'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:38

Anoniem schreef:
Ohja? :+ Nou vertel je me toch echt iets nieuws. Maar ik vind toch zelf wel dat er een veschilletje zit tussen paarden en pony's. Maar misschien komt dat omdat ik de pony's inmiddels helaas ontgroeit ben. :P

Tja als jij daar moeilijk om wil doen :+ Hier is alles pony/Pown :+

Juul; het gaat er niet om dat je geen naam noemt of whatever, je moet het niet zo letterlijk nemen, het gaat er om dat wat jouw manege doet alles behalve verantwoord is ;) En dat als een verzekering achter zulke dingen komt..... Die wel eens moeilijk zou kunnen gaan doen.

Overigens... Het is niet zo moeilijk om te vinden op welke manege je rijdt :+

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:46

Ik vind manegeruiters net zo goed/beter/slechter (hangt van de ruiter af (:) )
Als je dit hier op bokt zegt krijg je altijd het commentaar:
Betaal jij geld om op zo'n afgestompt manegepaard te rijden??
Als je er iets voor over hebt koop je toch je eigen pony :+
Maar denk nou na: 1 De meeste manegeruiters zitten op een manege omdat ze het moeten leren.
2 De meeste manegeriuters zitten op een manege omdat ze geen eigen pony/paard
kunnen betalen/geen ruimte voor hebben.
WAT is daar nou verkeerd aan???

Ayasha
Blogger

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:47

Niets, het topic niet vluchtig doorlezen vind ik dan weer wel enigszins irritant.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:59

Ik vind dat een manege alles goed voor elkaar moet hebben. Oa. goede en betrouwbare (elke paard kan natuurlijk wel schrikken ofzo. het blijven dieren) paarden en goede instructrices MET diploma's. Ook EHBO enzo. Ik ken een manege waar mensen les gaven zonder dat ze de diploma's ervoor hadden. Ook geen EHBO. Ik zou mijn kind daar niet snel op les doen en zelf ook niet op les gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:01

Mwa, diploma of niet zegt weinig over de lesgever vind ik, mijn lesgeefster heeft ook geen diploma. Liever iemand met veel ervaring zonder diploma dan iemand die een cursusje gedaan heeft en er in geslaagd is waar het dan verder ook bij op houd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:09

PonyDakota daar ben ik het mee eens. Of iemand goed les kan geven of niet hangt idd niet van een diploma af, maar verzekering technisch zeker wel!
Ook een instructeur hoort een EHBO iets te hebben.
Ik ken genoeg manege's waar ongediplomeerd personeel rondloopt en EHBO hebben ze al helemaal niet van gehoord. Maar ook instructrises ( naja ze noemen zich zo, bij sommige denk ik echt datz e dat woord niet waard zijn ) die zich helemaal op hemelen, advertenties plaatsen over proffesioneel les etc maar ook geen enkel diploma op zak hebben en ook geen EHBO.
En dan nog zwart ook ;) ja dan ben je goed bezig :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:16

Je kan ook je EHBO hebben zonder dat je een diploma van instructeur hebt. Er zijn er zat die het ook in het zwart doen, wel een diploma hebben maar er niets van bakken... Geef me dan maar mijn lesgeefster :j (die doet het trouwens wel officiëel. Geloof dat je in België nog niet verplicht bent een diploma te hebben maar zeker ben ik er niet van) heb toch altijd mijn persoonlijke verpleger mee :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:25

pharagirlke schreef:
[naam] schreef:
Ohja? :+ Nou vertel je me toch echt iets nieuws. Maar ik vind toch zelf wel dat er een veschilletje zit tussen paarden en pony's. Maar misschien komt dat omdat ik de pony's inmiddels helaas ontgroeit ben. :P

Tja als jij daar moeilijk om wil doen :+ Hier is alles pony/Pown :+

Vind moeilijk doen toch wel iets anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:33

Da's je goed recht :D

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:45

Cinnepin schreef:
Ik ken genoeg manege's waar ongediplomeerd personeel rondloopt en EHBO hebben ze al helemaal niet van gehoord. Maar ook instructrises ( naja ze noemen zich zo, bij sommige denk ik echt datz e dat woord niet waard zijn ) die zich helemaal op hemelen, advertenties plaatsen over proffesioneel les etc maar ook geen enkel diploma op zak hebben en ook geen EHBO. En dan nog zwart ook ;) ja dan ben je goed bezig :j

Die manege's hebben dan vast niet zo'n veiligheidscertificaat? Onze manege in Kampen heeft dat nu wel. Daarvoor gaf er ook wel eens iemand les zonder diploma's. Nu kan dat niet meer. Als iemand een keer zonder cap op een paard zit is er gelijk commetaar. Er zal maar controle ofzo lang komen op dat moment...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:00

PonyDakota schreef:
Anoniem schreef:
Ik ken genoeg manege's waar ongediplomeerd personeel rondloopt en EHBO hebben ze al helemaal niet van gehoord. Maar ook instructrises ( naja ze noemen zich zo, bij sommige denk ik echt datz e dat woord niet waard zijn ) die zich helemaal op hemelen, advertenties plaatsen over proffesioneel les etc maar ook geen enkel diploma op zak hebben en ook geen EHBO. En dan nog zwart ook ;) ja dan ben je goed bezig :j

Die manege's hebben dan vast niet zo'n veiligheidscertificaat? Onze manege in Kampen heeft dat nu wel. Daarvoor gaf er ook wel eens iemand les zonder diploma's. Nu kan dat niet meer. Als iemand een keer zonder cap op een paard zit is er gelijk commetaar. Er zal maar controle ofzo lang komen op dat moment...

dat weet ik eigenlijk niet en kom er ookal jaren niet meer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:01

pharagirlke schreef:
Je kan ook je EHBO hebben zonder dat je een diploma van instructeur hebt. Er zijn er zat die het ook in het zwart doen, wel een diploma hebben maar er niets van bakken... Geef me dan maar mijn lesgeefster :j (die doet het trouwens wel officiëel. Geloof dat je in België nog niet verplicht bent een diploma te hebben maar zeker ben ik er niet van) heb toch altijd mijn persoonlijke verpleger mee :')

Klopt je kan ook EHBO hebben zonder diploma van instructeur. Maar ik vind dat iedere sport instructeur dit behoort te hebben ;) En helaas heeft volgens mij de helft het nog niet.
En zonder diploma ben je niet officieel bevoegd tot het lesgeven en dekt je verzekering niks ivb met ongevallen ( tenminste dat is mij eens verteld )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:03

Geen idee Cinnepin, in Nederland mag het inderdaad niet maar volgens mij heeft het diploma in België weinig "meerwaarde" behalve dat men weet dat je een cursusje gedaan hebt... En die cursus is dan niet eens fantastisch geregeld :roll:

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:07

Ik heb juist graag geregelt goeie manege ruiters hier waarom die hebben ervaring met lieve paardjes maar ook het omgekeerde,
hier in de buurt licht ook een manege met 5 tot 10 paardjes in totaal die wat daar van daar komen wil ik hier niet hebben , die weten niet waar ze het over hebben maken grove fouten die stuur ik altijd door naar de grote maneges , naderhand bedanken ze me want daar leren ze nog meest.
En ja ben het ermee eens dat je daar niet het betere rijtechnische wedstrijdwaardige instructies krijg
Wel vind ik dat ze het beleid een beetje mogen veranderen op de maneges, ik vind persoonlijk dat in veel gevallen de paarden/ponys te veel worden gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:14

pharagirlke schreef:
Geen idee Gast9373, in Nederland mag het inderdaad niet maar volgens mij heeft het diploma in België weinig "meerwaarde" behalve dat men weet dat je een cursusje gedaan hebt... En die cursus is dan niet eens fantastisch geregeld :roll:

Ooh ok, dat dat zo kan verschillen he in buurlanden...

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:16

pharagirlke schreef:
maneges hebben geen "hete" paarden. ;) Ze hebben soms wakkere paarden maar niet heet, wild of moeilijk. Dat risico kunnen ze zich niet permiteren. Maar alsnog zijn die paarden niet te vergelijken met vb een sensibel sportpaard.

Ben ik het niet mee eens. Het paard op onze manege is echt wel een paard wat heet wordt als je haar aan het werk zet. Ze kan alle oefeningen van M dressuur, mits ze gereden wordt door iemand die dat ook kan (ik dus niet :P ) en ik vind haar misschien geen sensibel sportpaard, maar wel een gewoon sportpaard.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:29

wij hebben op de manege verschillende paarden.

loopt uiteen van beginnerpaardjes, die lopen hun rondje wel
daarna de plakkers, dan de bokkers, je hebt de voorwaarste paardjes, paardjes die je uit testen, maar ook weleens hete paarden. ze houden rekening met wie erop gezet wordt. ze kijken echt naar wat de ruiter kan en of dat bij dat paard past. En als ze zich vergissen en zien dat het niet gaat, dan sta je er ook na een kwartier naast en stap je op een ander.
Ik vind het bij ons wel goed geregeld, voor iedereen is er iets.

maar echt "wilde" paarden horen niet thuis, voor testen misschien, maar dan moet er in mijn ogen toch wel per keer vooruitgang zijn :j

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:38

pharagirlke schreef:
maneges hebben geen "hete" paarden. ;) Ze hebben soms wakkere paarden maar niet heet, wild of moeilijk. Dat risico kunnen ze zich niet permiteren. Maar alsnog zijn die paarden niet te vergelijken met vb een sensibel sportpaard.

Hete paarden wel degelijk, wilde paarden niet nee, die zijn er mijn inziens nauwelijks. Al die paardeneigenaren (neem bokt nou) die hun eigen paard 'wild' noemen, moeten in de dikke van dalen maar eens de definitie van 'wild' opzoeken.
Een sensibel sportpaard, wat versta jij daaronder? Is sportpaard trouwens een apart ras of interpreteer ik je nu niet juist?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:56

Je interpreteert me niet juist.

Het is wat je heet noemt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:59

pharagirlke schreef:

Wat is jou definitie van een wild paard?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:01

dat is ook een beetje het probleem denk ik.
iedereen heeft een wat andere definitie van wild of heet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:14

Snoevie schreef:
dat is ook een beetje het probleem denk ik.
iedereen heeft een wat andere definitie van wild of heet

Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn moeder bijvoorbeeld die 1 keer op een paard heeft gezeten en dat heel eng vond vind elk paard wat een beetje bokt of rent wild. Iemand die de meest opgefockte paarden rijd zal een paard niet zo snel wild noemen. Die noemt een paard alleen wild als niemand er wat mee kan beginnen. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:15

klopt. vandaar denk ik de meningsverschillen in dit topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:18

Ik vind een paard trouwens heet als hij staat te snuiven, heel kijkerig is, steeds wegrent etc. Als je gewoon de spanning in z'n lijf voelt zegmaar. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:35

Bizzybijtje schreef:
pharagirlke schreef:

Wat is jou definitie van een wild paard?

Een wild paard is een paard dat nauwelijks te rijden is, waar je echt geen drie passen voorwaarts in krijgt zonder dat ie idioot begint te doen. ;) En dan niet tien minuutjes, nee, een uurtje aan een stuk door als het moet. Da's een wild paard.