Hoeveel uren mag een manegepaard lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dette

Re: Hoeveel uren mag een manegepaard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:03

6 uur op een dag lopen vind ik veel te veel, niet meer normaal.
Wij hebben op onze manege maar 7 ponys. Lachen
De ponys op onze manege lopen max. 3 uur per dag, zondag, maandag, woensdag & vrijdag zijn ze vrij.
Op donderdag & dinsdag zijn er maar 4 (of 3) lessen en die hebben vrijwel allemaal een eigen pony, dus dan lopen ze max 2 uur, en worden de meestal moeilijkste ponys gebruikt, in die lessen rijden veel gevorderden.
Sommige ponys lopen op die dagen zelfs helemaal niet! Vorige week moest ik op een pony die een hele week al niet gereden had.
En op zaterdag zyn er 5 lessen, de 1ste les zit best wel vol, daar worden meestal 5 of 6 gebruikt, dan blijft er dus nog 1 op stal over, en die word dan in de les erna gebruikt (in mijn les) die móet dan meelopen, tenzij die later nog 2 beginnerslessen lopen.
In mijn les worden de moeilijkste ponys tenminste bereden. In de les daarna zijn allemaal eigen ponys (1 geen eigen pony, rijdt altijd op moeilijke pony die niet meeloopt in beginnerslessen). En daarna 2 beginnerslessen waarin de ponys bijna niks hoeven te doen.
De instructrise let ook áltijd op de ponys, dat die niet teveel bereden worden op een dag. Het max op onze manege is dus 3. Wat al vrijwel nooit voorkomt.

Ik vind dat het op mijn manege wel goed geregeld is, de ponys hebben 4 dagen in de week vrij (behalve bij wedstrijdjes) en staan bijna altijd in de wei. Pling

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:23

Op de manege waar ik nu rijd lopen ze op een doordeweekse dag 1 of hooguit 2 lessen mee. Als we zelf paarden mogen kiezen voor de les, zeggen ze er ook altijd bij dat we er bij voorkeur eentje moeten kiezen die dan nog niet gelopen heeft, als dat mogelijk is. Hoe dat op zaterdagen gaat, weet ik niet, want ik ben er nog nooit op een zaterdag geweest.
Over het algemeen vind ik 3 uurtjes per dag voor zo'n manegepaard of -pony wel een goed maximum. En dan natuurlijk niet 3 uur achter elkaar of 3 hele intensieve lessen...

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:28

Het ligt eraan hoeveel de pony aankan. De pony's die nog een les aankunnen lopen 2 lessen, meer lopen ze zowieso niet volgens mij(heb ik iig nooit meegemaakt Knipoog ).

soraiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 04:08

Tja 6 uur achter elkaar vind ik ook wel een beetje ver gaan....ik persoonlijk zou manegepaarden 2 uur ochtend doen...2 middag en s'avond 1 uurtje. Ik vind dat ze zeker wel lekker rustpauze nodig hebben tussendoor! Wij gaan toch ook niet 6 uur achter elkaar rennen? Knipoog

Groetjes amanda

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:34

ik ken nog wel een paar maneges waar ze gemiddeld 6 tot 7 uur per dag lopen, 2 uurtjes per dag kan in principe niet want dan is het gewoon niet meer rendabel voor een manege.
Een paard moet minstens 20 uur per week lopen om winst te maken voor zijn baas, dus vraag me af hoe die maneges dat dan doen, overigs vind ik 6 tot 7 uur walgelijk, ik heb in mijn handelstijd wel ens wat paarden uitgeleend aan zon drukke manege, leken wel atleten, het waren alleen nog maar spieren maar echt op een enge manier. 1 daarvan is zelfs nooit meer de oude geworden en heb ik moeten verkopen als fokmerrie omdat ze een peesblessure opgelopen had die niet meer overging.