'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:38

ik ben blij dat ik maar zelden een wild paard heb meegemaakt. ik denk dat ik er in 16 jaar 1x op eentje heb gereden,ik ben dan ook in een uur 3x gevlogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:45

pharagirlke schreef:
Bizzybijtje schreef:

Wat is jou definitie van een wild paard?

Een wild paard is een paard dat nauwelijks te rijden is, waar je echt geen drie passen voorwaarts in krijgt zonder dat ie idioot begint te doen. ;) En dan niet tien minuutjes, nee, een uurtje aan een stuk door als het moet. Da's een wild paard.

Bij zo'n paard zou ik me sowieso serieus zorgen maken wat betreft de gezondheid, maar zelfs als eigen paard zou dat nog onverantwoord zijn... Dus nee, díe vind je niet op manege's ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:46

heb 1tje onder mijn kont gehad... De merrie die ik nu nog steeds heb, nu is ze al een stuk gebeterd maar geheel betrouwbaar zal die nooit worden... Maar die was ook op de grond nogal vals in haar manier van doen... En ook dat is een stuk gebeterd, maar nog steeds als ze in een slechte bui is moet je echt heel goed uit kijken met haar want die kan behoorlijk gemeen uit de hoek komen zonder dat je haar er echt reden toe geeft... IMO worden dergelijke paarden ook nooit echt betrouwbare dieren.. Geen dieren zonder handleiding zeg ma. :)

Maar eentje als Pret wil ik de eerste 20 jaar toch niet meer... Echt niet... En die dame is helemaal doorgelicht omwille van haar gedrag (we konden niet geloven dat een paard zich zonder reden zó gedroeg) maar die was kerngezond...

BB: die hoeven niet perse medisch wat te hebben... Nooit manieren geleerd, sowieso al een moeilijk karakter hebben waar nog eens verkeerd mee omgegaan is enz enz. :) Dat zijn idd geen manegepaarden, dat zeg ik nu al 3 pagina's lang :D

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:47

Sonja schreef:
HorseyDude schreef:
....maar om gelijk te zeggen dat manegeruiters slecht zijn... grrrr! (sorry)

Ach joh, blonde mensen zijn dom, Turken stinken, Marrokkanen zijn crimineel, Surinamers zijn lui, dikke mensen zijn dom, knappe mensen hebben geen hersens, vrouwen kunnen niet autorijden, mannen zijn niet attent, en trek zo nog maar een blikje open. Lekker laten l*llen...

Nouwwww :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:48

Ik vind die eigenlijk wel droog :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:49

haha inderdaad!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:50

maarre, PG, nu weet ik wat jij bedoelt met wild en daar kan ik me aardig in vinden, maar wat is dan heet in jouw beleving?
En nogmaals, wat is in jouw ogen een sensibel sportpaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:51

pharagirlke schreef:
Bizzybijtje schreef:

Wat is jou definitie van een wild paard?

Een wild paard is een paard dat nauwelijks te rijden is, waar je echt geen drie passen voorwaarts in krijgt zonder dat ie idioot begint te doen. ;) En dan niet tien minuutjes, nee, een uurtje aan een stuk door als het moet. Da's een wild paard.

Zo een heb ik er ff denken.. 2 keer meegemaakt. 1tje had een scherp iets in z'n zadel bleek later, die was dus niet wild maar die werd daar wild van. Ben ik uiteindelijk mee op de grond beland en toen was het voor mij genoeg. En die andere waar ik snel 'afgestapt' ben toen het ff kon. Dat zijn idd geen leuke dingen nee. Schrik zat er goed in bij mij.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:52

haha de opmerking van sonja maakte me ook wel aan het grinniken,haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:52

pharagirlke schreef:
heb 1tje onder mijn kont gehad... De merrie die ik nu nog steeds heb, nu is ze al een stuk gebeterd maar geheel betrouwbaar zal die nooit worden... Maar die was ook op de grond nogal vals in haar manier van doen... En ook dat is een stuk gebeterd, maar nog steeds als ze in een slechte bui is moet je echt heel goed uit kijken met haar want die kan behoorlijk gemeen uit de hoek komen zonder dat je haar er echt reden toe geeft... IMO worden dergelijke paarden ook nooit echt betrouwbare dieren.. Geen dieren zonder handleiding zeg ma. :)

Maar eentje als Pret wil ik de eerste 20 jaar toch niet meer... Echt niet... En die dame is helemaal doorgelicht omwille van haar gedrag (we konden niet geloven dat een paard zich zonder reden zó gedroeg) maar die was kerngezond...

BB: die hoeven niet perse medisch wat te hebben... Nooit manieren geleerd, sowieso al een moeilijk karakter hebben waar nog eens verkeerd mee omgegaan is enz enz. :) Dat zijn idd geen manegepaarden, dat zeg ik nu al 3 pagina's lang :D

Snappik :D Maar paarden worden iig nooit zo geboren. Althans, niet vaak :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:03

BB: heeeeel af en toe maar dan denk ik dat er ergens vanboven wat mis zit.... Een gezond paard waarbij het nooit mis gegaan is hoort zo iig niet te reageren. :)

Een heet paard is wat moeilijker te beschrijven vind ik... Daar moet ik effe over nadenken hoe ik dat juist ga verwoorden... Een heet paard is een beetje een heetgebakkerd dier, snel beledigt, snel in protest schieten als je je been net effe iets te ver naar achter legt en daar ook in kunnen overdrijven. Nerveus van manier van doen. Dan maak ik nog onderscheid tussen dat het paard die dag heet is (dus dat ie gewoon een dagje wat irritant doet) en een paard dat van nature heet is... Hete paarden zijn moeilijk in de zin dat je constant terug die ontspanning moet opzoeken... :) Wat ik wel al wil zeggen is dat bij manegepaarden "heet" vaak verward wordt met "loperig". :)

Een sensibel sportpaard is een gevoellig dier waarbij je echt niet moet schoppen want dan ga je... :) sensibel staat voor mij gelijk aan bewerkbaar en werkwillig mits je er juist mee om gaat maar kan ook volledig tegen je keren als je er fout mee om gaat... Een sensibel paard heeft geen stalen zenuwen maar net daarom zijn ze verbazingwekkend snel van reactie, doe je het goed, dan heb je een paard dat op de lichtste hulpt doet wat je wil, doe je het fout... Dan heb je een probleem :+

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:12

" Wat ik wel al wil zeggen is dat bij manegepaarden "heet" vaak verward wordt met "loperig". "
DAT ben ik met je eens, maar moet zeggen dat er op de maneges waar ik mee bekend ben toch wel een paar hete paarden tussen lopen.

Sensibel staat voor mij gelijk aan gevoelig. Zoel lichamelijk als in het koppie, die zijn er genoeg maar het is de kunst op ze sensibel te houden en daar gaat het bij maneges EN eiegn paarden vaak mis. Er komen dus ook sensibele 'sportpaarden' op maneges en bij pensionstallen maar daar blijft mijn inziens maar 1% van over....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:13

Misschien zou ik mijn dame eens een maandje op de manege moeten zetten... Die mag wel wat minder... :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:17

Haha, sensibel hoeft niet perse onaanspreekbaar te zijn he ;-)
Dat komt iig uit jouw reacties naar voren, dat het een tijdje duurt op tot jouw merrie door te dringen. Zijn maar weinig ruiters die dat geduld op kunnen brengen, zowel manege als prive

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:22

Ik ben nog altijd niet tot haar doorgedrongen en heb haar al drie jaar :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:26

ik vind het wel lef hebben dat je nog steeds dan zo goed met je paard bezig bent.
heb je er zelf ook wel plezier in?

dan prijs ik me wel gelukkig hoor met mijn pony.
rete eigenwijs,maar wel 99% bomproof.
super braaf

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:06

Ja nu wel :j Ik vervloek haar wel eens, zeker als ze in een slechte dag heeft.. Dan mag je nl echt je rug niet naar haar toe draaien. Maar die minderen gelukkig steeds meer, het is vooral nu met de winter als ik haar niet zoveel beweging kan geven (want het is echt een keiharde werker) dat ze gefrustreerd raakt ook al kan ze wel op weide enz en een gefrustreerde Pret is echt geen lol... Maar zo snel je haar aan het werk hebt is ze goed te doen. Alleen ja, uitkijken... Weten wat ze "kan" doen is heel belangrijk. Zolang je rekening houd met haar kuren heb je eigenlijk geen last van haar maar je moet wel uitkijken... Ja ik zeg het ontzettend vaak in mijn bericht (dat uitkijken) maar da's echt heel heel heeeeel belangrijk met Pret.. :j Het eerste anderhalf jaar heb ik trouwens meer jankend op haar gezeten dan dat ik happy was met haar... En op de grond was het al niet veel beter... Die dame konden we niet alleen buiten zetten de eerste tijd omdat dat gewoon te gevaarlijk was. Ze liep je omver of beet je in het beste geval, in het slechtste geval viel ze aan. :x Echt ik heb zo vaak geroepen dat ik haar in de worst draaide... Want aan wie moet je zo'n paard verkopen := Maar nu... Als ze aan het werk kan is het echt gewoon een fijn paard... Eentje met een Chinese handleiding maar een fijn paard. :j Op de grond zijn er een paar dingen die je echt moet weten want anders komt het niet goed. Er zijn nu in het totaal 3 personen die haar echt goed kennen maar alsnog ben ik de enige die vanaf de grond aansingeld zonder dat iemand het hoofd vast heeft... Als mijn moeder of vriend aansingelen dan heeft of iemand het hoofd vast op de grond of ik die er op zit en haar hoofd zo naar voren houd... Voor de rest kunnen mijn vriend en moeder ook alles met haar.. Maar als ze in een rotbui is dan zegt mijn moeder "veel plezier met haar :D" en dan gaat die niet de stal in :') Alleen om eventueel de voerbak naar binnen te gooien als mijn moeder voert. :D

Lef was trouwens niet aan de orde hoor... Ik scheet zeven kleuren op dat peerd :') Echt dat ding heeft me 7 jaar van mijn leven gekost :') En nu kan ik er wel om lachen, ook om haar kuren die er gewoon niet meer uit zullen gaan kan ik nu wel lachen... Dat moet ik gewoon accepteren dat dat zo zal blijven, da's Pret... Maar da's pas sinds een paar maanden dat ik dat kan... Dus daar heb ik drie jaar over gedaan om daar echt mee om te kunnen en om echt helemaal van dat paard te gaan houden om wie ze was... Kan een boek schrijven over haar...... Echt het is niet mogelijk om Pret in een kort bericht te omschrijven. :D Bomproof is ze trouwens niet := Ze is serieus al een meter de lucht in gesprongen omdat mijn vriend grond had omgeploegd om een boomwortel uit de grond te halen zodat ze er niet over kon struikelen :roll: Dat was dusdanig belachelijk dat ik het zelfs niet kon opbrengen om haar te straffen voor haar aanstellen.. (normaal ben ik vrij kordaat omdat ze zich echt aan stelt..) ben in de lach geschoten en heb zeker tien minuten dubbel gelegen... := En dat soort dingen maken het dan weer helemaal goed.. Da's mijn meiske... Zie, ik heb zelfs nog niet verteld wat haar kuren oa zijn en het is al een heel bericht :') Nope, niet mogelijk om dat peerd kort te omschrijven of hoe ik tegenover haar sta... Anderen kunnen daar wel heel kort over zijn overigens :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:15

pharagirlke schreef:
manege eigenaren dat risico niet KUNNEN nemen om een wild, heet paard, op stal te nemen.

Op mijn (vanaf woensdag) oude manege staat er ook een. Ex-renpaard dat alles en iedereen om zich heen aanvliegt wat te dicht in de buurt komt aan paard. Onverantwoord: absoluut. Waarom hij er toch staat? Geen flauw idee. Maar man o man wat heb ik een medelijden met dat dier..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:16

Dat geloof ik graag.. Zou ook enorm medelijden hebben met zo'n dier...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:19

Mja, vooral omdat er gezegd wordt "sla het er uit, laat hem maar zien dat jíj de baas bent". Beestje is dominant, absoluut. Maar ik ben zo enorm tegen dieren met geweld hun plek wijzen. Ook al is hij af en toe levensgevaarlijk, dier is idd niet zo geboren. Maargoed, dit soort praktijken is een van de redenen dat ik daar weg ben ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:20

Ik ben daar in principe ook tegen... Maar ook ik ben soms flink hard uit de hoek gekomen naar Pret toe.... Soms gaat het redden van je eigen lichaam effe voor.. :) Maar het "er uit slaan" is onzin... Zulke paarden "onfair" behandelen maakt ze alleen maar agressiever..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:24

Kijk eens hoe paarden elkaar in de natuur behandelen. Een paard dat dominant is naar mensen toe is gewoon gevaarlijk. Onfair in elkaar slaan ben ik niet voor, maar een flinke tik als hij dat echt verdiend, dat moet kunnen. Voor je eigen veiligheid en de (her)opvoeding van het dier....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:26

Als een dier mij aanvalt kan hij ook flink op z'n donder krijgen van me, probleem alleen in zo'n manegeles is dat jíj hem op zijn donder geeft, en dat de ander het uur erna hem zijn gang weer laat gaan met dreigen en meppen... Dus dan is er ook geen sprake meer van heropvoeden, maar van dat ene uur in de week jouw grenzen aangeven (die ie de weer er op weer vergeten is in de les, op stal niet gelukkig)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:28

Inderdaad, op zijn donder geven op het juiste moment werkt... Pret bijt mij niet meer met aansingelen, ze dreigt maar ze bijt niet meer... Maar iemand anders moet haar niet aan singelen zonder dat ze vast staat (ja dat heeft ze ook geleerd ondertussen. Wel handig als iemand anders eens wat met haar moet en er niemand is om vast te houden, in principe weet ze dat ze moet stilstaan hoor maar goed..) want dan hangt ze in diens schouder :=

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:29

Juul schreef:
Kijk eens hoe paarden elkaar in de natuur behandelen. Een paard dat dominant is naar mensen toe is gewoon gevaarlijk. Onfair in elkaar slaan ben ik niet voor, maar een flinke tik als hij dat echt verdiend, dat moet kunnen. Voor je eigen veiligheid en de (her)opvoeding van het dier....

Heb je ook weleens gezien wat er gebeurt als een ontzettend dominant dier een opdonderd krijgt van een dier dat als lager in de rang wordt beschouwd door het dominante dier?
Mijn merrie is behoorlijk dominant, ze kreeg een keer een trap van een paard dat haar wel even liet zien wie de baas was. Binnen 20 seconde koos het andere paard eieren voor zijn geld want die dominante van mij slaat dan gewoon net zo hard terug en die schrikt echt niet terug voor een paar klappen :n

Een keer goed op z'n donder geven is natuurlijk niks mis mee mits het terrecht is. Mijn shetlandertje dacht me ook een keer aan te vallen, een schop terug en de rest van haar leven heeft ze het nooit meer geprobeert. Alleen moet je natuurlijk wel in het oog houden dat dit niet altijd de manier is om iets voor elkaar te krijgen.