[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juco

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:30

Als manege moet je een paar paarden hebben die niet aan de hulpen staan hebben. Als iemand komt leren rijden en even uit balans gaat moet het paard dat niet als hulp oopvatten en overdreven actief reageren. Bij ons op de manege hebben we er een paar van, toch kunnen gevorderden er ook leuk mee riijden. Een paard heeft echt wel door of de ruiter weet wat hij doet.
Er zijn ook paarden voor de meer gevorderden, dus met een onafhankelijke zit en een zachte aanleuning. Zo kun je het paardrijden leuk houden voor alle soorten ruiters.
De goede en de "slechte " .

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:16

ik denk dat er best mensen zijn die met 1 keer per week kunnen rijden...maar dan moet je al wel heel lang rijden. Wij hebben zelf 5 paarden en ik rij minstens 6 x per week...mijn vader zegt altijd dat je om echt te kunnen rijden veel, zoals hij het noemt, 'vlieguren' moet maken en dat is nou eenmaal iets makkelijker met je eigen paard

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:04

ik rij een jaar of 12 en daarvan pas 2,5 jaar op mijn eigen paard.. kan ik daardoor niet goed rijden?? neuhj ik vind van niet. ik heb juist ontzettend veel geleerd van die manegepaarden en willem is zelfs manegepaard geweest.
ik heb hem alles zelf geleerd, hij loopt beter dan ooit en beter dan sommige paarden bij mij op stal. nee ik ben geen anky, iets wat ik ook absoluut niet wil zijn, ik wil lekker kunnen rijden en een beetje in de basissport karren. nou dat leer je prima op een manege. de ene manege is de ander niet.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:57

Ik denk dat zo een beetje iedereen weleens les heeft gehad op een manege.
Het ligt aan de manege en de manier van lesgeven.
Als ze maar gewoon wat rondjes achter elkaar tuffen, dan zeg ik;
Ja dan leer je ook niet zoveel.
Maar dan nog; IEDEREEN kan goed rijden, maar dan wel met een goede instructeur.

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:02

ArieLover schreef:

wat versta jij onder ' goed rijden ' ?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:08

ArieLover schreef:

Ik ken mensen die al meer dan 20 jaar rijden (met heel veel plezier) en dat zijn zeer matige ruiters. Af en toe een bosritjeop een braverd vinden ze genoeg. Leuke mensen, lief voor paarden, maar om te rijden geen talent of gevoel.

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:17

Ik ben het NIET HELEMAAL eens met de stelling.
Ten eerste:
Is niet 9 van de 10 begonnen als een manegeruiter????
En ten tweede is het ook oneerlijk als je kijkt naar... als je een eigen paard hebt ... kun je ELKE dag rijden ... je hebt MEESTAL priveles ... en dan NOG kunnen sommige mensen niet rijden (met eigen paard) het is gewoon bullshit ... ik heb ook vaak genoeg mensen gezien MET eigen paard waarvan je zegt .. sjonge jonge ga PLEASE een andere sport beoefenen....

Ik vind het begrip ' MANEGERUITERS' een BEEETJE onrespectvol klinken dus noem ik het maar ' mensen zonder een eigen paard' ...
Er zijn genoeg mensen zonder eigen paard die PRIMA kunnen rijden ....

CONCLUSIE ...

of je nu een eigen paard heb of dat je zoals gezegt een 'manegeruiter' ben ... maakt geen reet uit!!!!!

Maar dat is mijn mening

Groetjes,

Patty

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:24

Tja, ik ben ook tot 2 jaar geleden een manegeruiter geweest, en toch ben ik pas de laatste 2 jaar echt een stuk beter gaan rijden nu ik een eigen paard heb!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:26

Wat is er onrespectvol aan de term manegeruiter Dat ben je toch gewoon als je op een manege rijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:33

Citaat:
Ik vind het begrip ' MANEGERUITERS' een BEEETJE onrespectvol klinken dus noem ik het maar ' mensen zonder een eigen paard'

En dat klopt ook niet

ik heb jaren op paarden van een handelsstal gereden, maar dat was geen manege. Maar mijn eigen paard was het ook niet

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:52

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik vind het begrip ' MANEGERUITERS' een BEEETJE onrespectvol klinken dus noem ik het maar ' mensen zonder een eigen paard'

En dat klopt ook niet

ik heb jaren op paarden van een handelsstal gereden, maar dat was geen manege. Maar mijn eigen paard was het ook niet

hahaha .. ja daar heb je gelijk in ... weet jij een minder resectloze naam .. want ik vind het zo net klinken alsof mensen zonder paard minder zijn ofzo .. maar dat vind ik TOTAAL niet .... mjah ... ik weet ff geen andere benoeming...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:55

Ik heb helemaal niets tegen de term manegeruiter. Het is een duidelijke omschrijving van ruiters die op een manege rijden.
De mensen die neerkijken op manegeruiters weten hun minachting ook wel in een nieuwe term te leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:56

Ik vind het helemaal niet respectloos klinken
Maar juist een duidelijke naam voor iemand die op een manege rijd.
Die zijn niks minder

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:57

ja oke heb je gelijk in .. misschien vind ik dat ook wel vanwege de manege waar ik ooit reedt .. maar goed .... sorry

Flaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:59

ik vind dta flauwenkul.. degelijk kunnen manege mensen we rijden!

ken er genoeg die t aardig ver geschopt hebben in de dressuur en dan op ene manege paard! die niet alleen aan jou gewend is!

een meisje van mijn manege waar ik reed heeft t met een manege paard tot de m2 weten te schoppen dat vind ik dus egt knap!

maar goed is me eigen mening kus

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:04

Daar ben ik het totaal niet mee eens, heb 6 jaar op een uitstekende manege gereden en heb er onwijs veel geleerd..hoe hoger je in de les kwam, hoe moeilijkere paarden moest je berijden.
Op mijn oude manege heeft een meisje het ook tot de m1 (of m2 weet niet precies) geschopt..nou ik zie sommige privé paarden dat niet doen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:47

Citaat:

nou ik zie sommige privé paarden dat niet doen

haha, dat is niet gelogen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:00

Miss_Blimm schreef:
Denk dat diegene die het over doorgetrainde paarden hebben, het over goede hoger geklasseerde paarden hebben... en als et goed is zijn die inderdaad 'gevoeliger' te rijden.

Klopt inderdaad, maar dit kan ook bij andere paarden voorkomen, als bijvoorbeeld ruiter en paard elkaar niet helemaal snappen.
Je hebt bijvoorbeeld net ietsje anders de hulp geleert dan dat je paardje gewent is.
Toen ik net mijn eigen paard had, gaf je een te grove galophulp, mijn paardje was dat niet gewent, met als gevolg dat er een race drafje uitkwam.
Ik moest nog even de kleine schakels vinden, en gewoon weg nog wat beter leren rijden
En wel meer dingen, zoals waarbij ik gewoon rechtdoor wilde, iets te scheef zat en mijn been iets te sterk aanlegde, mijn paard begon te wijken
En dan was mijn paardje nog niet eens zo heel ver doorgetraint. ( M niveau )

Maar ach, het gaat deze manier of het gaat net wat anders, of er zijn gewoon helemaal geen problemen, het verschilt

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:40

shadow0 schreef:
Ik heb helemaal niets tegen de term manegeruiter. Het is een duidelijke omschrijving van ruiters die op een manege rijden.
De mensen die neerkijken op manegeruiters weten hun minachting ook wel in een nieuwe term te leggen...

Idd.. Er zijn altijd wel mensen die neer kijken op mensen die op een manege rijden. [ Bijv. omdat ze geen eigen paard hebben/ kunnen veroorloven]

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:11

nee juist niet denk ik .. het zijn juist de mensen MET eigen paard die op manegeruiters neerkijken ..... en begrijp me niet verkeerd heh ... ik bedoel niet ALLE .. het meerendeel misschien niet ...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:14

Bellamafia kom je nog uit je woorden?

Overigens heb ik als ik op vakantie ga graag een manegeruiter als vakantieverzorger voor mn paard. De vaste vakantieverzorger vind het echt leuk om dan eens wat meer met een paard te kunnen doen, gaat lekker naar buiten met het paard en knollie wordt helemaal suf geborsteld .
Als ik iemand vraag die al een eigen paard heeft dan komt die van mij niets tekort, maar staat toch op het tweede plan.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:21

ik ben zelf ook begonnen op de manege..
Maar ik be wel met de stelling eens als je een eigen paard/pony heb rijd je ten eerste elke dag (meesta dan )
je rijdt op een pony/paard dus je ''leert'' op 1 manier rijden bij die pony past die manier het beste maar de andere week moet je weer op een andere die je ook weer op een andere manier moet rijden/......ja dan kun je wel zeggen leer je tenminste op verschillenden maieren rijden zeggen ze dan maarja ik blijf erbij dat de MEESTE manege ruiters minder kunnen rijden ( niet allemaal hoor!) dan iemand die een eigen paard heeft!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:22

shadow0 schreef:
Ik zie het juist als uitdaging een paard dat zijn eigen rondje wil lopen naar mij te laten luisteren.
Het zijn vaak juist de gevoeligere paarden die makkelijker te sturen zijn.

Dat is nu wel het leuke van op een manege te rijden.
Het is idd een uitdaging om manegepaarden goed te doen lopen

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:21

Niet helemaal waar.
Manege ruiters leren de basis. Niet meer niet minder.
Hangt trouwens ook erg van de manege af hoor.
Maar je leert gewoon 3 keer zo veel met een eigen paard of verzorg bijrijdpaard waar je privé les mee hebt!

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:32

Manegeruiters leren alles volgens mij gewoon 'trager'
Wat iemand met privéles in 1 jaar leert , leert een manegeruiter in 4 jaar.
Ook denk je dat je goed kan rijden , alles gaat goed enzo , en dan wil je eens een verzorgpaard e.d. en dan gaat het niet meer want dan moeten ze zelf de hulpen geven en dat deden ze in de manege niet .(dat deed de lesgever met stemhulp)
Ik heb deze dingen al veel opgemerkt .
Maar als je natuurlijk al heel lang rijdt is het natuurlijk wat anders , maar je merkt het vooral bij ruiters die 1 à 2 jaar in een manege rijden.
Ik ken persoonlijk iemand die nu 2 jaar rijdt en hij rijdt b2 en 1 m parcours , dat kan een manegeruiter hem niet na doen !