Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

buster4ever schreef:ken iemand mij pbe waar je de F13 proeven en hoger ken vinden...

Ilja000 schreef:En soms treffen vooral kleinere kinderen heel coulante jury's en stromen ze heel snel door naar bijv. de F4 of F5 en dan halen ze keer op keer hun promotiepunt niet en winnen ze nooit eens een beker en raken ze gefrustreerd en verdrietig. Als ze dan wat vaker een proefje rijden voordat ze doorstromen, is de kans dat ze eens een beker winnen groter, blijven ze beter gemotiveerd en doen ze ook nog meer ervaring op. 't Is maar net hoe je het bekijkt
Wij adviseren per kind wanneer het door kan naar een volgend proefje. De een wel na 2 pp's en de ander adviseren we echt 4 te halen.
Morgen rijd ik F6b en theorie...
Ik hoor na 20 jaar les nog steeds dezelfde dingen, maar nu ineens snap ik ze, of liever gezegd lukt het. En als het dan ook nog eens op verschillende paarden lukt is het helemaal mooi! Die theorie is maar zo'n piepklein stukje basis... Van mij mag daar veel meer aandacht aan besteed worden in alle lessen, van beginners tot gevorderd. Ik gaf laatst een groep gevorderden les die nooit gehoord hadden van een weerstand biedende hand......
) Het zijn de jury's die de kids de punten geven. Op cursus leer je dat een F1 en F2 ruiter eigenlijk niet zakt, tenzij ie echt niet kan lichtrijden en links en rechts wel heel vaak door elkaar haalt en geen figuren weet. Er zijn inderdaad jury's die vanaf een bepaald punt ineens een stuk strenger gaan kijken. Ik zelf zie tot bijv. een F6 graag een ruiter die netjes op het paard zit en netjes op de letter rijd. Vanaf de F6 of F7 zie ik ook graag een beetje stelling enzo... gewoon dat die ruiter laat zien dat ie net iets meer kan dan alleen op een paard zitten en links en rechts sturen. En vanaf de F9 is het al bijna noodzakelijk om met correcte aanleuning te rijden, domweg omdat je de oefeningen anders niet uit kunt voeren. Gelukkig is daar ook over nagedacht toen de proeven werden geschreven en zit er ook opbouw in de oefeningen die gevraagd worden!
Geeft wel aanleiding tot de discussie hoe dat gekomen is: ontbreekt er een lijn in het jureren, ontbreekt er toch een stukje basis (theorie en/of praktijk) in de lessen? Op sommige maneges mag er vanaf een bepaalde proef niet meer met hulpteugel gereden worden. Lopen die pony's altijd met bijv. een stootteugeltje in de les, mag dat niet in het proefje. Moet je je voorstellen dat zo'n kind dan al hardstikke zenuwachtig is en dan ook nog een pony heeft die ineens heel anders aanvoelt. Dat maakt het ook wel lastiger. Hmm... rijden we die proefjes nog voor onze lol? Ik ben blij dat het ik het bij secretariaten en jureren hou

Sommige van onze manegepaarden starten nog steeds officieel. Hangt ook een beetje af van de paarden die de manegehouder koopt. 

en 1x de pas de deux 

KimH schreef:* duimt alweer voor shalimar*
Op de manege waar ik rij hebben we gelukkig wel een aantal paarden die het wel kunnen redden, maar wat mij opvalt is dat de erg goede paarden vaak als ze wat hoger gaan lopen heel snel de lease in gaan. Maar goed er komt meestal wel een goede voor terug. Ik heb het idee dat (bijna) elk paard wel de F12 zou kunnen bereiken (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Pony's zouden F 12 ook moeten kunnen hoor
Morgenavond heb ik de F7A....volgens mij wordt dat wel een probleem...