Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:31

0kayleigh0 schreef:
tja...bij mij net hetzelfde geval... ik ben zelf zo'n ruiter! ik heb wel een klein vraagje :
ik rij met een heel toffe (manege)pony op de manege. deze loopt echter (voor mij) moeilijk aan de teugel. ik heb geleerd om dan rechts en links wat te trekken aan de mond van het paard. ik doe dat dus wel heel zachtjes... vindt het zielig hoe sommigen aan dat paard trekken! die pony loopt dan wel mooi onderin , maar dit is niet de goede techniek hé? als iemand me in een PB wilt uitleggen hoe het wel moet?

Het is hoe ik het ervaar meer een gevoel. Het moet zoizo uit ontspanning komen! Wat ik meestal doe ik gewoon voltes rijden en dan dus met je buitenteugel tempo aangeven wat je normaal doet en met je binnen teugel spelen en wat druk geven, zodra de pony wat naar beneden gaat ontspan je je hand zodat de pony word beloont voor het ontspannen zijn (je moet de pony dus niet naar beneden proberen te trekken met je hand maar gewoon een beetje bewegen). Je houd je hand nu ook ontspannen tot je pony weer omhoog komt, dan geef je weer wat druk. Je mag NOOIT! zagen in de mond, en al helemaal niet dat je het hoofd heen en weer trekt, ik geloof er heilig in dat een paard hier niet ontspannen van word :+

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 06:12

Everytime schreef:
Wat een stom topic, nu worden álle manegeruiters over een kam geschoren en álle maneges..Beetje jammer weer. :\

Nou inderdaad. Maargoed, op onze reacties wordt toch niet gereageerd. Wat typisch weer.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 06:49

Ik kom zelf uit de omgeving van de TS en het niveau is hier in de buurt niet heel hoogstaand, uitzondering daargelaten. Ook de pensionklanten die daar rijden hebben niet meer geleerd dan hand strak en been vergeten we gewoon even.

Als mijn nichtje enthousiast blijft en echt wil leren paardrijden dan neem ik der mee naar de manege van mijn springinstructeur. Is een aardig stukje rijden, maar dan leert ze het wel meteen goed.

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:03

Frodo_ schreef:
Everytime schreef:
Wat een stom topic, nu worden álle manegeruiters over een kam geschoren en álle maneges..Beetje jammer weer. :\

Nou inderdaad. Maargoed, op onze reacties wordt toch niet gereageerd. Wat typisch weer.

Jaa, inderdaad! En het lijkt wel of sommige mensen wel eens vergeten dat niet op alle maneges een beetje achter elkaar gehobbeld wordt, maar dat er ook maneges zijn waar het juist het tegenovergestelde is en waar wel goed lesgegeven wordt ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:06

Wendy schreef:
Wat leren die kinderen hier dan van? Volgens mij, tenzij ik je verkeerd interpreteer, is dit nu precies een voorbeeld van hoe het niet moet. Nageeflijkheid komt van achteren. Nageeflijk vragen tijdens het halt houden is niks anders dan in de krul trekken.

Dat ze alleen de hand gesloten moeten houden en been er aan moeten houden en niet moeten zagen of trekken. Zodra de pony zakt schuif je je hand mee naar voren om ontspanning te geven. Tuurlijk komt het vanuit achter, maar je zal wat je er achter aanrijdt toch enigzins in hand moeten opvangen. Wat ik ze probeer uit te leggen is dat je met een licht hand (dus geen strakke teugel, maar enkel je hand dicht doen) een paardje ook wel naar beneden gaat.

Ik vind dat je hand sluiten helemaal niks te maken heeft met trekken. Het is een normaal contact dat je moet hebben. En uiteraard alles met been. Dus halthouden, benen er aan en hand sluiten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 07:45

Frodo_ schreef:
Everytime schreef:

Misschien moeten jullie het topic eens goed doorlezen, dan lees je dat dit GEEN aanval is op de manege ruiters!
Momenteel rijden er op mijn ex manege paarden manege ruiters. Die zijn inmiddels met sprongen vooruit gegaan na een aantal prive lessen.
DE discusie gaat over dat het les niveau op de meeste manege's bedroevend laag is.
Je word vaak de hemel in geprezen als je het paard in de krul hebt lopen.
Ook hoor ik steeds weer dat ze b.v al wijken, schouder binnen waarts enz. rijden, terwijl een paard ECHT nagevelijk rijden niet lukt.
Zet het hoofd van het paard maar tegen de bakrand en schop de kont maar naar binnen, dat idee.
En doordat de ruiter dan in een ver "gevorderde" groep rijd en de hemel in word geprezen, denken ze dat ze goed kunnen rijden. KOmen ze dan als bijrijder op een prive paard, gaat het heel vaak mis!
En natuurlijk heb je er ook wel talent tussen zitten, maar die moet je met eenlantarentje zoeken!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 07:52

Jette schreef:
ik herken het deels en dat is ook de reden dat ik bij de manege gestopt ben. heb namelijk een hele poos een ontzettend fijne instructrice gehad die je wel meer leerde dan alleen blijven zitten en een beetje rukken. alleen zij stopte ermee en toen kregen we een andere, nou dat was duidelijk.

dus nu sinds een jaar op zoek naar een verzorgpaard, en ja, ik durf eerlijk te zeggen dat ik best een beetje kan rijden, nee geen top niveau, maar mijn moeder heeft jarenlang paarden gereden/ingereden/doorgereden en ook zij zegt het. en dat doet ze niet zomaar. alleen dan kom je aan, 'ja sorry, ik heb een jaar niet meer heel veel gereden en kan je vaak al weer vertrekken. dus ik snap dat mensen vaak wel op een manege blijven rijden

IK zou zeggen kom een keer langs. Ik heb er 2 staan die nodig in beweging moeten.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:55

tja, ik was ook zo'n manegeruiter....Ik heb jaren op de manege gereden en daar ging het allemaal prima. Ik dacht echt dat ik aardig kon rijden. Totdat ik mijn bijrijpaard kreeg := Niet nageeflijk, niet te sturen, kwam in protest, omdat zij niet gewend was om op die manier behandeld te worden. Op haar heb ik pas echt leren rijden en ik ben haar eigenaresse superdankbaar dat ik die kans heb gekregen want zij zal zich ongetwijfeld wel eens hebben afgevraagd wat die prutser allemaal aan het doen was op haar paard.......

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:09

Aerdenhout1, ik denk dat onderstaande quote een beetje die indruk geeft...

superlise schreef:
Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.
Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.

Arrogantie druipt er wel van af zeg :x
In 10 jaar tijd op een manege rijden heb ik destijds heel veel plezier gehad en ook heel veel geleerd.

Ik heb met mijn paard juist iemand met wat minder ervaring een kans gegeven, omdat ik ook weet dat je kansen moet krijgen.
Zolang je zelf maar goede begeleiding geeft, is dat voor allebei fijn.

Er zijn een hoop maneges waar het niveau van de lessen erg laag ligt. Maar in mijn ogen ligt het toch totaal in de handen van de instructeur. In het begin heb ik met mijn paard zelfs gelest bij mijn 'manege'instructeur waar ik vele jaren les van heb gehad.

Aerdenhout1, wat je zojuist zegt vind ik al beter klinken inderdaad. Maar heb jij wel eens meisjes die eigen pony's hebben van dezelfde leeftijd en met dezelfde ervaring op je pony's gezet? Nogmaals, ik vraag me af of die wel echt beter rijden. Is het niet gewoon de leeftijd?
Mijn ervaring is dat die kinderen juist veel 'trucjes' van elkaar leren, zoals ik al eerder heb gezegd.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:24

Ik heb er nog even over nagedacht, maar het kan ook nog wel aan meerdere factoren liggen

Ik denk dat het soms misschien wel een beetje is als auto rijden. Echt rijden leer je pas als je je rijbewijs hebt. Ik denk dat je ook pas een beter gevoel gaat ontwikkelen als je een eigen paard hebt of meerdere malen per week een vast paard rijdt.

Hoeveel gevoel krijg je als je 1 x in de week op een paard zit? En dan ook nog een paard die over het algemeen toch wat afgestompt is. Een manegepaard staat vaak niet meer goed aan. Die moet je nog wel eens vooruit schoppen omdat de reactie op lichte kuitdruk er niet meer is. een fijn gevoelig mondje is vaak ver te zoeken. Uitzonderingen natuuurlijk daar gelaten. Hoe moet zo'n paard nog op een zit reageren als je met regelmaat bonkende beginners op zitten? Verder lopen die paarden makkelijk 4 / 5 uur een dag als je een beetje grote stal hebt. een wending links is trek aan linker teugel en andersom. Kan een paard met zo'n basis een ruiter met weinig basis verder opleiden? Geeft allemaal niet, we hebben het alleen maar op deze manier geleerd en je moet toch ergens beginnen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:27

Heeft inderdaad te maken met de manege maar ook met de aanleg van de ruiter zelf.
Ik heb een bijrijdster die recht van de manege komt en nog helemaal niet gek lang rijdt.
Maar het super goed doet op mijn paard. En mijn paard is echt niet handig. Niks geruk en
gepluk wanneer ze een keer wegschiet, netjes op de volte zetten en dan terug nemen.
Ik heb er werkelijk geen slecht woord voor over..! Maar daarin tegen zijn zulke ruiters
WEL heel moeilijk te vinden :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:29

randie schreef:
Heeft inderdaad te maken met de manege maar ook met de aanleg van de ruiter zelf.
Ik heb een bijrijdster die recht van de manege komt en nog helemaal niet gek lang rijdt.
Maar het super goed doet op mijn paard. En mijn paard is echt niet handig. Niks geruk en
gepluk wanneer ze een keer wegschiet, netjes op de volte zetten en dan terug nemen.
Ik heb er werkelijk geen slecht woord voor over..! Maar daarin tegen zijn zulke ruiters
WEL heel moeilijk te vinden :)

Maar dan heb je het nu ook wel over een stukje gevoel en dat gevoel heeft lang niet elk ruitertje.

Die zijn zeker moeilijk te vinden. Wees er maar zuinig op!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:30

Ook ik ben een manegeruiter geweest, en kan nu in alle eerlijkheid zeggen dat ik alleen op een paard heb leren 'zitten'

Toen ik groen vanaf de manege mijn huidige paard ging rijden (nu mijn eigen paard, toen nog verzorg/bijrijdpaard) hebben we behoorlijk wat communicatieproblemen gehad, en nog trouwens :D . In tegenstelling tot de manegepaarden die ik reed was dit paard recht, in balans, voorwaarts en scherp aan de hulpen. Ik keek dan ook behoorlijk op mijn neus toen we in de eerste bocht bijna stilstonden in de hoek. Tja mijn fout, moest natuurlijk wel de hoek doorsturen, bij de eerste keer aandraven waren mijn hulpen zo groot/grof dat ze ongeveer onder me vandaan vluchtte, rende. Dit paard heeft behoorlijk wat afdruk en met mijn neiging om naar voren te vallen werd ik bij het aandraven ongeveer uit het zadel gelanceerd.

Nu heb ik al een tijdlang, groepsles via de rijvereninging in een groep van 2-6 man, en 2 wekelijks priveles en hoe meer ik leer hoe meer ik er van overtuigd ben dat ik voorheen toch echt niet kon rijden, ik mocht meeliften :D Ook moet ik veel meer nadenken over wat mijn paard doet en waarom en wat ik doe en zit, op de manege had ik daar gewoonweg de tijd niet voor ook omdat ik veel bezig was anderen niet in de weg te rijden omdat de groep zo groot was.

Ik wil zeker niet mijn manegetijd afkraken, ja de kwaliteit van lesgeven was minder als wat ik nu gewend ben, echter de groepen waren zo groot dat individuele aandacht lastig is, de paarden waren niet altijd lekker scherp aan de hulpen en ik vond praten en sociaal contact toch ook wel erg gezellig tussendoor.

Everytime

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:19

Ik heb het topic doorgelezen en nee kan me niet in jou mening vinden aerdenhout1. :n Ik rijd ook paarden op mijn verzorgadres, en nee heb die vrouw niet horen klagen dat ik slecht rijd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:31

Frodo_ schreef:
Everytime schreef:

Dan lezen jullie niet goed...
Lang niet iedereen in dit topic scheert alles over 1 kam.

Manegeruiters rijden zoals ze les krijgen op een manege, en helaas zitten er een AANTAL maneges tussen die niet op een juiste manier het rijden bij-brengen.
Waar het precies aan ligt dat sommige manege's dit niet doen, dat vraag ik me nog steeds af. Ik heb wel een idee, maar dat is meer een vermoeden.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:34

loveidefix schreef:
0kayleigh0 schreef:
Je mag NOOIT! zagen in de mond, en al helemaal niet dat je het hoofd heen en weer trekt, ik geloof er heilig in dat een paard hier niet ontspannen van word :+

En toch zie ik veel pensionruiters dit doen, terwijl het merendeel van 'manegeruiters' niet eens weten wat het inhoud.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:38

Op een manege leer de basis van het paardrijden. Je leert rijden op een paard maar je leert geen scholen/africhten van een paard. Je kan op een manege niet leren hoe je een paard traint, ontwikkelt, gymnastiseert etc. Je leert de basis van het rijden op een paard, that's it.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:49

De discussie volgende:

Zelf denk ik dat er toch ook een 'rol' is voor de manege ruiter zelf.
Immers: lang niet iedereen wil echt doorgroeien.
Er zijn zat mensen die hun lessen zien als een uurtje in de week ontspannend hobbelen.
En daarmee zeg ik niet dat ze 'dus' slecht rijden en dat dat 'dus' goedgepraat moeten worden.
Maar dat er mensen zijn die tevreden zijn met een les als een uurtje ontspanning.
Dat is ook een een doelgroep.

Ten tweede ben ik van mening dat niemand goed leert paardrijden van 1x per week een groepsles.
Maar ja; niet iedereen kan privelessen e.d. betalen.
Dan kun je nog zo goed lesgeven als instructeur, maar veel verder dan de basis zul je als ruiter niet komen.

Ten slotte: ik hoor hier ook sommige ruiters zeggen dat ze niet verder komen in de groep.
Dan kun je ook de oplossing bij jezelf zoeken.
Bijvoorbeeld: stel voor om op stal een groepsles te organiseren met een nog hoger niveau.
Je bent immers vast niet de enige die vindt dat ze niet verder komt in de groepsles.
Of als je nog meer wilt; ga dan privelessen nemen op je manege, clinics volgen, et cetera.

Nogmaals: ik bedoel hier niks negatiefs mee.
Maar wil alleen aangeven dat je als ruiter natuurlijk zelf ook wat te zeggen hebt.
Want als niemand zijn mond opentrekt, komt niemand verder :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:51

mooi gezegd! kan ik me ook wel in vinden!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:53

Pfft.

Breek me de bek niet open. :D

De helft van mijn lesklanten komt van 4 maneges uit de buurt.
Allen kwamen ze met een verschrikkelijke manier van rijden, inhoudelijk wisten ze helemaal niks van paarden en het rijden an sich.
Het niveau is laag, maar dan ook echt heel laag.

Hier in de buurt is de instructie dan ook waardeloos.
Meiden van 15, volwassen vrouwen die alleen maar bosritten gemaakt hebben geven zonder diploma's lessen....

Het ergste was nog: Ik was invalinstructrice op een manege uit de buurt.
Heb 3 groepslessen gegeven, allen 8 combinaties per les.

Geen van de groepen kon rijden, een volte was niet rond en een rechte lijn alles behalve recht.
Ik de dames heel hard aan het werk gezet, even gemeld dat als ze zo gezellig wilden kletsen ze het paard op stal mochten zetten en dan in de kantine verder konden en toen dus flink laten rijden.

Aan het einde van de les waren ze teleurgesteld: ze hadden geen schouderbinnenwaarts en appuyementen mogen rijden.
Mijn mond viel vol verbazing open. Een meisje deed het appuyeren even voor, de rest volgde in stap. Mijn god, het leek nergens naar. Rechtuit gaat al niet, laat staan wijken voor druk, laat staan een appuyement.

Op bovengenoemde manege mag ik niet meer lesgeven!!!!!!!! :D Ik pakte de ruiters te hard aan en deed hun eigen instructie slecht lijken. :+ :+ Ik heb niks meer gedaan dan kinderen uitgelegd dat je aan je buitenteugel moet rijden en aan je binnenbeen. Niet meer gedaan dan voltes rond laten rijden en lijnen recht laten maken. Zo zwaar lijkt me dat niet toch. :P

Mijn mening over maneges is dat niet alleen de instructie waardeloos is, maar ook het niveau en gedrag van de meeste pony's is absoluut onacceptabel. En dan heb ik het nog niet over beleid wat betrefd passend tuig, peeskappen, dekens, weidegang en een ruime lichte stal. :n
Laatst bijgewerkt door Chaos op 05-07-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:54

Everytime schreef:

elinetjee18 schreef:
Frodo_ schreef:

Jaa, inderdaad! En het lijkt wel of sommige mensen wel eens vergeten dat niet op alle maneges een beetje achter elkaar gehobbeld wordt, maar dat er ook maneges zijn waar het juist het tegenovergestelde is en waar wel goed lesgegeven wordt ;)

Ik heb op alle maneges waar ik tot nog toe ben geweest maar een manege gezien met altijd goede zorg voor de paarden, én goede instructie én goed getrainde paarden.

Dit was paardensportcentrum Lichtenvoorde.
En bestaat dus niet meer.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:59

@Chaos: Kom je op onze manege ook is lesgeven, haha.

Ik heb nog nooit een manege gezien met passend tuig trouwens. Hier hadden ze allemaal nieuwe zadels en hoofdstellen gekocht, maar 1 dag laten bleek het zadel van een 4-jarige (!) pony niet te passen, maar ach, hij kon meelopen in de lessen, dus wat zou het? Ik stond wel even te gniffelen toen bleek dat de pony een lange tijd kreupel was, eigen schuld dikke bult.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:00

parador schreef:
weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.

Dat zegt TS dus juist níet.. Ze zegt juist dat de instructie zo bedroevend is, en daar ben ik het volledig mee eens. De ruiters en amazones kunnen het ook niet helpen dat ze het zo leren. Dat is nu juist het sneue..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:06

Manege ruiters hoeven zich idd helemaal niet beledigt te voelen. Wel zouden ze bewuster kunnen kijken naar accommodatie en instructie. Een mooi aangekleede rijbaan is minder belangrijk dan die uurtjes op de wei/paddock en het tuig.

Wij zijn pensionstal en wij bieden instructie aan op lespony's en paarden.
Wij willen absoluut niet als manege gezien worden en bieden dan ook alleen privélessen aan. Onze pony's zijn fijn getraind, en blijven doorleren doordat ik ze blijf trainen tussendoor. Ze staan elke dag op de wei met elkaar, hebben grote, ruime stallen. De zadelmaker komt elk halfjaar, onze paarden krijgen jaarlijks een onderhoudsbeurt bij fysio/osteopaat etc. etc. Onze lesklanten kunnen stuk voor stuk goed rijden. Daar bouwen wij nu dan ook een naam mee op.

Ik hoop dat mensen zich gewoon steeds bewuster worden, je mag best verwachten dat je voor je lesgeld op goed verzorgde pony's rijd en kwalitatief les krijgt. :j

Wij zijn dus ook pensionstal, en pensionklanten die hun eerste pas kopen vanaf een manege hebben allemaal enorm veel begeleiding nodig gehad. Ze hebben dan ook ALLEMAAL al meerdere malen gezegd dat ze altijd dachten dat ze na 15 jaar op de manege goed konden rijden, en dit viel hun allen heel erg tegen.

Het is gewoon jammer.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:11

Welke diploma's heb jij dan wel niet Chaos als je 19 bent en al op maneges en je eigen pensionstal lesgeeft?