Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:03

Hallo juryleden,

Op 31 oktober ga ik bij ons in de manege meedoen met een wedstrijd, proef F7B. Mogelijk mag ik dan op een Friese ruin rijden :):) . Normaal gesproken (als ik proefje doe met KWPN-er) maak ik van de manen en voorpluk knotjes en vlecht ik, als ik nog tijd heb, de staart ook in. Maar hoe ziet een FNRS jury dat nou het liefst bij een Fries? Natuurlijk pluis/kam ik de manen en staart en zorg ik dat het er netjes uit ziet. Maar mag ik hem dan ook vlechten in bijvoorbeeld een hengstenvlecht of zien jullie Friezen liever ongevlochten? En mag ik de staart dan ook vlechten of liever ook niet?

En natuurlijk poets ik hem dan grondig, maar dat spreekt voor zich.

Alvast bedankt voor het antwoord!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:02

Ik zat gister zelfs in een caravan :)
Als die maar recht achter de C zit en er geen pottenkijkers zijn,
maakt het mij niet uit.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:34

xIrlijn schreef:
Oh sorry, ik formuleerde het verkeerd. Ik bedoel de hoefslag aan die kant, de korte zijde dus. Moet je die bij geen van alle oefeningen een keer raken?

Bij alle oefeningen bestaat de start uit een halve volte halve baan, en als de hoefslag correct in de hoeken ligt, rijd je dus niet de hoek in.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:38

JPitty schreef:
Hallo juryleden,

Op 31 oktober ga ik bij ons in de manege meedoen met een wedstrijd, proef F7B. Mogelijk mag ik dan op een Friese ruin rijden :):) . Normaal gesproken (als ik proefje doe met KWPN-er) maak ik van de manen en voorpluk knotjes en vlecht ik, als ik nog tijd heb, de staart ook in. Maar hoe ziet een FNRS jury dat nou het liefst bij een Fries? Natuurlijk pluis/kam ik de manen en staart en zorg ik dat het er netjes uit ziet. Maar mag ik hem dan ook vlechten in bijvoorbeeld een hengstenvlecht of zien jullie Friezen liever ongevlochten? En mag ik de staart dan ook vlechten of liever ook niet?

En natuurlijk poets ik hem dan grondig, maar dat spreekt voor zich.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Dat hangt af van wat er afgesproken wordt met de manegehouder betreft de verzorging. Sommige maneges willen helemaal niet dat mensen vlechten, anderen verplichten het.
Zelf heb ik geen voorkeur, als er maar wat aan gedaan is. Je krijgt vaak pony's een aantal keer in de baan met verschillende ruiters. Als nu eentje enorm zijn/haar best gedaan heeft en het is niet helemaal gelukt, dan rijden al die ruitertjes daar mee. Dus daarom bij mij een standaard cijfer voor schoon en met aandacht. Moet zeggen dat dat echt mijn eigen keuze is. Vlechtjes vind ik leuk, omdat je daarmee laat zien dat je met je paard bezig bent geweest, ik let dus niet op het aantal en of het allemachtigprachtig is. Staarten net zo. Zie wel eens Fjorden met mooie linten in de baan. Helemaal leuk. Paarden kwpn) met niets er in krijgen van mij een 6 (mits ze mogen vlechten van de manegehouder) omdat ik het jammer vind dat die aandacht niet aan het paard is besteed. De aandacht vind ik dus belangrijker dan de vlechtjes.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:18

Hoi,
Ik heb een vraagje, ik heb laatst een heel leuk jasje gezien, alleen is deze niet zwart, maar is hij grijs/zwart/paars met ruitjes, is dit toegestaan? :)

edit: foto:
Afbeelding

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:23

In principe valt zo'n jasje niet onder het reglement van de FNRS en mag er niet mee gestart worden. Of eigenlijk... je mag er wel mee starten, maar riskeert een onvoldoende op het onderdeel verzorging van de ruiter.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:26

Hoi ,
Vandaag had de zus van mijn vriendin wedstrijd op de manege, ze reed F16. Nu reed ze op het begin (afwenden, groeten, wegdraven) linksom weg ipv rechtsom omdat de voorlezer het verkeerd las. Nu heeft ze daarvoor toch -2 gekregen, is dit terecht?

Later in de proef reed ze na het afwenden weer linksom weg terwijl ze rechtsom moest, dit keer was het wel haar eigen fout. Nu kreeg ze -4, en de jury zei dat dat was omdat ze al eerder een fout had gemaakt. Maar dat was wel een fout van de voorlezer. Is het uiteindelijk terecht dat ze -6 had en daardoor haar winst niet had? :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:29

Ja, ik vind van wel. Op dat niveau hoor je gewoon je proef te kennen. Het is niet de verantwoordelijkheid van de voorlezer, maar van de ruiter om de proef goed te rijden. Als je een F16 proef rijdt weet je inmiddels wel hoe het werkt.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:30

Ik ben geen jury, maar bij mijn weten moet je toch echt zelf ook weten of je rechts of links moet!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:40

Terecht gedaan, want ze rijdt 2 keer verkeerd, en dan kan het je PP kosten. Ik zou hetzelfde gedaan hebben

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:42

Van mij zou ze ook een -2 en een -4 gehad hebben, zeker op dat niveau moet je je proef gewoon uit je hoofd kennen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:43

xCaitlin schreef:
Hoi ,
Vandaag had de zus van mijn vriendin wedstrijd op de manege, ze reed F16. Nu reed ze op het begin (afwenden, groeten, wegdraven) linksom weg ipv rechtsom omdat de voorlezer het verkeerd las. Nu heeft ze daarvoor toch -2 gekregen, is dit terecht?

Later in de proef reed ze na het afwenden weer linksom weg terwijl ze rechtsom moest, dit keer was het wel haar eigen fout. Nu kreeg ze -4, en de jury zei dat dat was omdat ze al eerder een fout had gemaakt. Maar dat was wel een fout van de voorlezer. Is het uiteindelijk terecht dat ze -6 had en daardoor haar winst niet had? :)

In principe beoordeelt de jury mede de lijn van de proef. Die mag niet onderbroken worden/doorkruisd worden, zoals wel gebeurd als je de verkeerde kant opgaat. Ongeacht of dit een eigen fout is, of die van de voorlezer. In principe hoor je als ruiter zelf ook de proef te kennen.

Voor een eerste vergissing krijg je -2, de tweede -4, de derde -8 en bij een vierde vergissing volgt uitsluiting.

Het is overigens mogelijk om toch je promotiepunt te halen met minpunten, mits de andere onderdelen maar goed genoeg gereden zijn :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:44

Nadia schreef:
Van mij zou ze ook een -2 en een -4 gehad hebben, zeker op dat niveau moet je je proef gewoon uit je hoofd kennen.

Vind ik op zich een beetje harde uitspraak. Het zijn nogal wat proeven om uit je hoofd te leren en dan ook nog de A en B versies :) Ik begrijp dat iemand niet zonder voorlezer kan. Echter, de minpunten zijn er gewoon en had ik ook gewoon gegeven :).

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:51

Ik zeg ook niet dat je zonder voorlezer moet kunnen, ik bedoel dat je wel moet weten of je links of rechts moet.
Daarnaast is het ook bekend dat je voor een 2e vergissing -4 krijgt en dat je dan al 6 punten kwijt bent. Wel jammer als dat gebeurt hoor.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:58

Ja ik snap ook wel dat je de proef eigenlijk wel moet weten maar mede door de zenuwen was ze het een beetje kwijt :P
Maar bedankt, ik wilde even zeker weten of het terecht was.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:34

Wat doen jullie met F1 en F2 waarbij iets niet helemaal goed gaat? Ik heb het dan bijvoorbeeld over tussen M en B in stap en dan bij B een halve grote volte. Kindje krijgt pown te laat in stap en haalt de grote volte niet (of vergeet hem omdat ze nog te druk bezig is om pown in stap te krijgen). Ik heb dan zoiets dat de voorlezer haar weer aan moet laten draven, opnieuw in stap en dan alsnog de volte. Anders kan je het toch niet beoordelen? Had gister 2 verschillende voorlezers en de ene 'hielp' de kindjes erg goed en de andere echt niet. Vind ik bij de F3 en hoger een ander verhaal, maar bij F1 en F2 mag een beetje hulp toch wel?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:38

Opnieuw laten doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:07

krijgen ze dan ook -2?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:49

Ik zou dat figuur ook opnieuw laten doen...ik ben niet zo moeilijk bij de F1/F2. En nee, dan zou ik in principe geen -2 geven.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:02

Bellatrix schreef:
Ik zou dat figuur ook opnieuw laten doen...ik ben niet zo moeilijk bij de F1/F2. En nee, dan zou ik in principe geen -2 geven.

Dan had ik gewild dat jij mijn dochter had gejureerd. Bij F1 vergat ze af te wenden bij A (ik heb haar een rondje laten lopen en het opnieuw laten doen) en bij F2 ging ze bij B op de verkeerde hand (netjes van hand laten veranderen M-X-K en het figuur opnieuw laten doen) en beide keren kreeg ze toch echt -2.

Andere vraag, mag je echt zelf bepalen welk kleur rijjasje je aantrekt? Ze wil graag een roze en ik ben handig met de naaimachine. In de reglementen staat nl niks over de kleur. Alleen dat de blouse, handschoenen en rijbroek wit moeten zijn. En hoe zouden jullie een roze rijjasje jureren?

Citaat:
Wedstrijdreglement FNRS, artikel 1:

b. Rij-jasje + plastron/stropdas + witte blouse + witte handschoenen + witte rijbroek
(compleet wedstrijdtenue), of manegesweater/ manegebodywarmer / effen sweater /
witte blouse met lange mouwen + rijbroek.
c. Bij het officiële wedstrijdtenue zijn witte handschoenen verplicht. Bij het andere tenue
zijn handschoenen niet verplicht, maar indien men ze wel draagt, dienen deze wit te
zijn.
Laatst bijgewerkt door mamajolijn op 11-10-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:06

Naar mijn weten is het bij de FNRS nog steeds zo dat je een zwart of blauw jasje aan moet,
de KNHS heeft de kleuren wel losgelaten.
:)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:08

amanda2 schreef:
Naar mijn weten is het bij de FNRS nog steeds zo dat je een zwart of blauw jasje aan moet,
de KNHS heeft de kleuren wel losgelaten.

Ik heb mijn post een beetje aangepast ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:15

Dan nog is -als je in tenue rijdt- blauw of zwart gewenst,
bij roze -of elke andere sterk afwijkende kleur- zou er bij mij 1 punt van de verzorging af gaan, waarschijnlijk een 6 ipv een 7.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:20

en een grijs rij-jasje?? bij KNHS wedstrijden is een andere kleur wel toegestaan, als het maar een officieel rijjasje is!

Eigenlijk niet eerlijk om dan een lager punt te geven!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:20

Tja, er staat niet letterlijk in dat het zwart moet zijn. :=
Was ze bij mij de baan ingekomen met een roze jasje had ze gewoon een 7 gekregen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik dat alleen bij de F1/F2 'goed zou keuren'. Snapt dat kleine kinderen het leuk vinden om in roze bijvoorbeeld te rijden maar als ze wat ouder zijn/hoger rijden dan heb ik toch liever een iets minder opvallender kleur zeg maar. :') Maar mochten ze dan in de F3 of hoger met een roze jasje komen zou ik geen onvoldoende geven. Dan zou ik een 6 geven.

We zijn wel allemaal jurylid maar kijken toch tegen sommige dingen anders aan...