Als we dus ver terugkijken is het idd zielig om op paarden te rijden, al weeg je nog zo weinig

maargoed...
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
abeltje_xx schreef:maar daar gaan we toch wel vanuit? je koopt toch niet een niet passend zadel![]()
alles dat slecht is is slecht ja.
maar zelfs wanneer je zadel geweldig past dan is 100+ kilo toch veel te zwaar.
peugotje schreef:oef, ik schrik erg van jullie reacties...
ik ben de afgelopen jaren door medicatie 10 kg per jaar aangekomen, en zit daarmee nu op 96 kilo, en dus nog net onder de grens. heb het afgelopen jaar kei hard mijn best moeten doen om op dat gewicht te blijven, ipv nog meer aan te komen, wat mij gelukt is en waar ik trots op ben. maar afvallen...ho maar, dat lukt me niet.
en dan lees ik nu hier dat ik volgens jullie nooit meer van mijn leven op een paard kan stappen als ik niet ga afvallen... wat absurt!
hoeveel mannen zijn er wel niet die een gezond gewicht hebben en daarom tussen de 90 en 100 kilo wegen, kunnen die ook nooit paardrijden dan?
delerium schreef:Ik zou het een goed plan vinden als er meer maneges zouden zijn waar mensen met veel gewicht beter terecht zouden kunnen.
Van mij hoeft er niet zozeer een speciale manege te zijn, maar het zou toch oké zijn als er op een manege aanpassingen zouden zijn zoals BIJVOORBEELD:
-een (paar?) forse koudbloed(en?)
-een lichtgewicht zadel met een grote zitmaat
-een lesgroepje voor het "ons kent ons en ons is niet skinny" waardoor het openlijk bespreken van het gewicht en de manieren om de overlast hiervan op het paard te minimaliseren veel beter mogelijk zijn
-een kortere lesduur
Imo is de 100 grens een rare. Bij een beetje slechte manege zou de grens al 50 kg moeten zijn (denk aan overbelaste paarden, slecht harnachement) en de grens tussen 95 kg en 105 is echt zo heel groot niet, zeker niet als je voor een goed, licht zadel en groot genoeg zadel zorgt.
parador schreef:em_papillon schreef:Als je nu eenmaal ergens niet geschikt voor bent moet je dat accepteren en ermee leven en er voor vechten om dat wel te kunnen als je het zo graag wilt.
dus omdat we zwaarder als gemiddeld zijn , zijn we ongeschikt om te paardrijden?????
laat de westernmannen in de usa het maar niet horen
em_papillon schreef:Ik zie vaak genoeg op de manege ruggen doorzakken van pony's door te zware mensen.. zo zielig.. Als je maar 1 been hebt ga je toch ook niet skiën..?
Citaat:Lordotic krommingen van de wervelkolom, ook wordt bekend die als secundaire krommingen worden veroorzaakt hoofdzakelijk wegens het verschil van dikte tussen het voorafgaande en latere deel van tussenwervel schijf. Die krommingen beginnen om tijdens de foetale periode te verschijnen, maar niet worden duidelijk tot kleutertijd.
De bovenmatige lordotic kromming wordt ook geroepen holle rug, zadel rug, en swayback. Gemeenschappelijke oorzaken van bovenmatige lordose met inbegrip van vast lage rug bovenmatige spieren, diepgeworteld vet, en zwangerschap. Hoewel de lordose een indruk van een sterkere rug geeft, ironisch kan het leiden om zich aan streng te matigen lagere rug pijn. Het verlies van lordose wordt soms gezien met pijnlijke ruggegraatsvoorwaarden. Als stijf, gewoonlijk na ruggegraatsfusiechirurgie, is het gekend als vlak-rug.
De vertrouwde overdreven-concave vorm van de rug van het paard, door uitbreiding, wordt beschreven zoals lordotic (vandaar de bijnaam „zadelrug“).
Anoeska schreef:Dat te zwaar door medicatie argument kan ik echt niet meer horen. Alsof 'medicatiekilo's' anders voelen voor een paard dan 'hamburgerkilo's'. Wat een onzin.
Mensen moeten eens leren om niet hun eigen belang of wensen voorop te stellen. Tuurlijk willen veel mensen graag paardrijden. Maar soms is dat gewoon niet verantwoord. En ja, dan moet je eerst naar de sportschool, zodat het daarna weer verantwoord is. En heel tragisch, als het inderdaad door medicijnen komt, en afvallen geen mogelijkheid is, moet je misschien tot de conclusie komen dat paardrijden voor jou ook geen mogelijkheid meer is.
Wietsje92 schreef:Nou als ik alles moet geloven volgens de tabel die op pagina 1 staat, dan kan ik mijn friese paard ook wel verkopen, want ik ben toch wel een paar kilo te zwaar voor hem. Jullie denken soms dat je alles zelf in de hand hebt, maar dat is echt niet zo!
rafiskatje10 schreef:Tat_jana schreef:ja nu ga ik dus wel bot met de deur binnen vallen terweil ik dat zo absoluut niet bedoel.
maar waarom zou je een paard persee willen belasten met dat gewicht ?
ik snap best dat het leuk is,, en je je ontspanning eruit gaat halen.. maar waarom niet een half jaar abbonnement bij de sportschool en dan je inschrijven bij een gewone manege ?
Nou, ik vraag me af waarom iemand met een maatje meer niet mag genieten van het paardrijden om zo ook het afvalproces te versnellen. Er zijn toch rassen die wel prima dit gewicht kunnen dragen en dat is dan ook mijn vraag. Jullie hoeven me niet te vertellen dat ik te zwaar ben en moet afvallen, dat zie ik zelf ook wel en ben ik ook al een tijd mee bezig en al veel resultaat geboekt.