'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:28

Verzorgpony ja. :) Die heb ik nog. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:46

ik ben van mening ( en nu ga ik zeker heel bokt over me heen krijgen) dat je op een AANTAL (dus niet alle) maneges je toch niet meer leert dan alleen de basis van stap-draf-galop en een sprongetje.

zeker zijn er maneges waar je net zo'n goede begeleiding krijgt als dat je privelesse hebt.

op veel manege gaat het alleen om de lol. dit is met rijden altijd wel belangrijk, maar als je een eigenpony hebt en daarmee gaat lessen heb je meestal toch wel een hele andere begleiding.

en ik spreek uit ervaring dat op alle maneges hier in de buurt die ik ken, je niet meer geleerd word dan stap-draf-galop. of je het paard nou uren rondjes laat lopen als een giraf. dat maakt hier op de maneges allemaal niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:55

_lauraaa_ schreef:
ik ben van mening ( en nu ga ik zeker heel bokt over me heen krijgen) dat je op een AANTAL (dus niet alle) maneges je toch niet meer leert dan alleen de basis van stap-draf-galop en een sprongetje.

zeker zijn er maneges waar je net zo'n goede begeleiding krijgt als dat je privelesse hebt.

op veel manege gaat het alleen om de lol. dit is met rijden altijd wel belangrijk, maar als je een eigenpony hebt en daarmee gaat lessen heb je meestal toch wel een hele andere begleiding.

en ik spreek uit ervaring dat op alle maneges hier in de buurt die ik ken, je niet meer geleerd word dan stap-draf-galop. of je het paard nou uren rondjes laat lopen als een giraf. dat maakt hier op de maneges allemaal niet uit.

Neehoor, dat is ook waar. :) Ik heb ook jaren op een manege gereden waar ik inderdaad niet veel meer heb geleerd dan wat jij beschrijft. En vervelende pony's leren 'aanpakken' kwam er dan ook nog bij. :')

En zo kan ik er ook nog wel een rijtje opnoemen van manege's. :j

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:38

_lauraaa_ schreef:

Daar ben ik het wel mee eens. Op veel manege's zijn de groepen ook best groot en dan is het natuurlijk moeilijk om elke ruiter voldoende aandacht te geven.
Ik was tien jaar toen ik begon met rijden. Het eerste half uur liep er nog iemand mee met de pony, maar daarna moest ik het zelf maar uitzoeken. De lessen erna waren een ramp! Ik viel eraf omdat mijn pony op hol sloeg en moest al na een paar lessen mee doen met hindernisjes springen. Ik was bang geworden na die val en durfde dingen soms niet. Daar trok die instuctie zich niks van aan en schold je uit. Ik heb er niet lang gereden en ben toen ergens anders gaan rijden. Daar was/ging het veel beter.
Nu met mijn eigen paardje krijg ik goed les. Anders dan de lessen op manege pony's. Binnenkort ga ik ook priveles erbij nemen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:15

Ik rij ook op een manege, en je hebt verschillende lessen waarbij bij sommige lessen het niveau echt heel erg hoog ligt.
Ik zelf moet eerlijk zeggen dat ik het niet op maneges heb, maar ik rijd er vooral om rij-ervaring op te doen, om te leren handelen met verschillende situaties en de basisdingen goed onder de knie te krijgen. Ook maken we op onze manege regelmatig een sprongetje en kun je aan wedstrijden meedoen, dus ik doe een hoop ervaring op.
Ik ben het niet eens met de manier hoe de paarden gereden worden en zou het natuurlijk het liefste op mijn eigen manier doen (ik ben een groot voorstander van het nature enz.), maar ik weet dat dat bij die paarden sowieso geen zin meer heeft.
Ik heb het ook echt wel leuk hoor, maar ik heb geen verzorgpaard of eigen paard, dus ergens rijden gaat niet.
Ik rij dus puur op de manege om ervaring op te doen en uberhaupt te kunnen rijden, zodat ik later met hopelijk een eigen paard tenminste een onafhankelijke zit heb en genoeg ervaring om er mee weg te kunnen rijden.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:32

Er wordt inderdaad vaak zo denigrerend gedaan over manegeruiters.
Oke, er zitten er soms tussen die niet zo spectaculair rijden, maar het zelfde geldt voor menige privéruiters.
En ja, het is nou eenmaal zo, als privéruiter heb je een eigen paard tot je beschikking, die je naar eigen behoren kunt trainen, meerdere malen per week. Maar mensen moeten niet zo bevooroordeeld zijn!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:58

Een soortgelijk topic was er ook op Horsetycoon.
Een 'manegehobbelaar' weet niks van de echte paardenwereld.
Ik vind het zo onterecht dat mensen die op manegepaarden rijden worden
uitgemaakt voor manegehobbelaars, sommige van rijden zelfs nog
beter dan iemand met een eigen paard. Het enige verschil is dat ze geen geld/tijd hebben
voor een eigen paard/pony.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:00

Ik denk dat manegeruiters het allemaal te serieus nemen ;) Ik hobbel ook rond :+.

Net omdat ze de tijd/het geld niet hebben zullen ze gemiddeld genomen minder ervaring hebben dan mensen die er wel de tijd, het geld voor hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 06:44

ik zal jullie nog sterker vertellen,de dochter van de manege eigenaar hier,met eigen pony's,vindt het zelfs leuk om op de manegepaarden af en toe mee te rijden in de les.
en knap dat ze het doet.
met haar eigen pony is ze Z2.

ik snap alleen niet zo goed waarom er steeds gezegd moet worden dat sommige manegeruiters misschien wel beter rijden dan iemand met een eigen paard.
is dat om je eigen gevoel op te takelen ofzo?om maar te bewijzen dat manegeruiters ook goed zijn?
tuurlijk de een rijdt beter als de ander,maar dat maakt toch ook niet uit,ik ga toch ook niet steeds melden dat er ook paardeneigenaren bij zijn die misschien wel beter rijden als manegeruiters,want dan krijg ik de manegeruiters op mn dak :D

gewoon niet te serieus nemen,en blij wezen dat er (goede) maneges bij zijn,zodat ieder de kans krijgt om met paarden bezig te zijn en te rijden.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:48

Amen Snoevie :)

Ik ga ook nog weleens naar de manege om vrij te rijden op een van de pony's, terwijl ik thuis een eigen heb staan en hier op stal zo nog 3 sportpony's staan die ik mag pakken als ik zin heb. Toch blijft de manege leuk om af en toe nog langs te gaan.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:13

Snoevie schreef:
ik zal jullie nog sterker vertellen,de dochter van de manege eigenaar hier,met eigen pony's,vindt het zelfs leuk om op de manegepaarden af en toe mee te rijden in de les.
en knap dat ze het doet.

ik snap alleen niet zo goed waarom er steeds gezegd moet worden dat sommige manegeruiters misschien wel beter rijden dan iemand met een eigen paard.
is dat om je eigen gevoel op te takelen ofzo?om maar te bewijzen dat manegeruiters ook goed zijn?
tuurlijk de een rijdt beter als de ander,maar dat maakt toch ook niet uit,ik ga toch ook niet steeds melden dat er ook paardeneigenaren bij zijn die misschien wel beter rijden als manegeruiters,want dan krijg ik de manegeruiters op mn dak :D

gewoon niet te serieus nemen,en blij wezen dat er (goede) maneges bij zijn,zodat ieder de kans krijgt om met paarden bezig te zijn en te rijden.

volgens mij is dit de conclusie van het topic (: : D

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:06

Slaat nergens op!!!!
Manege mensen kunnen ook goed rijden.
Als ze zo iets zeggen negeer het gewoon.
Als er geen manege`s waren konden heel veel mensen niet rijden!!!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:20

annaaube schreef:
Snoevie schreef:
en knap dat ze het doet.

volgens mij is dit de conclusie van het topic (: : D

Ik denk dat de conclusie vooral is dat het verschilt per persoon en dat er niet echt te zeggen valt of manegeruiters nou slechter zijn dan ruiters met eigen paarden. Dat ligt helemaal aan het lesgeven, of je op hetzelfde paard of altijd verschillende rijdt, enzovoort.

Anne_benz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:25

jaa ik denk ook dat het om de persoon gaat die zegt dat manegeruiters beter rijden dan anderen.
maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
want het gaat er niet om of je beter kunt rijden als je op een manege rijdt, want dat verschild per persoon toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:45

dewii......zoals al vaker gemeld,het ligt vooral aan het feit dat iemand met een eigen paard/bijrijdpaard enz,vaak een voorsprong heeft,omdat je met een eigen paard vaak veel meer kan rijden en met het paard bezig bent,je maakt meer uren als iemand die maar 1x in de week rijdt.

de ene ruiter rijdt beter/makkelijker als de andere,of je nu een eigen paard hebt of niet.

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:08

Anne_benz schreef:
jaa ik denk ook dat het om de persoon gaat die zegt dat manegeruiters beter rijden dan anderen.
maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
want het gaat er niet om of je beter kunt rijden als je op een manege rijdt, want dat verschild per persoon toch?

Het ging er ook niet om dat manege ruiters beter rijden, maar juist wordt er vaak gezegt dat manege ruiters slecht rijden. Net andersom dus.

Ik rij zowel 2 x per week op een manege als op een bijrijdpaard waar ik ook nog 3 keer per week op rijd.

Het is gewoon zo dat er sommige manege ruiters beter rijden dan andere ruiters en OOK anders om. Zeker als je soms recreatie ruiters zie rijden. Al zijn er uiteraard ook hele goede recreatie ruiters ook weer.

Er is per definitie dus niks over een bepaalde groep ruiters te zeggen omdat je in iedere groep goede, minder goede en slechte ruiters heb. Alleen is het jammer dat bepaalde groepen juist over 1 kam geschoren worden

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:11

moonwolf schreef:
Alleen is het jammer dat bepaalde groepen juist over 1 kam geschoren worden

niet alleen bepaalde groepen,over bijna alle soort ruiters bestaan vooroordelen en worden over 1 kam geschoren

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:10

Snoevie schreef:
dewii......zoals al vaker gemeld,het ligt vooral aan het feit dat iemand met een eigen paard/bijrijdpaard enz,vaak een voorsprong heeft,omdat je met een eigen paard vaak veel meer kan rijden en met het paard bezig bent,je maakt meer uren als iemand die maar 1x in de week rijdt.

de ene ruiter rijdt beter/makkelijker als de andere,of je nu een eigen paard hebt of niet.

Dat zeg ik toch ook? Tenminste, dat bedoelde ik wel.

Fabiolaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:19

bij ons op de manege zeggen ze dat gelukkig niet..
maar er zijn ook mensen die een eigen paard hebben en niet goed kunnen rijden.
en bij ons op de manege loopen alle paarden en pony's hartstikke mooi.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:27

dewii,zo kwam het niet helemaal over,maar sorry dan begreep ik je niet zoals je bedoeld had

en ik snap nog steeds niet waarom het wel als een belediging wordt gezien als iemand zegt dat manegeruiters niet goed zouden kunnen rijden,maar dat het geen probleem is als iemand zegt dat er ook mensen zijn met een eigen paard zijn die niet zo goed kunnen rijden?

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:36

Iedereen moet toch ergens beginnen.En manege paarden kunnen egt pittig zijn.(pony van de manege heeft 5 keer op een rij iemand afgebokt,morgen mijn beurt :o :D )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:37

dan is die pony duidelijk niet in zn element,vind jij het leuk daarop te rijden?een keer iemand eraf kan gebeuren,maar 5x op rij?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:41

Snoevie schreef:
dan is die pony duidelijk niet in zn element,vind jij het leuk daarop te rijden?een keer iemand eraf kan gebeuren,maar 5x op rij?

inderdaad (: trouwens, vandaag bij het huren gingen er 3 af!
oliver, angel , en nog een keer oliver. xd, ik snap niet dat ze dan niet stopen met een ac'tje

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:42

oh jeetje!kwam dat van het vuurwerk oid?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:43

Ik heb nu sinds april een eigen, van de manege waar ik 7 jaar heb gereden. alleen wegens overstap naar western gestopt daar. Ik ga nog hartstikke vaak met mijn zus mee naar de manege, en heb veel geleerd en kom er met veel plezier. manege is niet alleen rijden maar is ook een stukje sociaal ;)