Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:08

tjoppie schreef:
in mijn ogen heef thet manegepaard die dan nog 3 uur per dag wat lesjes mee mag lopen het beter als het pensionpaard die daar op de manege staat en wel zeker een uurtje misschien uit de box komt.

het manegepaard loopt dan zijn kilometers, in het ergste geval met een hutsebuts ruiter op de rug

Mag ik het allebei vreselijk vinden? Mensen vergeten dat een paard een sociaal kuddedier is, die gemaakt is om te bewegen. Ze horen gewoon niet urenlang op stal in hun uppie en ze horen ook niet urenlang met ruiters op hun rug rond te banjeren. Het is BEIDE niet denderend. Waarom is het hier altijd of of en nooit en en???? Echt, ik snap dat niet..... Iemand met echte liefde voor paarden, zou paarden nooit zo houden, laat staan dit soort bedrijven spekken.

UMayDream

Toppie manege heb jij dan Mariska_D +:)+

Twiggy2008

Mariska_D schreef:
Anders had ik er ook niet gewerkt . :)

Hier heb ik respect voor!!! :j

kallista90

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:14

mijn manege mag een voorbeeld nemen aan die van Mariska_D!
1 juni komen er nieuwe eigenaren op de manege, wieweet wat er dan verandert *fingers crossed*

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:15

Indd fingers crosses kirrepir :D !

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:18

Hier lopen de manegepaarden/pony's nu dag en nacht buiten. Bij noodweer halen we ze wel naar binnen.
Dan hebben we een vaste groep pensionpaarden wat dag en nacht buiten loopt. De overigen gaan om 10.00 uur naar buiten en komen om 19.00 weer naar binnen.

Hengsten hebben het hier iets minder. We hebben maar 1 hengstenpaddock, en die moet gedeeld worden door 4. Dit houdt in dat ze om de dag buiten komen. Indien ze niet in de paddock buiten kunnen die dag daar het hun beurt niet is, lopen ze in de binnenpiste.

Juist voor manege paarden is het zo belangrijk dat ze zich ook kunnen ontspannen en de gedachten kunnen verplaatsen.......
Ik ken nog wel manege's waar de lespony's op stands staan, en nooit buiten mogen..........brrrrrrr

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:19

Iegh ja, stands..

Mariska_D

kirrepir schreef:
mijn manege mag een voorbeeld nemen aan die van Mariska_D!
1 juni komen er nieuwe eigenaren op de manege, wieweet wat er dan verandert *fingers crossed*

Spannend! Hopen dat het mensen zijn met veel paarden inzicht! Wat écht belangrijk is :j!

tjoppie

Twiggy2008"Mag ik het allebei vreselijk vinden? Mensen vergeten dat een paard een sociaal kuddedier is, die gemaakt is om te bewegen. Ze horen gewoon niet urenlang op stal in hun uppie en ze horen ook niet urenlang met ruiters op hun rug rond te banjeren. Het is BEIDE niet denderend. Waarom is het hier altijd of of en nooit en en???? Echt, ik snap dat niet..... Iemand met echte liefde voor paarden, zou paarden nooit zo houden, laat staan dit soort bedrijven spekken.

het is ook beide niet goed. Maar helaas leert 90% van de mensen rijden op een manege, en dus zullen er manegepaarden en manegehouder blijven. Als ik op zo een bedrijf kijk, dan zijn de manegepaarden bevoorrecht ten opzichte van de pensionpaarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:23

Dat ben ik niet met je eens. Veel manegepaarden lopen met slecht tuig rond, zijn superchagerijnig (rara, hoe zou dat nou komen) en komen dus amper buiten in de groep. En ik ken ze ook die in stands staan op zo'n 4-sterren manege. Geweeeeldig leven, hoor, poe poe..... ;(

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:26

Mariska_D schreef:
Spannend! Hopen dat het mensen zijn met veel paarden inzicht! Wat écht belangrijk is :j!

ze hebben momenteel een mini-manege, en hun paarden komen daar wel buiten (geen idee hoeveel), maar ik hoop dat ze dat doorzetten op mijn manege, want bij ons komen ze nu dus serieus 1 a 2 uur in de week buiten..
bah ;(

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:26

Die paarden lopen wel hun kilometers, en staan veel minder op hok dan de pensionpaarden. En dat is volgens mij wat ik zeg. Dat in vergelijking de manegepaarden het beter hebben dan de pensionpaarden, gewoonweg omdat die meer uit het hok zijn, en meer beweging hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:29

Maar het gaat om veel meer dan die rondjes lopen, Tjoppe. En nogmaals, ik snap niet dat een paardenliefhebber dat een paard ontneemt. Of het nou om een pensionpaard gaat of een manegepaard, het is mij om het even. Al krijg ik een miljoen dan zou ik mijn eigen paard niet op zo'n manege zetten. ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:32

Ik ook niet. Ik vind alleen in de context van dit topic en de casus waarover dit gaat, een manegepaard niet zo sneu. Het manegepaard is genoeg uren uit het hok dagelijks, en maakt genoeg kilometers.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:34

Maar maakt dan niet genoeg contact met soortgenoten, iets wat 1 van de belangrijkste dingen is ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:35

tjoppie schreef:
Ik ook niet. Ik vind alleen in de context van dit topic en de casus waarover dit gaat, een manegepaard niet zo sneu. Het manegepaard is genoeg uren uit het hok dagelijks, en maakt genoeg kilometers.

Maar het GAAT niet alleen maar om kilometers. Het gaat om het wezen paard, die een natuurlijke behoefte heeft aan sociaal contact, fourageren en vrijheid. En ik vind dat elk paard daar recht op heeft. Zeker hardwerkende paarden als manegepaarden, maar daarnaast gewoon ALLE paarden.

Twiggy2008

UMayDream schreef:
Maar maakt dan niet genoeg contact met soortgenoten, iets wat 1 van de belangrijkste dingen is ;)

Hehe, jij snapt het tenminste. ;)

tjoppie

hoe bedoel je dat?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:37

In een les kan een paard toch niet spelen, ravotten, stoeien, knuffelen, krabben met andere paarden? Hij maakt dus niet genoeg contact met soortgenoten, als hij zo weinig in de bak/wei komt.

Twiggy2008

Tjoppie, je weet toch dat paarden hele sociale dieren zijn? Kuddedieren, die hechte vriendschappen aan kunnen gaan met andere paarden? Weet je dat? Dat is waar we het over hebben. Een paard heeft niet alleen maar beweging nodig, maar ook een kuddeleven of in elk geval sociaal contact met een soortgenoot om mentaal ook gezond te blijven.

UMayDream

Twiggy2008 schreef:
UMayDream schreef:

Hehe, jij snapt het tenminste. ;)

:)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:39

Maar het GAAT niet alleen maar om kilometers. Het gaat om het wezen paard, die een natuurlijke behoefte heeft aan sociaal contact, fourageren en vrijheid. En ik vind dat elk paard daar recht op heeft. Zeker hardwerkende paarden als manegepaarden, maar daarnaast gewoon ALLE paarden

in dit topic gaat het toch over of het wel of niet zielig is als een manegepaard wel of niet op het land komt? Volgens mij is het land alleen beweging en ruimere vrijheid. beweging krijgt een manegepaard zat, dus die kan afgestreept worden. Als een manegepaard in stands gehouden word dan heeft deze meer sociaal contact dan in stallen. Dus daar moet je je dan nog een oordeel over vormen. Fourageren kan weer beter in een stal. En vrijheid, wat is vrijheid? in een omheind land heeft een manegepaard ook geen vrijheid.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:42

maar een omheind land is toch nooit te vergelijken met een stal?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:45

Zucht........ Tjoppe, echt, ongelofelijk, je snapt het echt niet, he?

Ik heb een paard wat op het land. Op het land is een kuddeleven, hij kan juist prima fourageren (gras is overal en altijd), bewegen kan hij op het land de hele dag en dat doen ze ook. Sociaal contact is een belangrijk onderdeel in het buitenleven in de kudde. Daar kan geen stalleven of standleven tegenop. In een stand kunnen ze niet samen spelen/rennen/elkaar groomen. Een paard op een fijn stuk land heeft wel degelijk vrijheid. Kom maar eens kijken bij onze kudde. Dan zie je het verschil wel. ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:45

Colway schreef:
stef schreef:
TS: Waar baseer je dit op? Wellicht mogen de paarden niet op de wei als jij op stal bent? En andere periodes wel?
En niet op de wei hoeft niet gelijk te staan aan niet buiten komen, waar de mensen die reageren nu kennelijk vanuit gaan

Dat weet je als manege klant wel toch? Genoeg maneges waar paarden niet op het land komen

Als je niet genoeg land hebt, zou je niet eens een manège mogen opendoen..
Ik ga iedereen die vind dat paarden maar 2 uurs moeten buitenkomen ook eens 22 uur per dag opsluiten op een wc'tje van 1 m op 1 m is zien hoe gestoord ze daaruit komen.. :)