Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ilja000 schreef:@Simone... het gaat er natuurlijk wel om hoe je zoiets oplost. Net zoals ik die ruiter op dat brave paard er graag aan zie rijden, zoals Daniella al aangeeft. En dan nog moet de proef beoordeelt worden. Ooit eens een paard de baan in gehad dat soms echt niet meer luisterde naar de ruiter en daardoor een wending of inzet van een volte miste. Tja, hoe sneu ook, maar dan heb je toch je minpunten te pakken, omdat je de lijn van de proef mist. En als zo'n ruiter dan ook nog eens gefrustreerd raakt en het paard eens hardhandig op de rem zet... Nja, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is
Ilja000 schreef:Uhm... daar geeft ze toch zelf het antwoord al op? Het is dus heel goed mogelijk om een promotiepunt te halen op een moeilijker paard, wat niet wil zeggen dat je protocol vol met achten hoeft te staan. M.a.w.: je pp halen staat los van 'winnen'.
Iets dat niet helemaal lukt, maar wel met de juiste hulp gegeven wordt, kan heel goed een voldoende worden. Zeker zo lang de lijn van de proef gevolgd wordt.
Anoeska schreef:Ik zie het vooral als volgt. De onderdelen die in de proef staan moeten door de combinatie gewoon goed uitgevoerd worden. Maar wanneer iets heel goed, of juist heel slecht gaat, kan je vaak wel zien op wat voor manier de ruiter hier invloed op heeft.
Springt een paard steeds weg, en geeft de ruiter het paard elke keer een ruk in z'n mond en een schop, dan zal die ruiter van mij een stuk minder punten krijgen dan wanneer het paard steeds wegspringt en de ruiter het netjes en ontspannen oplost.
Of je ziet een paard bij de eerste paar ruiters steeds met een weggedrukte rug lopen, en bij een latere ruiter netjes ontspannen. Dan zou het goed kunnen dat de laatste ruiter met wat meer gevoel rijdt. En daardoor wat extra punten krijgt op sommige onderdelen.
Het zijn allemaal maar loze voorbeelden, en zonder echte ruiters in je ring kan je er eigenlijk niet concreet iets over zeggen. Paardrijden blijft iets wat je in combinatie met je paard doet, en wat dus ook zo beoordeeld wordt, maar de FNRS probeert wel zoveel mogelijk te jureren op de manier waarop de ruiter het geheel beïnvloed.
(Beetje duidelijkNou ja, ik heb in ieder geval m'n best gedaan)
daniella74 schreef:Meestal krijg je een aantal bedrijven als "vaste klant", dan leer je de paarden ook (een klein beetje) kennen en dat is soms heel handig. De meeste bedrijven geven een handleiding en meestal weet de schrijfster ook hoe de paarden zijn. Ik denk dat de aspirant juryleden op de cursus wel een beeld krijgen van de zondagse praktijk en als het een beetje gaat leven voor je groei je er ook wel in.
Edit; bij de vaste bedrijven leer je de meeste deelnemers ook kennen, zeker op de wat kleinere bedrijven.
daniella74 schreef:SimoneDV, dan kan je eigenwijs en bijdehand gaan doen met tonguitsteek-smileys maar dat zegt meer over jou dan over mij om maar eens een dooddoener te gebruiken. Als je je tijdens de wedstrijd ook zo gedraagt dan weet ik wel zeker dat je herkend wordt. Vraag is alleen of dat wel zo positief is om op die manier bekend te zijn.
SimoneDV schreef:[ik heb nog niet zo heel vaak mee gedaan, en het is ook een eigen paard, dus als er door de manege dan al iets verteld wordt, doen ze dat over die waar ik op rijd sowieso niet natuurlijkMaar misschien als vaker gestart heb dat de jury me gaat herkennen
SimoneDV schreef:Ik vind trouwens dat dat "het gaat alleen om de ruiter" in de praktijk weinig van terecht komt hoor. Met het ene paard wordt ik áltijd laatste, en ik doe 1x mee met een ander paard, waar ik voor de tweede keer op zit, en ik ben eerste
Vippie schreef:SimoneDV schreef:[ik heb nog niet zo heel vaak mee gedaan, en het is ook een eigen paard, dus als er door de manege dan al iets verteld wordt, doen ze dat over die waar ik op rijd sowieso niet natuurlijkMaar misschien als vaker gestart heb dat de jury me gaat herkennen
Oh jawel hoorEn zal kijken of je herken volgende wedstrijd want de komende 2 zit ik weer in jullie hokje
En ik sta met mn pupiepaard bij de buren (Antiek)
Moet zeggen dat ik zoveel jureer dat ik echt geen combinaties onthoudt (of ze moeten de sterren van de hemel rijden en er zeer positief bovenuit steken met kop en capjeof een aparte combinatie zijn).
Paarden onthoudt ik soms maar ook niet altijd. Dus ben lekker neutraal elke wedstrijd weer
Dus als je proefgericht les wilt hebben met je scheurmonster dan geef je maar een brul. Komt vast wel goed met jullie.