0kayleigh0 schreef:tja...bij mij net hetzelfde geval... ik ben zelf zo'n ruiter! ik heb wel een klein vraagje :
ik rij met een heel toffe (manege)pony op de manege. deze loopt echter (voor mij) moeilijk aan de teugel. ik heb geleerd om dan rechts en links wat te trekken aan de mond van het paard. ik doe dat dus wel heel zachtjes... vindt het zielig hoe sommigen aan dat paard trekken! die pony loopt dan wel mooi onderin , maar dit is niet de goede techniek hé? als iemand me in een PB wilt uitleggen hoe het wel moet?
Het is hoe ik het ervaar meer een gevoel. Het moet zoizo uit ontspanning komen! Wat ik meestal doe ik gewoon voltes rijden en dan dus met je buitenteugel tempo aangeven wat je normaal doet en met je binnen teugel spelen en wat druk geven, zodra de pony wat naar beneden gaat ontspan je je hand zodat de pony word beloont voor het ontspannen zijn (je moet de pony dus niet naar beneden proberen te trekken met je hand maar gewoon een beetje bewegen). Je houd je hand nu ook ontspannen tot je pony weer omhoog komt, dan geef je weer wat druk. Je mag NOOIT! zagen in de mond, en al helemaal niet dat je het hoofd heen en weer trekt, ik geloof er heilig in dat een paard hier niet ontspannen van word

Niet nageeflijk, niet te sturen, kwam in protest, omdat zij niet gewend was om op die manier behandeld te worden. Op haar heb ik pas echt leren rijden en ik ben haar eigenaresse superdankbaar dat ik die kans heb gekregen want zij zal zich ongetwijfeld wel eens hebben afgevraagd wat die prutser allemaal aan het doen was op haar paard.......
. In tegenstelling tot de manegepaarden die ik reed was dit paard recht, in balans, voorwaarts en scherp aan de hulpen. Ik keek dan ook behoorlijk op mijn neus toen we in de eerste bocht bijna stilstonden in de hoek. Tja mijn fout, moest natuurlijk wel de hoek doorsturen, bij de eerste keer aandraven waren mijn hulpen zo groot/grof dat ze ongeveer onder me vandaan vluchtte, rende. Dit paard heeft behoorlijk wat afdruk en met mijn neiging om naar voren te vallen werd ik bij het aandraven ongeveer uit het zadel gelanceerd.
Ik rijd ook paarden op mijn verzorgadres, en nee heb die vrouw niet horen klagen dat ik slecht rijd.