Eindelijk F13 tot en met F20

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:01

Nou, ik heb mij gisteren ingeschreven voor de F13. Zondag 25 juni is het eindelijk zo ver! Ik ben erg benieuwd hoe het gaat.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:51

Mies7 schreef:
@Ilja000
Bedankt alvast, ik geef zelf ook les bij een FNRS-manege en daar hebben we vaak dezelfde juryleden, dus is wel leuk als er eens iemand anders komt

Gaan we gewoon een keer doen Leuk!!!!

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:54

Esjje schreef:
bij ons op de manege doen ze da kei stom wij rijden ook fnrs maar we moeten bv de F5 3x rijden voordat we naar de f6 mogen:S omdat hij gwoon geld wil dus zo duurt het kei lang voordat we veder zijn... en de eigenaar doet het nl ook maar een keer in de 2 maanden:S ik vindt dat niet kunnen in de fnrs staat toch dat je gwoon de F5 2x moet doen dus de f5 a en f5b... kijk als je nou zakt tjah dan moet je het idd overnieuw doen maar ook als wij niet zakken moeten we het 3x doen hij wil 3 stempels bij iedere f zien anders mogen we niet door:s das toch triest:S

Wij stimuleren ruiters ook om elke elk niveau minstens 2 keer, maar liefst 4 keer te rijden. En daarmee bedoelen we dan 4 keer een promotiepunt. Dat heeft niets met geld te maken, maar vooral met ervaring opdoen. Soms stroomt een ruiter zo snel door dat ze boven hun kunnen moeten rijden en dan erg teleurgesteld raken als ze dan keer op keer géén promotiepunt meer halen.

Bij ons gaan ruiters in overleg met de manegehouder of het secretariaat door naar de volgende proef. En dat is dus met 4 promotiepunten, of eerder als diegene dik in de punten zat, of minstens 1 keer in de prijzen.

Nogmaals, niet om het geld, maar voor de ruiter, om ervaring op te doen. Tenslotte maken de Fproefjes deel uit van het opleidingstraject van de FNRS.

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:57

Ilja000 schreef:
De F13 vraagt om te jureren wel een kleine voorbereiding voor juryleden die die proef zelf niet gereden hebben, heb ik gemerkt vandaag.

Jepsica, houd wel in de gaten dat er altijd verschil blijft tussen FNRS juryleden en KNHS juryleden. Er is gewoon een verschil in opleiding. Bovendien is het F13 protocol zodanig aangepast dat wel alle 10 onderdelen voor houding en zit blijven als in de F1 t/m F12.

Ik weet dat er verschil is.
maar ik vind het verschil persoonlijk veel te groot.
ik vind dat je met officiele wedstrijden eerder je winstpunt rijdt dan als je f proefjes rijdt vanaf de f8 en hoger.
dan zijn de fnrs jury's wel erg streng hoor.

groetjes jepsica

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:10

Tja, de KNHS mist ook de onderdelen voor houding en zit op het protocol Als ik soms bij KNHS wedstrijden schrijf zit ik soms met kromme tenen te kijken naar die ruiters. Die zouden het inderdaad niet allemaal halen in een F proefje! Waarna ik me onmiddelijk afvraag hoe zo'n ruiter in bijv. de M terecht gekomen is, want als je houding en zit niet in orde is, hoe kun je dan je paard zo ver krijgen?

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:25

Ilja000 schreef:
Esjje schreef:
bij ons op de manege doen ze da kei stom wij rijden ook fnrs maar we moeten bv de F5 3x rijden voordat we naar de f6 mogen:S omdat hij gwoon geld wil dus zo duurt het kei lang voordat we veder zijn... en de eigenaar doet het nl ook maar een keer in de 2 maanden:S ik vindt dat niet kunnen in de fnrs staat toch dat je gwoon de F5 2x moet doen dus de f5 a en f5b... kijk als je nou zakt tjah dan moet je het idd overnieuw doen maar ook als wij niet zakken moeten we het 3x doen hij wil 3 stempels bij iedere f zien anders mogen we niet door:s das toch triest:S

Wij stimuleren ruiters ook om elke elk niveau minstens 2 keer, maar liefst 4 keer te rijden. En daarmee bedoelen we dan 4 keer een promotiepunt. Dat heeft niets met geld te maken, maar vooral met ervaring opdoen. Soms stroomt een ruiter zo snel door dat ze boven hun kunnen moeten rijden en dan erg teleurgesteld raken als ze dan keer op keer géén promotiepunt meer halen.

Bij ons gaan ruiters in overleg met de manegehouder of het secretariaat door naar de volgende proef. En dat is dus met 4 promotiepunten, of eerder als diegene dik in de punten zat, of minstens 1 keer in de prijzen.

Nogmaals, niet om het geld, maar voor de ruiter, om ervaring op te doen. Tenslotte maken de Fproefjes deel uit van het opleidingstraject van de FNRS.

Zo doen wij het ook en het bevalt uitstekend want nu haalt bijna iedereen altijd een punt en zitten ze in een klasse op hun niveau.
Bovendien hebben wij iedere maand wedstrijd anders gaat het veel te hard...

Heike
Mede-oprichtster

Re: Eindelijk F13 tot en met F20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:55

Wij hebben ongeveer om de 6 weken wedstrijd. Bij ons moeten ze voor iedere proef 2 PP halen. Omdat we onze juryleden wel uitzoeken, rijden meestal alleen de eerste vijf per catogorie een PP.

We krijgen wel iedere keer complimenten. Dus dat is wel erg leuk. Onze wedstrijddag is verdeel over de zaterdagavond (F6 en hoger) en de zondag F1 t/m F5. En we zitten altijd bomvol! Ongeveer 100 deelnemers per wedstrijdweekend. (En we zijn maar een kleine manege) We hebben altijd leuke prijsjes gesponsort door verschillende bedrijven.

Tussen de ochtend en de middag hebben we een vlechtwedstrijd. Daar kan iedereen aan meedoen. Zo leren ze ook vlechten en presenteren.
Verder hebben we per dagdeel een dagkampioen. Dus diegene met de hoogste punten krijgt een wisselbeker en mag zijn naam op een speciaal bord schrijven.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:39

Heike schreef:
Wij hebben ongeveer om de 6 weken wedstrijd. Bij ons moeten ze voor iedere proef 2 PP halen. Omdat we onze juryleden wel uitzoeken, rijden meestal alleen de eerste vijf per catogorie een PP.

We krijgen wel iedere keer complimenten. Dus dat is wel erg leuk. Onze wedstrijddag is verdeel over de zaterdagavond (F6 en hoger) en de zondag F1 t/m F5. En we zitten altijd bomvol! Ongeveer 100 deelnemers per wedstrijdweekend. (En we zijn maar een kleine manege) We hebben altijd leuke prijsjes gesponsort door verschillende bedrijven.

Tussen de ochtend en de middag hebben we een vlechtwedstrijd. Daar kan iedereen aan meedoen. Zo leren ze ook vlechten en presenteren.
Verder hebben we per dagdeel een dagkampioen. Dus diegene met de hoogste punten krijgt een wisselbeker en mag zijn naam op een speciaal bord schrijven.

Dat is echt heel leuk zeg!!!!

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:57

Leuk. Ik ben al een tijdje klaar met de F-proeven, maar het is denk ik wel weer een goede oefening voor m'n paard en mij.

Ik denk trouwens dat het wel degelijk haalbaar is met een manegepaard, alleen lang niet met alle. Sommige paarden op een manege hebben een behoorlijk niveau gelopen. Wij hadden er eentje op de manege die kende geloof ik de oefeningen van de Z. (Of ie het ook gelopen had weet ik niet zeker maar volgens mij wel)

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 18:43

Ik vind persoonlijk dat de FNRS proeven best soepel gejureerd worden. Niet TE, maar ook niet heel streng. En soms moet iemand even geen PP krijgen om later problemen en teleurstellingen te voorkomen.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:39

Ik persoonlijk vind dat als je boven de 200 punten hebt gereden dat je goed gereden hebt en dat als je meer dan 210 gereden hebt klaar bent voor een volgende klasse.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:44

Onzin, als je onder de 210 hebt gereden reed je gemiddeld geen voldoendes en was je dus aan het aanbaggeren.

Ik heb de F12 ook helemaal uitgereden nu, maar over de nieuwe proeven heb ik niks gehoord nog.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:47

Iemand met 208 punten heeft misschien helemaal niet lopen aanbaggeren, maar misschien gewoon pech gehad.

WillemYntJee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:56

Ik ben t helemaal eens met Ilzjuh, wij hebben op de manege een paard staan dat Z heeft gelopen (en dit nog steeds wel kan als je de goede "knopjes" maar gebruikt ) en een ZZ paard, deze is alleen op t moment al n tijdje kreupel dus loopt niet..Als je t goede paard maar onder je kont hebt en er zelf ook behoorlijk wat van kan moet t toch wel lukken met die proefjes met n manegepaard?

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:51

Jepsica uit dit topic heeft al met meerder manegepaarden bij de kNHS gestart en met groot succes!!!! Het is dus zeker mogelijk. Veel van onze manegepaarden hebben een sportcarriere achter de rug, hetzij in springen, hetzij in dressuur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:08

Ilja000 schreef:
Iemand met 208 punten heeft misschien helemaal niet lopen aanbaggeren, maar misschien gewoon pech gehad.

Dat vind ik nou ook! Mijn vriendin reed altijd op dezelfde pony en dus ook de fnrs maar nu moest ze opeens op een andere waar ze nooit op rijdt en dus ook niet weet hoe je die moet rijden...ze reed dus 208 met de proef en wel haar theorie gehaald met 0 fout...ze baalde dus ontzettend want voor haar gevoel ging het juist wel goed...en ze was echt niet aan het aanbaggeren....ze had gewoon dikke pech...

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:56

Ilja000 schreef:
Jepsica uit dit topic heeft al met meerder manegepaarden bij de kNHS gestart en met groot succes!!!! Het is dus zeker mogelijk. Veel van onze manegepaarden hebben een sportcarriere achter de rug, hetzij in springen, hetzij in dressuur.

Mogelijk is het zeker.
ik heb nu 5 officiele wedstrijden gereden.
Waarbij ik in 4 wedstrijden door de B heen was.
Ik heb nu 1 L1 wedstrijd gereden en heb 3 winstpunten.

Ik ben 4 keer 1e geworden.
2 keer 2de geworden.
3 keer 3de geworden.
en 1 proef geen prijs.

Het is voor iedereen echt een aanrader.
Het is weer eens wat anders.

Wel is het jammer dat je met de manege startkaart niet hoger dan het L1 mag rijden.

Aankomende zondag ga ik de F13b rijden. ik weet dat het de oude L1 proef 14 is maar ik kan nergens een protocol vinden. Wie heeft voor mij een protocol?

Groetjes jepsica

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:01

WD-V -> MA

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:58

eigelijk ben ik hier niet zo blij mee.. want ik rij al langg hor. maar rijzins kortop een FRNS manege en moet dus nog beginnen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 09:07

Vork Je mag tot en met de f6 instromen. Dus dat scheelt weer een aantal proeven.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:35

apart hoor die fnrs jury leden.
mijn paard bokte gisteren in de middengalop en sprong weg en ik krijg een 0 voor de volte en een 0 voor de middengalop.
197 punten.
terwijl ik met de officieele wedstrijden in de b ben begonnen en 5 wedstrijden later l1 plus 3 winstpunten ben.
onderlinge wedstrijden moeten leuk blijven vind ik.
maar er wordt heel streng gejureerd strenger dan officiele wedstrijden.
ik start dus geen onderlinge meer voor mij is de lol er af.

groetjes jepsica

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:14

Als je gewoon door gereden bent en de volte en de middengalop niet opnieuw gereden hebt, kun je inderdaad een 0 voor niet getoond krijgen. Als je de volte en middengalop wel opnieuw inzet, dan krijg je hooguit -2 voor het wegspringen.

Overigens moest er gistermiddag absoluut gewerkt worden voor de punten, maar ik heb niets onterechts zien staan op de protocollen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:30

Als je op een officiele wedstrijd dit soort fouten maakt wordt dat ook streng afgestraft hoor... Ik vind de FNRS-wedstrijden juist een hele goede voorbereiding op de officiele wedstrijden!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:53

ken iemand mij pbe waar je de F13 proeven en hoger ken vinden...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:06

Ik vind het verschil in jureren bij de FNRS heel groot!
Ik ken iemand die echt heel netjes jureert en zich ook écht aan de meetpunten van de FNRS houdt.
De punten kloppen ook altijd dan. Ik reed zondag met een 4jarige die nog net niet genoeg bevestigd is om B te starten in de F8. En had 212 punten. F8 staat ongeveer gelijk aan B dus dat klopte precies. Had hem net gehaald en had ook zeker niet hoger verwacht.
Op mn protocol ook punten tussen de 4 en de 8 en veel commentaar (positief en negatief) dus heel leerzaam.

Maar soms heb je juryleden die alleen 5,6 en 7ens weggeven. En geen commentaar bij een 5. Daar heb je niks aan.

Overigens vind ik 4 keer een klasse rijden voor je mag promoveren wel heel veel hoor!
Als je het niet haalt zit je toch ook die 4 keer al bijna, ook al is het niet verplicht. En als je dan wel gewoon netjes 2 keer bijvoorbeeld 220 en 215 rijdt kan je ook gewoon door.