Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:19

@ Snoevie: vanaf F9. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:34

ja idd,sorry,scheef gelezen

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:34

Ik heb ook een vraagje, ik rij zelf F12 maar wou een keer een proefje met eigen paard doen, alleen deze is nog niet klaar voor f12, nou wou ik een f2 proefje rijden, mag dat? Of telt het dan niet mee? F2 is niet in me boekje geschreven, want ben bij f4 begonnen..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:42

Dat is iets dat je met je eigen manege moet overleggen. Bij sommige maneges mag je dan voor spek en bonen meerijden, ik heb ook wel eens een paard in de F14 gejureerd die net onder het zadel was en echt meedeed voor de ervaring. De FNRS laat dat over aan het organiserende bedrijf.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:28

Inderdaad gewoon even overleggen,
denk dat t wel mag,
buiten mededinging?
:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:32

Dat gebeurd overigens heel vaak. Meestal is het gewoon voor de ervaring en wordt er dan niet voor de prijzen en punten gereden.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:02

Ik had het nagevraagd, mocht gewoon f2 starten, punten worden gewoon bijgeschreven in het paspoort.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:49

Wel officieel? :+

Ik weet niet of dat mag eigenlijk...volgens mij mag je officieel niet lager starten dan dat je eigenlijk bent...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:53

Als je in een hogere proef je promotiepunt behaald hebt, kunnen de voorgaande proeven bijgestempeld worden zonder dat er gereden hoeft te worden. Dus in principe doet het er niet toe of het officieel is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:54

Oh, dat wist ik niet. :+
Nouja dan kan het dus. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:57

Vanaf welke leeftijd kun je FNRS-Jurylid worden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:59

18 dacht ik?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:49

Chaos schreef:
Vanaf welke leeftijd kun je FNRS-Jurylid worden?

dit zijn de eisen om FNRS dressuur jurycursus te kunnen/ mogen volgen

Deelname eisen:
- minimum leeftijd 18 jaar
- in het bezit van een geldig ruiterpaspoort of bereid deze aan te vragen bij aanvang cursus
- minimaal FNRS F12 geklasseerd of KNHS L1
- minstens 2x geschreven bij een FNRS proevendag

bron website FNRS

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:54

Thanx. Wij zijn bezig een FNRS bedrijf te worden hoogstwaarschijnlijk. Dus dan wil ik het wel gaan doen!

Je moet verplicht geschreven hebben.. :')
Okee, apart. Dat leer je dan toch.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:55

Chaos schreef:
Thanx. Wij zijn bezig een FNRS bedrijf te worden hoogstwaarschijnlijk. Dus dan wil ik het wel gaan doen!

Je moet verplicht geschreven hebben.. :')
Okee, apart. Dat leer je dan toch.

Het gaat erom dat je wat ervaring opdoet wat betreft het jureren

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:56

chaos: ik denk dat je het schrijven het best oppikt bij een echt jurylid gewoon bij een wedstrijd,en niet in een cursus,en om al ervaring op te doen, misschien daarom?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:58

Ja precies, dan zou ik dus liever een KNHS wedstrijd schrijven. Wat ik ook al vaker gedaan heb, zou dat ook gelden. Of totaal niet omdat de proefopbouw niet aansluit? Ik denk het niet idd. :P

Interessant!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:00

Chaos schreef:
Ja precies, dan zou ik dus liever een KNHS wedstrijd schrijven. Wat ik ook al vaker gedaan heb, zou dat ook gelden. Of totaal niet omdat de proefopbouw niet aansluit? Ik denk het niet idd. :P

Interessant!

dat geld niet moeten FNRS proeven zijn.
Het gaat erom dat je het systeem ook beetje begrijpt en FNRS wordt voornamelijk op ruiter gelet en bij KNHS op de combinatie
Ze zijn dus niet met elkaar te vergelijken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:10

Nee dat weet ik idd. Heb de FNRS laatst een middag op stal gehad en die zei dat idd ook. Ik snapte de intentie niet helemaal, maar mbv jouw PB is hij me wel duidelijk. ;)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:01

Flurk schreef:
Chaos schreef:

Interessant!

dat geld niet moeten FNRS proeven zijn.
Het gaat erom dat je het systeem ook beetje begrijpt en FNRS wordt voornamelijk op ruiter gelet en bij KNHS op de combinatie
Ze zijn dus niet met elkaar te vergelijken

Ik vind trouwens dat dat "het gaat alleen om de ruiter" in de praktijk weinig van terecht komt hoor. Met het ene paard wordt ik áltijd laatste, en ik doe 1x mee met een ander paard, waar ik voor de tweede keer op zit, en ik ben eerste :+

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:06

Daar ben ik het wel mee eens, maar (ik ga over een maandje met de cursus starten) ik vind het wel erg lastig beoordelen soms. Soms zie je ruiters zelf gewoon fout sturen of verkeerde hulpen geven, dan is het duidelijk. Maar als ruiters het helemaal goed proberen te doen en het lukt niet is het toch een lager ciijfer als het wel helemaal goed gaat.
Maar goed daar hoop ik op de cursus antwoord op te krijgen!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:10

lotteElb schreef:
Daar ben ik het wel mee eens, maar (ik ga over een maandje met de cursus starten) ik vind het wel erg lastig beoordelen soms. Soms zie je ruiters zelf gewoon fout sturen of verkeerde hulpen geven, dan is het duidelijk. Maar als ruiters het helemaal goed proberen te doen en het lukt niet is het toch een lager ciijfer als het wel helemaal goed gaat.
Maar goed daar hoop ik op de cursus antwoord op te krijgen!

opzich snap ik wel als mn paard de bak door vliegt (want dat doet ze dus echt, ze flipt gewoon helemaal in die bak waar de proeven zijn) dat ik dan minder punten krijg, maar het wordt altijd zo gebracht alsof het echt alléén over de ruiter gaat, maar dat kán naar mijn idee ook gewoon niet. Je kan iemand die een volte rond crosst en moeite heeft niet de bocht uit te vliegen, niet hetzelfde cijfer geven als iemand die netjes een volte in een rustig galopje rijd. :+

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:40

Waarom kan dat niet? Het paard dat rustig dat rondje volautomatisch in de goede galop loopt heeft misschien een ruiter op zijn rug die er helemaal niet aan rijdt of evengoed niet de correcte hulpen (paarden springen vaak heel braaf aan op de lezer) geeft of het is gewoon een niet voorwaarts paard terwijl een ruiter op een heel moeilijk paard wel de goede hulpen geeft en igg probeert het juiste te doen op dat moment. Je kan de een niet helemaal uitsluiten van de ander maar het is wel degelijk mogelijk om de ruiter te beoordelen zonder daarin het paard mee te nemen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:30

Bij ons op de manege leggen ze een briefje neer bij de jury over paarden met een evt handicap, die altijd een verkeerde galop aanspringen, jong en onervaren de wildere etc. zodat de jury daar rekening mee kan houden. Misschien een idee voor andere manege's. Ik heb zelf eens een hele proef in galop gedaan, kreeg de rem echt niet te pakken, alleen had ik het toen ook echt terecht niet gehaald. ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:35

@Simone... het gaat er natuurlijk wel om hoe je zoiets oplost. Net zoals ik die ruiter op dat brave paard er graag aan zie rijden, zoals Daniella al aangeeft. En dan nog moet de proef beoordeelt worden. Ooit eens een paard de baan in gehad dat soms echt niet meer luisterde naar de ruiter en daardoor een wending of inzet van een volte miste. Tja, hoe sneu ook, maar dan heb je toch je minpunten te pakken, omdat je de lijn van de proef mist. En als zo'n ruiter dan ook nog eens gefrustreerd raakt en het paard eens hardhandig op de rem zet... Nja, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is :)