Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:11

winnietje3, dat klopt. Ik geef standaard een 7 voor verzorging, maar als bij een wedstrijdtenue bijvoorbeeld de witte handschoenen ontbreken, dan geef ik een 6.

En vrije stap is iets anders dan hals strekken, het is de bedoeling dat je je paard iets meer vrijheid/teugel geeft, maar wel in een arbeidsstap door blijft lopen. Pas na de eerst hoekletter is dat figuur afgelopen, je krijgt van mij een lager cijfer als je je paard beloont voor die hoekletter of als je niet doorrijdt naar de hoekletter.

winnietje3

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:14

Ik stap wel netjes door zonder te belonen tot de bakletter zelfs tot de tweede bakletter om er zeker van te zijn..
Maar het gaat erom dat de jury's niet overeen lijken te stemmen over de lengte van de teugels :?
Ik heb er wel de laatste tijd minder last van, maar toevallig afgelopen zondag weer gehad. Weet niet of anderen dit ook hebben?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:30

Er is ook geen vaste regel over het aantal centimeter dat de teugels langer mogen worden.
Eerlijk gezegd kijk ik er in de lagere proeven ook niet zo streng naar.
Tenzij de teugels worden losgegooid...
:)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:30

MissAmazone schreef:
Word je niet strenger beoordeeld? Dacht altijd dat hoe hoger je ging des te lager je punten worden bij fouten, bijv toen ik bij de F6 uit de galop viel te vroeg ik een 6 kreeg en nu bij de F12 een 4.. Of misschien ligt dat puur aan verschillende jury's? Ik doe al 18 jaar mee aan proefjes maar kan er gewoon niet aan wennen. Blijft stressen van wat ze ervan vinden. Vind het ook moeilijk juist voor die nageefelijkheid enzo, wij mogen niet losrijden en het blijven natuurlijk manege paarden.. We worden er wel op afgereken als paarden niet netjes aan de teugel lopen. Alleen daarom kan ik al zenuwachtig worden :P

Nee, niet strenger. In de F12 wordt je geacht je paard beter in de hand te kunnen houden, ofwel betere hulpen te kunnen geven. In de F12 wordt een cijfer zeker lager als het om een basisoefening gaat (galop) die door een ruiterfout mis gaat (uit galop vallen door bijv. niet genoeg aandrijven) dan kan dat lager becijferd worden. Maar... dat hangt ook helemaal van de situatie af. Jureren is niet klinisch: er kunnen allerlei factoren meespelen die invloed hebben op het cijfer.
En ja, in de F12 hoort een paard nageeflijk te lopen. In ieder geval het grootste deel van de proef.

De KNHS geeft trainingen hoe om te gaan met wedstrijdstress ;-)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:31

xVerax schreef:
Om dan toch nog even wat te vragen in dit topic.

Wat verwachten jullie van:
''In Vrije stap de rijbaan verlaten''

Ik deed altijd lange teugel en dan na de eerste hoekletter (M of H) beloonde ik. Ik kreeg hier altijd een 6 voor maar ik dacht dat jullie altijd uitgingen vanaf een 7, wat deed ik dan verkeerd? :P

Zonder de rest van het topic gelezen te hebben: vrije stap is geen lange teugel. In de vrije stap heb je nog steeds contact met de paardenmond en mag het hoofd tot boeghoogte zakken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:10

Als bij een volledig tenue de handschoentjes ontbreken krijgen ze van mij toch echt een 5. :+ Ontbreekt de plastron geef ik een 6. (dat vind ik minder erg) Verder geef ik standaard een 7.

Wat vrije stap betreft ga ik mee met Ilja, wordt er getoond wat zij zegt geef ik een 7, zijn de teugels te kort/te lang/los gegooid dan volgt er een ander, lager cijfer.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:42

Ik ben zelf iets strikter met kledingreglementen. Ik hou me er niet mee bezig of ik het mooi vind of niet, alleen of het aan de reglementen voldoet. Is het goed (heel en redelijk schoon), dan een 7. Voldoet het niet aan het reglement, dan een 5.
Vaak gaat mijn moeder mee schrijven en zij heeft als extra taak mij er op te wijzen als er iets ontbreekt :) Dat gaat haar beter af dan "Ilja, volgens mij zit die amazone op het verkeerde been" Ik: "Nee, mam, dit is de F11, ze zijn aan het doorzitten" *LOL*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:45

Haha, gezellig met je moeder. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:15

Ja, da's altijd dikke pret. Ze weet niks van paarden, maar schrijft braaf op wat ik zeg en in de loop van de jaren heeft ze al heel wat geleerd :-) Altijd leuk en gezellig en ook secretariaten vragen vaak of mijn moeder weer meekomt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:19

Haha wel gezellig iig!
Ik zit ook altijd te worstelen met de vrije stap!
laatst had ik een paard (naja pony) die heeel sloom wegstapte, ik dacht toen, vrije stap, maar hij moet nog wel doorlopen. Dus ik dreef aan. Op mijn protocol stond met dikke letters VRIJE STAP!!! Maar de keer ervoor dreef ik niet, en toen was t ook niet goed? :?

Najaa, ik zal zien hoe t morgen gaat. Ik verwacht er maar niet teveel van, want ik ben sinds dinsdagavond (laatste keer dat ik gereden heb) ziek.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:21

Deed je dan misschien iets anders met je teugels ofzo? Bij vrije stap wil idd nog wel zien dat de pony voorwaarts is...

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:33

Ik gaf hem meer ruimte, maar hield wel contact?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:40

Nja, we hebben het niet gezien, dus moeilijk oordelen. Jammer dat de jury niet aangaf wat er dan mis ging. Dat vrije stap gevraagd werd kon je natuurlijk in het andere kolommetje al zien :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:43

Als ik iets niet goed vind laat ik er altijd bijzetten wat er niet goed ging en hoe het anders kan. Jammer dat er bij jou niets bijstond dan.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:36

Bij mij staat er dan ook nooit iets bij, zwaar irritant :P Kan ik het ook niet verbeteren.

juulliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:13

Ik vind het altijd erg vervelend dat ik de paarden niet aan de teugel krijg.
Ze werken zegmaar een beetje tegen?

groetjes

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:17

juulliiee schreef:

groetjes

hoe rijd jij dan een paard aan de teugel? wat is je manier?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:26

juulliiee schreef:

groetjes

misschien werk jij het paard wel tegen?

ik merk het aan mijn pony ook,als ik zelf niet lekker aan het rijden ben,gaat het nageeflijk rijden ook niet goed,dat is gewoon mijn fout meestal.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:40

Nou ik moet in de F13 ook nageeflijk laten lopen, maar het zijn en blijven manege paarden dus ik vind dat toch echt niet belangrijk. Ik doe mijn best door in het losrijden overgangen te rijden en stelling te vragen en proberen de achterhand er meer onder te krijgen. maar ik ga niet bidden.

Bij sommige maneges wordt het 'handmatig' gedaan nou dan maar niet aan de teugel maar op die manier hoeft het niet voor mij.

Dus Julie; zou ik me niet te druk om maken! Het blijft wel een dier waar je mee rijdt. Begin gewoon eens met lekker voorwaarts rijden ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:30

F13 tot en met F20 zijn er inderdaad niet voor alle manegepaarden en niet voor alle manegeruiters.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:21

Bellatrix schreef:
Als ik iets niet goed vind laat ik er altijd bijzetten wat er niet goed ging en hoe het anders kan. Jammer dat er bij jou niets bijstond dan.

jaa, idd!
Ik had dit keer een 7 voor mijn vrije stap, dus dik tevreden! :)
1punt vond ik wel echt balen. Iedereen zei tegen mij dat ik super netjes gereden had enzo, zelf vond ik het tegenvallen omdat het de les ervoor veel beter ging. Toen ik mijn protocol terugkreeg zag ik dat ik precies 210 punten had, zie je maar weer hoe erg je erop kan verkijken :Y).
Ik had er ook een 3 tussen staan :oo, voor de overgang galop > draf. stond bij valt in draf, verspringt.
Blijkt dat hij oversprong en ik dacht, onee, zo terug naar draf, snel weer in de goede galop. alleen was t iets te snel :7

naja ik ben weer een proef verder. :)
Wat me trouwens opviel is dat de theorie van F6 hetzelfde is als vroeger van de F4 ben dus al klaaar met leren :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:43

Ik heb een vraagje; mijn pony springt snel om met de achterbenen, heeft dit volgens de fokker dus al sinds hij klein is. Tegenwoordig kan ik hem in een normale, ontspannen galop houden, maar de middengalop, en dan vooral op de rechterhand is toch erg moeilijk voor hem, en springt hij om. Dan krijg ik een 2 of 3 voor de galop zelf onderaan het protocol, maar ook voor mijn grote volte en middengalop (hij springt meestal tijdens/na de middengalop over). Ik corrigeer altijd, en probeer de volte ook gewoon netjes te rijden.
klopt het dat ik dan eindig met een 3 voor de middengalop, + een 3 voor de volte, + een 3 voor de galop algemeen? we rijden L2.

(ik vraag dit bij het FNRS topic omdat ik alleen onderlinge FNRS wedstrijden rijd, maar rijd dan wel een KNHS proef)
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 30-09-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:46

Welke F rij je?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:51

ik rijd geen F proeven, bij onderlinge wedstrijden op de manege was het tot halverwege dit jaar zo dat je na de F6 naar de B ging, dan L1, L2 etc. en de landelijke ruiters die bij de manege vereniging horen deden natuurlijk ook op hun landelijke niveau mee.
nu is het wel zo dat de manegeruiters gewoon de F proefjes rijden, en de ruiters met eigen/verzorgpaarden mogen kiezen, en aangezien ik in de L1 reed, ben ik daar mee verder gegaan.

edit: we worden wel allemaal door een FNRS jury beoordeeld, vandaar dat ik het hier vraag :')
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 30-09-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:52

Maar die proef waar je het nu over hebt...is dat een F proef of niet?