Heino schreef:Als een dier mij aanvalt kan hij ook flink op z'n donder krijgen van me, probleem alleen in zo'n manegeles is dat jíj hem op zijn donder geeft, en dat de ander het uur erna hem zijn gang weer laat gaan met dreigen en meppen... Dus dan is er ook geen sprake meer van heropvoeden, maar van dat ene uur in de week jouw grenzen aangeven (die ie de weer er op weer vergeten is in de les, op stal niet gelukkig)
Ja dat is waar. Maar toch.. Het paard zal er in het algemeen niet beter van worden, bij elke andere ruiter probeert hij het weer uit. Maar bij de persoon die hem elke keer weer op z'n donder geeft zal het steeds beter gaan. Dat heb ik al vaak gezien.
)
Het is zo'n lief en fijn dier in de omgang, maar het is absoluut geen manegepaard. Maarja, centjes en tijd hè
Dat zijn geen manegepaarden... Die dieren verdienen een eigen baas, regelmaat en rust tot ze weer goed zijn in het hoofdje... Geen dwang en 10 verschillende ruiters, elke nieuwe ruiter is gewoon weer de druppel die de emmer doet over lopen...
Al zegt dat nog steeds niets over de kwaliteit van de lessen... Ben er niet voor niets weggegaan.