Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:44

ik begin woensdag pas aan mijn cursus en weet nog niet alle regels,maar ik vind zelf een vlecht verzorgder staan als gewoon een staart

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:44

Ilja000 ik zag toevallig op de vorige pagina dat jij de staart graag ingevlochten zie, nu doe ik dat normaal gesproken niet.. maar vlecht wel altijd de manen in, en vaak ook de voorpluk.. zou je daar dan ook een 6 voor krijgen?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:46

Ilja000 schreef:
De ene jury is de andere natuurlijk niet. Ik ken een amazone die een onvoldoende voor verzorging kreeg, omdat de jury kon zien dat ze rood ondergoed onder haar witte rijbroek droeg. En een ander let weer helemaal nergens op. Ik geef alleen aan waar ik op let.

Tja, ik ben eens door een jurylid te kijk gezet omdat hij tijdens het bij ons gebruikelijke 'jurypraatje' na de wedstrijd liet weten dat een laag decolleté ongepast was :+ (k had per ongeluk het verkeerde witte shirt meegnomen :o ). Hij noemde geen namen, maar iedereen wist dat hij mij bedoelde en ze lagen allemaal in een deuk, want ik had wel de eerste prijs gekregen. Dus de conclusie van het publiek was "een laag decolleté mag niet, maar helpt wel!" :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:47

Net als die rode onderbroek: de een geeft een zes, de ander een zeven. Daarom is het zo moeilijk beoordelen van achter de pc.
Ik zie wel eens een pluk haar buiten een haarnetje die uit 3 haren bestaat, maar ook wel een pluk haar die uit het merendeel van het haar bestaat :) En was die situatie al zo, of is e.e.a. verschoven door bijv. een onverwachte beweging van het paard? Of vind je als jury bijv. dat alles zowiezo muurvast moet zitten?

We hebben als jury daarom ook de richtlijn gekregen: voldoet het aan het reglement, dan een 7, zo niet dan lager. Maar daartussen zit heel veel ruimte voor eigen interpretatie.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:48

aatjuh12 schreef:
Ilja000 ik zag toevallig op de vorige pagina dat jij de staart graag ingevlochten zie, nu doe ik dat normaal gesproken niet.. maar vlecht wel altijd de manen in, en vaak ook de voorpluk.. zou je daar dan ook een 6 voor krijgen?

Nee, ik zie graag dat er aandacht aan het paard is besteed. En natuurlijk staat het mooi, maar niet elk paard kan er tegen. Niet iedereen vlecht even netjes in. Etcetera etcetera.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:49

ElsB schreef:
Ilja000 schreef:
De ene jury is de andere natuurlijk niet. Ik ken een amazone die een onvoldoende voor verzorging kreeg, omdat de jury kon zien dat ze rood ondergoed onder haar witte rijbroek droeg. En een ander let weer helemaal nergens op. Ik geef alleen aan waar ik op let.

Tja, ik ben eens door een jurylid te kijk gezet omdat hij tijdens het bij ons gebruikelijke 'jurypraatje' na de wedstrijd liet weten dat een laag decolleté ongepast was :+ (k had per ongeluk het verkeerde witte shirt meegnomen :o ). Hij noemde geen namen, maar iedereen wist dat hij mij bedoelde en ze lagen allemaal in een deuk, want ik had wel de eerste prijs gekregen. Dus de conclusie van het publiek was "een laag decolleté mag niet, maar helpt wel!" :D

*grijns*

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:50

ElsB schreef:
Ilja000 schreef:

grappig,een poos geleden was ik ook bij een wedstrijd waar een mevrouw was met hetzelfde verhaal :D
ik had toen geschreven ofzo,volgens mij

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:50

Snoevie schreef:
ik begin woensdag pas aan mijn cursus en weet nog niet alle regels,maar ik vind zelf een vlecht verzorgder staan als gewoon een staart

Het gaat eigenlijk gewoon om de regels die in je proevenboekje staan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:51

ja dat snap ik hoor,heb je ook gelijk in.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:04

bedankt voor de informatie :) ik ga het meenemen de volgende keer!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:45

Ilja000 schreef:
JPitty schreef:
Hallo juryleden,

Op 31 oktober ga ik bij ons in de manege meedoen met een wedstrijd, proef F7B. Mogelijk mag ik dan op een Friese ruin rijden :):) . Normaal gesproken (als ik proefje doe met KWPN-er) maak ik van de manen en voorpluk knotjes en vlecht ik, als ik nog tijd heb, de staart ook in. Maar hoe ziet een FNRS jury dat nou het liefst bij een Fries? Natuurlijk pluis/kam ik de manen en staart en zorg ik dat het er netjes uit ziet. Maar mag ik hem dan ook vlechten in bijvoorbeeld een hengstenvlecht of zien jullie Friezen liever ongevlochten? En mag ik de staart dan ook vlechten of liever ook niet?

En natuurlijk poets ik hem dan grondig, maar dat spreekt voor zich.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Dat hangt af van wat er afgesproken wordt met de manegehouder betreft de verzorging. Sommige maneges willen helemaal niet dat mensen vlechten, anderen verplichten het.
Zelf heb ik geen voorkeur, als er maar wat aan gedaan is. Je krijgt vaak pony's een aantal keer in de baan met verschillende ruiters. Als nu eentje enorm zijn/haar best gedaan heeft en het is niet helemaal gelukt, dan rijden al die ruitertjes daar mee. Dus daarom bij mij een standaard cijfer voor schoon en met aandacht. Moet zeggen dat dat echt mijn eigen keuze is. Vlechtjes vind ik leuk, omdat je daarmee laat zien dat je met je paard bezig bent geweest, ik let dus niet op het aantal en of het allemachtigprachtig is. Staarten net zo. Zie wel eens Fjorden met mooie linten in de baan. Helemaal leuk. Paarden kwpn) met niets er in krijgen van mij een 6 (mits ze mogen vlechten van de manegehouder) omdat ik het jammer vind dat die aandacht niet aan het paard is besteed. De aandacht vind ik dus belangrijker dan de vlechtjes.

Normaal gesproken worden de paarden/pony's bij onze manege altijd door de ruiter/amazone zelf gevlochten. Met uitzondering van de jongste kinderen dan, daarvoor wordt het gedaan. Komen idd af en toe een hengstenvlecht (pony met hele dikke bos manen) of hangende vlechtjes (geen knotjes) voorbij. Maar zal het wel even oppakken met de instructrice. Voor zover bedankt Ilja000 +:)+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:52

Graag gedaan, als je vragen hebt, weet je me te vinden :) En geef vooral door aan je jury wat bij jullie de gang van zaken is!

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:06

ik mag 6 november weer :) hihi nog even kijken welke proef.. maar heb er nu al zin in ;)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:17

Ilja000 schreef:
Wat betreft minpunten in de F1 en F2: ja, die geef ik ook gewoon. Natuurlijk wel opletten dat het totaal aantal punten daardoor niet te laag wordt :)

Op zich ben ik het met jou redenatie wel eens, maar die kindjes in F1 en F2 zijn zooo stik zenuwachtig vaak, en ik vind dan echt dat de voorlezer 'moet' helpen. Denk niet dat je van hun kan verwachten dat ze de proef uit hun hoofd kennen? Gister was het bij 2 kindjes naar mijn idee toch wel echt een 'fout' van de voorlezer vond ik. Ik heb dus niet -2 gedaan.

Kreeg net te horen dat onze cursus volgende week woensdag van start gaat! (Nu heb ik al wel een keer of 5 zonder diploma gejureerd, maar wil het toch wel echt weten/leren!) 'k heb d'r zin in!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:30

wat voor cursus doe jij dan?
ik start overmorgen met de FNRS cursus

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:30

Ik rij de F10, maar zouden jullie een 6 geven ipv een 7 als ik met een knalroze zweep de bak in kom? De vorige keer wou ik het wel, maar durfde het niet. Was bang dat ik daarom misschien net zou zakken zegmaar haha

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:35

FNRS jurycursus F1 t/m 12 (Bij manege Meulendijks, Heeze) Dus in 't zuiden des lands!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:36

ah okee,leuk :)
succes

ik begin bij manege Noot in Callantsoog

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:43

Snoevie schreef:
succes

Ha, grappig, dan zou jij dus mijn dochter jureren hihi!!!!! Zij rijdt daar!

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:48

Hee,
ik wil graag volgende maand starten in de f1 maar wat komt er nu allemaal bij zon wedstrijd kijken? :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:56

mamajolijn schreef:
Snoevie schreef:
succes

Ha, grappig, dan zou jij dus mijn dochter jureren hihi!!!!! Zij rijdt daar!

nou ik doe daar de cursus om te beginnen,maar als ik slaag,wie weet kom ik er dan weleens :)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:01

IK heb een vraagje over de f4
Na de galop moet je een halve grote volte maken maar mijn probleem is dat ik dan te laat wend.
Hoe zoe ik dit kunnen verkomen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:57

lotteElb schreef:
Ilja000 schreef:
Wat betreft minpunten in de F1 en F2: ja, die geef ik ook gewoon. Natuurlijk wel opletten dat het totaal aantal punten daardoor niet te laag wordt :)

Op zich ben ik het met jou redenatie wel eens, maar die kindjes in F1 en F2 zijn zooo stik zenuwachtig vaak, en ik vind dan echt dat de voorlezer 'moet' helpen. Denk niet dat je van hun kan verwachten dat ze de proef uit hun hoofd kennen? Gister was het bij 2 kindjes naar mijn idee toch wel echt een 'fout' van de voorlezer vond ik. Ik heb dus niet -2 gedaan.

Kreeg net te horen dat onze cursus volgende week woensdag van start gaat! (Nu heb ik al wel een keer of 5 zonder diploma gejureerd, maar wil het toch wel echt weten/leren!) 'k heb d'r zin in!

Tja, dat is maar net hoe snel een manege de ruiters laat starten. Ik jureer wel op een manege waar ze eerst een jaar les moeten hebben voordat ze F1 mogen rijden.
Vier van mijn leerlingen hebben voor het eerst F1 gereden vorige week en twee ervan rijden sinds de zomervakantie. Ik had de jury dus gewaarschuwd dat ze er nog niet echt aan toe waren en gegarandeerd niet naar de F2 gaan. Kregen we toch de complimenten dat ze de figuren al zo goed wisten! Da's echt leuk.
Kortom: ook over zenuwen etc. is geen zinnig woord te zeggen. En het is jouw keuze om de minpunten niet te geven. Reglementair zou het niet misplaatst geweest zijn. Mijn keuze is om dan de minpunten te geven en er voor te zorgen dat dat niet de reden is of ze wel of geen pp halen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:58

Sanne100 schreef:
Hee,
ik wil graag volgende maand starten in de f1 maar wat komt er nu allemaal bij zon wedstrijd kijken? :o

Als het goed is mag je een F1 proefje oefenen op je manege, dan waarschijnlijk is er op zondag een wedstrijd bij jullie waarvan jouw naam en tijd word aangegeven op een formulier op je manege of website van je manege. Dan zorg je dat je zeker een half uur van tevoren daar bent en poets je je paard (evt vlechten als dat verplicht is maar dat red je niet binnen dat half uur dan) Misschien heeft je paard al gereden en is deze al schoon, maar dat zie je op de startlijst. Ik weet niet hoe de kledingvoorschriften zijn bij jullie maar vaak is het of een dressuuroutfit of een schone paardrijbroek moet een effen shirt met lange mouwen + verplicht witte handschoenen of blote handen. Je neemt je ruiterpaspoort mee die lever je in voor je rijd bij een secretariaat en die vullen je punten in en dan als je hele groep gereden heeft krijg je hem weer terug. Haal je het niet staat er niks in haal je het wel heb je je stempel en punten en mag je daarna naar de F2.

Zoiets? Of wou je iets anders weten? :P

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:39

LauraBloem schreef:
IK heb een vraagje over de f4
Na de galop moet je een halve grote volte maken maar mijn probleem is dat ik dan te laat wend.
Hoe zoe ik dit kunnen verkomen?

Beetje flauw, maar.... eerder wenden?
Gewoon al van te voren goed voorbereiden. De hoek vóór de grote volte (dus nog voor de C of A) al goed inrijden zodat hij wat vertraagt (ik neem aan dat hij na de galop te snel gaat, en ja dan voorbij de volte schiet??). Vervolgens op tijd beginnen met sturen, dan komt het wel goed.