Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
lindsey schreef:Kieffer de reden waarom jij sporen draagt op je manegepaard is dus juist de meest verkeerde reden om sporen te gaan dragen.
Zo raakt het paard alleen nog maar meer afgestompt.
lindsey schreef:Kieffer natuurlijk is het goed dat jij het paard niet wil schoppen want dat is zeker niet fijn voor een paard.
Wat ik wel erg vind is dat dit paard blijkbaar zo afgestompt is dat hij niet meer reageert op normale beenhulpen. Dit oplossen door een spoor te gebruiken vind ik niet de juiste manier. Daar zijn andere manieren voor.
In jouw geval wordt een spoor dus niet gebruikt om de hulp te verfijnen maar als vervanging van een beenhulp omdat hij daar niet meer op reageert en dat is niet de bedoeling van sporen.
Bij mij op de manege is geen enkel paard dat zo afgestompt is dat je moet schoppen. Ze reageren allemaal op normale beenhulpen. Oké de een reageert wel wat beter dan de ander. Maar als de instructrice zou zien dat er iemand een schop geeft dan krijgt diegene absoluut een boze preek te horen dat er niet geschopt wordt.
Er zou door degene die instructie geeft beter moeten worden opgelet dat het paard niet zo afgestompt raakt. Dan zou een spoor ook niet nodig zijn omdat hij reageert op een normale beenhulp.
Maar ja daar kan jij natuurlijk ook niets aan doen dat dit bij jullie manege blijkbaar niet gebeurt.
Manon88 schreef:Ben het helemaal met jou eens Kieffer. En iedereen kan wel heel makkelijk zeggen van ik krijg een afgestompt manege paard wel vooruit zonder sporen, maar dan mag jij een keer op mijn vaste paard komen rijden. Ik weet ook wel dat je sporen niet moet gebruiken om een paard vooruit te schoppen maar een uur lang schoppen met je benen is ook niet de bedoeling van paardrijden.
Manon88 schreef:Ja maar heel veel mensen denken sowieso dat manegeruiters per definitie slechter zijn. Toen ik een verzorgpaard kreeg heeft die eigenaar echt 100x gezegd van geloof me.. hij is echt wel moeilijker dan een manegepaard, maar hij is er wel op vooruitgegaan dat ik erop heb gereden dus.
Manon88 schreef:Ben het helemaal met jou eens Kieffer. En iedereen kan wel heel makkelijk zeggen van ik krijg een afgestompt manege paard wel vooruit zonder sporen, maar dan mag jij een keer op mijn vaste paard komen rijden. Ik weet ook wel dat je sporen niet moet gebruiken om een paard vooruit te schoppen maar een uur lang schoppen met je benen is ook niet de bedoeling van paardrijden.
Karl66
Manegepaarden hebben heel goed door wie er op hun rug zit, als jij altijd consequent bent met je hulpen, dan hoef je echt niet elke week een uur te schoppen.
[/quote]
Karl ik ben het helemaal met je eens.
[quote="estja schreef:Manon88 schreef:
Ja maar heel veel mensen denken sowieso dat manegeruiters per definitie slechter zijn, mij verbaast dat ook steeds weer dat mensen zo doen over maneges.
Karl66 schreef:Manon88 schreef:Ben het helemaal met jou eens Kieffer. En iedereen kan wel heel makkelijk zeggen van ik krijg een afgestompt manege paard wel vooruit zonder sporen, maar dan mag jij een keer op mijn vaste paard komen rijden. Ik weet ook wel dat je sporen niet moet gebruiken om een paard vooruit te schoppen maar een uur lang schoppen met je benen is ook niet de bedoeling van paardrijden.
Manegepaarden hebben heel goed door wie er op hun rug zit, als jij altijd consequent bent met je hulpen, dan hoef je echt niet elke week een uur te schoppen.
Manon88 schreef:Nogmaals.. je kent het paard niet. Ik ben al 2 maanden consequent en toch is het iedere week weer hetzelfde. Nou sorry hoor dan prik ik liever een keer met mn spoortje dat ik de rest van het uur gewoon reactie krijg op mn been als dat ik een uur zit te stampen en dat er dan nog niks gebeurt. 't is niet alsof ik m een uur lang vooruit schop met mn sporen.
. Bedankt voor het advies, maar ik wist dat allemaal al. Bedoel het verder niet banketstaaf, maar ik weet echt wel wat ik doe, dus heb verder geen advies nodig betreffende dat paard. 
. verder is het absoluut niet zo dat ik bij elke pas zit te porren ofzo, alleen als het echt even nodig is