Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:12

Medra schreef:
een man van 1.80 zit al rap tege de 100 kg hoor. en moet daarvoor niet eens dik zijn.
dat ze op een pony nu niet iemand gaan zette van 90kg ok maar toch.

Wat een onzin, dan ben je gewoon dik met 1.80 en 100 kilo. Ken iemand van tegen de 2 meter, die weegt net iets meer dan 90 kilo en is goed gespierd.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:22

Ik vind wel dat ze het recht hebben om wanneer zij iemand te zwaar voor een pony/ paard vinden dat dan te zeggen.
ik bedoel het is misschien even rot voor die mensen om te horen , maar je bent wel eerlijker tegen zowel mens als paard.
want het is best sneu als een paard met te veel gewicht in een bak o.i.d moet rondsjorren.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:33

Bij ons op de manege was de grens ook bij 90 kg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:50

Citaat:
Ik vind het ook volkomen terecht, maar ik ben ook van mening dat een manegehouder het wel tactisch moet brengen.

Tegen iemand zeggen dat hij/zij te zwaar is om op het paard te mogen is nooit tactisch, maar eromheen draaien heeft ook geen zin. Iemand wijzen op (over)gewicht is altijd een gevoelig punt. Goed om te lezen dat steeds meer maneges gewichtsgrenzen stellen.

En ja de ene van 90 kg is de andere niet, en er is vast een verschil in bouw, vetpercentage etc. Maar je moet ergens een grens stellen.

zythe

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:54

Ja hij mag er iets van zeggen, maar denk op deze manier dat hij klanten kwijt raakt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:56

zythe schreef:
Ja hij mag er iets van zeggen, maar denk op deze manier dat hij klanten kwijt raakt

Ja, de klanten die boven de 90kg. wegen.
Zijn dat er zo veel dan?

Verder denk ik dat overige klanten achter de regel zullen staan.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:03

Ik rij op een manege waar zowel valide als invalide ruiters rijden. We hebben een map met het overzicht van de paarden en pony's met daarachter het max. gewicht dat ze mogen dragen. De grens bij ons ligt rond de 90kg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:16

Oh, wat apart!
Staan de berekeningen erbij? Ben wel nieuwsgierig.
Is het niet zo dat veel van zulke ruiters die grens niet overschrijden? Maar ze rijden er dan weer minder aan dus dat zal de schade dan weer enigszins beperken?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:28

tiny_tiger schreef:
nou ik vind dat als je een manege houder bent dat je dan wel een variatie mag hebben van paarden
voor alle soorten gewichten een fries is een stevige paard daar kan best wel een zwaardere iemand opzitten
stel : er gaat een klas van school uit naar een manege toe om te rijden laten we eerlijk zijn er zijn best wel
stevige kinderen die soms overgewicht hebben ik ken een meisje van 12 jaar die weegt tussen de 80 en 90 kilo
en ze is ook best wel lang dan zou dat meisje aan de kant gezet worden omdat de manege geen stevige paarden heeft hoe zou dat kind zich dan voelen

vandaar dat ik ook zeg dat je als manege best wel een variatie mag hebben van paarden

Vind ik ook! Grotere en stevigere paarden of koudbloeden kunnen echt wel méér dragen hoor!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:30

ja maar ben jij als manege verandwoordelijk voor mensen die dik zijn worden en?

NEE dus

een manege mag best mensen wegen/weigeren vanwege hun gewicht
het is toch niet hun probleem dat die mensen dik zijn?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:32

Men zegt vaak pak een groot paard voor een zware ruiter. Maar tenzij de bouw er naar is met grove gewrichten en grote botten om het zo te noemen is het vaak nog schadelijker ook.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:32

Adamootje schreef:
tiny_tiger schreef:
nou ik vind dat als je een manege houder bent dat je dan wel een variatie mag hebben van paarden
voor alle soorten gewichten een fries is een stevige paard daar kan best wel een zwaardere iemand opzitten
stel : er gaat een klas van school uit naar een manege toe om te rijden laten we eerlijk zijn er zijn best wel
stevige kinderen die soms overgewicht hebben ik ken een meisje van 12 jaar die weegt tussen de 80 en 90 kilo
en ze is ook best wel lang dan zou dat meisje aan de kant gezet worden omdat de manege geen stevige paarden heeft hoe zou dat kind zich dan voelen

vandaar dat ik ook zeg dat je als manege best wel een variatie mag hebben van paarden

Vind ik ook! Grotere en stevigere paarden of koudbloeden kunnen echt wel méér dragen hoor!

Volgens mij hebben jullie je niet echt in de materie verdiept.....
Een Fries is helemaal niet zo sterk bijvoorbeeld. En hoe denk je dat het paard zich voelt als er te zware mensen op gaan zitten? Ik heb liever dat een mens emotioneel gekwetst wordt, dan een paard fysiek.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:23

Ik vind ook dat het afhangt van de manier van rijden, een zwaar persoon die goed rijd en dus mee is met her ritme enzo vind ik minder erg en iemand die zwaar is en nog moet leren rijden.

Ook moeten ze dan meiden van bv 50kg weigeren die keihard in de mond rukken en met de zweep slaan? Daar heeft een paard toch ook last van? Misschien nog meer dan van een zwaarlijvig iemand (gevorderde dan wel)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:56

Vickz: Da's een heel andere discussie. Als meiden zo op het paard zitten is er wat mis met het manegebeleid.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:15

joenohoe schreef:
Medra schreef:
een man van 1.80 zit al rap tege de 100 kg hoor. en moet daarvoor niet eens dik zijn.
dat ze op een pony nu niet iemand gaan zette van 90kg ok maar toch.

Wat een onzin, dan ben je gewoon dik met 1.80 en 100 kilo. Ken iemand van tegen de 2 meter, die weegt net iets meer dan 90 kilo en is goed gespierd.

Iedereen is anders gebouwd ! Ik heb eens een kindje moeten opvangen, kleiner en even smal als de andere 8 kinderen dat ik trainde in turnen maar ... veel zwaarder! Sommige mensen hebben een zwaar beenderstelsel en andere weer een zeer licht... Bij sommigen is dit duidelijk zichtbaar en bij anderen niet.
Ik moet zeggen, met dat kindje was ik serieus verrast voordien dacht ik er ook anders over.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:32

Wat kan een pony/paard eigenlijk aan? Is hier een formule voor? Voor een manege paard mogen ze wel limietes zetten en een eigenaars paard kunnen ze alleen maar aanraden. Als ze echt zeggen dat het niet kan met een eigenaars paard is het niet echt hun zaak maar ze denken wel aan het paard...

Nog een vraag, bij de professionele ruiters zitten er toch ook tussen die rond de 100kg wegen. Paarden van 1,60 a 1,70m kunnen dit toch aan, of niet?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:57

Chaos schreef:
Men zegt vaak pak een groot paard voor een zware ruiter. Maar tenzij de bouw er naar is met grove gewrichten en grote botten om het zo te noemen is het vaak nog schadelijker ook.
Helemaal mee eens!

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 01:26

LindyH schreef:
Chaos schreef:
Helemaal mee eens!

Daar zit misschien iets in, mijn paard is 1,74 maar fijn gebouwd. Stel mij nog altijd de vraag wat er met haar in het verleden gebeurd is (heb haar nu 10 maanden) 9 jaar en haar rug is wat doorgezakt. Geen medische problemen. Maar was dit door te veel overgewicht van de ruiter of veel te vroeg mee begonnen?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 05:59

Vickz schreef:
Ik vind ook dat het afhangt van de manier van rijden, een zwaar persoon die goed rijd en dus mee is met her ritme enzo vind ik minder erg en iemand die zwaar is en nog moet leren rijden.

Ook moeten ze dan meiden van bv 50kg weigeren die keihard in de mond rukken en met de zweep slaan? Daar heeft een paard toch ook last van? Misschien nog meer dan van een zwaarlijvig iemand (gevorderde dan wel)

Ze moeten gewoon zorg dragen voor het welzijn van de paarden die ze verhuren. Dus te zware mensen vertellen dat ze te zwaar zijn voor de paarden en wel mogen komen rijden als ze een x aantal kilo afvallen. En mensen die onvriendelijk rijden, vertellen dat deze manier van rijden niet geaccepteerd wordt, en dat ze dat kunnen aanpassen of gaan. Heel simpel.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 06:09

Ik vind dat een manege wel degelijk mag zeggen als iemand te zwaar is het gaat ten koste van het paard.

Ik heb iemand gehad die bij mij reed en die werd steeds dikker en dikker heb meerdere keren gezegd dat ze te zwaar wordt en de paarden haar straks niet meer kunnen dragen.
Er gebeurde niks om er aan te doen op een gegeven moment was ze ruim 100 kilo en op een gegeven moment kon het paard het niet meer tillen en ging in galop door zijn hoeven dat was bij mij de limiet.
Omdat het om een vrij jong meisje ging heb ik het steeds voorzichtig gezegd en erover gepraat het werd niet in dank afgenomen maar mijn paarden gaan toch ech voor hoe zielig ik het ook vindt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:54

Vickz schreef:

Nee natuurlijk kan dat laatste ook niet, maar daar gaat het nu toch net om? Een gewichtsgrens stel je in ter behoud van je paarden, los daarvan moet iedere ruiter normaal met een paard omgaan, of je nou een kind van 30kg bent of een volwassene van 70kg

zware botten bestaat trouwens niet, je kan best grover gebouwd zijn, maar een zwaar beendergestel scheelt vaak maar max iets van 2kg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:56

Chaos schreef:

Klopt je kan beter een compact paard hebben, hoe langer de rug hoe zwakker. Een de grote warmbloedigen hebben vaak toch een langere rug

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:11

Colway schreef:
Vickz schreef:

Nee natuurlijk kan dat laatste ook niet, maar daar gaat het nu toch net om? Een gewichtsgrens stel je in ter behoud van je paarden, los daarvan moet iedere ruiter normaal met een paard omgaan, of je nou een kind van 30kg bent of een volwassene van 70kg

zware botten bestaat trouwens niet, je kan best grover gebouwd zijn, maar een zwaar beendergestel scheelt vaak maar max iets van 2kg.

Dan mag jij mij vertellen waar het gewicht wel vandaan komt: 1ste kind weegt 15kg en 2de weegt 20kg, 2de is kleiner dan 1ste en even mager!! 2de zag er veel lichter uit dan 1ste... dat is 5 kg verschil en dan nog niet de lengte in acht genomen. 2 meisjes die keurturnen doen (dik zijn hoort daar helemaal niet thuis).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:13

Spiermassa weegt toch ook veel??
Neem aan dat die turn grietjes behoorlijk spieren hebben al??

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:16

Kyara27 schreef:
Ik weeg zelf rond de 90 kilo, soms een paar kilo lichter, soms zit ik er ook wel eens net overheen (met zware kelding ;) ) Toen ik na jaren weer graag wilde gaan rijden heb ik eerst bij de manege gevraagd of ik niet te zwaar was. De eigenares vond het wel heel prettig dat ik hier zelf naar vroeg, ze vertelde dat ze ook wel eens mensen had geweigerd die echt heel dik waren. Zelf ben ik dus ook echt geen slanke den, maar hoor op de manege dat ik goed mee ga met de bewegingen, dat ik een rustige zit heb enzo. Als ik ergens een buitenrit ga maken of op een andere locatie ga lessen vertel ik meteen mijn gewicht en of ze dat geen bezwaar vinden. Tot nu toe heb ik altijd te horen gekregen dat ze 90 kilo nog wel toestaan.
Ik vind mezelf echt wel te zwaar, niet alleen voor het paardrijden, maar ook voor mijn gezondheid. Ik doe goed mijn best om af te vallen, het paardrijden is voor mij een extra stimulans, een stok achter de deur als ik weer erge trek in ongezonde dingen heb.

Heel goed, mijn complimenten!