C moet je nog de hoek in rijden, zoals Monica24 al schreef, zodra je A of C voorbij bent mag je NIET de hoek inrijden!!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:35

MagicDay schreef:
VOOR een volte bij A of C moet je nog de hoek in rijden, zoals Monica24 al schreef, zodra je A of C voorbij bent mag je NIET de hoek inrijden!!

Inderdaad, daarom had ik juist geschreven "De hoek vóór de grote volte (dus nog voor de C of A)". Je volte begint bij de A of de C. Maar kennelijk was ik nog niet duidelijk genoeg.
De beste tip vind ik inderdaad nog zoals hierboven gegeven: oefenen in de les met je instructrice.

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:37

MissAmazone schreef:
Sanne100 schreef:
Hee,
ik wil graag volgende maand starten in de f1 maar wat komt er nu allemaal bij zon wedstrijd kijken? :o

Als het goed is mag je een F1 proefje oefenen op je manege, dan waarschijnlijk is er op zondag een wedstrijd bij jullie waarvan jouw naam en tijd word aangegeven op een formulier op je manege of website van je manege. Dan zorg je dat je zeker een half uur van tevoren daar bent en poets je je paard (evt vlechten als dat verplicht is maar dat red je niet binnen dat half uur dan) Misschien heeft je paard al gereden en is deze al schoon, maar dat zie je op de startlijst. Ik weet niet hoe de kledingvoorschriften zijn bij jullie maar vaak is het of een dressuuroutfit of een schone paardrijbroek moet een effen shirt met lange mouwen + verplicht witte handschoenen of blote handen. Je neemt je ruiterpaspoort mee die lever je in voor je rijd bij een secretariaat en die vullen je punten in en dan als je hele groep gereden heeft krijg je hem weer terug. Haal je het niet staat er niks in haal je het wel heb je je stempel en punten en mag je daarna naar de F2.

Zoiets? Of wou je iets anders weten? :P

Dankje!
Ja dat wou ik weten :P
Alleen waar moet je zon ruiterpaspoort aanvragen :o

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:01

Bij je FNRS manege.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:08

Laura_ schreef:
Ik rij de F10, maar zouden jullie een 6 geven ipv een 7 als ik met een knalroze zweep de bak in kom? De vorige keer wou ik het wel, maar durfde het niet. Was bang dat ik daarom misschien net zou zakken zegmaar haha

Dit vroeg ik mij dus ook af! Ik ben weer eens een zweep kwijt geraakt en ik heb nu maar een knalgele gekocht zodat ik hem iig snel herken. Mag dit? Of moet de zweep perse zwart zijn?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:56

Ik zie zo vaak combinaties met zwepen in alle kleuren van de regenboog, het maakt mij helemaal niets uit. :D

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:12

Over kleuren zweep heb ik ook nooit iets gelezen in de regelementen, wel over de lengte ervan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:22

Nee, kleur boeit mij ook niet zo. Lengte moet trouwens ook wel superextreem zijn wil dat opvallen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:42

Ik heb ook een vraagje:

A.s. zondag start ik in de F5, dit is mijn eerste fnrs wedstrijd. Ik heb vandaag proefje geoefend en in de f5 moet je in de galop een grote volte maken en daarna een lange zijde galloperen. Nou heb ik een heel snel paard dat zich in de galop erg sterk maakt, en hij vertrekt dus iedere keer op de lange zijde zo ongeveer in een rengalop naar de andere korte zijde en ik krijg hem vaak niet meer terug als hij eenmaal begonnen is met rennen. Zien jullie liever dat ik bij de e/b nog een klein voltetje draai in galop zodat ik hem beter bij me kan houden, ofdat ik gewoon doorgallopeer met het risico dat hij echt te sterk wordt. Of hebben jullie eventueel nog andere tips?

Alvast bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:45

Een extra volte inzetten kost je punten. Dat is namelijk een -2. ;)

Je kan proberen hem in de volte al terug te nemen, misschien ben je dan op tijd?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:10

Hm.. maar als je paard dan te vroeg luistert krijg je toch ook -2 voor het uit galop vallen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:13

Nee, dan krijg je een onvoldoende omdat je te vroeg terugkomt.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:25

hoe belangrijk vinden jullie de nageeflijkheid in de f12? ik weet dat er een onderdeel nageeflijkheid is (daar heb ik dus gemiddeld een 4-6 :+ ) maar tijdens het rijden, nemen jullie dat mee met punten geven? ik krijg bijna nooit paard nageeflijk..... merk tijdens de les dat een paard meestal pas t laatste kwartier lekker gaat lopen, dus dat kwartiertje inrijden voor een wedstrijd is alleen maar om paard ff warm te lopen in mijn geval :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:48

Je paard mag best af en toe heel even tegen de hand zijn, maar hoort het overgrote deel van de proef nageeflijk te zijn, anders kun je in principe geen pp halen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:52

Geven jullie hogere punten in de F8 t/m F11 als een paard constant nageeflijk loopt?? Of kijken jullie daar nog helemaal niet naar??

Ik kan me namelijk voorstellen dat dat een mooiere proef geeft dan met een plafondinspecteur! :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:54

Tussen de F9 en de F11 wordt de constante verbinding beoordeeld. Nageeflijkheid wordt inderdaad positief meegenomen in de beoordeling, echter het ontbreken er van niet afgestraft.

Herstel: aanleuning vervangen door constante verbinding
Laatst bijgewerkt door Ilja000 op 14-10-10 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:55

Ik kijk er op zich wel naar ja. Maar de figuren moeten ook gewoon op de letter worden gereden en ik wil nette overgangen zien. Bij die proeven gaat het meer om constante verbinding dan nageeflijkheid...

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:48

dan ben ik benieuwd hoe ik aan die 2 promotiepunten kom, heb nog geen enkele proef met een nageeflijk paard gereden :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:18

Dat weet ik ook niet Kimmikky, ik ben er tenslotte niet bij geweest. Je vraagt hoe belangrijk nageeflijkheid is in de F12 en krijgt daar antwoord op.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:07

Ik heb ook een vraag..

Ik rij op een tinker van 153 (officieel een pony dus) maar ben 18+ en volgens de KNHS start je dan tussen de paarden. Ik mag daar dus officieel rijden met een zweep van 130 incl slag.

Moet ik bij de FNRS de zweeplengte van de paarden aanhouden of van de ponnies?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:08

Van de pony, want wij weten jouw leeftijd niet en kunnen de lengte alleen beoordelen aan de hand van het feit of je op een paard of op een pony zit.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:13

maar als t figuur goed gereden wordt en normaal met nageeflijk paard 7 a 8 waardig, wat zou je er dan voor geven als t paard niet nageeft? in hoeverre reken je dat mee met punten of geef je gewoon de hele proef een 3-5: tegen de hand / niet nageeflijk?

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:38

ik kreeg als comentaar op een l1 proef
pony zit voorover wat betekent dat mijn instructrice en ik komen er niet uit en de jury was al weg( moet wel zeggen dat mijn instructrice en ik meer springen dan dresuuren)
en wat kan ik daar aan doen
alsvast bedankt