Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:51

ik ga ook de cursus doen,in Callantsoog, en ben ook erg benieuwd wat ik te leren krijg over idd de vraag die lotteElb stelt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:03

Uhm... daar geeft ze toch zelf het antwoord al op? Het is dus heel goed mogelijk om een promotiepunt te halen op een moeilijker paard, wat niet wil zeggen dat je protocol vol met achten hoeft te staan. M.a.w.: je pp halen staat los van 'winnen'.
Iets dat niet helemaal lukt, maar wel met de juiste hulp gegeven wordt, kan heel goed een voldoende worden. Zeker zo lang de lijn van de proef gevolgd wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:06

uhm...ik bedoel dus wat ik erover zal leren op de cursus.

wij hebben daar al eens een discussie over gehad,maar ik ben gewoon benieuwd wat de cursusleider daarover te vertellen heeft,omdat ik eerlijk gezegd nog steeds mn bedenkingen heb. maargoed een mens kan leren he

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:32

Welke bedenkingen heb je dan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:34

nou,dat het me erg moeilijk lijkt,zoals iemand hierboven zei,om de ruiter als leidraad te hebben,en niet de combinatie en het paard zelf.

op papier lijkt het me wel logisch zoals jullie het omschrijven,alleen in de praktijk vraag ik me af hoe je dat dan zo eerlijk mogelijk moet beoordelen,maar ik neem aan dat ik dat wel ga leren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:43

Ik denk dat dat niet altijd meevalt.

Het blijft moeilijk beoordelen.
Laatst nog bij ons, paard schrikt meerdere malen weg. En hele proef was onrustig, ruiter staat wel bovenaan. Zelfs de ruiter vond het onverdiend.

Feit is natuurlijk dat het ook de ruiter kan zijn die teveel spanning overbrengt waardoor paard zo schrikt.
Dus wat dat betrefd blijft het moeilijk beoordelen.
Eigenlijk zou je dan dezelfde ruiter op een ander paard moeten zien, en dat schrikkerige paard bij een andere ruiter bijvoorbeeld. Zodat je kunt vergelijken.

Daarom blijft de fnrs een moeilijk iets.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:45

ja dat is ook weer waar. al blijven er ook natuurlijk de makkelijkere en moeilijkere paarden bij,iedere combinatie is toch weer anders

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:48

Ja idd, sommige makkelijke paarden doen bij ruiters moeilijk, puur door de ruiter.

Eigenlijk zou je dus de paarden wat moeten kennen om de ruiters goed te kunnen beoordelen.
Wat ook weer niet helemaal eerlijk is, want dan zou je ook weer zien dat bijvoorbeeld een paard dat bij een lagere F klasse loopt, loopt te sloffen terwijl die F9er er een spetterende proef mee reed.

Blijft een lastig verhaal, knhs lijkt me makkelijker :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:50

Ik zie het vooral als volgt. De onderdelen die in de proef staan moeten door de combinatie gewoon goed uitgevoerd worden. Maar wanneer iets heel goed, of juist heel slecht gaat, kan je vaak wel zien op wat voor manier de ruiter hier invloed op heeft.

Springt een paard steeds weg, en geeft de ruiter het paard elke keer een ruk in z'n mond en een schop, dan zal die ruiter van mij een stuk minder punten krijgen dan wanneer het paard steeds wegspringt en de ruiter het netjes en ontspannen oplost.

Of je ziet een paard bij de eerste paar ruiters steeds met een weggedrukte rug lopen, en bij een latere ruiter netjes ontspannen. Dan zou het goed kunnen dat de laatste ruiter met wat meer gevoel rijdt. En daardoor wat extra punten krijgt op sommige onderdelen.

Het zijn allemaal maar loze voorbeelden, en zonder echte ruiters in je ring kan je er eigenlijk niet concreet iets over zeggen. Paardrijden blijft iets wat je in combinatie met je paard doet, en wat dus ook zo beoordeeld wordt, maar de FNRS probeert wel zoveel mogelijk te jureren op de manier waarop de ruiter het geheel beïnvloed.

(Beetje duidelijk :? Nou ja, ik heb in ieder geval m'n best gedaan)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:15

En wat het gevoelsgedeelte betreft: oefenen, oefenen, oefenen. Altijd kritisch blijven op je eigen handelen. Altijd af blijven vragen waarom.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:42

Ilja000 schreef:
@Simone... het gaat er natuurlijk wel om hoe je zoiets oplost. Net zoals ik die ruiter op dat brave paard er graag aan zie rijden, zoals Daniella al aangeeft. En dan nog moet de proef beoordeelt worden. Ooit eens een paard de baan in gehad dat soms echt niet meer luisterde naar de ruiter en daardoor een wending of inzet van een volte miste. Tja, hoe sneu ook, maar dan heb je toch je minpunten te pakken, omdat je de lijn van de proef mist. En als zo'n ruiter dan ook nog eens gefrustreerd raakt en het paard eens hardhandig op de rem zet... Nja, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is :)

ik miste op zich niks maar we gingen wel plat door de bocht soms haha :P

Ilja000 schreef:
Uhm... daar geeft ze toch zelf het antwoord al op? Het is dus heel goed mogelijk om een promotiepunt te halen op een moeilijker paard, wat niet wil zeggen dat je protocol vol met achten hoeft te staan. M.a.w.: je pp halen staat los van 'winnen'.
Iets dat niet helemaal lukt, maar wel met de juiste hulp gegeven wordt, kan heel goed een voldoende worden. Zeker zo lang de lijn van de proef gevolgd wordt.

als ik hals wil laten strekken en ik steek mn pink naar voren, gaat ze in galop, tja verkeerde hulp dan :+ ? Maar op een gegeven moment moest ik wel ietsje meer doen dan dr op mn zit terug halen uit galop, want anders was dus de hele proef door gegaan in galop.
maar ik heb met dat paard dus nog nooit een pp gehaald.

Anoeska schreef:
Ik zie het vooral als volgt. De onderdelen die in de proef staan moeten door de combinatie gewoon goed uitgevoerd worden. Maar wanneer iets heel goed, of juist heel slecht gaat, kan je vaak wel zien op wat voor manier de ruiter hier invloed op heeft.

Springt een paard steeds weg, en geeft de ruiter het paard elke keer een ruk in z'n mond en een schop, dan zal die ruiter van mij een stuk minder punten krijgen dan wanneer het paard steeds wegspringt en de ruiter het netjes en ontspannen oplost.

Of je ziet een paard bij de eerste paar ruiters steeds met een weggedrukte rug lopen, en bij een latere ruiter netjes ontspannen. Dan zou het goed kunnen dat de laatste ruiter met wat meer gevoel rijdt. En daardoor wat extra punten krijgt op sommige onderdelen.

Het zijn allemaal maar loze voorbeelden, en zonder echte ruiters in je ring kan je er eigenlijk niet concreet iets over zeggen. Paardrijden blijft iets wat je in combinatie met je paard doet, en wat dus ook zo beoordeeld wordt, maar de FNRS probeert wel zoveel mogelijk te jureren op de manier waarop de ruiter het geheel beïnvloed.

(Beetje duidelijk :? Nou ja, ik heb in ieder geval m'n best gedaan)

ja het blijft gewoon lastig, maar denk idd dat het zo ongeveer is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:06

Anoeska: bedankt voor je stukje,dat maakt het voor mij allemaal weer een stukje duidelijker!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:11

Meestal krijg je een aantal bedrijven als "vaste klant", dan leer je de paarden ook (een klein beetje) kennen en dat is soms heel handig. De meeste bedrijven geven een handleiding en meestal weet de schrijfster ook hoe de paarden zijn. Ik denk dat de aspirant juryleden op de cursus wel een beeld krijgen van de zondagse praktijk en als het een beetje gaat leven voor je groei je er ook wel in.

Edit; bij de vaste bedrijven leer je de meeste deelnemers ook kennen, zeker op de wat kleinere bedrijven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:13

dat denk ik ook wel. ik sta ook te popelen om aan de cursus te beginnen

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:03

daniella74 schreef:
Meestal krijg je een aantal bedrijven als "vaste klant", dan leer je de paarden ook (een klein beetje) kennen en dat is soms heel handig. De meeste bedrijven geven een handleiding en meestal weet de schrijfster ook hoe de paarden zijn. Ik denk dat de aspirant juryleden op de cursus wel een beeld krijgen van de zondagse praktijk en als het een beetje gaat leven voor je groei je er ook wel in.

Edit; bij de vaste bedrijven leer je de meeste deelnemers ook kennen, zeker op de wat kleinere bedrijven.

ik heb nog niet zo heel vaak mee gedaan, en het is ook een eigen paard, dus als er door de manege dan al iets verteld wordt, doen ze dat over die waar ik op rijd sowieso niet natuurlijk :P Maar misschien als vaker gestart heb dat de jury me gaat herkennen :P

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:50

SimoneDV, dan kan je eigenwijs en bijdehand gaan doen met tonguitsteek-smileys maar dat zegt meer over jou dan over mij om maar eens een dooddoener te gebruiken. Als je je tijdens de wedstrijd ook zo gedraagt dan weet ik wel zeker dat je herkend wordt. Vraag is alleen of dat wel zo positief is om op die manier bekend te zijn.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:28

daniella74 schreef:
SimoneDV, dan kan je eigenwijs en bijdehand gaan doen met tonguitsteek-smileys maar dat zegt meer over jou dan over mij om maar eens een dooddoener te gebruiken. Als je je tijdens de wedstrijd ook zo gedraagt dan weet ik wel zeker dat je herkend wordt. Vraag is alleen of dat wel zo positief is om op die manier bekend te zijn.

ehm sorry hoor maar ik weet niet hoe jij denkt dat ik het bedoel, maar ik bedoel er in helemaal niks mee, niks eigenwijs of bijdehand. Ik gebruik standaard veel smilies, sorry als dat dan anders over komt.
En hoe ik me op wedstrijd gedraag, nou ik denk dat ik het minst opval van iedereen, qua mijn persoon dan, mij zul je nooit commentaar horen geven op een jury of wat dan ook.

Ik bedoel alleen dat een spierwit paard dat elke keer de bak door racet, dat het paard dan best opvalt (dus eigenlijk niet dat ze mij herkennen, maar het paard), en nee natuurlijk ben ik daar dan niet trots op ofzo, ik heb liever dat ze me elke keer vergeten, en dat ze gewoon netjes een proef loopt. En NIET dat ze herkend wordt als die "ene die steeds er vandoor gaat".

Maar ik ga gewoon gezellig door met proefjes rijden, als het mij om de punten ging was ik allang gestopt hoor ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 09:32

SimoneDV schreef:
[ik heb nog niet zo heel vaak mee gedaan, en het is ook een eigen paard, dus als er door de manege dan al iets verteld wordt, doen ze dat over die waar ik op rijd sowieso niet natuurlijk :P Maar misschien als vaker gestart heb dat de jury me gaat herkennen :P

Oh jawel hoor :D En zal kijken of je herken volgende wedstrijd want de komende 2 zit ik weer in jullie hokje :D
En ik sta met mn pupiepaard bij de buren (Antiek) :D

Moet zeggen dat ik zoveel jureer dat ik echt geen combinaties onthoudt (of ze moeten de sterren van de hemel rijden en er zeer positief bovenuit steken met kop en capje :D of een aparte combinatie zijn).
Paarden onthoudt ik soms maar ook niet altijd. Dus ben lekker neutraal elke wedstrijd weer :D

Dus als je proefgericht les wilt hebben met je scheurmonster dan geef je maar een brul. Komt vast wel goed met jullie.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 09:37

SimoneDV schreef:
Ik vind trouwens dat dat "het gaat alleen om de ruiter" in de praktijk weinig van terecht komt hoor. Met het ene paard wordt ik áltijd laatste, en ik doe 1x mee met een ander paard, waar ik voor de tweede keer op zit, en ik ben eerste :+

Niet elk paard werkt hetzelfde doorgaans dus bij het ene paard komen jouw hulpen beter door dan bij de ander en dat neem je ook mee in de beoordeling.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:39

Yeps, heb ik ook prachtige voorbeelden van meegemaakt.... Van etter tot engel in 2 proeven :) Of andersom!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:18

Vippie schreef:
SimoneDV schreef:
[ik heb nog niet zo heel vaak mee gedaan, en het is ook een eigen paard, dus als er door de manege dan al iets verteld wordt, doen ze dat over die waar ik op rijd sowieso niet natuurlijk :P Maar misschien als vaker gestart heb dat de jury me gaat herkennen :P

Oh jawel hoor :D En zal kijken of je herken volgende wedstrijd want de komende 2 zit ik weer in jullie hokje :D
En ik sta met mn pupiepaard bij de buren (Antiek) :D

Moet zeggen dat ik zoveel jureer dat ik echt geen combinaties onthoudt (of ze moeten de sterren van de hemel rijden en er zeer positief bovenuit steken met kop en capje :D of een aparte combinatie zijn).
Paarden onthoudt ik soms maar ook niet altijd. Dus ben lekker neutraal elke wedstrijd weer :D

Dus als je proefgericht les wilt hebben met je scheurmonster dan geef je maar een brul. Komt vast wel goed met jullie.

oh echt wat grappig joh :P ik sta voor de eerstvolgende wedstrijd als 15de reserve ofzo dus dat wordt m niet maar die keer erna hoop ik weer mee te doen in de f5 , dus (na een uur wassen) spierwit paard (eigenlijk pony) die véél te hard in galop gaat, daar zit ik op hihi.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:27

ik hebheb een vraagje, ik heb nu 1 keer een r wedstrijd gereden, ging zeer goed, was 2e met 219 punten had ook een zeer fijne en eerlijke jury.
maar nu was mijn vraag, want ik heb vaker wedstrijden gereden voordat het een fnrsmanege werd. had ik altijd een 8 voor verzorging, en nu een 6.
en ik heb niks anders gedaan dan dat ik normaal deed, dus pony gepoetjes tip top geaakt (we mogen alleen niet vlechten want die worden er door de meeste mensen niet uitgehaald) en ik witte blouse, en zwarterijbroek allees super netjes en scoon. en nu had ik een 6. dus wat kan ik nu nog doen om weer een beetje hoger te scoren op verzorging?? ohja ik heb nu al een witte rijbroek gekocht ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:30

Jury heeft alle vrijheid om verzorging te beoordelen zoals hij/zij wil, mits het aan de reglementen voldoet. Wel krijgen we een richtlijn mee om bijv. niet hoger te gaan dan een 7. Er zijn juryleden die iedereen hetzelfde cijfer geven, er zijn juryleden die een wedstrijdtenue een punt hoger geven dan andere kleding. Het mag allemaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:35

Mee eens. :j

Ikzelf geef eigenlijk altijd een 7. Ook in jou geval waarschijnlijk mits je witte handschoentjes droeg of geen.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:39

ik droeg geen witt ehandschoenen.
zijn witte handschoenen dan verplicht??
ikheb net liggen googelen maar ik kan het regelment neit vinden, kan iemadn dat naar mij sturen??