Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:47

Ik denk dat Wildgirl bedoeld dat paarden van oorsprong helemaal geen rijdieren zijn. Ze hoorden in het wild rond te lopen, zonder hoofdstel om, zonder bit in hun mond en zonder zadel wat op hun rug geplant wordt.

Als we dus ver terugkijken is het idd zielig om op paarden te rijden, al weeg je nog zo weinig ;)

maargoed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:47

abeltje_xx schreef:
maar daar gaan we toch wel vanuit? je koopt toch niet een niet passend zadel :?
alles dat slecht is is slecht ja. :P
maar zelfs wanneer je zadel geweldig past dan is 100+ kilo toch veel te zwaar.

Er lopen er genoeg met niet passend tuig, of het tuig is niet geschikt voor het paard of niet voor de ruiter. Ik denk dat je er van op zult kijken hoeveel paarden met drukplekken van het zadel rondlopen. Of ruiters die een te klein zadel hebben, dat ze op de lepel zitten en dan kun je nog zo'n goede zit hebben, dat maakt dan niet veel meer uit.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:49

Als je te zwaar bent maar je wilt wel met paarden bezig zijn dan kan je natuurlijk ook menles overwegen.
Ik ben ook niet de lichtste maar als ik boven de 90 kg weeg kruip ik niet meer op een paard (ik ben 1.83 lang).
Laatst bijgewerkt door Lennox op 04-11-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:49

peugotje schreef:
oef, ik schrik erg van jullie reacties...

ik ben de afgelopen jaren door medicatie 10 kg per jaar aangekomen, en zit daarmee nu op 96 kilo, en dus nog net onder de grens. heb het afgelopen jaar kei hard mijn best moeten doen om op dat gewicht te blijven, ipv nog meer aan te komen, wat mij gelukt is en waar ik trots op ben. maar afvallen...ho maar, dat lukt me niet.

en dan lees ik nu hier dat ik volgens jullie nooit meer van mijn leven op een paard kan stappen als ik niet ga afvallen... wat absurt!

hoeveel mannen zijn er wel niet die een gezond gewicht hebben en daarom tussen de 90 en 100 kilo wegen, kunnen die ook nooit paardrijden dan?

Dat zegt toch niemand? Lees het topic even door en dan zie je dat het om MANEGEpaarden gaat speciaal voor de zwaardere ruiter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:56

delerium schreef:
Ik zou het een goed plan vinden als er meer maneges zouden zijn waar mensen met veel gewicht beter terecht zouden kunnen.
Van mij hoeft er niet zozeer een speciale manege te zijn, maar het zou toch oké zijn als er op een manege aanpassingen zouden zijn zoals BIJVOORBEELD:
-een (paar?) forse koudbloed(en?)
-een lichtgewicht zadel met een grote zitmaat
-een lesgroepje voor het "ons kent ons en ons is niet skinny" waardoor het openlijk bespreken van het gewicht en de manieren om de overlast hiervan op het paard te minimaliseren veel beter mogelijk zijn
-een kortere lesduur

Imo is de 100 grens een rare. Bij een beetje slechte manege zou de grens al 50 kg moeten zijn (denk aan overbelaste paarden, slecht harnachement) en de grens tussen 95 kg en 105 is echt zo heel groot niet, zeker niet als je voor een goed, licht zadel en groot genoeg zadel zorgt.

Eigenlijk zou dat echt belachelijk zijn.
Overgewicht is echt iets van deze tijd en in de meeste gevallen onze eigen schuld(teveel vreten en te weinig bewegen).
Statistieken wijzen al uit dat kinderen al veel dikker zijn dan pakweg 15 jaar geleden. Obesitas is een groot probleem aan het worden voor de volksgezondheid.
Dus omdat we zo graag vreten moeten die paarden en de manege eigenaren daar maar in mee gaan. Bullshit en enorm egoitsich tegenover de dieren.
Neem verantwoording voor jezelf, zit je met problemen zoek dan hulp. Maar ga niet lopen roepen dat je recht hebt om paard te rijden.

Ik wou ook jockey worden maar daar ben ik gewoon te groot en te zwaar voor.

cissy

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:09

ik heb het idee dat een aantal mensen hier niet vooraan begonnen zijn met lezen....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:20

parador schreef:
em_papillon schreef:
Als je nu eenmaal ergens niet geschikt voor bent moet je dat accepteren en ermee leven en er voor vechten om dat wel te kunnen als je het zo graag wilt.

dus omdat we zwaarder als gemiddeld zijn , zijn we ongeschikt om te paardrijden?????
laat de westernmannen in de usa het maar niet horen

Niet als je alleen maar zwaarder dan gemiddeld bent natuurlijk. Maar als je een gewicht hebt dat niet meer gezond in voor een paard om te dragen, dan moet je serieus gaan kijken of paardrijden wel een geschikte sport voor jou is.

Wat westernmannen in de USA ermee te maken hebben, snap ik niet zo. Te zwaar is te zwaar, hier, in de US, in India.... Dat het voorkomt wil toch niet zeggen dat het daarmee ok is?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:22

@TS, als je het goed hebt gelezen, gaan de meeste mensen er vanuit dat het niet góed is om om de paarden te rijden, dat er dáardoor ook niet veel maneges zijn die dit doen, omdat de max gewoon 100 is. Verder heb je ook kunnen lezen dat het niet persee de tinkers zijn die zo'n gewicht kunnen dragen, dat is dus een foute redenering.

Als ik op google zoek kan ik niks vinden over paardrijden voor mensen met overgewicht!
Ik zou toch nog is eventjes goed nadenken wat niet alleen het ''leukste'' is voor jou, maar ''ook'' het beste is voor het paard, en het tabelletje nog is goed bestuderen!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:28

em_papillon schreef:
Ik zie vaak genoeg op de manege ruggen doorzakken van pony's door te zware mensen.. zo zielig.. Als je maar 1 been hebt ga je toch ook niet skiën..?

Hoe kom je erbij dat de doorgezakte ruggen van die pony's veroorzaakt zijn door te zware mensen?
Wel eens verdiept in Lordose (doorgezakte rug)? Vaak gewoon aangeboren, of door te slappe spieren, ouderdom. Niet door te 'zware' ruiters. En over de vergelijking met iemand met 1 been die maar niet moet skiën..... :x

Citaat:
Lordotic krommingen van de wervelkolom, ook wordt bekend die als secundaire krommingen worden veroorzaakt hoofdzakelijk wegens het verschil van dikte tussen het voorafgaande en latere deel van tussenwervel schijf. Die krommingen beginnen om tijdens de foetale periode te verschijnen, maar niet worden duidelijk tot kleutertijd.

De bovenmatige lordotic kromming wordt ook geroepen holle rug, zadel rug, en swayback. Gemeenschappelijke oorzaken van bovenmatige lordose met inbegrip van vast lage rug bovenmatige spieren, diepgeworteld vet, en zwangerschap. Hoewel de lordose een indruk van een sterkere rug geeft, ironisch kan het leiden om zich aan streng te matigen lagere rug pijn. Het verlies van lordose wordt soms gezien met pijnlijke ruggegraatsvoorwaarden. Als stijf, gewoonlijk na ruggegraatsfusiechirurgie, is het gekend als vlak-rug.

De vertrouwde overdreven-concave vorm van de rug van het paard, door uitbreiding, wordt beschreven zoals lordotic (vandaar de bijnaam „zadelrug“).

TS, of er maneges zijn, geen idee. Maar er zullen vast wel ergens shires te rijden zijn. Overigens liet ik mijn vader (tussen 90-100kg) ook 1 x in de week op mijn ruin van 1.58 rijden. Lichte beginnersles, waar mijn paard echt geen problemen van ondervonden heeft. Misschien toch een idee om iemand met een (fors?) eigen paard te kijken wat de mogelijkheden zijn.

RooieKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:31

ik vind dat het kan...
alleen dan met tinkers en fjoerdes enzo, beetje lope dikke paarden.

}> kan mijn moeder ook eens rijd
wuhahaha }>

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:39

Nou wordt echt weer lekker gereageerd hier met ga dan naar de sportschool in plaats van paardrijden. Er zijn ook mensen die te zwaar zijn door medicatie zoals al eerder gezegd. Er zijn ook echt wel zwaardere paarden waar je met een gerust hart op kunt gaan rijden hoor..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:41

Ik vind ook dat de reacties hier off-topic zijn en sommige zijn ook over the top...

TS: Als je nog meeleest, stuur mij even een pb met welke regio je les zoekt, misschien dat ik iets voor je kan betekenen :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:49

Dat te zwaar door medicatie argument kan ik echt niet meer horen :roll: . Alsof 'medicatiekilo's' anders voelen voor een paard dan 'hamburgerkilo's'. Wat een onzin.

Mensen moeten eens leren om niet hun eigen belang of wensen voorop te stellen. Tuurlijk willen veel mensen graag paardrijden. Maar soms is dat gewoon niet verantwoord. En ja, dan moet je eerst naar de sportschool, zodat het daarna weer verantwoord is. En heel tragisch, als het inderdaad door medicijnen komt, en afvallen geen mogelijkheid is, moet je misschien tot de conclusie komen dat paardrijden voor jou ook geen mogelijkheid meer is.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:50

ik heb dit topic een beetje globaal gelezen maar word wel erg verdrietig van de meeste reacties hier zeg.
ze vraagt er niet om zo zwaar te zijn dat is meestal al vervelend genoeg.
mocht je in omgeving DR zoeken dat mag je mij wel even pb mischien weet ik dan nog wel iets.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:53

Anoeska schreef:
Dat te zwaar door medicatie argument kan ik echt niet meer horen :roll: . Alsof 'medicatiekilo's' anders voelen voor een paard dan 'hamburgerkilo's'. Wat een onzin.

Mensen moeten eens leren om niet hun eigen belang of wensen voorop te stellen. Tuurlijk willen veel mensen graag paardrijden. Maar soms is dat gewoon niet verantwoord. En ja, dan moet je eerst naar de sportschool, zodat het daarna weer verantwoord is. En heel tragisch, als het inderdaad door medicijnen komt, en afvallen geen mogelijkheid is, moet je misschien tot de conclusie komen dat paardrijden voor jou ook geen mogelijkheid meer is.

Het gaat niet om het argument medicatiekilo's. TS krijg nu gelijk heel bokt over zich heen, omdat ze aangeeft dat ze overgewicht heeft. Nou sommige mensen hebben dat nou eenmaal, niet iedereen past in maatje 36. En als iemand medicatie zoals antidepresiva gebruikt, dan kun je er ook niet aan doen en dan is de oorzaak van je overgewicht meestal ook niet zo heel leuk. Hetzelfde als prednison gebruik. Ik heb bijna een half jaar prednison gebruikt, en ja ben daar ook dikker van geworden. Zou dat dan een reden moeten zijn om niet meer een rondje op mijn pony te gaan rijden? Misschien dat jullie er ooit nog eens achterkomen als jullie zelf 1 van deze medicijnen moeten gebruiken, en je paard nog je laatste uitweg is?

Ik vind het al met al, erg betreurend hoe er in dit topic gereageerd wordt. Misschien hadden de mensen vroeger ook maar geen ploegen achter de paarden moeten hangen, want ja dat is ook wel erg zwaar werk. En dan kunnen jullie zeggen van misschien dat mennen dan een optie is? Net ofdat je met mennen het paard niet belast? Dan belast je het paard op een andere manier.
Laatst bijgewerkt door Wietsje92 op 04-11-10 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:53

Dus omdat je bent aangekomen door medicatie, kan je er niks aan doen, en mag je dus op een paard gaan zitten die dat niet aan kan? Maar als je met 30 kilo en 140 lang op een shet gaat zitten is het enorm sielugh en valt heel bokt je aan?
Juist.

De reden van overgewicht is leuk voor je eigen, maar dat maakt het paard geen ruk uit.

En nee TS, dit was niet op jou gericht, maar op de mensen die onderscheid maken in hamburger en medicatie kilo's.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:54

Een paard vraagt toch niet om met een te zware ruiter rond te moeten lopen. We blijven maar uitgaan van de wens van de ruiter en niet van wat het beste voor het paard is.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:55

Tja.. Ik kan ook niet meer op shetlanders rijden, daarom moet ik een andere optie nemen (groter paardje dus). En op een gegeven moment is daar dan de grens en dat is het gewoon, klaar. De enige optie die dan rest als je weer terug wil naar paardrijden is dan afvallen. Het is hard en ik weet hoe het is om overgewicht te hebben (hele wereld lijkt wel tegen je te zijn alleen maar omdat je te dik bent..) Maar je hebt wel een mooie extra motivatie om af te vallen zo toch ;)

Bovendien vind ik het niet normaal als er manege's zouden komen voor mensen met zwaar overgewicht zoals 100+. Als ik dan 100+ zou zijn en daar zou komen zou ik me kapot schamen, het confronteert ontzettend en is dus ook geen goed idee.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:56

Nou als ik alles moet geloven volgens de tabel die op pagina 1 staat, dan kan ik mijn friese paard ook wel verkopen, want ik ben toch wel een paar kilo te zwaar voor hem. Jullie denken soms dat je alles zelf in de hand hebt, maar dat is echt niet zo!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:59

Dus naast het medicatie-argument is er ook nog het 'je hebt niet alles zelf in de hand' argument. Wederom... dat maakt qua gewicht voor het paard niet uit.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:01

Nee dat is er zeker! En dat weet ik maar al te goed! Misschien dat er meer mensen zijn die dat eens moeten leren. Je hebt ook van die mensen waarbij alles gaat zoals ze willen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:02

Wietsje92 schreef:
Nou als ik alles moet geloven volgens de tabel die op pagina 1 staat, dan kan ik mijn friese paard ook wel verkopen, want ik ben toch wel een paar kilo te zwaar voor hem. Jullie denken soms dat je alles zelf in de hand hebt, maar dat is echt niet zo!

Ik loop al vanaf pakembeet 5 jaar rond met ondergewicht, dus ik weet heel goed wat het betekend dat je het niet in de hand heb.

Maar vrijwaart dat om toch op het paard te gaan zitten? 'Ja maar ik kan er niks aan doen dus ik mag er wel op, ook al kan paard het niet aan'

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:04

Ik zeg niet dat iemand van 160 kilo op een paard moet gaan zitten. Maar blijkbaar lezen jullie over mijn andere stukje heen. Want vroeger werden de paarden ook voor ploegen gezet, dat is hardstikke zwaar werk. Had dat dan ook maar niet moeten gebeuren omdat het zo zwaar is?

En als we zo beginnen met dat alles toch zielig is, dan weet ik uberhaupt niet waarom we nog paarden houden want dan kunnen we ze beter weer allemaal op de wei zetten in kudde;s en er verder van afblijven!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:04

Wat jullie allemaal zeggen word niet gevraagd er word niet gevraagd mag ik wel paarrijden met overgewicht nee de vraag is waar kan ik rijden en weet je niks hou dan gewoon je mond ipv iemand nog even extra te kwetsen beetje erg off topic of niet dan.
dan moet je in een ander topic zijn ik vind dat mensen met ernstig overgewicht niet meer mogen rijden en ga daar de discussie voeren!!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:05

rafiskatje10 schreef:
Tat_jana schreef:
ja nu ga ik dus wel bot met de deur binnen vallen terweil ik dat zo absoluut niet bedoel.

maar waarom zou je een paard persee willen belasten met dat gewicht ?
ik snap best dat het leuk is,, en je je ontspanning eruit gaat halen.. maar waarom niet een half jaar abbonnement bij de sportschool en dan je inschrijven bij een gewone manege ? :)

Nou, ik vraag me af waarom iemand met een maatje meer niet mag genieten van het paardrijden om zo ook het afvalproces te versnellen. Er zijn toch rassen die wel prima dit gewicht kunnen dragen en dat is dan ook mijn vraag. Jullie hoeven me niet te vertellen dat ik te zwaar ben en moet afvallen, dat zie ik zelf ook wel en ben ik ook al een tijd mee bezig en al veel resultaat geboekt.

Ik vind dit voor een paardenrug niet verantwoord, dit is niet aanvallend bedoelt.
Probeer eerst onder de 100 kilo te komen en ga dan verder kijken.