Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:24

Amandavd schreef:
Mensen wiens kinderen willen paardrijden maar waarvan de ouders zelf geen verstand hebben, weten ook niet wat een goede manege is. Er is geen papier met instructies voor ouders met dingen waarop ze kunnen letten voor ze een kind ergens bij aanmelden. Ze weten niet waar ze naar moeten kijken, ze weten niet wat goed is en wat niet. Dat maakt het voor ouders ook moeilijk.

Dat is wel heel jammer inderdaad. En daarom is het ook jammer dat de FNRS-sterren heel weinig zeggen over hoe er met de paarden wordt omgegaan. (Denk aan de uitzending van de Rijdende Rechter bv...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:28

Amandavd schreef:
Mensen wiens kinderen willen paardrijden maar waarvan de ouders zelf geen verstand hebben, weten ook niet wat een goede manege is. Er is geen papier met instructies voor ouders met dingen waarop ze kunnen letten voor ze een kind ergens bij aanmelden. Ze weten niet waar ze naar moeten kijken, ze weten niet wat goed is en wat niet. Dat maakt het voor ouders ook moeilijk.

Dit vind ik een erg goed punt. Misschien zou er inderdaad iets moeten komen als een lijst, met hoe goed een manege nou in werkelijkheid is, dus ook of het welzijn van de paarden goed is, etc. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom Manege Hillegersberg in [naam] 5 sterren heeft, want ze laten daar paarden met kapotte spronggewrichten gewoon nog lopen, en zo gebeuren daar wel meer bedenkelijke dingen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:32

Shadow0 schreef:
Amandavd schreef:

Dat is wel heel jammer inderdaad. En daarom is het ook jammer dat de FNRS-sterren heel weinig zeggen over hoe er met de paarden wordt omgegaan. (Denk aan de uitzending van de Rijdende Rechter bv...)

Precies, er zou een serieuzere beoordeling moeten komen, met regelmatige na bezoeken. En in samenwerking met instructeurs, dierenartsen etc. Mensen met meerdere invalshoeken en in conclaaf met elkaar.

nienke555

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:55

Waar ik rij komen de pony's buiten, en als het te koud is blijven ze gewoon binnen. Ik kom ook niet alleen om te rijden. Ik help ook met uitmesten, voeren, helpen met op/afzadelen, meelopen met beginners, helpen in de lessen, en natuurlijk ook poetsen en gewoon gezellig knuffelen. Hier is het bij de beginners wel achter elkaar aanlopen, maar niet elke les rijdt dezelfde voorop. Als je wat verder komt mag je niet meer achterelkaar aanlopen, maar moet je zelf ruimte zoeken. Je mag ook zelf kiezen op welke pony je rijd, dat kan je gewoon aan de instructrice vragen. Als een pony gewond/kreupel/ziek is loopt ie ook niet meer mee in de les.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:02

Het gaat er in dit topic denk ik ook niet om alle maneges en manegeruiters zwart te maken. Maar meer: wat geeft maneges hun bestaansrecht? hoe gaan we om met de discrepantie tussen paardenwelzijn en paarden als geldinbrengers? Hoe kunnen maneges zich beter organiseren? Hoe ziet een goede manegeles er uit zodat ruiters er op elk gebied veel van kunnen leren?
En volgens mij zijn deze constructieve discussies toch al aardig op gang gekomen. :j

Desalniettemin: ik blijf er bij dat ik op heel wat maneges doffe ellende heb gezien en meer voorbeelden van hoe het niet moet dan van hoe het wel moet. En dat is jammer. Ik denk inderdaad dat het dringend tijd wordt voor vele manegehouders om aan nieuwe, modernere concepten te gaan werken. Ook jonge eigenaars zijn vaak zo oer-conservatief en vastgeroest. -O-

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:55

Francii schreef:
@ Soraya10

in welke regio zit de manege die jij bedoelt dan? :)
en doe je buiten de manege om ook dingen met paarden?

Ik heb bij 2 manege's in flevoland gereden tussen mijn 6e en 16e en had toen ook mijn eigen paarden aan huis en ook mee in lessen.
Heb een tijd gezeten in beaufort in luxembourg en nu zit ik bij een manege in de regio haarlem, maar eigenlijk vind ik niet dat ik mij hoef te verantwoorden. Ik zou nooit op een manege blijven waar sporen, zweep en een hoop gezaag in de mond de boventoon voeren in een les en dat er niet voor zover dat mogelijk is gekeken word naar het welzijn van het paard. Waarheid is dat ze vaak eenkennig worden, dat ze moeilijker te berijden zijn door vele verschillende ruiters. Ze kunnen achter het bit gaan lopen, sterrenkijker worden, dood aan het been, hard in de mond etc etc.Ja er gaan dingen fout net als in elk bedrijf, maar een fiets met 2 oren?? Ik ken er maar weinig. Zet er een goede ruiter op en je ziet die zelfde "karrepaarden" veranderen waar je bij staat . En ik heb een instructrice waar ik blind op vertrouw met een kennis van paarden waar nog veel mensen van kunnen leren en dan heb ik het niet alleen over het rij gedeelte, maar ook gedrag en gezondheid. Ik zeg niet dat manege's perfect zijn en in een perfecte wereld hebben alle paarden een eigenaar en eentje die ze zonder hinder rijd en alle liefde geeft, maar zo zit t leven niet in elkaar. Ik schreef ook onder aan mijn vorige reactie HET LEED WAT MANEGE PAARD HEET

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:56

Bij onze manege is er echt geen verschil te zien tussen de manegepaarden en de pensionpaarden. Ze staan er allemaal even goed bij, en ze hebben allemaal ruiters die ook echt gevorderd zijn en het paard verder helpen. Natuurlijk lopen ze ook met beginners, maar die lopen bij ons echt niet te bupsen. Is een paard ook maar iets stijf? Dan wordt meteen beoordeeld of een paar dagen rust werkt, wellicht longeerwerk, of dat de DA of hoefsmid erbij moet komen. Een niet rad paard loopt niet, een paard met spierpijn krijgt aangepast werk.

Uiteraard gaan ze dagelijks overdag naar buiten, met vriendjes. Ze werken max 2 uur per dag, allemaal met tuig dat minimaal 2 keer per jaar wordt gecontroleerd door een zadelpasser en waar nodig aangepast.

Iedere ruiter krijgt eerst een basiscursus. Daarbij leer je eerst de basishulpen, zodat het paard je begrijpt en iedere ruiter dezelfde hulp geeft voor dezelfde vraag. Ook leer je het paard te poetsen, te zadelen en ermee om te gaan op stal. Je gaat niet meteen in galop de baan door, pas als het paard het voor je wilt doen, dan mag je galloperen.

Er zijn bij ons meerdere paarden binnen gekomen waarmee "niets" te beginnen was, en dat zijn allemaal fijne, gezonde, sterkte lespaarden geworden, die dus echt mogen zeggen als ze iets niet zint aan de ruiter. De ruiter wordt geholpen om zichzelf te verbeteren, en daardoor zal het paard ook fijner worden.

Juist doordat we merken dat onze paarden fijner worden, blijven ook de gevorderde ruiters rijden, er is immers geen reden om het niet te doen, de paarden groeien met ons mee.

Als ze oud zijn, dan krijgen ze een plek bij particulieren (waarvan ik er jaren 1 ben geweest, en vele met mij). 2 paarden zijn naar stichting het olde manegepeerd. De paarden worden niet afgedankt, er wordt een goede plek voor ze gezocht als ze te oud zijn voor het werk, en zo nodig worden ze als dat niet meer mogelijk is zelfs weer hergeplaatst.

Ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat "onze" paarden het goed hebben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:04

+:)+ Dat klinkt super. Maar is dat een manege in Duitsland?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:33

Nee, Akasha rijkunst in NB, zie mijn onderschrift :)

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:44

Shadow0 schreef:
Lizzle schreef:
Ik vind dat oneerlijk: je betaalt genoeg voor manegelessen, maar leer je het daar echt?

Zoveel kosten manegelessen juist niet.

nee idd, meestal rond 12 a 15 euro? Ik betaal 33,50 voor 3 kwartier prive les op mijn eigen paard :P Het is veel geld maar dat betekent niet dat ik dat er niet voor over heb hoor, juist wel. Omdat ik weet dat ik super les krijg van een erg goede instructrice.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:53

En: ik had een hele berekening gemaakt met kosten, maar nog niet geplaatst. Maar het komt erop neer dat als je alles meeneemt (kosten van stalling, voer, verzorging, harnachement, verzekering en reserve voor de paarden), echt het grootste deel van de lesprijs gaat naar het gebruik van het paard en dat er dan nog maar een beetje overblijft voor de instructie.

Dat verzorgpaard dan goedkoper is, is omdat je een deel van de kosten niet betaalt (professionelen verzekering, afschrijving en risico / reserve bv.) Want eigenaren van verzorgpaarden steken daar vaak zelf geld in. Dat is dus niet te vergelijken met de rekensom die een bedrijf moet maken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:05

Waar ik reed, waren touwtjes in... (gewoon in de krul getrokken, aan het bit vast, naar de singel en lekker aantrekken).... Mijn lievelingspony liep 2x per week ofzo (hij was iets minder geliefd :')) en had doordat ie kreupel was, een tijdje stilgestaan. Ik reed hem nooit met touwtje, pony was gewoon kei braaf. Maar er was een touwtje aan het hoofdstel gemaakt, want hij had lang stilgestaan en zou wel wild zijn (ik had hem die 2 weken elke dag buitengezet, was ook niet van plan om heel de les actief mee te rijden... Hij liep weer goed, veel mee gewandeld, gejogd.. :'))

Maarja, ik kreeg letterlijk te horen, als ik het touwtje niet aan het hoofdstel liet zitten, mocht ik niet meerijden... Wat was ik blij met mijn eigen hoofdstel... Kwam binnenlopen... Die *** (ik mag hem niet) keek me chagerijnig aan en wilde wat zeggen... "Ja, kijk maar in de zadelkamer, zit er nog aan hoor" :') Toen kon ie niets meer zeggen.. opgestapt en gewoon rustig aan gedaan, pony deed geen pasje verkeerd... Maar heel raar dat ze wel protesteren en slecht lopen als ze meteen helemaal in een krul getrokken worden :S

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:10

Citaat:
Het leed dat manegepaard heet

Pfff, wat een ontzettende onzin komt er hier voorbij. Ja, er zijn vast slechte maneges en er zijn ook goede. Er zijn maneges met hele zielige paarden die nooit buiten komen en waar de paarden met wonden en kreupel door moeten lopen in de lessen. Waar er aan de ruiters geleert wordt om flink te zagen want dan komt ie wel aan de teugel. Maar tegelijkertijd zijn er ook maneges waar de paarden lekker buiten komen, waar er tijd en aandacht besteed wordt aan de opleiding van de ruiter, ook buiten het rijden om en waar paarden die iets mankeren voor maanden de wei op gaan om te revalideren, wat puur bedrijfsmatig gezien eigenlijk dom is, want het kost geld en levert niets op.

Gelukkig maar dat alle prive-paarden het zo goed hebben. Want die hebben allemaal perfect passend tuig, worden netjes gereden zonder hulpteugels, komen uren buiten in de kudde, rijden nooit door met wondjes of als ze kreupel zijn en zijn allemaal dolgelukkig.
Kijk maar hier op Bokt.nl, er zijn echt nooit fototopics met eigen paarden waar iets niet deugt, er zijn nooit topics over problemen met privepaarden en aangezien iedere paardeneigenaar les heeft van een geweldige instructeur komen alle rijtechnische vragen ook allemaal van manegeruiters die slecht les krijgen. Oh nee, die stellen geen vragen want het interesseert ze niet hoe ze beter zouden kunnen rijden.

Op maneges zijn over het algemeen richtlijnen voor inzet van de paarden (maximaal 2 of soms 3 uur per dag lopen, verspreid over de dag) en er wordt in ieder geval les gegeven door een instructeur of instructrice die er iets van af zou moeten weten. (Hoewel ik toegeef dat dat ook wel eens tegenvalt) In tegenstelling tot de goedbedoelende ouder zonder kennis van paarden die een pony aan huis zet voor de kinderen die het verder zelf maar uit moeten zoeken. Of de mensen met de instelling "ik hoef geen les, want ik weet zelf wel hoe het moet". Of de "Ik heb geen geld voor lessen". Want dat moet je manegeruiters nageven: ze nemen in ieder geval les.

Conclusie: het hier roepen dat alle maneges slecht zijn is dikke onzin. Met daarbij de aantekening dat er inderdaad hele slechte bestaan.
Conclusie 2: dezelfde fouten die voorkomen in de manegewereld worden ook gemaakt in de wereld van de privepaarden.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:28

Nezzie schreef:
Citaat:

Pfff, wat een ontzettende onzin komt er hier voorbij. Ja, er zijn vast slechte maneges en er zijn ook goede. Er zijn maneges met hele zielige paarden die nooit buiten komen en waar de paarden met wonden en kreupel door moeten lopen in de lessen. Waar er aan de ruiters geleert wordt om flink te zagen want dan komt ie wel aan de teugel. Maar tegelijkertijd zijn er ook maneges waar de paarden lekker buiten komen, waar er tijd en aandacht besteed wordt aan de opleiding van de ruiter, ook buiten het rijden om en waar paarden die iets mankeren voor maanden de wei op gaan om te revalideren, wat puur bedrijfsmatig gezien eigenlijk dom is, want het kost geld en levert niets op.

Gelukkig maar dat alle prive-paarden het zo goed hebben. Want die hebben allemaal perfect passend tuig, worden netjes gereden zonder hulpteugels, komen uren buiten in de kudde, rijden nooit door met wondjes of als ze kreupel zijn en zijn allemaal dolgelukkig.
Kijk maar hier op Bokt.nl, er zijn echt nooit fototopics met eigen paarden waar iets niet deugt, er zijn nooit topics over problemen met privepaarden en aangezien iedere paardeneigenaar les heeft van een geweldige instructeur komen alle rijtechnische vragen ook allemaal van manegeruiters die slecht les krijgen. Oh nee, die stellen geen vragen want het interesseert ze niet hoe ze beter zouden kunnen rijden.

Op maneges zijn over het algemeen richtlijnen voor inzet van de paarden (maximaal 2 of soms 3 uur per dag lopen, verspreid over de dag) en er wordt in ieder geval les gegeven door een instructeur of instructrice die er iets van af zou moeten weten. (Hoewel ik toegeef dat dat ook wel eens tegenvalt) In tegenstelling tot de goedbedoelende ouder zonder kennis van paarden die een pony aan huis zet voor de kinderen die het verder zelf maar uit moeten zoeken. Of de mensen met de instelling "ik hoef geen les, want ik weet zelf wel hoe het moet". Of de "Ik heb geen geld voor lessen". Want dat moet je manegeruiters nageven: ze nemen in ieder geval les.

Conclusie: het hier roepen dat alle maneges slecht zijn is dikke onzin. Met daarbij de aantekening dat er inderdaad hele slechte bestaan.
Conclusie 2: dezelfde fouten die voorkomen in de manegewereld worden ook gemaakt in de wereld van de privepaarden.

Helemaal mee eens met wat je zegt hoor en dat is mijn citaat wat slaat op de manege paarden die op een slechte manege staan.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:29

Lianne86 schreef:
Waar ik reed, waren touwtjes in... (gewoon in de krul getrokken, aan het bit vast, naar de singel en lekker aantrekken).... Mijn lievelingspony liep 2x per week ofzo (hij was iets minder geliefd :')) en had doordat ie kreupel was, een tijdje stilgestaan. Ik reed hem nooit met touwtje, pony was gewoon kei braaf. Maar er was een touwtje aan het hoofdstel gemaakt, want hij had lang stilgestaan en zou wel wild zijn (ik had hem die 2 weken elke dag buitengezet, was ook niet van plan om heel de les actief mee te rijden... Hij liep weer goed, veel mee gewandeld, gejogd.. :'))

Maarja, ik kreeg letterlijk te horen, als ik het touwtje niet aan het hoofdstel liet zitten, mocht ik niet meerijden... Wat was ik blij met mijn eigen hoofdstel... Kwam binnenlopen... Die *** (ik mag hem niet) keek me chagerijnig aan en wilde wat zeggen... "Ja, kijk maar in de zadelkamer, zit er nog aan hoor" :') Toen kon ie niets meer zeggen.. opgestapt en gewoon rustig aan gedaan, pony deed geen pasje verkeerd... Maar heel raar dat ze wel protesteren en slecht lopen als ze meteen helemaal in een krul getrokken worden :S

FF over die touwtjes.... igg gaan mensen dan niet zagen zodat het paard in de krul loopt en kan t paard minder zn rug wegdrukken dus beter voor de rug.
Laatst bijgewerkt door Soraya10 op 03-02-14 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:40

Een strotouwtje dat ze aantrekken totdat zijn mond openstaat? gewoon om de singel heen rechtstreeks naar het bit? En het staat constant strak....

Als het een fatsoenlijke bijzetteugel is (nog geen fan van, maar ok), dan kan ik het me nog enigszins voorstellen. Maar dit vond ik gewoon echt niet kunnen.

Het zat bij sommige pony's wel wat losser, maar ik kan mijn paard niet fatsoenlijk losrijden als ik hem niet laag kan rijden... (Laag was niet mogelijk, want dan was het weer te diep.... Dus...)

Als een pony fatsoenlijk kan lopen met een bepaalde bijzetteugel, prima, maar dit kon echt niet.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:44

Lianne86 schreef:
Een strotouwtje dat ze aantrekken totdat zijn mond openstaat? gewoon om de singel heen rechtstreeks naar het bit? En het staat constant strak....

Als het een fatsoenlijke bijzetteugel is (nog geen fan van, maar ok), dan kan ik het me nog enigszins voorstellen. Maar dit vond ik gewoon echt niet kunnen.

Het zat bij sommige pony's wel wat losser, maar ik kan mijn paard niet fatsoenlijk losrijden als ik hem niet laag kan rijden... (Laag was niet mogelijk, want dan was het weer te diep.... Dus...)

Als een pony fatsoenlijk kan lopen met een bepaalde bijzetteugel, prima, maar dit kon echt niet.

Ok dat had ik niet begrepen uit je verhaal. Nee dat is gewoon bagger!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:45

Haha, nee daarom :$ sorry... Ik zeg met "touwtje" ook zo lekker makkelijk "touwtje", maar als een pony een keer bokte, was het touwtje strakker... En dan kun je dus niets... ook als je erop zit, beesten veranderen in planken en durven niets meer te doen... Gewoon zielig...

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:04

Ik ben nu voor het eerst in mijn leven op een goede manege beland en heb er al heel wat geprobeerd. Eigenlijk sluit ik me 100% aan bij de stelling dat in principe alle manege's afgeschaft moeten worden, maar anderzijds, hoe kun je dan ooit nog in contact komen met paarden als je niet zelf een paard kan betalen? En je moet toch ergens rijdkunde en paardenkennis opdoen (wel van een goede manege uiteraard) voordat je zelf een paard aanschaft. Ik weet dat dit eigenlijk zeer egoïstisch is, maar dit is voor mij toch wel de belangrijkste rede dat manege's open moeten blijven. Maar wel met vele malen strengere eisen en onder streng toezicht op het gebied van paardengezondheid. De manege waar ik nu rijd is werkelijk bijna perfect: paarden worden vaak gecontroleerd door tandarts, dierenarts en osteopaat, elk paard heeft een eigen behoorlijk duur zadel (ook prettig voor de ruiter) waar ook de zadelmaker heel regelmatig voor langskomt om het bij te werken. Ze worden individueel goed beken of ze het best op bit of bitloos en wat voor soort dan reageren. Alle paarden worden rustig getraind en gereden naast de manegelessen en hebben een echt eigen karakter. Ze passen zich volledig aan aan de persoon die erop zit, beginners wordt zeer voorzichtig mee gedaan, maar gevorderden moeten écht leren rijden om ze goed te laten lopen, en lopen, dat kunnen ze wel! Er zitten een paar Z dressuur paarden bij die ook echt nog steeds dat niveau lopen en daar op eerlijke en goede manier naar toe gereden zijn. En verder zijn alle paarden minstens tot in de L opgeleid, veel tot in M. Maar ja, daar hangt een prijskaartje aan. De lessen zijn 2x zo duur dan die van alle andere maneges in de omgeving. Het enige (en ook gelijk een enorm groot) nadeel: de paarden staan in boxen, een zeer groot deel van de dag, want de manege heeft geen ruimte voor een wei. Ze hebben een paar paddocks waar de paarden zo vaak mogelijk in gaan, maar dat is verre van optimaal. Toch ben ik erg gelukkig dat ik deze manege gevonden heb.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:12

Bij onze manege is een paard ook geen fiets met oren! Onze paarden zijn verre van altijd braaf en ook moeten wij zelf poetsen, opzadelen e.d. Onze paarden hebben allemaal een eigen willetje en moeten nog wel eens aangepakt worden, maar dat maakt het juist leuk :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:17

Resistance schreef:
Wij betalen ongeveer 20 euro per les, maar de lessen op de Prinsenstad zijn ook echt wel heel goed. Ik rij nu 4 jaar (nog niet zo lang dus), maar ik rij twee paarden van 3 en 4, en als er een nieuwe is die ven moet wennen, dan wordt ik daar ook weleens opgezet. Natuurlijk is dat heel leuk, maar ik leer er ook nog eens ontzettend veel van. In de les helpen ze je erg goed, en wordt er bijvoorbeeld ook naar jouw mening over het paard gevraagd, en hoe het paard aanvoelt enzo. Dan leggen ze uit of dat goed of slecht is en waarom, en vertellen ze ook wat je eraan kan doen.

Ook hebben mijn instructeurs ogen in hun achterhoofd, ze zien altijd wat je fout doet, en wat beter kan. Ze zijn dan ook niet heel gul met complimentjes, ze halen er eerst uit wat erin zit. Natuurlijk als je iets goed doet wat je heel lang fout hebt gedaan, zeggen ze het wel gelijk.

De Prinsenstad? Die manege langs de snelweg waar de paarden 23/7 op stal staan en er een aantal postzegeltjes beschikbaar zijn om naar buiten te kunnen? :\

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:49

Nezzie schreef:
Citaat:

Ik moet zo lachen. Wat een onzin post. Lees hem nog eens even door, want je argumenten slaan kant noch wal.

Ja, natuurlijk zijn er genoeg privé paarden die het ook niet goed hebben... Maar dat staat toch los van manege's? Want dat er privé paarden zijn die het slecht hebben, betekend niet dat manege paarden het goed hebben. Wat een verkapte logica.

Je conclusies zijn dan ook nergens op gegrond. Je hebt wel gelijk dat alle manege's slecht noemen onzin is, want er zitten vast wel goede tussen... Maar helaas is dat maar een klein deel van het overschot. Ik geloof echt, nee niet geloof, ik weet dat de meeste maneges slecht zijn.

Conclusie2 is ook onzin. Ja, er worden fouten gemaakt in de privé paarden wereld, maar daarmee zijn de fouten in manege's niet meteen goed? De fouten in de privé paarden wereld zijn net zo erg en net zo vervelend, maar daar gaat het nu toch niet om. We hebben het over maneges, niet over privépaarden. Daarnaast, zie ik bij een privé paard niet snel gebeuren dat die 4 uur op een dag moet lopen met verschillende kinderen op de rug en dat een paar keer in de week ;)

Manege's afgeschaft worden nee.

Betere richtlijnen vanuit het FNRS of beoordeeld te worden met sterren, absoluut.

naarppc schreef:
Bij onze manege is een paard ook geen fiets met oren! Onze paarden zijn verre van altijd braaf en ook moeten wij zelf poetsen, opzadelen e.d. Onze paarden hebben allemaal een eigen willetje en moeten nog wel eens aangepakt worden, maar dat maakt het juist leuk :)

En dit is nou het schoolvoorbeeld van wat er verkeerd is aan manege klanten. "Ze moeten even aangepakt worden." Ooit eens nagedacht waarom de paarden niet braaf zijn en protesteren? Bokken, stil staan etc. Misschien omdat ze pijn hebben. Misschien omdat ze het zat zijn steeds in de bek te worden geleurd door een hobbelend kind...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:56

Wat een klinkklare onzin.
Zo makkelijk om 'maneges' over 1 kam te scheren. Er zijn goede en er zijn kwade, net als dat zo is met pensionpaarden. De 1 moet dag in dag uit met slof in de krul en komt iet buiten, de ander loopt de hele dag buiten en word zonder dwang gereden. Zo is het ook op maneges. Gelukkig ken ik zowel goede als slechte stallen/maneges/ruiters/eigen paarden en kan ik gelukkig onderscheid maken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:59

Nezzie schreef:
Citaat:

*\o/*

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:05

@ ElineS: Misschien moet jij ook mijn post nog eens lezen. Sterker nog, je hoeft alleen even de laatste twee regels te lezen. Het enige dat ik zeg, is dat het onzin is dat er hier geroepen wordt dat alle maneges slecht zijn. Ik schrijf toch, volgens mij, heel duidelijk dat er ook slechte stallen tussen zitten. Ik zeg nergens dat manegepaarden het goed hebben omdat er in de rest van de paardenwereld ook fouten worden gemaakt.

Betere richtlijnen en betere controle en vooral een andere manier van sterren geven door de FNRS (weidegang en goede verzorging in plaats van de mogelijkheid om in de kantine een warme maaltijd te kunnen bestellen) ben ik helemaal voor.