Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:59

Ik ben idd nog geen F20 jury. ;)
Dan zit de kans erin dat ik het mis heb hoor. Ik ben altijd in die veronderstelling geweest.

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:12

ik had in het proefje 211 punten gehaalt ik was 12e van de 20 maar eerlijk gezegd vind ik springen leuker maar dat kun je vast niet zomaar gaan doen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:23

Bij de FNRS kan je ook springen.
vanaf de F3 kan je deelnemen aan de Vaardigheidsproef. De Vaardigheidsproef is een combinatie van dressuur, behendigheid en een klein sprongetje. Na het behalen van je F4-diploma mag je instappen bij Vaardigheidsproef 2, een wat moeilijkere proef...
Zodra je beide Vaardigheidsproeven hebt behaald mag je ook deelnemen aan de proeven Oefen Springen, dit kun je zien als een klein springparcours.

Vanaf de F6 kan je deelnemen aan de proeven Caprilli (C) en Klassiek Parcours (Kp). De C proeven bestaan uit C1-C4. Als je je C4 diploma hebt gehaald, dan mag je bij de KNHS in de B springen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:31

F20 komt ongeveer overeen met M1 niveau. Alleen mag je met je F20 geen M1 starten, die overgangsregeling is er niet. Met F8 mag je B starten, met F12 evt. L1 op een manegestartkaart. Vanaf L2 is gewoon een combinatiekaart verplicht.

Inmiddels is er nu ook het FNRS springen, waarbij parcoursen uitgezet worden. Anders dan de caprilli en de vaardigheid.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:32

Volgens mij zijn dat gewoon de C proeven, die bestaan namelijk uit een caprilli-proef en een klassiek parcours.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:35

Nee, dat is een geheel andere opzet. Met aparte parcoursen, aparte parcoursbouwers en een aparte jury-bijscholing.

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:40

ok dankje, ik zal aan mijn instructrice wel vragen wanneer er weer een wedstrijd is.
Laatst bijgewerkt door 1liefpaard1 op 04-10-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:41

Ilja000 schreef:
Nee, dat is een geheel andere opzet. Met aparte parcoursen, aparte parcoursbouwers en een aparte jury-bijscholing.

Oh ja, je hebt ook helemaal gelijk. Ik heb me daar inderdaad opgegeven voor de bijscholing springen, heb nu alleen nog het oude spingen in m'n hoofd. Dankje voor het wakker rammelen! :D

Ilja000 schreef:
F20 komt ongeveer overeen met M1 niveau. Alleen mag je met je F20 geen M1 starten, die overgangsregeling is er niet. Met F8 mag je B starten, met F12 evt. L1 op een manegestartkaart. Vanaf L2 is gewoon een combinatiekaart verplicht.

Vind je trouwens echt dat de F20 te vergelijken is met M1 niveau? Ik ben het daar namelijk echt niet mee eens. Blijft voor mij een beetje een theoretische discussie omdat ik nog geen F20 ruiters gejureerd heb. Ben wel F20 jurylid, maar hebt er nog nooit eentje 'in het echt' gezien. Wel bij het examen, maar dat waren eigenlijk ook gewoon KNHS combinaties.

Als ik even mezelf als voorbeeld neem, op m'n oude stal reed ik nog mee met de FNRS proeven. Ik reed vrij makkelijk naar de F17 toe, daarna ben ik gestopt. Maar dat betekende echt niet dat ik ook in de L1 heel makkelijk mijn punten haalde. Ik denk echt dat na de L1/L2 het jureren zo uit elkaar gaat lopen tussen KNHS en FNRS, dat het eigenlijk niet eerlijk meer is om tegen FNRS ruiters te zeggen dat ze ongeveer op M1 niveau rijden. Ik zeg dan dus altijd dat er in de F20 onderdelen zitten die ook in de M1 voorkomen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:00

Dat is dan ook de reden dat ik zeg dat het "ongeveer" overeenkomt. Enigzins vergelijkbaar. En ja, tegen de F20 wordt het verschil FNRS/KNHS echt een heel stuk kleiner. Ik heb ze in de baan gehad. Puntwaardig en niet punt waardig.

Het jureren gaat niet juist verder uit elkaar lopen maar komt juist dichter naar elkaar toe. Wil je een paard correct de oefeningen laten uitvoeren die in de F20 gevraagd worden, dan heb je zeker een sterkte combinatie nodig. Die laatste proeven zijn er niets voor niets niet voor alle manegepaarden en niet voor alle manegeruiters.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:19

Misschien is de vraag hier al wel eens eerder gesteld, hoor, (ben een poging aan het doen om het hele topic door te lezen op mijn gemakkie) maar wilde dit toch alvast gevraagd hebben ;)

Sinds kort (na mijn zwangerschap/bevalling) ben ik weer begonnen met manegelessen.
Na het altijd hebben van eigen paarden was dit een enorme stap terug, maar heb het wel onwijs naar mijn zin.
Nu werd ik geattendeerd op het rijden van FNRS proefjes, maar vroeg me af hoe dat met leeftijden van de ruiter zit ?
Ik ben namelijk 23 en wat dat betreft heb ik heel weinig zin om straks in de F1 tussen al die jonge ruitertjes te moeten rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:23

Je mag uiterlijk F6 instromen. De manege, instructrice denk ik dan, kan je zeggen waar je mag instromen. Ik was ook al ouder toen ik met de proeven begon, moest gewoon F3 instromen. Is wel gewoon met galop.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:25

Maar is dat geen uhm tja vreemd gezicht dan ?
Kan het even niet beter verwoorden.
Zou er in principe ook geen moeite mee hebben om gewoon bij het begin te beginnen, maar neem aan dat er eigenlijk maar bar weinig mensen van mijn leeftijd nog beginnen met die proefjes of zie ik dat verkeerd ?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:30

Dat zie je verkeerd. ;) Je wilt niet weten hoeveel volwassenen ik tegenkom in de proeven. En die rijden van alles. Van F1 tot F12. :j En sommige maneges maken wel aparte groepen ivm leeftijd. Bij ons deden ze dat niet.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:35

Aha.
Oke thanks voor de info alvast :j
Ik ga maandagavond eens wat meer info inwinnen op de manege.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:35

1liefpaard1 schreef:
oke en hoe lang duurt het dan tot je daar bent want ik rijd nu ong een half jaar op een manege. en ik wil graag naar het helicon in deurne en dan paardensport doen over 2 jaar :D

Bij ons 18 jaar := (en dan moet je wel alles in 1x halen :+)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:56

Milka schreef:
Misschien is de vraag hier al wel eens eerder gesteld, hoor, (ben een poging aan het doen om het hele topic door te lezen op mijn gemakkie) maar wilde dit toch alvast gevraagd hebben ;)

Sinds kort (na mijn zwangerschap/bevalling) ben ik weer begonnen met manegelessen.
Na het altijd hebben van eigen paarden was dit een enorme stap terug, maar heb het wel onwijs naar mijn zin.
Nu werd ik geattendeerd op het rijden van FNRS proefjes, maar vroeg me af hoe dat met leeftijden van de ruiter zit ?
Ik ben namelijk 23 en wat dat betreft heb ik heel weinig zin om straks in de F1 tussen al die jonge ruitertjes te moeten rijden.

Je kunt het beste even informeren bij je eigen manege. BIj ons bijvoorbeeld rijden de senioren in een eigen rubriek en kun je gewoon F1 starten.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:18

Ik ga maandag inderdaad even informeren en zowiezo eerst mijn ruiterpaspoort aanvragen :j

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:45

CRos95 schreef:
1liefpaard1 schreef:
oke en hoe lang duurt het dan tot je daar bent want ik rijd nu ong een half jaar op een manege. en ik wil graag naar het helicon in deurne en dan paardensport doen over 2 jaar :D

dan zijn er wel weinig wedstrijden bij jullie.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:20

Citaat:

dan zijn er wel weinig wedstrijden bij jullie.

Valt opzich wel mee. Er zijn zegmaar steeds 3 wedstrijden maar je mag er maar voor 1 inschrijven. En die zijn er 4x, 12 in totaal dus, maarjaa als je maar 4x mag :p

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:10

@milka, bij ons op de manege zijn er best veel volwassenen die meerijden in de F1 etc.! Je moet eens vragen of je al in de F6 in kan stromen, dat mag namelijk (heb ik ook gedaan, had even geen eigen paard en ben in de F6 ingestroomd, heb telkens 235 punten of meer! schaam schaam, vooral voor de andere ruiters die net 216 of soms 220 halen... Ik rijd nu F9 en heb in november mijn eerste echte knhs wedstrijd met mijn eigen paard!

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:10

Milka schreef:

Hier (Manege Noot in Callantsoog) hebben ze de FNRS proeven in tweeen gedeeld. De ene keer jeugd, de andere keer volwassenen.

Heb ik zelf ook een vraag aan de juryleden. Mijn dochter is en heeft net F2 gehaald. Ik wil graag een roze rijjasje voor haar maken, maar hoe wordt dat gejureerd?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:17

Mag ik trouwens met mijn eigen paard ook een manegestartkaart aanvragen? en dan in de L1 instromen? of moet ik toch via mijn reguliere startkaart in de B starten...

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:21

Ilja000 schreef:
Dat is dan ook de reden dat ik zeg dat het "ongeveer" overeenkomt. Enigzins vergelijkbaar. En ja, tegen de F20 wordt het verschil FNRS/KNHS echt een heel stuk kleiner. Ik heb ze in de baan gehad. Puntwaardig en niet punt waardig.

Het jureren gaat niet juist verder uit elkaar lopen maar komt juist dichter naar elkaar toe. Wil je een paard correct de oefeningen laten uitvoeren die in de F20 gevraagd worden, dan heb je zeker een sterkte combinatie nodig. Die laatste proeven zijn er niets voor niets niet voor alle manegepaarden en niet voor alle manegeruiters.

Ben het met je eens. Ik vind dat het vooral vanaf de F18 echt een stuk pittiger wordt dan daarvoor, en als je geen goede combinatie bent, red je het echt niet. Je wordt ook zo beoordeeld. Echter blijft wel het feit dat er bij de FNRS veel punten te vergeven zijn voor houding, zit, beenligging etc., waar je nog een hoop punten mee op kunt halen, dus de kans op een winstgevende proef is bij de FNRS iets groter. Ik ga er dan wel van uit dat je een jury hebt die ook 7en voor de onderste 10 punten durft te geven als die verdiend worden. (Heb een lichte frustratie over onterechte zesjes jury's)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:23

MagicDay schreef:
Mag ik trouwens met mijn eigen paard ook een manegestartkaart aanvragen? en dan in de L1 instromen? of moet ik toch via mijn reguliere startkaart in de B starten...

Dat zou je eigenlijk even bij de KNHS moeten navragen. Maar een manegestartkaart vraag je voor jezelf aan, niet voor de combinatie. Als je al een startkaart samen met je eigen paard hebt en je rijdt met hem zou ik gewoon lekker de B doorlopen. Als je al L1 klaar bent zal dat misschien wel snel gaan.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:28

Dat dacht ik ook ja! Heb 10 jaar geleden met mijn toenmalige hengst L2 met 7 winstpunten gereden, dus ik hoopte al dat het vrij vlot zou gaan lukken! Nu nog even waarmaken...heb nu maar een "gewoon" paard maar hij is superconstant en heel licht te rijden qua nageeflijkheid, dus ik denk dat ik het daarmee red in de B!