Citaat:
Het leed dat manegepaard heet
Pfff, wat een ontzettende onzin komt er hier voorbij. Ja, er zijn vast slechte maneges en er zijn ook goede. Er zijn maneges met hele zielige paarden die nooit buiten komen en waar de paarden met wonden en kreupel door moeten lopen in de lessen. Waar er aan de ruiters geleert wordt om flink te zagen want dan komt ie wel aan de teugel. Maar tegelijkertijd zijn er ook maneges waar de paarden lekker buiten komen, waar er tijd en aandacht besteed wordt aan de opleiding van de ruiter, ook buiten het rijden om en waar paarden die iets mankeren voor maanden de wei op gaan om te revalideren, wat puur bedrijfsmatig gezien eigenlijk dom is, want het kost geld en levert niets op.
Gelukkig maar dat alle prive-paarden het zo goed hebben. Want die hebben allemaal perfect passend tuig, worden netjes gereden zonder hulpteugels, komen uren buiten in de kudde, rijden nooit door met wondjes of als ze kreupel zijn en zijn allemaal dolgelukkig.
Kijk maar hier op Bokt.nl, er zijn echt nooit fototopics met eigen paarden waar iets niet deugt, er zijn nooit topics over problemen met privepaarden en aangezien iedere paardeneigenaar les heeft van een geweldige instructeur komen alle rijtechnische vragen ook allemaal van manegeruiters die slecht les krijgen. Oh nee, die stellen geen vragen want het interesseert ze niet hoe ze beter zouden kunnen rijden.
Op maneges zijn over het algemeen richtlijnen voor inzet van de paarden (maximaal 2 of soms 3 uur per dag lopen, verspreid over de dag) en er wordt in ieder geval les gegeven door een instructeur of instructrice die er iets van af zou moeten weten. (Hoewel ik toegeef dat dat ook wel eens tegenvalt) In tegenstelling tot de goedbedoelende ouder zonder kennis van paarden die een pony aan huis zet voor de kinderen die het verder zelf maar uit moeten zoeken. Of de mensen met de instelling "ik hoef geen les, want ik weet zelf wel hoe het moet". Of de "Ik heb geen geld voor lessen". Want dat moet je manegeruiters nageven: ze nemen in ieder geval les.
Conclusie: het hier roepen dat alle maneges slecht zijn is dikke onzin. Met daarbij de aantekening dat er inderdaad hele slechte bestaan.
Conclusie 2: dezelfde fouten die voorkomen in de manegewereld worden ook gemaakt in de wereld van de privepaarden.