'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:31

Heino schreef:
Als een dier mij aanvalt kan hij ook flink op z'n donder krijgen van me, probleem alleen in zo'n manegeles is dat jíj hem op zijn donder geeft, en dat de ander het uur erna hem zijn gang weer laat gaan met dreigen en meppen... Dus dan is er ook geen sprake meer van heropvoeden, maar van dat ene uur in de week jouw grenzen aangeven (die ie de weer er op weer vergeten is in de les, op stal niet gelukkig)

Ja dat is waar. Maar toch.. Het paard zal er in het algemeen niet beter van worden, bij elke andere ruiter probeert hij het weer uit. Maar bij de persoon die hem elke keer weer op z'n donder geeft zal het steeds beter gaan. Dat heb ik al vaak gezien.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:34

pharagirlke schreef:
Inderdaad, op zijn donder geven op het juiste moment werkt... Pret bijt mij niet meer met aansingelen, ze dreigt maar ze bijt niet meer...

Hij dreigt ook nog steeds met aansingelen maar daar blijft het nu ook bij bij mij dan (dat heeft ie wel geleerd inmiddels :P)
Maar in de les gaat hij gewoon op de rem als er iemand te dicht (lees: minstens 5 meter) achter hem zit. Vervolgens kan je twee dingen doen:
1) je geeft hem been, handen naar voren en dan maar hopen dat diegene achter je zo slim is weg te draaien (dan gaat het goed)
2) je geeft hem been, handen naar voren en hij rent alsnog achteruit en trapt degene achter je als die niet op tijd weg is

Maargoed, ik moet hier eigk niet over na denken want het zit me erg hoog ;) Het is zo'n lief en fijn dier in de omgang, maar het is absoluut geen manegepaard. Maarja, centjes en tijd hè ;)

Ayasha
Blogger

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:38

Snap ik :) Dat zijn geen manegepaarden... Die dieren verdienen een eigen baas, regelmaat en rust tot ze weer goed zijn in het hoofdje... Geen dwang en 10 verschillende ruiters, elke nieuwe ruiter is gewoon weer de druppel die de emmer doet over lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:40

pharagirlke schreef:
Snap ik :) Dat zijn geen manegepaarden... Die dieren verdienen een eigen baas, regelmaat en rust tot ze weer goed zijn in het hoofdje... Geen dwang en 10 verschillende ruiters, elke nieuwe ruiter is gewoon weer de druppel die de emmer doet over lopen...

Dat is zeker waar. :) Dat denk ik met heel veel manegepaarden. Zowel met dit soort gevallen, als met paarden die het veel verder zouden schoppen met een eigen baas.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:41

Erg dominante paarden zijn over het algemeen gewoon geen manege paarden. Ze kunnen vaak nog slechter tegen het missen van regelmaat dan andere paarden. Of ten minste dat zijn mijn ervaringen met dominante paarden.

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:24

[quote="Babico3"]Ik word altijd zo moeeee van die mensen die altijd maar blijven zeggen van: 'Je rijdt als een manege-ruiter.' Of 'Dat is echt manege-stijl.' Of 'Manege paarden zijn stom/kunnen niet lopen.' En ga zooo maar doooor! Manege-ruiters kunnen OOOK mooi lopen, en manegeruiters kunnen OOOK mooi zitten. Mooier dan menig pension-ruiter/eigen-paard.
Zeg, ik rij op manege en ik heb ook een eigen paard hoor! :P

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:56

ik heb zelf nooit op een manege gereden ben begonnen bij m'n verzorg paard. ik rij nu al 8 jaar maar ga soms mee met mijn vriendin naar de manege
zelfs ik leer daar nog van !

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:55

Ik les op een 5 sterren ruitersport centrum aangesloten bij het FNRS, maar daar kunnen de paarden en ponnies wel degelijk lopen.

85 % van wat er rondloopt is uit eigen fok, en veel van de pony's en paarden die in de lessen lopen zijn M of Z geklasseert geweest, of nog steeds, en door hunzelf uitgebracht in de sport

Tevens wordt er ook op een hele goede manier ook in de groepslessen dressuurmatig les gegeven

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:57

Zo, ik spring weer even in de discussie, lees dat het gaat over manege paarden? Wij hebben een manegepaard staan, een dochter van Scandic ;).

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:58

Haha, dit is echt een discussie waar nooit een einde aan zal komen.. heerlijk!
Ik denk dat je niet alles over een kam moet scheren. Je hebt goede en slechte maneges. punt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:59

IsabelvS schreef:
Zo, ik spring weer even in de discussie, lees dat het gaat over manege paarden? Wij hebben een manegepaard staan, een dochter van Scandic ;).

En wat hadden op de manege een klein zoon van chellano Z, z'n moeder was een haflinger.
Dus een ouder zegt nog vrij weinig over de papieren van een paard, daarbij kan je niet rijden op een papiertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:59

Ach, ik heb ook op een Burggraaf gezeten op mijn vorige manege... hebben ze ook allemaal 'merkpaarden' zoals ik ze noem :D Al zegt dat nog steeds niets over de kwaliteit van de lessen... Ben er niet voor niets weggegaan.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:30

ik ken wel een paar goede manege, met lessen die zeer leerzaam zijn.
Maar ook manege waarvan ik denk... tja, slecht zeg. Ik heb laatst zo'n ruiter op mijn pony gehad, die al zo'n 2 a 3 jaar reed. Om aan te draven gaf ze gewoon een schop. Daar kan zijn niks aan doen, want ze wist niet beter.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:39

hafjelinger schreef:
ik ken wel een paar goede manege, met lessen die zeer leerzaam zijn.
Maar ook manege waarvan ik denk... tja, slecht zeg. Ik heb laatst zo'n ruiter op mijn pony gehad, die al zo'n 2 a 3 jaar reed. Om aan te draven gaf ze gewoon een schop. Daar kan zijn niks aan doen, want ze wist niet beter.

hard :o

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:41

i volg het ff niet, hard?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:26

bij ons is dat helemaal niet!
ik heb zelf ook geen eigenpaard en het word nooit gezegt xD
mijn vriendin van me verzorgpaardjes (de eigenaar) zei laatst op haar 1e keer op onze manege tegen een vriendin van de manege jeetje wat is dat een lelijke pony! dat is zeker een manege pony, maat het was de pony van die manege vriendin xD die heeft dus al vrienden gemaakt bij ons xD

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:04

Der is niks mis met manege mensen/paarden, Ik ga maandag een paard halen, oja egt een MANEGE paard.. en mijn beste vriendinnen heb ik leren kennen op een manege.. Poepoe als ik de manege toch eens niet had gehad was ik niet wie ik nu ben, En der zullen altijd mensen zijn die beter rijden dan andere maar dat heeft niks met manege mensen ofzo te maken.!!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:29

Lekker neerbuigend over manege paarden/pony's.
Die dieren werken zich rot krijgen van alles op hun rug en ik denk dat 80% van alle ruiters ooit is begonnen op een manege paard/pony.

Okay de manier van lesgeven dat vind ik wel een discussie punt.
Ook mijn angst is toegenomen op een manege ,ook kwam ik er pas achter toen ik een paard (prive paard) ging rijden dat ik eigenlijk maar bar weinig had geleerd.

En ja, ik deel de mening dat je pas echt goed leert rijden als je vaker rijd op een paard die je zelf moet sturen, hetzij een manege paard of een eigen paard maar dan wel alleen in de bak met het paard en niet achter een groep aan rijden.
Dan kom je er pas achter wat je echt hebt geleerd of niet hebt geleerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:43

wie doet er nu dan neerbuigend over manegepaarden?

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:07

Bizzybijtje schreef:
Ach, ik heb ook op een Burggraaf gezeten op mijn vorige manege... hebben ze ook allemaal 'merkpaarden' zoals ik ze noem :D Al zegt dat nog steeds niets over de kwaliteit van de lessen... Ben er niet voor niets weggegaan.

Inderdaad, instructie is toch het belangrijkste. In een Ferrari of Mercedes leer je ook echt niet beter autorijden dan in een Fiatje. Bij paarden komt er dan ook nog eens bij, dat het papier heel mooi kan zijn, maar dat het nog helemaal niets zegt over wat het paard kan. Ook een Gribaldi komt niet met Z-dressuur ter wereld . De aanleg is er misschien, maar het dier moet het wel zelf eerst leren.

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:08

Ik denk dat je als manege ruiter juist veel ervaring op doet
meestal leer je het meteen goed
en rijd je op verschillende paarden op je eigen nivo
zo leer je steeeds beter rijden en meer andere karakters om gaan
zo kun je je voor bereiden op een eigen paard
of verzorgpaard.
als je op je eigen paard leert rijden
kan je misschien wel elke dag rijdne
maar je hebt maar 1 paard onder jee..
dus leer je niet alles mee omgaan zegma
zo denk ik er eigenlijk over.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:11

Natuurlijk is het goed om op verschillende paarden te rijden, maar het blijft dan meestal bij een uurtje in de week. In een uurtje leer je niet omgaan met een bepaald paard dat leer je pas als je er echt meer tijd in steekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:26

pluklief schreef:
Natuurlijk is het goed om op verschillende paarden te rijden, maar het blijft dan meestal bij een uurtje in de week. In een uurtje leer je niet omgaan met een bepaald paard dat leer je pas als je er echt meer tijd in steekt.

Moet je nagaan hoe goed sommige manegeruiters zijn als ze het toch voor elkaar krijgen...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:19

Ik zie een uurtje rijden toch als heel wat anders dan echt om kunnen gaan met zo'n paard. Ik heb jaren op een manege gereden en ik kon ook best die paarden een uurtje lang gewoon netjes rond sturen maar echt met ze omgaan zie ik als heel wat anders.

Maar tuurlijk er zijn ontzettend goede manegeruiters, veel zullen beter zijn dna ik. Ik ben echt geen goede ruiter. Maar dat hou je troch bij alles je hebt goede en slechte.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:09

maarja kan je na een uurtje rijden echt ómgaan met een paard?de meeste paarden voor de manege worden geselecteerd ook op het feit dat er veel verschillende ruiters mee 'om moeten kunnen gaan',tenslotte rijden er wekelijks veel verschillende mensen mee

dan heb ik het niet over de zgn hete/wilde paarden waar de discussie eerder over ging.