Eindelijk F13 tot en met F20

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Eindelijk F13 tot en met F20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:11

Vind ik ook, gelukkig hoef je bij ons maar gewoon 2 pp te halen voordat je doormag. 4 vind ik wel heel veel. Ok, de beginners doen er soms ook wel 4x over voor ze door mogen maar die zijn er eerder gewoon niet klaar voor.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:28

En soms treffen vooral kleinere kinderen heel coulante jury's en stromen ze heel snel door naar bijv. de F4 of F5 en dan halen ze keer op keer hun promotiepunt niet en winnen ze nooit eens een beker en raken ze gefrustreerd en verdrietig. Als ze dan wat vaker een proefje rijden voordat ze doorstromen, is de kans dat ze eens een beker winnen groter, blijven ze beter gemotiveerd en doen ze ook nog meer ervaring op. 't Is maar net hoe je het bekijkt Lachen

Wij adviseren per kind wanneer het door kan naar een volgend proefje. De een wel na 2 pp's en de ander adviseren we echt 4 te halen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:23

buster4ever schreef:
ken iemand mij pbe waar je de F13 proeven en hoger ken vinden...

ken iemand me helpen

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:38

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:56

Let op, want de proeven zijn per augustus iets aangepast. Let dus op of je versie 8/2006 hebt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:57

hmmz kim daar staan enkel de Bversie vanaf F12 ik moet volgende wedstrijd de F13a rijden...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:13

zoek en gij zult vinden... Kijk eens goed natalie hahaha

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:19

Ilja000 schreef:
En soms treffen vooral kleinere kinderen heel coulante jury's en stromen ze heel snel door naar bijv. de F4 of F5 en dan halen ze keer op keer hun promotiepunt niet en winnen ze nooit eens een beker en raken ze gefrustreerd en verdrietig. Als ze dan wat vaker een proefje rijden voordat ze doorstromen, is de kans dat ze eens een beker winnen groter, blijven ze beter gemotiveerd en doen ze ook nog meer ervaring op. 't Is maar net hoe je het bekijkt Lachen

Wij adviseren per kind wanneer het door kan naar een volgend proefje. De een wel na 2 pp's en de ander adviseren we echt 4 te halen.

Ja daar heb je wel gelijk in. Bij ons is het zelfs zo erg dat kleine kinderen bijna zonder problemen doorstromen tot en met F6/7. En dan komen ze in de F8 en dan moet een pony nageeflijk en dan rijden ze ineens in de 190.
Ja dat is banketstaaf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:10

Bij ons stromen ze echt niet 1,2,3 door naar de F6/7 hoor...ze blijven bij ons allemaal op de F2/3 hangen en moeten die wel 5x overdoen ofzo...Ikzelf ben in de F3 begonnen en alles in 1x gehaald. Maar ik rijd dan ook al 12 jaar dus dat mag ook wel...Haha! Morgen rijd ik F6b en theorie...

Weet iemand hoe die theorie is? Moeilijk? Ik vind het heel moeilijk uitgelegd in het boekje...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:26

De theorie van de F6 is lastig, maar dat is paardrijden eigenlijk ook Lachen Ik hoor na 20 jaar les nog steeds dezelfde dingen, maar nu ineens snap ik ze, of liever gezegd lukt het. En als het dan ook nog eens op verschillende paarden lukt is het helemaal mooi! Die theorie is maar zo'n piepklein stukje basis... Van mij mag daar veel meer aandacht aan besteed worden in alle lessen, van beginners tot gevorderd. Ik gaf laatst een groep gevorderden les die nooit gehoord hadden van een weerstand biedende hand......

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:28

[quote="maaitjuh
Ja daar heb je wel gelijk in. Bij ons is het zelfs zo erg dat kleine kinderen bijna zonder problemen doorstromen tot en met F6/7. En dan komen ze in de F8 en dan moet een pony nageeflijk en dan rijden ze ineens in de 190.
Ja dat is banketstaaf.
[/quote]

In de F8 hoeft je pony echt niet ineens nageeflijk te lopen hoor! Dat hoeft in principe in de F12 nog niet eens, hoewel het dan wel wat moeilijker wordt alle oefeningen correct uit te voeren. F8 is B niveau van de KNHS en hoewel je het bijna nooit ziet, is het in de B niet verplicht nageeflijk te rijden, hoewel het wel hoger gepunt wordt als je het wel doet. En er is niet voor niets verschil tussen FNRS en KNHS... Het gaat bij de FNRS nog steeds om een leertraject... Als je pony al in de F8 helemaal voor elkaar moet zijn, wat voor eisen moeten we dan stellen aan de F20?????

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:35

[quote="maaitjuh
Ja dat is banketstaaf.
[/quote]

Andere kant van het verhaal is natuurlijk het jureren... (ik zit nog even lekker verder te denken Lachen ) Het zijn de jury's die de kids de punten geven. Op cursus leer je dat een F1 en F2 ruiter eigenlijk niet zakt, tenzij ie echt niet kan lichtrijden en links en rechts wel heel vaak door elkaar haalt en geen figuren weet. Er zijn inderdaad jury's die vanaf een bepaald punt ineens een stuk strenger gaan kijken. Ik zelf zie tot bijv. een F6 graag een ruiter die netjes op het paard zit en netjes op de letter rijd. Vanaf de F6 of F7 zie ik ook graag een beetje stelling enzo... gewoon dat die ruiter laat zien dat ie net iets meer kan dan alleen op een paard zitten en links en rechts sturen. En vanaf de F9 is het al bijna noodzakelijk om met correcte aanleuning te rijden, domweg omdat je de oefeningen anders niet uit kunt voeren. Gelukkig is daar ook over nagedacht toen de proeven werden geschreven en zit er ook opbouw in de oefeningen die gevraagd worden!

Maar het blijft balen voor de kids als ze zo snel doorstromen en dan ineens vast lopen Boos! Geeft wel aanleiding tot de discussie hoe dat gekomen is: ontbreekt er een lijn in het jureren, ontbreekt er toch een stukje basis (theorie en/of praktijk) in de lessen? Op sommige maneges mag er vanaf een bepaalde proef niet meer met hulpteugel gereden worden. Lopen die pony's altijd met bijv. een stootteugeltje in de les, mag dat niet in het proefje. Moet je je voorstellen dat zo'n kind dan al hardstikke zenuwachtig is en dan ook nog een pony heeft die ineens heel anders aanvoelt. Dat maakt het ook wel lastiger. Hmm... rijden we die proefjes nog voor onze lol? Ik ben blij dat het ik het bij secretariaten en jureren hou Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:07

Wij hebben vanavond een jury die redelijk hoog jureerd....je moet bij haar wel hele rare dingen doen wil je onder de 210 uitkomen...ik had bij haar 244 punten in de F3b. Ik had zevens en achten en een paar zessen. Maar de meeste andere jury's geven niet hoger dan een 7 en dan mag je nog van geluk spreken. Maar die kinderen die bij die makkelijke jury de F1 en 2 reden hadden allemaal rond de 250punten...vind ik eerlijk gezegd te hoog...maarja, ik heb er niets over te zeggen...Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:20

Ehm dus ik ben nog wel even bezig Nagelbijten / Gniffelen
Het lijkt me eigenlijk niet reeël. FNRS proefjes zijn voornamelijk bedoelt voor manegeruiters die 1x in de week op de manege rijden, vaak op verschillende paardjes.
Ik denk niet dat het mogelijk is (voor de meesten) om boven de F12 te rijden met een manegepony. Ik weet wel zeker dat er boven de F12 alleen eigen/bijrijd ponys gaan lopen.
En denk nou niet dat ik neerkijk op manegeruiters en manegeponys, ben zelf ook manegeruiter.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:00

Het is wel degelijk mogelijk hoor. Een heel aantal van onze manegepaarden hebben in de sport gepresteerd en nu ze in de manege lopen is dat niet ineens over Lachen Sommige van onze manegepaarden starten nog steeds officieel. Hangt ook een beetje af van de paarden die de manegehouder koopt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:15

Juist....wij redden dat dus niet....de meeste redden de F12 niet en al helemaal niet hoger....Wij hebben voornamelijk pony's en vooral voor de beginners. Er zitten wel een paar leuke tussen maar of die het halen is nog maar de vraag...

(ik moet vanavond theorie en F6b doen....duim voor me!!)

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:31

* duimt alweer voor shalimar*
Op de manege waar ik rij hebben we gelukkig wel een aantal paarden die het wel kunnen redden, maar wat mij opvalt is dat de erg goede paarden vaak als ze wat hoger gaan lopen heel snel de lease in gaan. Maar goed er komt meestal wel een goede voor terug. Ik heb het idee dat (bijna) elk paard wel de F12 zou kunnen bereiken (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Pony's zouden F 12 ook moeten kunnen hoor

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:17

Je kunt niet stellen dat nageeflijkheid en aanleuning in de FNRS-proeven niet meetellen. Vanaf F8/F9 is een zekere nageeflijkheid en aanleuning echt wel van belang! Als je de F12 hebt gehaald zonder dat je je paard nageeflijk kan rijden dan heb je in de L1-KNHS echt niks te zoeken. Het gaat er niet alleen om dat de hals in de krul zit, maar dat je WEET hoe je je paard naar nageeflijkheid toe rijdt. Het is al vaker gezegd, maar die nageeflijkheid gaat op een bepaald moment zwaarder meewegen omdat je anders simpelweg de oefeningen niet voor een voldoende uit kunt voeren. Een paard dat als een giraf loopt met een weggedrukte rug, zal nooit los door het lijf gaan en correct achterwaarts uit kunenn voeren om maar wat te noemen.
Ik vind de aansluiting van de FNRS op de KNHS-proeven niet meer zo mooi nu de KNHS nieuwe proeven heeft. Ik denk dat de KNHS er verstandig aan doet om de proeven binnenkort toch maar weer eens onder de loep te nemen...

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:11

ik ga de 28e me eerste fproefje rijden Tong uitsteken
ik rij al 8 jaar en heb hiervoor 2x gewone proefjes gereden en dat was nog zonder galop Gaaaap en 1x de pas de deux Haha!
maarja ik mag starten in de f6

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:19

leuk, bij ond p de manege is het aantal pp raar, je moet F1 t/m F10 2 pp en F11&F12 5 Tong uitsteken
maar ik ben tot de F^ gekomen en vlekkeloos overgegaan, vandaar dat ik er mee ben gestopt, ik moets ook altijd net op de pony's die ik niet leuk vond maarja het kost bij ons 10,- als je onder de 18 bent, bij jullie?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:31

[quote="Mies7"]
Je kunt niet stellen dat nageeflijkheid en aanleuning in de FNRS-proeven niet meetellen. Vanaf F8/F9 is een zekere nageeflijkheid en aanleuning echt wel van belang! quote]

Zo zou het moeten zijn ja. Maar helaas, vooral bij kleine kinderen, is dit niet het geval.
Die hobbelen zo door tot de F10 zonder een constante aanleuning en nageeflijkheid.
Belachelijk.

talhartjjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:23

leuke proefjes

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:42

@maaitjuh:
Die kinderen vallen vanzelf door de mand. Zeker als ze officieel gaan starten. Ik ben zelf ook jurylid, zowel FNRS als KNHS, en over het algemeen vind ik het niveau niet tegenvallen. Wat je wel vaak ziet is dat de manegepaarden de oefeningen eigenlijk niet voor een voldoende uit kunnen voeren als de proeven wat moeilijker worden, omdat manegepaarden over het algemeen wat lastiger los door het lijf en nageeflijk te rijden zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:22

KimH schreef:
* duimt alweer voor shalimar*
Op de manege waar ik rij hebben we gelukkig wel een aantal paarden die het wel kunnen redden, maar wat mij opvalt is dat de erg goede paarden vaak als ze wat hoger gaan lopen heel snel de lease in gaan. Maar goed er komt meestal wel een goede voor terug. Ik heb het idee dat (bijna) elk paard wel de F12 zou kunnen bereiken (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Pony's zouden F 12 ook moeten kunnen hoor

Je duimen heeft geholpen hoor!! Ik had 0 fout in de theorie en 227 voor de proef...Haha! Morgenavond heb ik de F7A....volgens mij wordt dat wel een probleem...Nagelbijten / Gniffelen

Edit: Ik lees hier net ergens boven dat kinderen tot de F10 doorhobbelen zonder aanleuning...vreemd hoor want bij ons blijven ze nu al steken in de F2...Die moeten ze wel 5x overdoen denk ik voordat ze het halen...ik zie bij ons alleen mensen doorstromen die gewoon al goed kunnen rijden...ikzelf ben nu bij de F7 en ben begonnen in de F3. Maart dit jaar zijn we begonnen. Samen met 1 ander meisje hebben we alles in 1x doorgelopen...de rest is allemaal op zijn minst 1x blijven hangen...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:54

Gefeliciteerd!!! F7 vond ik op zich wel meevallen hoor, niet zo onzeker zijn van jezelf zijn hoor. Je had van de vorige proef een heel mooi punten aantal van 227!!!! Nou als je die F7 dan niet redt.. jammer dan, dan doe je de volgende keer gewoon nog een poging!