'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:45

Voorzichtig? Trots?
Mwah dat valt in de praktijk vies tegen hoor...
Ja op een verkeerde manier, paard 23 uur per dag in de stal, mag niet in de wei met soortgenoten, straks raakt hij kreupel en dan is heel mijn wedstrijdschema in de war, kan ik niet op tijd naar het L promoveren! :oo
Of het is gewoon een k*tbok en hij word dagelijks verot geslagen. In de krul getrokken, waarschijnlijk ook wel een slecht passend zadel, want het is toch een duur merk en ik kan zelf wel zien of het goed ligt. Oja, overmatig zweep en spoorgebruik. Niemand durft er iets van te zeggen, want ja, ik ben een eigen paard ruiter, ik weet het wel beter. En het ligt toch aan die knol. Instructie krijgt betaald om te roepen dat ik het goed doe.

Nee, dan ben ik liever een manegepoown, die lekker vertroeteld word, snoepjes krijgen (krijgt een eigen paard niet, hij heeft al suplement en het is bovendien penny om snoepjes te geven) s'zomers meestal toch wel met de kudde naar de wei, ookal is het maar omdat dat toch weer wat in geld scheelt. Een zadel wat niet speciaal op maat gemaakt is neem ik op de koop toe. Ik hoef geen idiote toeren (zoals eigen paard) uit te halen, en er zit meestal maar licht, jong grut op je rug. Vaak komen ze niet eens aan de galop toe. En manege eigenaren erkennen het meestal wel en leggen er dan in elk geval een bontje onder. Bovendien is er altijd iemand in die in de gaten houd hoe er gereden word. Kijk, mischien niet de stabielste handjes, of de kleinste beenhulpen, maar wat maakt zo'n ukkie je. Beentjes komen toch niet onder het zadel vandaan. :D Sporen zijn ze niet aan toe, een zweepje kunnen ze toch niet al te hard mee slaan. (Ik kijk regelmatig met een vertedert hard naar de beginnerslessen, hoe ze met die pony's omgaan, en hoe wonderlijk ze alles vinden.)

Sorry, moest het even kwijt.

Snoevie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:13

dat is wel een extreme tegenstelling vind ik

over je bovenste stukje,dat is niet goed te praten,maar er zijn ook zat maneges die niet goed met hun lesdieren omgaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:13

Ja, net als dat er zat eigen paard mensen zijn die niet goed met hun dieren omgaan. Op een manege is er in elk geval nog een klein stukje controle.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:32

Ik laat iedereen lekker in hun waarde en hun hobby beoefenen.
Maar ik heb er een verschrikkelijke hekel aan als manege ruiters doen alsof ze alles weten en zich overal mee bemoeien. Dat zal altijd wel blijven.
En ja, ik ben ook op een manege begonnen. Ik heb ondertussen al een aantal eigen paarden gehad. Je leert nooit goed rijden als je 1x in de week een beetje rondrijdt op een manegepowny en altijd op je lieveling pony wil rijden. Tuurlijk, dat heb ik ook gehad, maar als ik geen eigen paard had gekocht had ik nog net zo rondgehobbeld nu als toen! Als je een pony van de manege huurt, vrij gaat rijden, op ruitervakantie gaat, dan leer je rijden, omdat je dan voor jezelf rijdt, niet achter het paard of de pony voor je aanhobbelt.
Ik zeg niet dat manegeruiters slecht zijn, iedereen moet ergens beginnen. Maar als alle manege ruiters de mensen met een eigen paard af gaan lopen kraken vind ik het een beetje ver gaan! Jaloezie heet zoiets dan!

En natuurlijk heeft niet iedereen het geld voor een eigen paard of andere dingen, maar houd het dan gewoon lekker bij je manege lesje 1x in de week en je F-proefjes en ga geen discussies voeren en al helemaal niet over dingen die nergens op slaan.
Ik rijd mijn paarden zelden met sporen of zweep en mijn paarden lopen in de zomer ook gewoon de hele dag in de kudde op de wei, staan in een grote box, hebben rustdagen, worden gereden door een vast iemand en krijgen 3x per dag goed te eten, dus waarschijnlijk hebben ze het wel beter als het doorsnee manege paard!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:43

kimmysan schreef:
Ik laat iedereen lekker in hun waarde

Eigenlijk vind ik de rest van je bericht niet de indruk geven dat je iedereen in hun waarde laat, maar komt de toon juist vrij veroordelend en neerbuigend over.

Citaat:
Maar ik heb er een verschrikkelijke hekel aan als manege ruiters doen alsof ze alles weten en zich overal mee bemoeien. Dat zal altijd wel blijven.

Vind je dat het wel ok is als eigenpaardruiters zich overal mee bemoeien en doen alsof ze alles weten?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:51

Miss_Malfoy schreef:
Ja, net als dat er zat eigen paard mensen zijn die niet goed met hun dieren omgaan.

dat zeg ik ook ;)

laat ik zo zeggen er zijn helaas genoeg mensen die niet correct met paarden omgaan of dat nu paardeneigenaren zijn of manegeruiters.
en onder de verschillende groepen ook gelukkig genoeg mensen die hun paard goed en met liefde en aandacht verzorgen.

mensen voelen zich ook wel snel aangevallen valt me op.
gewoon lekker plezier met de paarden hebben is zo belangrijk,laat elkaar gewoon in zn waarde.
ongeacht of je manege of priveruiter bent

RichelleMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:54

dat is inderdaad dom als je dat zegt.
want ik denk dat iedereen wel op een manege begonnen is.
en als ze dat zeggen,
zou ik het gewoon negeren.

xx.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:22

Miss_Malfoy schreef:
Voorzichtig? Trots?
Mwah dat valt in de praktijk vies tegen hoor...
Ja op een verkeerde manier, paard 23 uur per dag in de stal, mag niet in de wei met soortgenoten, straks raakt hij kreupel en dan is heel mijn wedstrijdschema in de war, kan ik niet op tijd naar het L promoveren! :oo
Of het is gewoon een k*tbok en hij word dagelijks verot geslagen. In de krul getrokken, waarschijnlijk ook wel een slecht passend zadel, want het is toch een duur merk en ik kan zelf wel zien of het goed ligt. Oja, overmatig zweep en spoorgebruik. Niemand durft er iets van te zeggen, want ja, ik ben een eigen paard ruiter, ik weet het wel beter. En het ligt toch aan die knol. Instructie krijgt betaald om te roepen dat ik het goed doe.

Nee, dan ben ik liever een manegepoown, die lekker vertroeteld word, snoepjes krijgen (krijgt een eigen paard niet, hij heeft al suplement en het is bovendien penny om snoepjes te geven) s'zomers meestal toch wel met de kudde naar de wei, ookal is het maar omdat dat toch weer wat in geld scheelt. Een zadel wat niet speciaal op maat gemaakt is neem ik op de koop toe. Ik hoef geen idiote toeren (zoals eigen paard) uit te halen, en er zit meestal maar licht, jong grut op je rug. Vaak komen ze niet eens aan de galop toe. En manege eigenaren erkennen het meestal wel en leggen er dan in elk geval een bontje onder. Bovendien is er altijd iemand in die in de gaten houd hoe er gereden word. Kijk, mischien niet de stabielste handjes, of de kleinste beenhulpen, maar wat maakt zo'n ukkie je. Beentjes komen toch niet onder het zadel vandaan. :D Sporen zijn ze niet aan toe, een zweepje kunnen ze toch niet al te hard mee slaan. (Ik kijk regelmatig met een vertedert hard naar de beginnerslessen, hoe ze met die pony's omgaan, en hoe wonderlijk ze alles vinden.)

Sorry, moest het even kwijt.

Jaloers?

Mijn pony staat de hele dag buiten met 7 soortgenoten, heeft geen wedstrijdschema ook al zijn we m dressuur en we maken vaak buitenritten. Heb misschien een iets duurder zadel maar het komt van de zadelmaker die het passend heeft gemaakt op zijn rug. Mijn instructie is heel streng, voor mij en voor mijn pony, maar niet om hem in de krul te trekken. Snoepjes bedelt hij zat bij mij los, en ook krijgt hij pavo, maar wat is daar mis mee? En alleen maar ukkies op maneges die zachtjes slaan? Ik heb het wel eens anders gezien.....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:02

Ik, jaloers?
Spiek voordat je zomaar conclusies trekt eens in iemands profiel. Bespaart je een hoop met blunders. ;)

Je hoort mij nergenst zeggen dat er geen goede eigen paard ruiters zijn. Mijn vzpaard staat ook iedere dag buiten met soortgenoten. Maar op de manege waar ik eerst rijd, zijn ook pony's die 24/7 buiten staan. Helaas niet allemaal, daar hebben ze de middelen niet voor, maar daar hebben mensen met een eigen paard ook wel eens last van.

Op de manege waar ik altijd reed, kreeg je gewoon een berisping voor misbruik van hulpmiddelen. :) Maar dat heb ik gelukkig nooit zien gebeuren, iedereen ging netjes met de dieren om.

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:05

heey!

manege ruiters kunnen soms nog beter rijden dan gewone ruiters, als je goed kunt paardrijden
maar geen geld hebt voor een paard heb je geen andere keus en moet je toch wel op de manege
rijden? net of je dan niet kunt rijden omdat je op een manege rijdt.
wat wel is is dat je met priveles toch meer leert als gewoon in een groepsles

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:46

Shadow0 schreef:
kimmysan schreef:
Ik laat iedereen lekker in hun waarde

Eigenlijk vind ik de rest van je bericht niet de indruk geven dat je iedereen in hun waarde laat, maar komt de toon juist vrij veroordelend en neerbuigend over.

Citaat:

Vind je dat het wel ok is als eigenpaardruiters zich overal mee bemoeien en doen alsof ze alles weten?

Nee maar als ze het wel weten en je willen helpen, dan mogen ze zich er wel mee bemoeien! Ik ben van mening dat mensen die al langer paarden houden en elke dag met paarden omgaan er meer verstand van hebben dan een persoon die 1 of 2 x in week op een manegepaard rondrijdt. En dat is mijn mening maar volgens mij ook wel een feit!

Citaat:
Jaloers?

Mijn pony staat de hele dag buiten met 7 soortgenoten, heeft geen wedstrijdschema ook al zijn we m dressuur en we maken vaak buitenritten. Heb misschien een iets duurder zadel maar het komt van de zadelmaker die het passend heeft gemaakt op zijn rug. Mijn instructie is heel streng, voor mij en voor mijn pony, maar niet om hem in de krul te trekken. Snoepjes bedelt hij zat bij mij los, en ook krijgt hij pavo, maar wat is daar mis mee? En alleen maar ukkies op maneges die zachtjes slaan? Ik heb het wel eens anders gezien.....
Meld dit bericht

Hier sluit ik me bij aan!
Laatst bijgewerkt door kimmysan op 08-03-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:49

nee ik vind dat niet meteen opgaan als feit.

het is wel vaak zo,maar ik ken ook zat voorbeelden waarin het weer anders ligt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:51

Dus jij wil zeggen dat een persoon op een manege die 1 a 2 keer in de week rijdt, meer van paarden weet dan iemand een persoon die elke dag op een paard zit en al langer paarden houden?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:52

je kan toch niet voor iedereen spreken?
even beter mijn stukje lezen.

vaak is het wel zo,maar ik vind het niet eerlijk om daar maar altijd vanuit te gaan

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:54

Miss_Malfoy schreef:
Ik, jaloers?
Spiek voordat je zomaar conclusies trekt eens in iemands profiel. Bespaart je een hoop met blunders. ;)

Je hoort mij nergenst zeggen dat er geen goede eigen paard ruiters zijn. Mijn vzpaard staat ook iedere dag buiten met soortgenoten. Maar op de manege waar ik eerst rijd, zijn ook pony's die 24/7 buiten staan. Helaas niet allemaal, daar hebben ze de middelen niet voor, maar daar hebben mensen met een eigen paard ook wel eens last van.

Op de manege waar ik altijd reed, kreeg je gewoon een berisping voor misbruik van hulpmiddelen. :) Maar dat heb ik gelukkig nooit zien gebeuren, iedereen ging netjes met de dieren om.

Ik snap niet wat er zo speciaal is aan je profiel? Ik had exact dezelfde opmerking gemaakt ook al had ik je profiel wel bekeken..

edit:

Ik zeg ook niet dat iemand van een manege niks van paarden weet! Maar mensen met meer ervaring dan een manege hebben ook wat meer 'wijsheid'
Laatst bijgewerkt door kimmysan op 08-03-09 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:55

kimmysan schreef:
Dus jij wil zeggen dat een persoon op een manege die 1 a 2 keer in de week rijdt, meer van paarden weet dan iemand een persoon die elke dag op een paard zit en al langer paarden houden?

Ik ken in elk geval mensen die elke dag op een een paard zitten, al langere tijd paarden houden en er toch nog werkelijk niets van snappen. Geldt lang niet voor iedereen, natuurlijk is meer ervaring meestal positief. Maar sommige mensen leren het nooit, en het is dus niet goed om er van uit te gaan dat iemand met meer ervaring automatisch ook meer weet of kan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:55

dat bedoel ik inderdaad
je kan gewoon niet zomaar er vanuit gaan

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:58

Ik vind niet dat manege ruiters per direct slecht zijn.
maar qua verzorging en omgang van paarden mis je toch een hoop op een manege hoor. En ik heb ook een hoop geleerd op een manege, op maneges kun je ook privélessen nemen en dan schiet je qua rijkunsten toch al wat op. Maar het meeste heb ik toch echt geleerd van mijn verzorgpaarden en sinds een jaar mijn eigen paard. Vooral verzorging, omgang en huisvesting, wat toch wel belangrijk is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:00

kimmysan schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ik, jaloers?

Ik snap niet wat er zo speciaal is aan je profiel? Ik had exact dezelfde opmerking gemaakt ook al had ik je profiel wel bekeken..

Nou je kwam behoorlijk over alsof je dacht het tegen een manegeruiter te hebben, die stiekem jaloers is op ep ruiters en ze daarom maar afkraakt.

Ik heb in principe niks tegen beide groepen, maar wel tegen het feit dat sommige ep mensen niks van anderen aan willen nemen. Manegeruiters moeten wel, die rijden altijd in de les.
Luisteren ze niet, dan worden ze er over het algemeen wel uitgekickt. (Bij ons dan.)

En jaloers op jouw paard? Hoezo zou ik dat moeten zijn?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:18

_Jennifer_ schreef:
Ik vind niet dat manege ruiters per direct slecht zijn.
maar qua verzorging en omgang van paarden mis je toch een hoop op een manege hoor. En ik heb ook een hoop geleerd op een manege, op maneges kun je ook privélessen nemen en dan schiet je qua rijkunsten toch al wat op. Maar het meeste heb ik toch echt geleerd van mijn verzorgpaarden en sinds een jaar mijn eigen paard. Vooral verzorging, omgang en huisvesting, wat toch wel belangrijk is.

HELEMAAL MEE EENS. :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:08

_Jennifer_ schreef:
Ik vind niet dat manegeruiters per direct slecht zijn.

Dan denk ik dat je niet helemaal op de goede manege gereden hebt. Er zijn maneges waar ze ruiters opleiden en de kinderen niet eens snappen dat een bit ook pijn kan doen als ze trekken met het sturen. Maar wij bijvoorbeeld leren ze bij ons op de manege hoe ze de pony schoon moeten maken, waarom we dit doen, hoe je een eventuele verwonding kunt verzorgen of opmerken, wat je doet als een pony kreupel is, waarom een pony soms 'dwars' is in de les en nog veel meer van dat soort dingen. Bij ons zetten de kinderen (zelfs de kleintjes van net 7 jaar) hun eigen pony op de wei en halen ze er zelf ook uit. IEDEREEN die bij ons rijdt krijgt een stuk verzorging mee. Wij willen geen ruiters opleiden, maar paardenmensen.
Om deze reden dat ik ook dat niet zozeer de manegeruiter slecht is, maar sommige maneges wel. Ik zeg niet dat de manege waar ik werk en rijd ideaal is, maar je kunt er wel ontzettend veel leren. Ook op het gebied van het paarden welzijn en hoe het paard qua wezen in elkaar zit.
Ik ken maneges in de omgeving die eigenlijk puur om het rijden lesgeven. Zij leiden ook geen goede paardenmensen op en zullen uiteindelijk een minder goede ruiter worden doordat ze niet rijden met gevoel. Ze weten immers niet wat het paard zelf voelt omdat ze zich daar niet in verdiept hebben.

Ik denk ook dat het nieuwe boek van de FNRS wel een verbetering is. Daar staat ook een stukje (het is klein, maar het staat erin) over kuddegedrag in en ze vertellen ook een klein beetje over de verzorging en waarom we bijvoorbeeld de beugels opsteken voordat we de gang op lopen.
Op een goede manege, heb je als manegeruiter de perfecte basis om een eigen pony aan te schaffen. Ik ben echt niet te spreken over ouders die voor hun lieve poezelige kindje een eigen pony kopen terwijl ze nog niets van paarden afweten. Op een manege leer je dat veel beter en ongedwongen. Bij een eigen pony is het al snel moeten en gaat de lol er bij een kind vanaf, zeker als het nog niets snapt van het wezen paard. Daar mist vaak net de nodige begeleiding die je op een goede manege wel krijgt.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:12

Annetje schreef:
_Jennifer_ schreef:
Ik vind niet dat manegeruiters per direct slecht zijn.

Dan denk ik dat je niet helemaal op de goede manege gereden hebt. Er zijn maneges waar ze ruiters opleiden en de kinderen niet eens snappen dat een bit ook pijn kan doen als ze trekken met het sturen. Maar wij bijvoorbeeld leren ze bij ons op de manege hoe ze de pony schoon moeten maken, waarom we dit doen, hoe je een eventuele verwonding kunt verzorgen of opmerken, wat je doet als een pony kreupel is, waarom een pony soms 'dwars' is in de les en nog veel meer van dat soort dingen. Bij ons zetten de kinderen (zelfs de kleintjes van net 7 jaar) hun eigen pony op de wei en halen ze er zelf ook uit. IEDEREEN die bij ons rijdt krijgt een stuk verzorging mee. Wij willen geen ruiters opleiden, maar paardenmensen.
Om deze reden dat ik ook dat niet zozeer de manegeruiter slecht is, maar sommige maneges wel. Ik zeg niet dat de manege waar ik werk en rijd ideaal is, maar je kunt er wel ontzettend veel leren. Ook op het gebied van het paarden welzijn en hoe het paard qua wezen in elkaar zit.
Ik ken maneges in de omgeving die eigenlijk puur om het rijden lesgeven. Zij leiden ook geen goede paardenmensen op en zullen uiteindelijk een minder goede ruiter worden doordat ze niet rijden met gevoel. Ze weten immers niet wat het paard zelf voelt omdat ze zich daar niet in verdiept hebben.

Ik denk ook dat het nieuwe boek van de FNRS wel een verbetering is. Daar staat ook een stukje (het is klein, maar het staat erin) over kuddegedrag in en ze vertellen ook een klein beetje over de verzorging en waarom we bijvoorbeeld de beugels opsteken voordat we de gang op lopen.
Op een goede manege, heb je als manegeruiter de perfecte basis om een eigen pony aan te schaffen. Ik ben echt niet te spreken over ouders die voor hun lieve poezelige kindje een eigen pony kopen terwijl ze nog niets van paarden afweten. Op een manege leer je dat veel beter en ongedwongen. Bij een eigen pony is het al snel moeten en gaat de lol er bij een kind vanaf, zeker als het nog niets snapt van het wezen paard. Daar mist vaak net de nodige begeleiding die je op een goede manege wel krijgt.

Mee eens, en daarbij is het hartstikke fijn dat er ook zulke maneges zijn!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:40

Dat ben ik met je eens Annetje. Het zijn inderdaad de maneges en niet de manegeruiters. En ik heb ook wel een goede manege getroffen hoor, die aandacht schenkt aan verzorging en omgang, misschien niet zo uitgebreid als bij jou, maar ik zou niet durven zeggen dat ik daar 6 jaar voor niks gezeten heb! Ook over het laatste wat je schrijft, over kinderen die een paard in de schoot geworpen krijgen, had ik nog niet zo over nagedacht. Maar daar zit zeker wat in, maneges kunnen een basis bieden en ook plezier. Helaas niet allemaal, maar er komen er geloof ik toch wel meer die steeds meer om het welzijn van de paarden denken en dit ook doorgeven aan de manegeruiters.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:04

waar en met welk paard je iets goed of fout leert ...

volgens mij kan niemand goed paard rijden, je bent nooit uitgeleerd.
elke dag leer je weer wat anders van je paard of manege pony, en je blijft je hele leven lang leren.

houdt iedereen in zijn waarde en denk eerst voordat je wat zegt.

zolang er geen leed wordt aangedaan ( ruiter en paard ) en iedereen met plezier een paard op stapt maakt het toch niet meer uit of we op een manege les krijgen of een eigen paard hebben waar we prive les mee krijgen.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:28

Er zijn zat manege's waar super goed les gegeven wordt.
En ik kan ook wel stellen dat toch de meeste ruiters wel vroeger op een manege zijn begonnen (nee, niet allemaal nee).

Er zijn ook zat ruiters met een eigen paard of pony die voor geen meter kunenn rijden en er zijn ook veel mensen die fantastisch op manege paarden rijden.

Kortom, de 'typische manege-ruiter' bestaat niet!