Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:03

nou dat is simpel: velen denken het beter te weten dan de ander!
en dat zijn dan vaak mensen met een in hun ogen hoog niveau die iemand met minder ervaring even vertellen hoe het dan wel moet.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:18

shadow0 schreef:
Lorena schreef:
Door te leren van je eigen fouten leer je toch het meest!

Ik vraag me in dat opzicht wel af waarom 'men' zich in de paardenwereld dan zo snel met anderen bemoeit

Van de fouten van anderen leer je ook
Maar paardenmensen zijn gewoon bemoeials en ze denken allemaal dat hun eigen manier de beste is.

@Linsey: het klopt dat als je zelf figuren mag rijden dat je instructrice dan beter dingen kan uitleggen.. Maarrr.. wat ik zelf vaak heb gemerkt (bij een instructrice waar ik het om deze reden niet zo goed mee kon vinden), was dat zij steeds maar heel even naar iemand keek, en dan commentaar gaf. Stel je hebt je paard super lopen, kijkt zij nét op het moment dat het mis gaat. En vaak wist ik ook precies waarom het dan misging, maar dat ging zij mij dan nog even vertellen. Dan heb ik ook zoiets van 'ja vertel me liever iets nieuws!' Mijn andere instructrice hield mensen een aantal rondjes in de gaten, en gaf dan aanwijzingen. Dit vind ik een veel betere methode.

Die ene instructrice (eigenaresse van de manege notabene!) heeft mij ook een keer verteld dat ik, om een paard aan de teugel te krijgen, maar moest gaan halthouden, en dan héél veel druk geven op de teugels.

Toen ze niet keek ben ik stiekem weer verder gereden. Tja, eigenwijs paardenmeisje he

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:56

na alle pagina's doorgeworsteld te hebben heb ik vele goede en slechte punten gelezen.

het is inderdaad zo dat je in grote groepen minder persoonlijke aandacht krijgt maar dan nog vind ik dat je voor jezelf rijdt. en ook als je commentaar hoort dat niet op jou gericht is kun je daar vaak wel wat mee.

en tegenwoordig willen te veel mensen alleen maar dat uurtje hobbelen en niet meer echt veel leren, gelukkig begint het bij ons weer om te slaan naar de goede kant.

verder veel van onze oude manege ruiters die een eigen paard hebben gekocht presteren enorm goed op wedstrijden en sterker nog enkele van onze oude manegebokken lopen wel op Z niveau.

ook is het zo dat veel mensen denken dat je met een manege paard niet veel kunt beginnen --> daar zit de grootste fout.
als je van tevoren denkt dat het niks wordt zal het nooit wat worden ook niet.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:30

Lorena schreef:
Maar paardenmensen zijn gewoon bemoeials en ze denken allemaal dat hun eigen manier de beste is.

off topic

Jaaah, paardrijden is een idividualistische sport, daarom trekt het juist ook dat soort mensen aan (en ja, wij behoren dan ook tot die groep! )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:23

de sfeer op dit topic begint alweer wat gezelliger te worden
maar ik denk dat iedereen wel een klein beetje gelijk heeft,je kan alle kanten op!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:49

.. Maarrr.. wat ik zelf vaak heb gemerkt (bij een instructrice waar ik het om deze reden niet zo goed mee kon vinden), was dat zij steeds maar heel even naar iemand keek, en dan commentaar gaf. Stel je hebt je paard super lopen, kijkt zij nét op het moment dat het mis gaat. En vaak wist ik ook precies waarom het dan misging, maar dat ging zij mij dan nog even vertellen. Dan heb ik ook zoiets van 'ja vertel me liever iets nieuws!' Mijn andere instructrice hield mensen een aantal rondjes in de gaten, en gaf dan aanwijzingen. Dit vind ik een veel betere methode.

Die ene instructrice (eigenaresse van de manege notabene!) heeft mij ook een keer verteld dat ik, om een paard aan de teugel te krijgen, maar moest gaan halthouden, en dan héél veel druk geven op de teugels.

Toen ze niet keek ben ik stiekem weer verder gereden. Tja, eigenwijs paardenmeisje he [/quote]

Bovenstaande herken ik wel. Mijn eigen instructrice zegt trouwens altijd zo lang je niets hoort doe je het goed

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:53

lindsey schreef:
Mijn eigen instructrice zegt trouwens altijd zo lang je niets hoort doe je het goed

Ik vind het altijd wel prettig om ook te horen dat er iets opvallend goed gaat (ipv 'normaal')
Meestal heb je het wel door maar het is toch een extra bevestiging als de instructeur dat dan ook zegt, en dat je weet dat hij/zij het gezien heeft.

(Maar ik doe het dan ook beter op complimentjes dan op negatief commentaar)

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:57

ik heb een aantal jaren prima les gehad op manege de oude held...
daar heb ik veel van geleerd
door verschijne redenen ben ik naar een andere manege gegaan

maar, denk er ook aan dat kinderen zeggen dat ze gevordert zijn omdat hun ouders ze gevordert vinden
dat zie je wel vaker, dan werd er op mijn oude manege springles gegeven..
2 verschillende lijsten, beginners en gevorderen.. de beginners lijst is zowat leeg, en er is een reseve lijst voor de gevorderen. En dan kom je in de les en
dan zijn er kinderen die nog nooit hebben gesprongen, of niet kunnen lichtrijden. Galloperen eng vinden..

tja....

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:52

idd dat probleem zien wij nou ook altijd. en laat ze dan die eerste les maar lekker stuntelen dan schrijven ze de volgende keer wel in bij beginners

guess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:51

liesjuh91 schreef:
Ik ben van mening dat het niet zo zeer "express" is.

Daar ben ik het uitvoerig mee eens !

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:59

Daar ben ik het ook mee eens. Zoals iemand hierboven al zei, denken paardenmensen allemaal dat hun eigen manier de beste is. Dus ongetwijfeld heeft de manege waar je rijdt daar ook last van, waardoor je wrs een eenzijdige kijk op de werkelijkheid krijgt. Daar komt bij dat je in een uurtje les per week geen info krijgt of de paardenhouderij in zijn totaliteit (is ook onmogelijk).

Ik vind dat je dan ook zelf verder moet kijken dan de manege. Rij eens ergens anders een lesje of een buitenrit, lees de bladen, ga eens kijken bij clinics of wedstrijden, en natuurlijk BOKT dat soms uitnodigt tot het nadenken over kwesties!!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:07

hmm ik heb helaas nu geen tijd om het hele topic door te lezen, maar ik hou dit zeker in de gaten, want ik heb hier ook wel verschillende dingen op te zeggen!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:16

lindsey schreef:
.. Maarrr.. wat ik zelf vaak heb gemerkt (bij een instructrice waar ik het om deze reden niet zo goed mee kon vinden), was dat zij steeds maar heel even naar iemand keek, en dan commentaar gaf. Stel je hebt je paard super lopen, kijkt zij nét op het moment dat het mis gaat. En vaak wist ik ook precies waarom het dan misging, maar dat ging zij mij dan nog even vertellen. Dan heb ik ook zoiets van 'ja vertel me liever iets nieuws!' Mijn andere instructrice hield mensen een aantal rondjes in de gaten, en gaf dan aanwijzingen. Dit vind ik een veel betere methode.

Toen ze niet keek ben ik stiekem weer verder gereden. Tja, eigenwijs paardenmeisje he

JA maar dat is evident in een les in groepsverband. Dit kan je net zo goed gebeuren op je eigen paard in rijverenigingsverband. DAarom vind ik privelessen zinvoller.

Wat betreft geen commentaar omdat je niets fout doet, daar heb je geen zak aan. Want dan verbeter je ook niet.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:25

Ja natuurlijk zie je dat veel vaker. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal meer overzicht. Ik heb verschillende instructeurs/trices gehad in de 8 jaar op de manege, en ook heb ik prive-les gehad van meerdere mensen, maar wat ik gewoon heel erg vind, is dat de 'klik' tussen instructeur en ruiter er toch wel moet zijn.
Die had ik bijvoorbeeld bij een prive-instructeur van mij niet, en hij vatte al mijn serieuze vragen op als commentaar op hem.
Maar ik vraag gewoon veel en ik neem niet alles klakkeloos aan. Maar dat kon hij blijkbaar niet hebben... Wat dat betreft had ik liever mijn manege instructrice in een groep van 8 mensen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:24

ja zulke instructeurs ken ik ook ja. Maar het fijne van priveles is dan ook dat je kunt kiezen wie je laat komen Ik baalde vroeger op de manege wel als ik een goede instructeur had staan en dan werd er gewisseld en stond daar iemand van wie ik niet eens les wilde hebben....

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:21

het ligt denk aan de manege ofzo, ik denk dat er instructeurs zijn die denken ik krijg me geld toch wel dus waarom zou ik moeite doen maar dat doen ze bij mij niet zo denk ik ..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:33

Ik heb weleens les gehad (op de manege) van een invalster. Dat was echt helemaal niets, het enige dat ik die les te horen heb gekregen was dat ik minder hard moest galoperen. En dat was het (en ik ging helemaal niet keihard, was gewoon een lekker tempo!), verder was ze alleen maar aan de klets met iemand anders uit de les. Op zo'n moment heb ik ook zin om de les uit te gaan, mijn plezier was helemaal verpest. Ik weet gewoon zeker dat er heel veel dingen zijn die ik niet goed doe en die wil ik dan ook graag horen! En niet alleen maar dat ik wat zachter moet... Maar ik rij dan ook wel eens op een niet manegepaard en daar leer ik wel veel meer van. Als ik dan ook nog 'priveles' krijg van mn schoonzusje is het heerlijk. Dan zit ik met een rood, warm hoofd te paard, keihard aan het werk. Laatst heb ik een uur lang bijna alleen maar gestapt en aan mn houding gewerkt. Dan merk je hoe fijn het is als iemand alleen maar op jou let.

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:21

ik denk ook dat je gelijk hebt,ik rijd zelf ook op manege paarden en onze vaste instructeur die leert ons echt helemaal niks meer bij,we doen elke les hetzelfde
als we een invalster krijgen dan doen we wel veel andere dingen
en net wat hasten zegt,de instructeur is ook de eigenaar van de manege,en die is helaas alleen maar op geld uit..

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:38

Ik heb eerst leren rijden voor ik naar een manege ging. Eerst zes jaar van mijn eigen vader. Hij heeft geen diploma's, kon volgens dressuur begrippen niet rijden, maar het paard deed wel altijd wat hij vroeg. Hij heeft me vooral geleerd om te blijven zitten, te leren vallen en te leren vertrouwen op het paard. Natuurlijk moest het paard voorwaarts zijn, maar eerst het vertrouwen, dan pas de rest. Er werd ook vooral gehamerd op mijn houding. En voor degene die denken dat het makkelijk is, les van mijn pa, denk nog maar eens. Ik heb echt lessen gehad waar ik het gevoel had dat ik niets kon, overal commentaar op kreeg.

Daarna heb ik 5 jaar les gehad van een hele goede instructeur. Deze deed dat als vriendendienst naar de familie toe. Ik kreeg 1 a 2 keer in de week les. Eerst op een halfbloed arabier die nog helemaal groen was. Mijn houding was niet goed, ik moest weer helemaal opnieuw beginnen. Toen wist ik dat ik met 6 jaar rijden eigenlijk niets kende. Ik was na 20 minuten les al helemaal kapot. Maar na 2,5 jaar op dat paard, kon ik wel zeggen dat er momenten waren waarop het paard heel erg goed liep. Momenten ja, want we waren nog niet zo ver dat hij goed liep voor een heel uur.

In die 2,5 jaar tijd heeft het paard de gangen geleerd, leren versnellen en verzamelen. En verdere oefeningen hebben we niet gehad. Of ik moet die 1 of 2 keer meetellen dat we een beginnetje gemaakt hebben met wijken of iets dergelijks, maar dat was gewoon afwisselen. Toch heeft het paard veel geleerd, hij liep op zijn eigen benen en was niet afhankelijk van mijn handen. Hij liep voorwaarts en aan de teugel, liep in evenwicht. Hij had een hele goede basis voor iemand die hem verder wilde rijden.

Hierna weer helemaal opnieuw begonnen op een groen paard. Weer er zolang over gedaan voor we aan andere dingen mochten denken. Mijn instructeur was iemand die aan de combinatie dacht, niet alleen aan de ruiter, niet alleen aan het paard, maar aan de combinatie. Ik heb tijdens die periode echt leren rijden.

Nu rijdt ik op een manege en het valt me niet eens echt tegen. Degene die les geeft, zit op hetzelfde niveau als mijn instructeur. Je krijgt natuurlijk minder aandacht, omdat de lessen eigenlijk te vol zitten. Maar ik moet ook zeggen, doordat ik weet hoe ik moet rijden, rij ik ook niet gewoon achter de voorste aan. Ik rij dan vaak achteraan, maar ik ben contenu bezig met het paard en mijn houding. Hoe kan ik het paard het beste laten lopen. Het enige waar ik nog wel eens commmentaar op krijg is het naar beneden kijken, zelfs na al die jaren heb ik dat niet afgeleerd. Ik ben wel blij dat er dan iemand is die daar op let.

Toch heb ik niet het gevoel dat ik iets nieuws leer. We hadden het een keer over afwenden bij A en dan richting E rijden. Kortom een beginnende vorm van rechtsomkeerd. (zo reed ik hem vroeger, voordat we de wending steeds korter maakten voor het paard) Toch had niemand in de les daarvan gehoord. Een achtje maken idem. En dat vind ik toch wel typerend. Verder rijden de mensen in de les wel goed en dergelijke, maar ik weet het niet. Van de week zat ik op een heel erg nerveus paard, maar het eind van de les liep ze echter volledig met haar rug ontspannen en zat het als een leunstoel. Ze liep lekker aan de teugel en ik had zowat niets in mijn handen. En dat is iets wat ik mis, iedereen pakt zo de teugels op en dwingt het paard aan de teugel, en als je dan opmerking maakt laat het paard naar de hand komen, dan kijken ze je aan of je gek bent. Daar hebben ze uberhaupt nooit van gehoord.

Ik zeg ook niet dat je niet veel leert op een manege. Mijn nichtje kan nu ook redelijk rijden (en ik zeg redelijk) maar zit wel in een ver gevorderde les. Maar ik vertrouwde haar wel mijn paard toe, geen enkel probleem. Ik zeg alleen dat ik nog niet veel leer op de manege. Maar ik had dan al een hele goede basis en deze basis is het belangrijkste.