sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:10

Kieffer de reden waarom jij sporen draagt op je manegepaard is dus juist de meest verkeerde reden om sporen te gaan dragen.
Zo raakt het paard alleen nog maar meer afgestompt.

Mizora

Re: sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:10

Bij ons wordt er ook soms met sporen gereden maar best weinig. We hebben één paard die dus nauwelijks op het been reageerd, nauwelijks op de zweep, maar negen van de tien keer krijg je hem met veel werken wel in galop. Ik rijd er nu anderhalf jaar op en vroeger bokte hij als je hem een tik gaf maar dit is gestopt doordat niemand er meer af viel en hem direct nog een tik gaf. Maar nu hij dit niet meer bokt rijden beginners op hem die helemaal niet sturen of fatsoenlijk aandrijven en daardoor is hij nog veel slechter geworden. Dit is echt superirri maar ik ben er aan gewend. Zelf ben ik ook tegen sporen in de les.

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:50

lindsey schreef:
Kieffer de reden waarom jij sporen draagt op je manegepaard is dus juist de meest verkeerde reden om sporen te gaan dragen.
Zo raakt het paard alleen nog maar meer afgestompt.

Dus omdat ik niet net zo lang wil schoppen totdat het paard waarop ik rij loopt en daarom sporen gebruik doe ik het verkeerd?
Ben ik niet met je eens, egt fijn voor het paard is het niet om geschopt te worden en als je met een spoor een klein hulpje kan geven waardoor het wel gewoon lukt, vind ik dat eerlijker voor het paard...
Aangezien je me waarschijnlijk nooit hebt zien rijden vind ik dat je wel een beetje snel oordeelt. Niet alle mensen die op manegepaarden rijden raggen paarden af en beschouwen het als machines...

Georgette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:51

Bij ons wordt er echt nooit met sporen gereden op de manegepaarden en pony's

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:05

Kieffer natuurlijk is het goed dat jij het paard niet wil schoppen want dat is zeker niet fijn voor een paard.

Wat ik wel erg vind is dat dit paard blijkbaar zo afgestompt is dat hij niet meer reageert op normale beenhulpen. Dit oplossen door een spoor te gebruiken vind ik niet de juiste manier. Daar zijn andere manieren voor.

In jouw geval wordt een spoor dus niet gebruikt om de hulp te verfijnen maar als vervanging van een beenhulp omdat hij daar niet meer op reageert en dat is niet de bedoeling van sporen.

Bij mij op de manege is geen enkel paard dat zo afgestompt is dat je moet schoppen. Ze reageren allemaal op normale beenhulpen. Oké de een reageert wel wat beter dan de ander. Maar als de instructrice zou zien dat er iemand een schop geeft dan krijgt diegene absoluut een boze preek te horen dat er niet geschopt wordt.

Er zou door degene die instructie geeft beter moeten worden opgelet dat het paard niet zo afgestompt raakt. Dan zou een spoor ook niet nodig zijn omdat hij reageert op een normale beenhulp.

Maar ja daar kan jij natuurlijk ook niets aan doen dat dit bij jullie manege blijkbaar niet gebeurt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:30

Volgens mij kan je elk afgestompte manegepaard aan het lopen krijgen als je maar consequent blijft. Het heeft mij ook wel eens een uur gekost om het paard goed aan het been te krijgen en dat was niet echt mijn leukste les. Maar daar heb ik ook weer van geleerd en daar les je toch voor?

De enige reden die ik kan bedenken om met sporen in een (manege)les te rijden is om te leren hoe je daar mee om moet gaan. Op deze manier lijkt het me juist goed, omdat je dan met instructie de sporen leert gebruiken. En aangezien ik alle pensionklanten met sporen zie rijden lijkt het me niet zo fout om het goed geleerd te hebben.

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:49

lindsey schreef:
Kieffer natuurlijk is het goed dat jij het paard niet wil schoppen want dat is zeker niet fijn voor een paard.

Wat ik wel erg vind is dat dit paard blijkbaar zo afgestompt is dat hij niet meer reageert op normale beenhulpen. Dit oplossen door een spoor te gebruiken vind ik niet de juiste manier. Daar zijn andere manieren voor.

In jouw geval wordt een spoor dus niet gebruikt om de hulp te verfijnen maar als vervanging van een beenhulp omdat hij daar niet meer op reageert en dat is niet de bedoeling van sporen.

Bij mij op de manege is geen enkel paard dat zo afgestompt is dat je moet schoppen. Ze reageren allemaal op normale beenhulpen. Oké de een reageert wel wat beter dan de ander. Maar als de instructrice zou zien dat er iemand een schop geeft dan krijgt diegene absoluut een boze preek te horen dat er niet geschopt wordt.

Er zou door degene die instructie geeft beter moeten worden opgelet dat het paard niet zo afgestompt raakt. Dan zou een spoor ook niet nodig zijn omdat hij reageert op een normale beenhulp.

Maar ja daar kan jij natuurlijk ook niets aan doen dat dit bij jullie manege blijkbaar niet gebeurt.

Alsnog,, ik vind dat je er een totaal verkeerd beeld van hebt. Ik weet echt war ik mee bezig ben, rij zelf niet geweldig, maar heb wel les gehad van verschillende Z ruiters en zelfs iemand die Intermediaire rijd (irma en haar achternaam ben ik vergeten).

Ik weet echt hoe en waarvoor ik die dingen moet gebruiken en heb ook nog nooit gehoord dat ik ze verkeerd gebruik (terwijl ik toch heel veel verschillende instructie heb gehad, op verschillende maneges en stallen.)

Een manegepaard is en blijft een manegepaard, ze zijn nou eenmaal niet perfect. Helaas reageren sommigen niet goed op het been, logisch als je ziet wat er af en toe op rijd. Er rijden best veel mensen met sporen bij ons (alleen de mensen met de juiste houding) en de paardn raken hier echt niet meer afgestompt van. Paarden hebben bij ons nooit kale plekken of wondjes van sporen, dus zoverkeerd zullen ze niet gebruikt worden.

Maarja, ieder zijn mening

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:59

Ben het helemaal met jou eens Kieffer. En iedereen kan wel heel makkelijk zeggen van ik krijg een afgestompt manege paard wel vooruit zonder sporen, maar dan mag jij een keer op mijn vaste paard komen rijden. Ik weet ook wel dat je sporen niet moet gebruiken om een paard vooruit te schoppen maar een uur lang schoppen met je benen is ook niet de bedoeling van paardrijden.

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:04

Manon88 schreef:
Ben het helemaal met jou eens Kieffer. En iedereen kan wel heel makkelijk zeggen van ik krijg een afgestompt manege paard wel vooruit zonder sporen, maar dan mag jij een keer op mijn vaste paard komen rijden. Ik weet ook wel dat je sporen niet moet gebruiken om een paard vooruit te schoppen maar een uur lang schoppen met je benen is ook niet de bedoeling van paardrijden.

Inderdaad, als paard zijnde zou ik liever 1 keer een duidelijke hulp willen hebben dan 100 keer geschopt worden.

Sommige mensen gaan er ook gelijk vanuit dat we het hele uur zitten te prikken, maar er zijn echt wel mensen op een manege die weten hoe ze met bepaalde hulpmiddelen om moeten gaan.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:06

Ja maar heel veel mensen denken sowieso dat manegeruiters per definitie slechter zijn. Toen ik een verzorgpaard kreeg heeft die eigenaar echt 100x gezegd van geloof me.. hij is echt wel moeilijker dan een manegepaard, maar hij is er wel op vooruitgegaan dat ik erop heb gereden dus.

Het is ook beter om 1x een duidelijke hulp te geven. Als ik been geef wil ik reactie, zo niet, dan spoortje of zweep en na een tijdje luistert ie dan echt wel naar je been hoor.

Ik zit inderdaad ook niet een heel uur te prikken en er rijden bij ons genoeg mensen die perfect weten hoe ze met hulpmiddelen om moeten gaan. Beter dan sommige pensionklanten zelfs.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:38

En toen reageerde er niemand meer

estja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:15

Manon88 schreef:
Ja maar heel veel mensen denken sowieso dat manegeruiters per definitie slechter zijn. Toen ik een verzorgpaard kreeg heeft die eigenaar echt 100x gezegd van geloof me.. hij is echt wel moeilijker dan een manegepaard, maar hij is er wel op vooruitgegaan dat ik erop heb gereden dus.

@Manon, mij verbaast dat ook steeds weer dat mensen zo doen over maneges. Ik leste op een manege en was lid van een lrv. Nou, op de lrv was het puin met de lessen die werden gegeven door een Z-ruiter. Z-ruiter zijn betekend nog niet dat je het ook aan anderen goed kunt leren. Maar er werd daar wel heel minachtend gedaan over mijn manegelessen terwijl degene die daar les geeft er wel een opleiding van 4 jaar voor gevolgd heeft, afgezien van het feit dat ze Z rijdt. Voor mij was het wel heel duidelijk waar ik beter les kreeg. Trouwens; op de lrv reed iedereen met standaard sporen en hulpteugels, op de manege zijn sporen alleen toegestaan ter verfijning, bij gevorderde ruiters op bepaalde paarden.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:30

Manon88 schreef:

Manegepaarden hebben heel goed door wie er op hun rug zit, als jij altijd consequent bent met je hulpen, dan hoef je echt niet elke week een uur te schoppen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:27

Karl66
Manegepaarden hebben heel goed door wie er op hun rug zit, als jij altijd consequent bent met je hulpen, dan hoef je echt niet elke week een uur te schoppen.
[/quote]

Karl ik ben het helemaal met je eens.

[quote="estja schreef:
Manon88 schreef:
Ja maar heel veel mensen denken sowieso dat manegeruiters per definitie slechter zijn, mij verbaast dat ook steeds weer dat mensen zo doen over maneges.

Ik verbaas mij er steeds minder over dat er zo wordt gedacht over maneges. Als je zelf niet op een manege komt en moet afgaan op wat door sommige manegeruiters zelf geschreven wordt. Ja dan is het logisch dat mensen negatief over maneges gaan denken.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:56

Karl66 schreef:
Manon88 schreef:

Nogmaals.. je kent het paard niet. Ik ben al 2 maanden consequent en toch is het iedere week weer hetzelfde. Nou sorry hoor dan prik ik liever een keer met mn spoortje dat ik de rest van het uur gewoon reactie krijg op mn been als dat ik een uur zit te stampen en dat er dan nog niks gebeurt. 't is niet alsof ik m een uur lang vooruit schop met mn sporen.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:01

Op de manege waar ik sinds kort rijd heb ik pas één keer gezien dat er een manegepaard met sporen werd gereden. Dat paard is heel sterk en toch best lomp, maar toen die vrouw erop stapte met haar sporen, liep hij veel beter, lekker aan de teugel, ontspannen etc. etc.

__Wendy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:54

Manon... rij jij al 2 maanden op hetzelfde paard?

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:57

Waar ik rij mag je geen sporen gebruiken zolang de instructrice het niet goed vind, dus als je benen hebt die overal heen gaan:P

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:03

ik vind van niet. Vooral niet met kleine kinderen. Die weten niet hoe ze met sporen om moeten gaan. En blijven maar trappen in de pony zijn buik. En dat doet pijn met sporen

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:18

Hier op de manege mag er door ruiters niet met sporen gereden worden.
Dit omdat onze paarden allemaal goed reageren op de hulpen en ze het willen voorkomen dat onkundige ruiters de paarden afstompen door verkeerd gebruik van de spoor.

Instructeurs (die al een stuk verder zijn dan de manegeruiters) rijden vaak wel met sporen op de manegepaarden, dit omdat zij goed weten hoe ze ermee om moeten gaan en over het algemeen oefeningen van hoger niveau van het paard vragen dan de manegeklanten.

Vind dit een goede regeling, degenen die echt weten waar ze mee bezig zijn gebruiken het wel eens, anderen mogen het niet

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:25

Manon88 schreef:
Nogmaals.. je kent het paard niet. Ik ben al 2 maanden consequent en toch is het iedere week weer hetzelfde. Nou sorry hoor dan prik ik liever een keer met mn spoortje dat ik de rest van het uur gewoon reactie krijg op mn been als dat ik een uur zit te stampen en dat er dan nog niks gebeurt. 't is niet alsof ik m een uur lang vooruit schop met mn sporen.

Als je een paard vanaf het moment dat je er op stapt heel consequent moet rijden om hem aan het werk te krijgen, dus ook tijdens het inlopen een vast door jou vastgesteld ritme vragen en het paard niet laten sjokken omdat het inlopen is, vanaf het begin veel overgangen. Dan is het misschien niet het leukste paard om op te rijden, maar dan is het wel een goed manegepaard, want je leert er consequenter en dus beter door rijden.

Als een paard op geen enkele manier aan het werk gezet kan worden omdat het een echte staker is, dan heeft dat paard niks op een manege te zoeken. Want het enige wat je daar van leert is dat je met je sporen (en over een tijdje een paar boomstammen) in moet komen om het paard iets te laten doen. Oftewel op zo'n paard leer je alleen maar fout gedrag aan.

En dat lijkt me niet de bedoeling van lessen op een manege.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:47

@ xSterretjex: Ja, het is mijn vaste.

@ Karl66: Je kent het paard niet, je weet niet hoe hij eerst liep, je weet niet hoe hij loopt en je weet helemaal niet hoe veel (of hoe veel niet) ik mijn sporen gebruik. Ook weet je niet hoe ik rij dus het lijkt me vrij nutteloos om te gaan proberen mij over internet les te geven. Ik krijg 2x in de week uitstekend les . Bedankt voor het advies, maar ik wist dat allemaal al. Bedoel het verder niet banketstaaf, maar ik weet echt wel wat ik doe, dus heb verder geen advies nodig betreffende dat paard.

Ang3l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:15

Ik rijd wel met sporen omdat ik toestemming heb van mijn instructeur.
en hij heeft gezegt dat als het niet goed gaat, ook al rijd je er al zo lang mee dat ze af moeten
vind ik wel goed !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:51

ik rijdt ook met sporen, omdat we in de les aan dingen als appuyeren, travers, schouderbinnewaarts, wijken etc. doen, en het paard toch iets beter reageert als ik er af en toe met een spoortje in kom, dan zonder iets . verder is het absoluut niet zo dat ik bij elke pas zit te porren ofzo, alleen als het echt even nodig is

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:06

Op de manege waar ik reed reden sommige wel met sporen, omdat het bij sommige paarden ook echt nodig was.
Weet eigenlijk niet wat het beste is.
Ik heb nooit sporen gebruikt dus.