Wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Re: Wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:51

Ik vind een paard/pony de hele dag/nacht op stal al zielig, maar een stand vind ik echt niets, als ze jeuk hebben kunnen ze nog niet eens met hun hoofd naar achteren om te krabben, ze kunnen alleen maar gaan liggen en staan en als ze liggen kunnen ze nog niet eens gestrekt gaan liggen. Ik vind een stand dus NIETS.

KiwiGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:57

Bij ons op de manege heb elke paard z'n eige box.
En staan ze niet heel de dag vast..
Ik vind dat echt zielig hoor.
Ik vind dat de dierenbescherming wel daar wat aan mag doen,zulke manege's ook mag waarschuwen.
Want het lijkt me niet echt gezond toch??

Groetjes kimberly Haha!

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:34

Ligt er gewoon aan hoe je stands gebruikt. Ik kwam wel eens op een manege waar ze de pony's tijdens de lesuren in stands hadden staan maar daar stond wel tegenover dat ze de rest van de dag en de hele nacht lekker met z'n allen in de wei mochten. Lijkt me niet zo slecht toch?? Als ze er dag en nacht instaan en ze staan vast dan is het natuurlijk minder.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:29

Op mijn manege staan alle pony's op stands .
ik vind het helemaal niet zielig als de pony's op de wei kunnen worden ze na de lessen in de wei gezet en voor de lessen er weer uitgehaald.
de pony's kunnen alles zelfs liggen en gestrekt ook enz enz het enige wat niet kan is rollen maar daarvoor gaan ze naar de weide.
De paarden staan wel in stallen.

@kiwigirl wat zou er niet gezond zijn aan een stand??leg mij dat alsjelieft eens uit

Trouwens de pony's mogen maar 10 min van te voren opgezadeld worden en de hoofdstellen mogen pas 5 min van te voren ze staan du hoogstens 2 min klaar met alles erop en eraan

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:50

Helemaal mee eens jillie

KiwiGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:23

Nouw er zjjn veel stands waaar ze zich amper kunnen bewegen.Ik vind dat zo beestje wel een lekker eige stalletje mag waar die onder de lessen in mag staan..Ook als hij niet meerijd ofzo.
En niet heel de dag in zo stand..Bij sommige manege's staan ze zelfs heel dag opgezadelt.
Maar als ze het zo doen als bij jullie ben ik het er wel meej eens Jillie Tong uitsteken

mistiqalxxme

Re: minder prettig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:26

nou ik vind het meer dan niks zo n stand niet alleen voor de paarden maar ook voor mezelf bij sommige kan je een flinke schop verwachten als je komt aangelopen met je zadeltje

Mandyy

Re: minder prettig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:00

mistiqalxxme schreef:
nou ik vind het meer dan niks zo n stand niet alleen voor de paarden maar ook voor mezelf bij sommige kan je een flinke schop verwachten als je komt aangelopen met je zadeltje

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het gevaarlijk

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:59

Je hebt ook stands waar je aan de voorkant bij kunt mistqalxxme

Hiltom_ft_Dj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:57

Mwha ik ben beetje Anti-stand.
Ik weet niet hoe dat zo is gekomen ik rij bijna 7 jaar op een manege waar ze geen stands hebben en ik vind ze echt verschrikkelijk :S!
Die beesjes kunnen niet even lekker om draaien of even rollen of zo...
Tja en ik vind het ook niet prettig al die paarden op 1 rij naast elkaar...

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:07

Ben het helemaal met Hiltom_ft_Dj eens... Ja
Heb er eigenlijk niks meer aan toetevoegen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:40

op de manege waar ik rij heeft elk paard/pony een eigen ruime box,maar een tijdje geleden stonden enkele paarden nog in stands.en daar was niks mis mee,ze waren ruim,en de paarden konden zich prima bewegen.
ik vind dat mensen die zo anti zijn(wat natuurlijk wel mag)en er allerlei betere omstandigheden voor verzinnen wel erg makkelijk praten hebben.
zoals: daarom rij ik nooit meer op een manege.niet iedereen heeft een ruime keuze aan maneges/stallen in de buurt en stands zijn niet per definitie slecht

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:43

Bij mij op de manege staan de paarden in boxen en de pony's in ruime stands, zomers staan ze overdag en snacht in de wei en worden ze alleen uit de wei gehaald als ze moeten lopen.
in de winter gaan ze elke dag los in de bak of in de paddock.
en de ponys worden pas 15 minuten van te voren opgezadeld

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:15

niks mis mee toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:01

suusjuh_1503 schreef:
ik heb op een manege met stands gezeten dat was echt zielig nu zit ik gelukkig op een veel leukere manege

ik denk niet dat je daar nav alleen stands over kan oordelen... Zo vind ik namelijk de verzorging en alles hier wel beter... maar dat is schijnbaar erggg persoonlijk!

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 07:27

sorry voor de genen die het niet zielig vinden want ik vind dat WEL ik zou dan ook zelf nooit op een manege gaan rijden waar ze stands hebben je kan wel zeggen ruime stands maar rollen ofzo jah dat doen ze vast niet een shetje/a pony mischien maar dat was het dan ook wel

urdal_lover

Re: halooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:50

Ik heb gehoort dat er bij een manege in de buurt de paarden ookecht dag en nacht in stands staan en alleen als het echt zomer is ze in de wei staan. dat vind ik dan opzich wel zielig. Ze zitten dan ook vast aan van die gewichten.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:51

Ik vind het maar niks! Ik ken een aantal pony's die zich er in hebben opgehangen!

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:33

ik heb niets tegen stands zolang de pony's/paarden maar vaak genoeg buiten komen en niet de hele dag binnenstaan

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:05

wat ik me afvraag over pony's en paarden die in stands staan, hebben ze dan een halster aan of een stalband ( een soort halsband)?

zoals ik hier al eerder heb gezegd staan bij ons de pony's in stands (als onze manege de pony's in boxen moeten zetten moeten ze heel veel van de weides ombouwen en dat willen ze niet) en staan ze allemaal aan een stalband.Volgens mij is dat iets veileger in verband met het "ophangen" van paarden en pony's in stands, zoals hier soms als argument word aangevoerd.

ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:22

Ik vind sommige opmerkingen een beetje vreemd: het is niet zielig want ze kunnen zelfs gaan liggen, het is niet zielig want ze kunnen zelfs een kwartslag draaien...het is niet zielig want die paarden hebben er geen last van.. Etc. Maar wat is nou een kwartslag draaien voor een paard? Een paard hoort zijn benen lekker te strekken, een beetje rond te kunnen slenteren wanneer die dat wil. En dat is niet een uurtje sochtends in de bak en de rest van de dag/nacht in de stand. Maar dat vind ik dus hetzelfde met boxen, daar kunnen die beesten zich nou ook niet bepaald vrijelijk in bewegen, ja... ze kunnen een heel rondje draaien... wow! En dan 1 uur per dag eruit komen om te rijden.
Dus vind ook boxen lang niet alles. Verder ben ik er niet altijd tegen. Ligt aan de situatie. Als paarden bijvoorbeeld een nacht of gedeelte van de dag op de wei mogen doorbrengen, en dan een paar uurtjes in een stand of box staan vind ik er niks mis mee.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:49

Stands zijn van oorsprong bedoeld om paarden voor een korte duur of tijdelijk overdag tussen het werk door in te kunnen zetten.
Ze zijn heden ten dage veelal onstaan uit plaatsgebrek of een goedkopere manier van stallen.

Persoonlijk vind ik het niet zielig of erg als een paard even of een paar uurtjes in een stand staat omdat hij even moet wachten, wat ik wel sneu en ook eigenlijk niet vind kunnen zijn de paarden die dag en nacht in een stand staan omdat er niet genoeg stallen zijn of er geen ruimte meer is om stallen bij te bouwen.

Er zitten imo teveel nadelen aan een stand om die allemaal op te noemen, dat het voor sommigge paarden een oplossing lijkt bij bv voernijd of andere stal ondeugen vind ik zeer kwalijk dat is imo geen manier van omgaan en /of houden van paarden, geen passende oplossing dus!

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:47

Ik rij zelf ook bij een manege waar alle manegeponies en paarden op stands staan en dat vindt ik 10 keer niks.
's zomers vindt ik de stands niet zo erg want dan staan ze dag en nacht in de wei en alleen voor de lessen worden ze even binnen gehaald, na de lessen gaan ze weer naar de wei.
Maar 's winters dan staan dag en nacht in die stands en lang niet alle ponies lopen iedere dag, dus ze staan soms minstens 24 uur in die stand zonder enige onderbreking. Dat vindt ik niet kunnen.

En ik vindt ook dat je niet dat je zo kan zeggen dat stands slecht zijn. Het ligt geheel aan het gebruik en hoe de stands eruit zien, breedte etc.

Op mijn oude manege hadden ze vroeger best wel aardige stands (zijn nu omgebouwd tot boxen) De zijkanten waren dicht dus de ponies konden niet bij elkaar eten pikken wat heel vaak gebeurt op mijn huidige manege. En ze konden elkaar niet bijten of trappen. Ze waren breed genoeg dat de ponies gestrekt konden liggen, en ze stonden ook gewoon los met een stang aan de achterkant van de stand om te voorkomen dat ze eruit liepen. Qua stands vindt ik dit de minst erge vorm.

En sommige boxen zijn trouwens ook helemaal niks., 23 uur per dag op een box waar je nauwelijks je kont in kan keren. Zijn goed voor een a-pony maar een c-pony of d-pony heeft geen enkele ruimte.

Sannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:53

Nou.. ik vind dat stands helemaal niet zo erg zijn! Het is misschien voor een pony/paard ook wel heel vervelend als hij de hele tijd op en af gezadeld wordt!

Op mijn manege hebben ze ook stands, en daar staan de pony's in (de grote pony's staan wel in een box). Ze worden rond half 3 opgehaald uit de wei, worden dan opgezadeld en als ze niet meer hoeven te lopen worden ze meteen naaar het land gebracht. Ze staan er dus hoogstens tot half 6 ofzo! Voor de rest staan ze de hele dag/nacht in het land dus zielig vind ik het niet!

Rosy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:21

bij ons staan er ong. 7 pony's in stands, maar wel los en ze kunnen gewoon draaien. Tis eigenlijk een groepsbox, best gezellig!