Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:06

lailapri schreef:
misschien moet je de reactie boven mij ook even lezen.
Wat betreft de groei mee eens, maar stilstaan is ook slecht, beweging zorgt voor doorbloeding-vervoer voedings en afvalstoffen, opbouwen conditie, opbouwen spierkracht, etc. Rijden is daar misschien niet DE manier voor maar ik vind dat (jonge) paarden wel veel de mogelijkheid moeten hebben tot bewegen. En je kan mij niet vertellen dat jij vroeger nooit een sport hebt gedaan of klusjes. Jij zat zeker je hele jeugd op een stoel...

Weidegang?
Misschien ook een oplossing ;)
Je hoeft niet meteen aan te vallen hoor,

Maar in mijn ogen vind ik het aantal rij uren (waar we hier dus praten over 3 uur per dag, en op dinsdag en zaterdag is dat meestal 3 uur springen achter elkaar) vind ik dus meer uitmaken waardoor de rug wordt belast en de groei zowat half stop gaat dan dat ze maar even 6 uurtjes op stal moeten staan en dan meteen met zn alle de wei opgaan.

lailapri

Re: Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:09

Hoeveel stallen zijn er niet waar ze niet/nauwelijks uit hun stal komen maar alleen om te rijden?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:14

lailapri schreef:
Hoeveel stallen zijn er niet waar ze niet/nauwelijks uit hun stal komen maar alleen om te rijden?

Jagoed,
Maar bij ons gaan ze gezamelijk allemaal op de wei tot morgen ochtend.
Voor de wei krijgen ze 1,5/2 schep brok EN hooi en wanneer ze eraf komen 1/5 brok.

miss_Grietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:00

Ik denk dat of een jonge pony sport gefokt is of niet weinig uitmaakt, maar een 3/4 jarige pony/paard hoort niet in de manege lessen thuis...

En niet omdat ze dan veel uren lopen, dat kunnen ze wel hebben, worden ze hard van.
maar meer het feit dat ze elk uur een andere hobbelaar op hun rug hebben terwijl ze nog niet eens volgroeit zijn, en enorme klappen en rukken op moeten vangen.

Is voor een ouder paard ook niet leuk, maar eentje die zijn eigen balans nog niet heeft is nog veel erger....
En wat gebeurd er dan vaak, die paarden/ponys zijn na een jaar geestelijk kapot en worden gewoon vervelend tot onhandelbaar of echt gevaarlijk. In het begin pikte ze alles omdat ze 'overwhelmed' waren, tot dat je over dat punt heen bent...

Ben blij dat ik mijn pony heb kunnen 'redden' als 3 jarige, anders was ze ook de lessen in gegooid en waarsch net als haar broer ' onhandelbaar' geworden op haar 5de. Nu is het uitgegroeid tot een super paard.

Maar goed, hangt wel erg van de manege af. Zit onderling nogal verschil tussen. Bij sommige zal het vast geen enkel probleem zijn omdat ze weten hoe ze er mee om moeten gaan.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 10:30

miss_Grietje schreef:
Ik denk dat of een jonge pony sport gefokt is of niet weinig uitmaakt, maar een 3/4 jarige pony/paard hoort niet in de manege lessen thuis...

En niet omdat ze dan veel uren lopen, dat kunnen ze wel hebben, worden ze hard van.
maar meer het feit dat ze elk uur een andere hobbelaar op hun rug hebben terwijl ze nog niet eens volgroeit zijn, en enorme klappen en rukken op moeten vangen.

Is voor een ouder paard ook niet leuk, maar eentje die zijn eigen balans nog niet heeft is nog veel erger....
En wat gebeurd er dan vaak, die paarden/ponys zijn na een jaar geestelijk kapot en worden gewoon vervelend tot onhandelbaar of echt gevaarlijk. In het begin pikte ze alles omdat ze 'overwhelmed' waren, tot dat je over dat punt heen bent...

Ben blij dat ik mijn pony heb kunnen 'redden' als 3 jarige, anders was ze ook de lessen in gegooid en waarsch net als haar broer ' onhandelbaar' geworden op haar 5de. Nu is het uitgegroeid tot een super paard.

Maar goed, hangt wel erg van de manege af. Zit onderling nogal verschil tussen. Bij sommige zal het vast geen enkel probleem zijn omdat ze weten hoe ze er mee om moeten gaan.

Ja maar wat het ergste is, gister ook weer!
1 uur dressuurles en daarna 3 volle uren springen
Niet normaal meer toch? ;(

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:21

Ik vind het slecht, wij hebben er nu een paard lopen in de lessen van 3.5 en drie van 4 jaar. Twee van hun zijn pas net onder het zadel, nog geen 2 maanden. Twee andere lopen ook in beginners lessen, je merkt dat ze de normale hulpen niet direct snappen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:25

Wij hebben bij de ervaren ruiters ook wat jonge pony's lopen, maar dan wel max 1 uur per dag en vaste ruiters. Dus niet op maandag eerst pietje, de week erop jantje enz, nee een vaste ruiter. En dan vind ik dat je wel met jonge pony's kan werken in een manege, mits de ruiter het kan.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:42

Ik ben eigenlijk tegen jonge pony's in manegelessen en dan heb ik het over 3 uur per dag met twintig verschillende bonkende beginners :Y) Wij hebben ook een aantal manegepony's lopen die toen ze 3 waren kwamen en vrijwel direct de manegelessen in gingen, maar die liepen ongeveer 1 uur per dag en stonden veel op de wei etc. Desondanks hebben ze het naar hun zin, zijn gezond, lopen goed, worden goed behandeld (hier letten we heel erg op) en staan iedere dag buiten, maar ik kan me voorstellen dat niet alle jonge paarden dit geluk hebben en daarom ben ik dan ook tegen jonge pony's in manegelessen ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:36

Er zijn zat maneges die jonge pony's kopen en ze dan zelf opleiden. Niks mis mee, als er maar consequent mee omgegaan wordt en de pony een vaste ruiter heeft tot ze ver genoeg is. Deden ze bij ons op de manege ook altijd, ik kreeg eens in de zoveel tijd weer een pony om mee te rijden buiten de lessen om.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:38

Ik vind wel dat het kan als de pony er maar genoeg aan is gewent :D :D :o

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:45

Ik vind het ook opzicht wel kunnen,
Mits ze de aantal uren lopen wat ze ook MOGEN lopen, en níét meer.
Dus niet zoals het bij ons gaat,
4 uur op een dag,
Waaronder de zaterdag meestal 1 uur dressuur en daarna 3 uur achter elkaar springen...
Zelfs in de beginnersspringles waar iedereen trekt en hobbelt jullie weten wel hoe dat gaat,
Inplaats van ervaren pony's te gebruiken,
En wanneer er pony's te weinig zijn, tja dan moeten ze maar niet zoveel aannemen voor in de les mee te rijden he.
Beter verdelen.
Er is nu weer een springles meer gekomen omdat er teveel mensen waren...
Dus die zielige paarden nóg een uur langer springen, allemaal trouwens.
Want de oudere lopen meestal ookal 2 a 3 uur in de dressuurlessen mee die morgen.

Iris_Lab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:04

Ik vind het juist goed wat ze doen. Zo leer je ook rijden op jongere pony's. Vaak zijn die pony's toch wat schrik achtiger dan 'manege' pony's.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:13

Bij ons op de manege gebeurde het ook regelmatig. Maar dan reden er geen beginnertjes op, maar echt ervaren ruiters, die de pony's doorreden, en de manegeles alleen gebruikte om wat tips te krijgen, en de pony te laten wennen aan het rijden met zoveel andere pony's en paarden om zich heen. Als de pony's dan braaf waren, en goed genoeg doorgereden waren, gingen ze of de verkoop in, of ze werden gebruikt voor de manegelessen. We hebben daar hele goede pony's aan over gehouden!!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:51

Iris_Lab schreef:
Ik vind het juist goed wat ze doen. Zo leer je ook rijden op jongere pony's. Vaak zijn die pony's toch wat schrik achtiger dan 'manege' pony's.

Voor de ruiters is het ook goed,
Maar zoveel uren voor die jonge beesten?

Teminste, ik zou mn kind die net pas reed echt niet op een 3jarige laten hoor!
Ik vind dat onverantwoord, tenslotte kunnen er hele erge dingen gebeuren.
Ookal zijn ze lief maar jonge pony's weten nog niet 100% wát ze doen.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:57

bij ons rijden we 1 uur per keer
en ik rij vaak lessen dat zit er voor mij al iemand op de pony,
dan ga ik er een uurtje op en dan moet na mij ook nog iemand op
dezelfde pony

is dat te lang?? de pony's zijn niet jong maar ook niet oud

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:48

letsrhc36 schreef:
bij ons rijden we 1 uur per keer
en ik rij vaak lessen dat zit er voor mij al iemand op de pony,
dan ga ik er een uurtje op en dan moet na mij ook nog iemand op
dezelfde pony

is dat te lang?? de pony's zijn niet jong maar ook niet oud

Hoe oud ong?
Die van mij zijn 3,5 jaar dus vind ik voor mijn doen echt nog te jong voor 3 springlessen bv te lopen.
Goed dressuur is niet zo een héél groot probleem mits er ruiters op zitten die de pony's nu in deze tijd ook even helpen kwa het aanleren van de goede dingen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:17

Sportpony's of geen sportpony's, ik vind dat je zulke jonge paarden niet in een manege mag laten lopen. Op mijn oude manege liep ook een heel jong paard, waarvan ze geschat hadden dat ze 3 was. Het bleek achteraf dat ze nog maar 2 jaar was! ze was dus al véél te vroeg beleerd en mij wordt altijd gezegd; je kan maar op twee manieren je paard verpesten. Door te vroeg beleren en door (zeker op jonge leeftijd) je paard op een manege laten lopen waar jan en alleman op het paard rijdt.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:54

Bij ons hebben ze de laatste tijd van die paarden waarvan je denkt,, Gun ze een eigen baas !! nu ook weer, een paard wat zz dressuur kan,, wat doet die hier in de beginnerslessen ?? hij is dan wel 12 jaar, maar dan nog..
en dat geld ook voor 4 andere paarden,, ze zijn toppers, reageren op de lichtste hulpen, en hebben een top karakter, nog maar 4 jaar oud. en dan nu al zo ''verpest'' worden.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:22

Ja dat dacht ik dus ook,
Goed, ze kunnen wel naderhand gebruikt worden voor in de lessen,
maar vind met deze leeftijd dat je ze eerst eens goed moet doorrijden enz.
Waardoor als ze naderhand in de lessen gaan ze al een stuk beter lopen en teminste een tijd hebben gehad waarbij ze goed bereden worden.
Maar meteen jonge ponys in de lessen en dan al verpest worden... tja later blijft er dan niet veel meer van over he.