Wie rijd er hier bij manege Thea Koopman?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Re: Wie rijd er hier bij manege Thea Koopman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:08

nee en de paarden worden ook niet zodanig getraind, dat ze dat kunnen. Als je Lex een weekje wegstuurt naar iemand die er verstand van heeft en vervolgens consequent laat rijden door goede ruiters, ben ik ervan overtuigd dat hij een prima proefje kan lopen, maar nu heeft hij gewoon de spieren niet om dat te doen. En inderdaad, waar moet je alle knopjes vandaan halen. April loopt prachtig hoor maar ik vind het nogal kort door de bocht van de jury om minpunten te geven voor alle fjorden en tinkers omdat die niet zo mooi lopen als April..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:10

peacehorses schreef:
ik wel maar thea wil geen "paarden die aan 4 benen kreupel zijn". Snap ook nog steeds niet wat ze met Joy moet, die kan ze zo voor 3000-4000 euro kwijt aan iemand en daar kan ze dan weer andere paarden voor kopen. De markt is op het moment slecht zat, er staan écht leuke kinderpony's te koop die megabraaf zijn alleen maar omdat mensen ze niet meer kunnen onderhouden, of omdat de kinderen inderdaad nu een sportpaard krijgen omdat die ook relatief goedkoop zijn.

joy is een kruising die alleen als een manege pony heeft gelopen haar hele leven al...
dat zal thea mischien 500 euro op leveren ;)
tsjah daar voor kun je haar net zo goed naar de slacht doen :+
maar zonder gekheid of gein, Joy is goed, Joy is heel leuk in de lessen, kan veel en is weer een ander type om te rijden :))
heel gevoelig, druk, stresserig... kun je veel van leren hoor :))
maar die kinderponys moeten wel die 3 uur lopen op een dag aan kunnen...
en het is nog maar de vraag of ze echt braaf zijn...
bovendien, die kinderponys die echt braaf zijn hebben weer een schofthoogte van 1,35 of kleiner...
daar schiet je dus nog niks mee op :n
en het is toch logisch dat thea geen paarden wilt die aan 4 benen kreupel zijn of die onregelmatig lopen?
onregelmatige paarden heeft ze al genoeg, kijk maar naar tjimke!
en wat moet ze met een paard die kreupel is?
levert niks op, kan niet in de lessen lopen maar vreet wel door en drinkt ook...
kost geld hoor :)
en nogmaals, ik heb tot nu toe nog geen geschikt manegepaard gezien hoor :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:13

peacehorses schreef:
nee en de paarden worden ook niet zodanig getraind, dat ze dat kunnen. Als je Lex een weekje wegstuurt naar iemand die er verstand van heeft en vervolgens consequent laat rijden door goede ruiters, ben ik ervan overtuigd dat hij een prima proefje kan lopen, maar nu heeft hij gewoon de spieren niet om dat te doen. En inderdaad, waar moet je alle knopjes vandaan halen. April loopt prachtig hoor maar ik vind het nogal kort door de bocht van de jury om minpunten te geven voor alle fjorden en tinkers omdat die niet zo mooi lopen als April..

gebeurt dat dan?
eerder zocht thea de jurys uit die koudbloeden ook leuk vonden :))
ik heb met gil aardig wat prijzen gereden :+
maar de vraag is, wat moet een manege zoals thea met paarden die alle knopjes hebben?
jij kan ze toch niet gebruiken, de meeste ruiters weten niet hoe die knopjes gebruikt moeten worden, door de verschillende type ruiters worden die knopjes al snel verkloot... of misbruikt... en voor die paar wedstrijden een paar knopjes er op zetten?
dat is toch onnodig?
wil je echt wedstrijden rijden en wil je het verdienstelijk doen? dan is koopman gewoon geen manege voor jou :n
(al ben ik van mening dat dan geen enkele manege geschikt is ;) )
dan moet je een eigen paard kopen en daar met knopjes en al een proefje mee rijden :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:19

ja met paarden die aan 4 benen kreupel zijn bedoel ik dus gangenpaarden zoals Joy :') dat vindt Thea paarden die aan 4 benen kreupel zijn. Ik vind het dikke onzin maargoed. En Joy als kruising mét extra gang gaat juist veel geld opleveren, want de gangenpaarden doen niet zo aan economische crisis, en dan heb je ook nog een groot exemplaar ipv een kleine ijslander, geloof mij maar dat mensen echt bereid zijn daar meer dan 500 voor te betalen.
En ja, Joy is ook goed, vind haar alleen niet druk of stresserig, maar wellicht is ze dat bij andere mensen wel. Ik vind haar vooral een stuk fijner te rijden omdat ze ook daadwerkelijk reageert op je hulpen en dat je haar niet zozeer vooruit hoeft te schoppen maar meer moet denken en ze gaat al.

vind het trouwens wel een beetje rare opmerking dat echt brave kinderpony's kleiner dan 1,35 zijn >;) dat zijn júist de pony's die fel zijn en gevoelig, en ik heb er verder niks mee te maken maar ik denk dat als Thea nog nieuwe paarden nodig heeft, dat ze die nu moet gaan zoeken, want er zijn nu juist veel geschikte paarden voor weinig geld. En tuurlijk weet je niet van tevoren of ze geschikt zijn maar dat weet je met geen enkele van die paarden toch, is altijd een kwestie van uitproberen.

wat de wedstrijden betreft: ja ik vind dat die paarden die knopjes moeten hebben en ik vind dat thea je moet leren die verantwoordelijk te gebruiken, is voor het paard een stuk beter dan maar als drie losse delen wat rondhobbelen door de baan. Maar dat zul je zelf ook wel weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:22

Goh wat grappig om te lezen allemaal. Járen geleden heb ik er ook gereden, flink wat jaartjes! Leuk om te zien dat Hielke en Tjimke er nog zijn. Zij waren samen met Calipso mijn favo's destijds. En de laatste jaren was Scott grote favoriet, daar reed ik de laatste jaren altijd op. Hoe is het met hem?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:31

Met scott gaat het wel geloof ik, zolang hij maar niks doet. Hij heeft 3 jaar terug (ja zolang geleden alweer) z'n hoefbeen rechtsvoor gebroken. Toen heeft hij anderhalf jaar stil gestaan ofzo, maar toen thea weer intensiever ging rijden, toen werd hij toch wel kreupel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:37

Och wat sneu! Maar hij staat daar dus nog wel? Was echt een leukerd!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:42

Ja hij staat er nog gewoon :j

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:24

peacehorses schreef:
Faya__, precies, mijn gedachte ook, het is ook moeilijk om er een goeie ruiter op te zetten omdat ze zo klein zijn en ik wil niet zeggen dat er geen goeie kleine ruiters zijn, alleen die rijden geen 5 keer in de week :+
Toetie was er volgens mij ook maar een week, hooguit. Was een hele kleine pony die volgens mij rond de tijd van Lana kwam (of wellicht is hij vervangen door Lana) maar die pony bleek veel ouder te zijn dan gezegd.. ja dat had je ook wel kunnen zien maargoed, :(:)

en precies de tinkers en fjorden zijn ook wel geschikt maar dat zijn wel paarden waar je van moet houden, maar idd die rare kleine pony's die erbij komen (net zo lief hoor), zijn niet echt een vooruitgang in mijn ogen. Het enige wat ik echt van de fjorden heb geleerd, is dat je ze moet overtuigen om te doen wat jij wilt, en in dat opzicht ben ik zekerder op het paard gaan zitten, maar dressuurmatig kon ik niks, omdat die pony's dat daar ook niet konden. Is fijn als je elke keer minpunten krijgt op je wedstrijd omdat de jury een paard als April als uitgangspunt neemt.. tsja lex kan nu eenmaal niet uitstrekken, hij kan alleen versnellen >;)

Dan ligt de fout niet bij de pony's.. Als jij dressuurmatig kan rijden (goed kan nageven en lekker ontspannen rijden) merk je dat echt wel aan de pony's hoor! Ik krijg zelfs DD aan het wijken en aan de teugel , zonder dat ik aan de teugels zit. Dus heeft niets met die pony's te maken :P

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:51

ohja ik kan met Lex ook wijken hoor :) en ik kan wel dressuurmatig rijden, en ja ik kon hem ook middendraf laten doen zonder hobbelen. Het is ook niet zozeer mijn probleem, maar de paarden daar worden niet op die manier getraind en de kinderen wordt het niet geleerd :) Mensen die zelf nog een verzorgpaard of eigen paard hebben, zullen er inderdaad een stuk verder mee komen, maar dat is imo niet te danken aan de paarden of de lessen van koopman.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:57

Denk dat je het verkeerd begrijpt ;)
Thea heeft altij geroepen, ik leer jullie de basis, wil je verder dan moet je hier niet blijven hangen :)
dat jij wel bent blijven hangen en dat je nu niet verder komt want je hebt geen dressuurmatige lessen gehad... dat is dan toch alleen aan jezelf te wijten?
Thea heeft iedereen gewaarschuwd :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:02

ohja, dat heb ik thea nog nooit horen zeggen :) dus ik zou niet te snel oordelen als ik jou was ;) en ik heb mezelf nooit horen zeggen dat ik nu niet verder kom, door het gebrek aan dressuurmatige lessen. Maar het is natuurlijk makkelijk om selectief te reageren en woorden om te draaien ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:47

peacehorses schreef:
ja met paarden die aan 4 benen kreupel zijn bedoel ik dus gangenpaarden zoals Joy :') dat vindt Thea paarden die aan 4 benen kreupel zijn. Ik vind het dikke onzin maargoed. En Joy als kruising mét extra gang gaat juist veel geld opleveren, want de gangenpaarden doen niet zo aan economische crisis, en dan heb je ook nog een groot exemplaar ipv een kleine ijslander, geloof mij maar dat mensen echt bereid zijn daar meer dan 500 voor te betalen.
En ja, Joy is ook goed, vind haar alleen niet druk of stresserig, maar wellicht is ze dat bij andere mensen wel. Ik vind haar vooral een stuk fijner te rijden omdat ze ook daadwerkelijk reageert op je hulpen en dat je haar niet zozeer vooruit hoeft te schoppen maar meer moet denken en ze gaat al.

vind het trouwens wel een beetje rare opmerking dat echt brave kinderpony's kleiner dan 1,35 zijn >;) dat zijn júist de pony's die fel zijn en gevoelig, en ik heb er verder niks mee te maken maar ik denk dat als Thea nog nieuwe paarden nodig heeft, dat ze die nu moet gaan zoeken, want er zijn nu juist veel geschikte paarden voor weinig geld. En tuurlijk weet je niet van tevoren of ze geschikt zijn maar dat weet je met geen enkele van die paarden toch, is altijd een kwestie van uitproberen.

wat de wedstrijden betreft: ja ik vind dat die paarden die knopjes moeten hebben en ik vind dat thea je moet leren die verantwoordelijk te gebruiken, is voor het paard een stuk beter dan maar als drie losse delen wat rondhobbelen door de baan. Maar dat zul je zelf ook wel weten.

Nee juist niet, want als je een gangenpaard wil dan willen de meeste mensen toch een rasechte.
en juist niet een kruising waarvan je niet veel meer weet als dat het jarenlang manegepaard is geweest.
Geloof me dan heb je liever een rasechte ijslander (die de laatste jaren toch ook redelijke stokmaten krijgen)
die van een goede fokker of liefhebber komt en die goed gereden is.

En de gangenpaardenmarkt is ook gezakt hoor :j Ik zit in de ijslanders al een jaartje of 6 en de vraag is echt gezakt en ook de prijs die mensen er voor willen betalen is een stuk minder dan bijvoorbeeld 3 jaar geleden. Alleen lijkt het alsof ze niet ingekakt zijn omdat een goede ijslander 3 jaar geleden met gemak 8.000-10.000 opleverde en nu rond de 5.000 oplevert...

Ik zou gaan voor een rasecht gangenpaard en niet voor een paard zoals joy, simpelweg omdat die een achtergrond heeft die je er eerst weer uit moet rijden wil je dat joy zuiver gaat tölten. Want dat huppeltje wat ie doet is absoluut niet zuivere tölt :n

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:07

Joy kan loepzuiver tölten. :) het wordt haar alleen niet toegestaan, maar het is er heel erg goed uit te rijden ondanks dat het altijd afgestraft wordt.

en dat de ijslanders nu 'maar' 5000 euro zijn (2000 is eerder op z'n plaats overigens) in plaats van 12.000 euro, wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er in deze crisis (waarom de prijzen omlaag zijn gegaan) geld is voor een paard van 2000 óf 5000 euro. Als er op internet een gróót gangenpaard met zuivere tölt voor 500 euro te koop stond.. Nou dan zou ik zeker denken dat er heel erg veel mis is met het paard. Dan denk ik dat je de gangenpaarden niet op hun juiste waarde weet te schatten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:21

peacehorses schreef:
Joy kan loepzuiver tölten. :) het wordt haar alleen niet toegestaan, maar het is er heel erg goed uit te rijden ondanks dat het altijd afgestraft wordt.

en dat de ijslanders nu 'maar' 5000 euro zijn (2000 is eerder op z'n plaats overigens) in plaats van 12.000 euro, wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er in deze crisis (waarom de prijzen omlaag zijn gegaan) geld is voor een paard van 2000 óf 5000 euro. Als er op internet een gróót gangenpaard met zuivere tölt voor 500 euro te koop stond.. Nou dan zou ik zeker denken dat er heel erg veel mis is met het paard. Dan denk ik dat je de gangenpaarden niet op hun juiste waarde weet te schatten.

Heb je zelf vaak op ijslanders gereden?

Overigens is 2000 euro eerder op zn plaats voor de middelmatige ijslanders idd, de echt goede wedstrijd ijslanders brengen die 5000 nog steeds op en daar had ik het over.

ik zou trouwens bij elk paard wat voor 500 euro te koop staat mn vraagtekens zetten, toch blijf ik bij mijn mening dat mensen eerder kiezen voor een rasecht gangenpaard dan een groot gangenpaard... Als het je namelijk op de extra gangen gaat dan kijk je door de stokmaat van een paard heen. Maar goed dat is mijn kleine bescheide mening natuurlijk.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:27

ja, ik heb zelf vaak op ijslanders gereden, anders was ik er al niet eens over begonnen :) en als je een rasecht gangenpaard wilt kun je ook voor een groot ras gaan natuurlijk, als je toch teveel geld hebt, ipv voor een ijslander :) maargoed daar gaat dit topic niet over ;)

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:25

Thea gaat volgende week veel aan mij verdienen! ahah!
Dinsdag 2lessen achter elkaar (nog een inhaalles van 2weken geleden) vrijdag springles, zaterdag oefenen voor kerstconcour, zondag springles. pfoei... Heb er wel gigantisch veel zin in!! :D
Springen op Ginnie, dressuur heb ik opgeschreven; tjimke, ginger, hielke

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:23

peacehorses schreef:

joy loopt in een telgang als ze zich te veel opfokt, tolten kan ze absoluut niet!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:26

Anoli schreef:
peacehorses schreef:

Heb je zelf vaak op ijslanders gereden?

Overigens is 2000 euro eerder op zn plaats voor de middelmatige ijslanders idd, de echt goede wedstrijd ijslanders brengen die 5000 nog steeds op en daar had ik het over.

ik zou trouwens bij elk paard wat voor 500 euro te koop staat mn vraagtekens zetten, toch blijf ik bij mijn mening dat mensen eerder kiezen voor een rasecht gangenpaard dan een groot gangenpaard... Als het je namelijk op de extra gangen gaat dan kijk je door de stokmaat van een paard heen. Maar goed dat is mijn kleine bescheide mening natuurlijk.

en er zijn natuurlijk raszuivere grote gangenpaarden :))
american saddlebred b.v. gemiddelde stokmaat 1.60 raszuiver en een gangenpaard :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:33

peacehorses schreef:
ohja, dat heb ik thea nog nooit horen zeggen :) dus ik zou niet te snel oordelen als ik jou was ;) en ik heb mezelf nooit horen zeggen dat ik nu niet verder kom, door het gebrek aan dressuurmatige lessen. Maar het is natuurlijk makkelijk om selectief te reageren en woorden om te draaien ;)

Ze heeft het jaren lang gezegd en dan nog, als je zelf merkt dat je niet verder komt dan kun je toch weg gaan?
dat heb je toch wel door denk ik? Thea wil dat gepruts niet aan haar paarden juist omdat timing en ruitergevoel niet aan te leren is op een manege, wat je dus wel nodig hebt om je paarden goed dressuurmatig voor elkaar te krijgen.
75% van de manegeruiters heeft geen gevoel voor timing/ruitergevoel. als ze privelessen zouden nemen, zou dit al veelmeer verbeteren :)) maar de meeste manegeruiters willen geen privelessen tsjah ik vindt het dan niet heel vreemd dat ze de paarden dan ook niet nagevelijk mogen rijden of (een stapje verder) mogen verzamelen oid, want zou ze dan wel doen krijg je dus uiteindelijk allemaal afgestompte stugge paarden zoals je op de meeste andere manege wel ziet :)
deze paarden hebben het heel fijn, geen hulpteugels, geen sporen, geen gepluk of getrek aan hun, niet lopen volgens het "geen geluk kop in de krul" beleid.
Ik heb meer respect voor Thea die zo aan haar paarden denkt en daardoor toch wat relatief veel klanten misloopt omdat die wel dressuurmatig ver willen komen, dan die maneges waar ze geen respect voor hun paarden hebben en ze wel op die manier behandelen alleen vanwege die financiele voordelen die het met zich mee brengt ;)

wil jij wel verder komen dan wordt het dus gewoon tijd om je plan te trekken en bij Koopman weg te gaan :)
of... privelessen nemen :))

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:51

ik rijd al 2 jaar niet meer bij koopman, nogmaals, wees eens niet zo snel met je oordeel ;)
ik vind je verhaal overigens ook niet erg sterk, maar ieder z'n mening. In mijn ogen doe je de paaren er geen plezier mee om je manegeruiters geen ruitergevoel bij te brengen en om ze de paarden niet goed te leren rijden, ik denk dat het een veel betere investering zou zijn om de paarden fatsoenlijk te trainen zodat zij lekker in hun vel zitten en de ruiters ook echt wat leren van de paarden, dan om te zeggen 'ach wat hebben ze een lekker leventje dat ze totaal uit elkaar mogen vallen met hobbelende ruiters op hun rug'.

en 't is duidelijk dat jij geen gangenpaardenruiter bent. Joy kan loepzuiver tölten, ik heb het zelf met haar gereden, ik rijd gangenpaarden dus ik weet toch echt wel het verschil tussen tölt en telgang >;) Dát is overigens wel iets wat thea altijd vol blijft houden, dat Joy in telgang loopt, dus wellicht licht het daaraan, dat je denkt dat het telgang is.
Tölt is een viertakt, een soort versnelde stap. Joy gaat altijd tölten als ze achter een paard zit, wat niet hard genoeg draaft, omdat zij dan haar benen niet kwijt kan. Telgang is een tweetakt, waarbij ze haar de benen lateraal bewegen, dus de linkerbenen tegelijk naar voren, dan de rechterbenen tegelijk naar voren. Moet je je even voorstellen hoe moeilijk dat is, om dat te doen in een gang langzamer dan draf, en dan ook nog in bochtjes. ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:55

klopt, ik ben inderdaad geen gangenpaardruiter, vind gangenpaarden echt afschuwelijk!!
maar dan nog, Joy kn absoluut niet tolten en zelfs al kon ze het, dan nog zou ze nog steeds niet meer dan 500 euro waard zijn ;)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:04

nee jíj kunt niet tölten met Joy, want jíj hebt geen ervaring met gangenpaarden rijden. Net zoals dat ik zogenaamd niet zijwaarts kan met Lex omdat ik geen privéles van Thea neem :roll:

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:11

peacehorses schreef:
nee jíj kunt niet tölten met Joy, want jíj hebt geen ervaring met gangenpaarden rijden. Net zoals dat ik zogenaamd niet zijwaarts kan met Lex omdat ik geen privéles van Thea neem :roll:

Dat heb je mij iig niet horen zeggen:P
dat je lex niet zijwaarts kan rijden...
Ik denk dat je nu allerlei oordelen door elkaar haalt.
Thea heeft respect voor de paarden en ze behandeld ze ook zoals het moet.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:14

nee, dat was ook niet aan jou gericht, dat was aan M_D_H, ik dacht dat dat wel duidelijk was. Thea heeft ook respect voor haar paarden, ik zeg ook zeker niet dat ze ze slecht behandelt, het is in de jaren dat ik daar reed echt met grote sprongen vooruit gegaan, ook qua stalling etc. Ik zie het ook liever zoals Thea het doet, dan dat paarden met allerlei hulpteugels in de krul getrokken worden, maar in mijn ogen is er ook nog een tussenweg die zorgt dat zowel het paard en de ruiter goed getraind worden, zonder dat daar hulpstukken aan te pas hoeven te komen.