Mwah dat valt in de praktijk vies tegen hoor...
Ja op een verkeerde manier, paard 23 uur per dag in de stal, mag niet in de wei met soortgenoten, straks raakt hij kreupel en dan is heel mijn wedstrijdschema in de war, kan ik niet op tijd naar het L promoveren!
Of het is gewoon een k*tbok en hij word dagelijks verot geslagen. In de krul getrokken, waarschijnlijk ook wel een slecht passend zadel, want het is toch een duur merk en ik kan zelf wel zien of het goed ligt. Oja, overmatig zweep en spoorgebruik. Niemand durft er iets van te zeggen, want ja, ik ben een eigen paard ruiter, ik weet het wel beter. En het ligt toch aan die knol. Instructie krijgt betaald om te roepen dat ik het goed doe.
Nee, dan ben ik liever een manegepoown, die lekker vertroeteld word, snoepjes krijgen (krijgt een eigen paard niet, hij heeft al suplement en het is bovendien penny om snoepjes te geven) s'zomers meestal toch wel met de kudde naar de wei, ookal is het maar omdat dat toch weer wat in geld scheelt. Een zadel wat niet speciaal op maat gemaakt is neem ik op de koop toe. Ik hoef geen idiote toeren (zoals eigen paard) uit te halen, en er zit meestal maar licht, jong grut op je rug. Vaak komen ze niet eens aan de galop toe. En manege eigenaren erkennen het meestal wel en leggen er dan in elk geval een bontje onder. Bovendien is er altijd iemand in die in de gaten houd hoe er gereden word. Kijk, mischien niet de stabielste handjes, of de kleinste beenhulpen, maar wat maakt zo'n ukkie je. Beentjes komen toch niet onder het zadel vandaan.
Sporen zijn ze niet aan toe, een zweepje kunnen ze toch niet al te hard mee slaan. (Ik kijk regelmatig met een vertedert hard naar de beginnerslessen, hoe ze met die pony's omgaan, en hoe wonderlijk ze alles vinden.)Sorry, moest het even kwijt.
Maar dat heb ik gelukkig nooit zien gebeuren, iedereen ging netjes met de dieren om.