Wij hebben op onze manege maar 7 ponys.

De ponys op onze manege lopen max. 3 uur per dag, zondag, maandag, woensdag & vrijdag zijn ze vrij.
Op donderdag & dinsdag zijn er maar 4 (of 3) lessen en die hebben vrijwel allemaal een eigen pony, dus dan lopen ze max 2 uur, en worden de meestal moeilijkste ponys gebruikt, in die lessen rijden veel gevorderden.
Sommige ponys lopen op die dagen zelfs helemaal niet! Vorige week moest ik op een pony die een hele week al niet gereden had.
En op zaterdag zyn er 5 lessen, de 1ste les zit best wel vol, daar worden meestal 5 of 6 gebruikt, dan blijft er dus nog 1 op stal over, en die word dan in de les erna gebruikt (in mijn les) die móet dan meelopen, tenzij die later nog 2 beginnerslessen lopen.
In mijn les worden de moeilijkste ponys tenminste bereden. In de les daarna zijn allemaal eigen ponys (1 geen eigen pony, rijdt altijd op moeilijke pony die niet meeloopt in beginnerslessen). En daarna 2 beginnerslessen waarin de ponys bijna niks hoeven te doen.
De instructrise let ook áltijd op de ponys, dat die niet teveel bereden worden op een dag. Het max op onze manege is dus 3. Wat al vrijwel nooit voorkomt.
Ik vind dat het op mijn manege wel goed geregeld is, de ponys hebben 4 dagen in de week vrij (behalve bij wedstrijdjes) en staan bijna altijd in de wei.
).