[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:28

ja t ligt er ook heel erg aan op wat voor manege je rijd natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:57

Ik wilde toch even een ander topic linken: viewtopic.php?f=89&t=435756&st=0&sk=t&sd=a

Als mensen de betere (of eigenlijk hoger geschoolde) paarden per se niet op een manege willen hebben, is het natuurlijk niet zo vreemd dat er daar vooral minder geschoolde paarden lopen, met uiteraard ook gevolgen voor de manier waarop de ruiters rijden. Want natuurlijk leer je niet goed met gewichtshulpen te rijden als het paard dat ook nooit geleerd heeft, tenzij je de tijd hebt om onder zeer regelmatige begeleiding en veel (VEEL) oefenen dit alsnog te leren. Als groene ruiter op onervaren paard komt je dat ook op je eigen paard niet aanwaaien.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:35

Ik ben het over het algemeen eigenlijk wel met die stelling eens.

Omdat mijn ervaring is, dat MEESTAL (dus niet altijd) de pony's afgestompt zijn op een manege en er geen tijd voor iedere ruiter is om ze de hele goede basis te leren. Je leert pas iets als je vooruit gaat, maar alles wat een manegeruiter heeft bereikt in de les, is de volgende week er weer uit en dan kun je weer opnieuw beginnen. Daarnaast is er weinig tijd voor iedere ruiter individueel, daardoor wordt er vaak alleen maar geroepen wat voor een figuur ze moeten rijden en wordt er vaak of iig te weinig op de houding gelet, er wordt te weinig tijd besteed aan JUIST sturen.

Ikzelf heb 5 jaar op maneges gereden en daarna een half jaar priveles op mijn zus haar pony. En ik heb in dat half jaar echt minstens 10x zoveel geleerd dan a die jaren daarvoor. Het enige wat ik eigenlijk kon was, zitten op een paard. Een beetje mee kunnen gaan met de beweging. Mijn houding was flut: ik zat voorover, was een pinguin, pianohandjes, te lange teugels. Ik heb zelfs toen pas echt leren sturen na 5 jaar! En ik heb op 3 maneges gereden, een daarvan was zelfs een 3-sterrenmanege.

Ik zeg niet dat het bij elke manege zo is, maar ik denk dat de echte goede maneges meer uitzondering zijn dan regel, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:44

Zal grotendeels ook van de paarden afhangen. Tuurlijk.

Maar als er op een manege goede paarden staan, veel verschillende paarden ook, denk ik zeker dat je daardoor een goede ruiter kunt worden. Vooral wanneer je dan ook op allerlei paarden rijdt. Op verschillende paarden rijden brengt ook altijd weer wat anders aan het licht, en dan kan je dus ook voor verschillende (ingeslopen?) foutjes veel beter een oplossing vinden.

Ik vind een ruiter niet per definitie een goede ruiter wanneer hij of zij het met eigen paard tot de M2 dressuur schopt. Of wat dan ook. Je bent pas een goede ruiter wanneer je allerlei paarden goed kunt laten lopen.

lollilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:27

Ik vind dit echt de grootste onzin weet je dat. Net of iedere ruiter die geen eigen paard heeft niet kan rijden. Ik kan hier gewoon echt kwaad om worden. Zullen we dan ook maar een nieuw topic maken??? Mensen met eigen paarden kunnen niet rijden!! Ja sorry hoor maar het lijkt wel of er mensen zijn die de stomste dingen verzinnen om maar een nieuw topic te beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:16

Nee, dat staat er niet. Er staat alleen dat het niet zo is dat mensen met een eigen paard vanzelfsprekend wél goed kunnen rijden, al rijden ze in de M.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:29

@lollilli - reageer niet zo overdreven. Dit is Nouks mening.

Kom dan met iets waaruit blijkt dat jij het niet met haar eens bent en ook het waarom erbij. Komt heel wat netter over.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:30

Pouskintje schreef:
ik vind dat manegeruiters minder snel bijleren dan mensen met een eigen paard.
Iemand die 6 jaar met manegepaarden gereden heeft en dan een eigen paard koopt zal veel sneller vooruitgaan in bv. 2 jaar tijd dan in die 6 jaar met manegepaarden.

Ik rij nu 6 jaar met manegepaarden en eerlijk gezegd, ik ben het meer dan beu.

in die 2 jaar zijn ze alleen vooruit gegaan met hun eigen paard, omdat ze die helemaal doorhebben, maar zet je ze weer op een ander paard zal je best zien dat ze daar moeite mee hebben.

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:13

@Nannes
wat wil je zeggen dat alle mensen met eigenpaard alleen eigenpaard rijden?
ik denk het niet!
er rijden genoeg mensen met eigenpaard die nog ook paarden rijden die niet van hun zijn!
ken genoeg van die mensen!
veel rijden dr op een handelstal daar leer je goed rijden!
ik zie toch niet vaak mensen van de manege op een handelstal rijden!
het zijn toch mensen die privepaarden rijden!
die met jonge paarden overweg kunnen!
omdat ze ervaring hebben!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:39

Aliesje, de uitroeptekens maken de toon van je bericht iets minder vriendelijk. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat mensen met een eigen paard ook best andere paarden kunnen rijden, en ook vaak meer ervaring hebben. (Maar ja, ervaring moet je krijgen, en dat kan alleen door veel te rijden)

Maar er zijn ook veel mensen met eigen paarden die erg vertrouwd zijn met hun paard, en daar heel goed mee kunnen rijden, maar die niet (meer) gewend aan andere paarden zijn. Dat zeggen ze zelf overigens ook: ze vinden het bijvoorbeeld moeilijk om licht te rijden op een paard met hele andere gangen, of ze vinden het eng om op een onbekend paard te stappen.

Het belangrijkste is dat het hele verschillende dingen zijn. Maar het snel aan kunnen passen aan hele uiteenlopende gangen, temperamenten van paarden, het aan het werk zetten van niet voorwaartse paarden, het voorkomen van heel veel sneaky trucjes om onder het werk uit te komen, het rijden in een groep, het zijn ook allemaal vaardigheden.

En wie rijdt er beter: iemand die op een handelsstal jonge paarden beleert tot begin B niveau, of Anky die 1 paard per keer rijdt van hoog tot olympisch niveau? Ik vind die zaken onvergelijkbaar, anders, maar niet beter of slechter. Geen reden in elk geval om neer te kijken op iemand die 'maar' tot begin B niveau rijdt...
En hetzelfde geldt voor manegeruiters.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:58

Ik rijd nu 3 1/2 jaar paard op een manege. Sommige mensen denken dat er op een manege alleen maar van die slome knollen zijn. maar dat is dus niet zo! bij ons op de manege mag je ook niet kiezen de ene keer krijg je een paard dat veel bokt en de andere keer krijg je een paard dat bijv. heel snel loopt. Dat vind ik wel goed want op sommige maneges mag je zelf kiezen maar als je dan telkens dezelfde makkelijke pony/paard neemt leer je ook niet zo veel. Maar sommige manege ruiters kunnen goed rijden.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:04

't valt me wel op dat manege ruiters alleen maar leren zitten. Ze liften meer mee met het paard dan dat ze hem echt rijden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat is ook zo met mensen met een eigen paard.
Vaak zijn manegepaarden zo geindoctrineerd dat ze alleen nog maar denken: rondjes lopen en als ze links zeggen maak ik een volte.
Ik heb zelf eerst 7 jaar gereden op een manege, toen ben ik overgestapt naar een ijslander stal (veel meer gericht op je paard echt rijden e.d.) en in die twee jaar dat ik daar nu rijd heb ik meer geleerd als in die 7 jaar op de manege.
Ik heb altijd verzorgpony's en paarden gehad (en zeker niet de makkelijkste!) waar ik ook super veel van heb geleerd.

Op de doorsnee nederlandse manege heb je gewoon niet de fasciliteiten (denk aan paarden e.d.) om gewoon ver te komen... want elke keer dat jij weer op dat ene paard rijd zijn er al weer 4 anderen die heeeel anders rijden op geweest en dus kan dat paard gewoon niet verder met je komen.... jammer maar tis nou eenmaal zo....

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:28

balli schreef:

Op de doorsnee nederlandse manege heb je gewoon niet de fasciliteiten (denk aan paarden e.d.) om gewoon ver te komen... want elke keer dat jij weer op dat ene paard rijd zijn er al weer 4 anderen die heeeel anders rijden op geweest en dus kan dat paard gewoon niet verder met je komen.... jammer maar tis nou eenmaal zo....

dat is ook wat ik probeer te zeggen!

@shadow0 die uitroeptekens hebben niets te maken met niet of wel vriendelijk gebricht misschien lijkt het zo,maar is meer een automatische tik!
iedere zin eindigd met een uitroepteken inplaats van een punt gewoon een tik!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:31

Ah Aliesje, duidelijk. Maar dingen als uitroeptekens enzo worden vaak gebruikt om de toon in een bericht aan te geven, dus als je niet weet dat iemand altijd zo schrijft (zoals ik het niet wist) kan dat snel tot misverstanden leiden.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:39

Dat je ruwere hulpen leert op een manege is echt onzin! Op mijn vorige manege stonden alle paarden super goed aan de hulpen! En toen ik voor het eerst op een prive paard stapte schrok ik niet of whatever. Want er was niet anders aan! Dus dat is gewoon onzin!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:05

lollilli schreef:
Ik vind dit echt de grootste onzin weet je dat. Net of iedere ruiter die geen eigen paard heeft niet kan rijden. Ik kan hier gewoon echt kwaad om worden. Zullen we dan ook maar een nieuw topic maken??? Mensen met eigen paarden kunnen niet rijden!! Ja sorry hoor maar het lijkt wel of er mensen zijn die de stomste dingen verzinnen om maar een nieuw topic te beginnen

Ik begrijp je frustratie niet helemaal, ik (en de meeste hier) zeggen helemaal niet dat je niet kunt rijden als je geen eigen paard hebt.
Ik zeg dat manegeruiters op een andere manier goed rijden dan eigen paard ruiters, manegeruiters rijden vaak op paarden die door veel verschillende mensen worden gereden, ook door mensen die trekken, schoppen en onnodig meppen (nu zeg ik niet dat iedereen dat doet maar er zijn personen...)
Meestal worden de paardjes hierdoor hard in de mond, gevolg dat je sterkere hulpen nodig hebt.
Als een manegeruiter dan op een eigen paard stap, dat gewent is aan zachte hulpen en gewichtshulpen, ontstaat er dus een klein probleem.
Dan krijg je dus, deze manegeruiter rijdt niet goed, en dan zit er dus een kern van waarheid in, want inderdaad deze manegeruiter rijdt niet goed op EIGEN PAARD.
Dat wil niet zeggen dat deze ruiter over-all niet goed rijdt!
Ga nu ook niet denken dat ik zeg dat ze dus nooit op een eigen paard kunnen rijden, tuurlijk kunnen ze dat wel, het kost ze alleen even wat tijd om te wennen, zich verder te vorderen op ander gebied, net even iets speciafieker dan wat ze geleert hebben op de manege.
Iedereen die van een manegeruiter, eigen paard ruiter wordt, doet een enorme stap terug.
De kleine dingen die eerst niet zo opvielen zoals, gewichtshulpen, en kleine beenhulpen worden nu opeens wel belangrijk, want je eigen paard reageert gewoon veel sterker op kleine dingen.
Ik (en anderen) zeggen dus niet dat manegeruiters niet kunt rijden, maar dat ze vooral een grote stap terug moet doen. (dat moest ik, dat moet iedereen)

Tuurlijk er zijn mensen op eigen paarden die niet kunnen rijden, ik zeg toch ook niet dat die er niet zijn???

Wel hebben de meeste eigen paard ruiters, meer ervaring met moeilijkere oefeningen waardoor het niveau van de meeste eigen paard ruiters, iets hoger of hoger ligt dan die van de gemiddelde manegeruiter.

Laat een manegeruiter een een traver rijden en vergelijk dat met een eigen-paard ruiter, de grootste kans is dat de eigen-paard ruiter het sneller correct doet dan de manegeruiter.
En nee ik zeg niet dat dat aan de ruiter ligt, maar het ligt zeker ook aan de begleiding en het paard.

Ik denk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, en ik denk ook dat het grootste deel van de mensen hier helemaal niet bedoelt dat je alleen met een eigen-paard goed kan rijden.

Ik ben het ook eens met nouks, je bent pas echt een goede ruiter als je op verschillende paarden netjes weg kan rijden.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 26-07-05 13:03, in het totaal 3 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:16

ushi schreef:
Dat je ruwere hulpen leert op een manege is echt onzin! Op mijn vorige manege stonden alle paarden super goed aan de hulpen! En toen ik voor het eerst op een prive paard stapte schrok ik niet of whatever. Want er was niet anders aan! Dus dat is gewoon onzin!

Ik denk niet dat het onzin is.
De meeste manege's hebben paarden staan die door gevorderden en door beginners gereden worden, allemaal een verschillende beenligging en allemaal rijden ze anders, de meeste paarden worden daar hard van.
Het schrikken als je op een prive-paard stapt hoeft ook helemaal niet, ik schrok ook niet toen ik voor het eerst op mijn eigen paardje stapte.
Wel merkte ik na een tijdje dat als ik een rechte lijn wilde rijden, en ik legde mijn been net verkeerd neer of ik zat een beetje te scheef, mijn paard begon met wijken, dat als ik op de volte zat, en ik deed iets met mijn hand en mijn been, ik meteen de verkleinde volte opging of dat mijn paard opeens begon met middenraf omdat mijn beenhulp iets te ruw was.

Ik denk niet dat het persee "schrikken" hoeft te heten, maar het verbaast je als het ware wel.

Maargoed, dit hoeft natuurlijk niet altijd te gebeuren, maar het komt wel vaak voor.
Bij jou is het weer anders gegaan, maar daarom hoeft dit nog geen onzin te zijn.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:16

en houd er ook rekening mee dat je op een manege paard nooit een echt "team" kan worden als met een eigen paard. dit omdat je er maar een keertje (meestal) in de week op rijd en doordat er veeeel meer mensen op rijden (die ook allemaal anders rijden)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:43

DEdonya schreef:
Ik vind dat je er zelf ook iets aan kan doen als manegeruiter als je elke keer goed oplet in de les en altijd ook bijv. vraagt om uitleg enzo vind ik dat je het best goed op ten duur kan en ook kan begrijpen maar dan moet je ook de juiste instructeur er voor hebben en alle mensen die paardrijden kunnen best een beetje rijden maarja als ze het maar leuk vinden en goed vragen! vind ik dan he! en de juiste instructeur.!

Dat deed ik echt wel hoor, ik vraag mijn instructeurs hun oren van de kop!
Maar omdat ik toen als manege ruiter(tot 4 jaar geleden) ook zo gefocused was op dat in de krul lopen vroeg ik het verkeerde. Nu weet ik gelukkig beter!

en to lollilli: Er werd toch ook heel duidelijk gezegt dat er ook heeeel veel eigen paard eigenaren waren die er geen barts van kunnen!
Maar toch ben ik wel van mening dat als je een eigen paard heb en in die 'eigen paarden wereld' zit je gewoon veeel meer kansen krijgt en als je die goed gebruikt veel sneller goed leert rijden dan dat je (net zo als ik vroeger) ouders hebt die het niet met de hobby eens zijn, je geen wedstrijdjes mag doen en je de lessen elke week van je eigen zak geld moet betalen. Die lessen waren toen ook altijd zo snel om, mijn hele week draaide om die vrijdag avond want dan mocht ik weer 1 uurtje rijden!

Nu heb ik mijn eigen paard en ik rij nu echt niet 'opeens' beter, maar ik rij nu wel vaker, en als ik strax op les kan denk ik dat ik wel met sprongen vooruit ga.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:25

aliesje schreef:
@Nannes
wat wil je zeggen dat alle mensen met eigenpaard alleen eigenpaard rijden?
ik denk het niet!
er rijden genoeg mensen met eigenpaard die nog ook paarden rijden die niet van hun zijn!
ken genoeg van die mensen!
veel rijden dr op een handelstal daar leer je goed rijden!
ik zie toch niet vaak mensen van de manege op een handelstal rijden!
het zijn toch mensen die privepaarden rijden!
die met jonge paarden overweg kunnen!
omdat ze ervaring hebben!

hier heb je het weer over een handelstal en daar rijden ze dus weer op (veel) verschillende paarden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:10

Nu lees ik hier wel steeds dat een manegeruiter niet goed op een prive paard kan rijden, maar ik denk dat dat met het gemiddelde prive paard niet zo'n probleem is hoor. Het gaat misschien niet goed op een heel druk, gevoelig eigen paard, maar daar kan ook niet elke niet-manege ruiter op rijden.
Iig, ik ben een manegeruiter (of was nu de manege gestopt is, maar heb wel voornamelijk op manege's gereden) en kan niet goed rijden ofzo, maar bijv. op m'n verzorgpaard kan ik gewoon rijden en dat geldt eigenlijk wel voor alle eigen paarden waar ik tot nu toe op gereden heb. Lees hier wel steeds dat het zo'n groot verschil is, maar daar heb ik niet zoveel van gemerkt.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:12

Denk dat diegene die het over doorgetrainde paarden hebben, het over goede hoger geklasseerde paarden hebben... en als et goed is zijn die inderdaad 'gevoeliger' te rijden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:23

Ja idd, maar daar zal ook niet elke ruiter met (minder gevoelig) eigen paard zomaar op weg kunnen rijden.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:13

het gaat er volgens mij niet om hoe gevoelig ze zijn (de grote "schok" zeg maar) maar meer over wat voor karakter ze hebben.
een manegepaard kijkt nergens van op of om en doet wel ongeveer wat je zegt... loopt mooi zijn rondje...
en eigen paard heeft vaak wat meer pit en is niet zo "makkelijk"

ps: ik heb het hier over "het algemeen" en dus niet lang niet altijd is het zo... maar wel vaak.... (jammer genoeg)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:05

Ik zie het juist als uitdaging een paard dat zijn eigen rondje wil lopen naar mij te laten luisteren.
Het zijn vaak juist de gevoeligere paarden die makkelijker te sturen zijn.