Manege de Boschoeve

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EbbyT

Re: Manege de Boschoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:43

Ik ben een paar jaar geleden (2 of 3, zo iets) daar op ponykamp geweest. Ik was altijd al een bange ruiter, maar dat ponykamp daar heeft wel mn laatste restje zelfvertrouwen naar de knoppen geholpen. (Dat nu overginds wel weer terug is hoor, maar heeft erg lang geduurt ). De eerste les gingen zo ongeveer alle paarden ervandoor, de meeste mensen vielen een keer of 2 a 3. Een meisje kwam onder haar pony, een haflinger, en die stond echt frontaal op haar. Ik reed toen op de haflinger, Fakir, en doordat ik erg oplette kon ik ervoor zorgen dat hij niets uithaalde maar er zat iemand op Kapoen en die zat gewoon te huilen. De volgende dag hadden we in de buitenbak les en omdat het zon rotzooi was moesten we in een reitje rijden (wat ik al jaren niet meer had gedaan). DE voorste vloog weg, kinderen vlogen eraf en Fakir vloog mee, en gaf een ènorme bok. Het voelde haast verticaal en het was een wonder dat ik bleef zitten (in een reflex plantte ik mijn handen voor het zadel en zette mijn armen op slot). Het was overginds niet de eerste keer die les dat de paarden gingen vliegen en er kinderen afvlogen. Door die bok was ik zo bang geworden dat ik er ff afging, iemand anders er een paar minuten op, en vervolgens ik er weer op. Ging wel goed dat laatste stukje. Smidags buitenrit, ging wel goed, 2 uur gereden en vrij rustig en traag en idd zonder galop. De dag daarna wou ik op een ander paard ipv Fakir en ik mocht op Michelle. De eerste les was vliegen, om het rondje vloog ze er vandoor. MAar vind je het gek als die dieren nooit op de wei komen (al lees ik hier dat ze dat wel komen??). Erg zonde, toen hadden ze erg grote weilanden maar daar stonden alleen 2 prive paarden, veder geen paard erin gezien (afgezien van een paar minishetten naast de buitenbak die geloof ik samen stonden met geitjes).
De galop was irriterend maar nu wou ik doorzetten, sowieso voelde ik me op Michelle veiliger omdat die kleiner was en ik het niet zo heb op Haflingers. De ochtend daarna gingen we weer op buitenrit. Ik op Fakir want iemand anders moest op Michelle. Het ging aardig goed, al werd het vrij irritant omdat we een heel end reden over allerlei grote kuilen. Totdat opeens alle paarden, behalve 1 groot warmbloed paard en een fries, aan de kletter gingen. En echt aan de kletter, geen klein sprintje maar op topsnelheid door de bossen. Je kon doen wat je wou, maar je drong niet door tot je paard. Velen vielen eraf, maar ik werd gelukkig opgevangen door iemand, die mijn paards stil zette. Gekneusde voeten, armen maar voornamenlijk schaafwonden. TRillend ben ik afgestapt, net op tijd stilstaande aangezien iets van 100 meter veder de 80 km weg was (!). Ik heb nog een litteken op mijn bovenarm omdat mn pard knoeihard door een paar struiken scheurde. LAter werd vermoed dat een bruine (dacht robbedoes) schrok van een bok van Julia en die schoot ervandoor. Van een begeleiding hoorde ik dat dit bijna iedere week gebeurde en dat dat de reden was dat er buiten niet werd gegalopeerd. Smiddags nog een zeer leuke spring les gereden op Michelle, als een van de enigste die mee deed. Toen kon ik ook alles met Michelle (al geloof ik dat ze wel es wou weigeren) en was het geschrik ed over. Paar leuke lessen gereden, niet meer op buiten rit geweest omdat ik neit meer durfde. Veder op in de week kwamen de spelletjes, in de bomenwei. Ik kwam veel later omdat een paar gastarbeiders de stallen aan het uitmesten waren en op de camping een heel klein weitje hadden afgezet. Michelle wou uiteraard neit komen, eindelijk gras! Toen ik haar eindelijk te pakken had was ik al veel te laat. Ik kwam aanlopen en zag dat er een paar haflingers en een fries het bos uit kwamen lopen, het hek stond nl nog open van de wei en ze waren aan de kletter geslagen en het bos in gerend... Bijna iedereen werd vast gehouden aangezien ze om de 5 min. gingen rennen. De dag daarna (zo ongeveer) was de pannekoekenrit. Er werd een fries en een haflinger (ieder voor een eigen) huifkar gespannen. De fries stond alleen maar te stijgeren. Over de heel-veel-km uur weg reden richting een veld, waar we een lijn spanden en de rest tegen kwamen. GEloof dat de heenweg wel goed verlopen was. Pannenkoeken gegeten ed, en vervolgens gingen we terug. Ik moest eigenlijk op Vosje maar die had eerder die week een meisje er al een paar keer vanaf gebokt en een paar keer heel vreemd gaan racen en dat vond ik dus eng. Een paar meisjes die meededen met de rit, maar die geen ponykamp hadden, eentje reed daarvan op Goldie. Wij geruild, ik op Goldie. We reden in een heel grote kring om de huifkar heen en een paar paarden gingen heel erg vreemd doen en weer vielen er een paar mensen af waarvan eentje heel erg lelijk... Die moest veder in de huifkar want kon niet meer rijden. Toen durfde ik helemaal niet meer te rijden behalve op Michelle maar die was bezet. Ik dus weer op de huifkar en iemand anders op Goldie (dacht een naam met een T, Tessa ofzo). Later vertelde ze me dat die terug rit best een bokfestijn was geworden...
Heb heel de week ook weinig aansluiting gevonden behalve met een meisje die nog nooit eerder had gereden. Zij moest op Nina, en ook die groep (beginner groep) ging aan de kletter en zei viel er af. Ze durfde alleen nog maar te rijden als ik haar goed stevig vast hield...
Na het ponykamp ben ik nog een paar weken door gegaan op mijn eigen manege, totdat ik zo bang werd dat ik overstapte op ijslanders. Die ponys op die manege waren nl ook niet echt braaf en makkenlijk... Het heeft nog heel lang geduurt voordat ik ook op andere rassen durfde te rijden als IJslanders en ook daar ben ik nog wle bang geweest. Maar het mooie van het ijsco ras vind ik dat ze over het algemeen amper schrikken, en als ze schrikken het bijna altijd van een container oid is en ze alleen wegwijken (of op zn ergste een sprong opzei doen). Temperament vind ik dan weer neit eng .
Als ik aan dat ponykamp denk krijg ik nog een wrange smaak in mn mond . Ben wel vajker bang geweest maar nog niet zo sterk als toen op dat kamp.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:19

niet aanvallend bedoel of bijdehand bedoel maar robbedoes is niet bruin

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:17

Daar zat ik idd over te twijfelen... Het was een bruine, arabier, wel van de vaste paarden geloof ik en een e-pony ongeveer. Was Robbedoes dan die schimmel? De naam komt me nl wel bekend in de oren... Maar kan ook een vergissing zijn . De rest van de namen weet ik wel zeker trouwens

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:20

Robbedoes is idd niet bruin, maar een schimmel

Bedoel je misschien niet Day dream?

Verder komen de paarden en pony's al jaren los en op de wei, maar als ze veel uur moeten lopen staan ze gewoon op stal.
Maar in de winter bijv. gaan ze elke ochtend los in de bak.

Het is idd jammer als je het niet naar je zin hebt en de pony's en paarden erg vervelend zijn..

Ik ben er in de 10 jaar dat ik er kom nog nooit afgevallen of wat dan ook.. Alleen een keer van Bonnie, maar dat kwam omdat ik hem altijd zonder zadel reed

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:48

ik ben er ook nog nooit gevallen tijdens een ponykamp of een weekende dat ik daar was. wel toen ik leiding was1 x, van perno , die had een tijdje niet gereden en ze vroegen of ik hem wou rijden want hij moest de volgende dag mee met de ponykamp, poe heb het gevoeld

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:49

Gebeurt het vaak dat ze er in het bos vandoor gaan en allemaal van dat soort nare dingen?

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:55

tsja ik 'hoor' het vaak, maar ik heb het zelf eigelijk nog nooit meegemaakt daar.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:58

Day dream, volgens mij was dat het ja. Weet t niet zeker hoor . Hij stond toen in een buitenstal, een van de eerste boxen vanaf voor (met achter bedoel ik dan het gedeelte waar toen de jonge friezen stonden). En dan was Robbedoes de schimmel, die wel wat op hem leek? De begeleiding reed iig altijd een schimmel op buitenrit omdat die er vaak vandoor ging zeiden ze... En die vond ik erg op die bruine lijken.
Van dat loslaten durf ik best te geloven, ze hadden ook vrij veel wei vond ik, zonde toch om dat niet te gebruiken?

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:07

Ik heb net ff mn (niet digitale) fotos bekeken en het was idd day-dream. En die schimmel die voorop reed was Robbedoes.
(handig he, als je namen achterop fotos zet )

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:12

ebbyT ik heb je een pm gestuurd

BlueLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:05

Hee ff n vraagje...
ben ook samen met n vriendin op ponykamp daar geweest
we hadden zelf de caravan meegenomen het was echt super gezellie en leuk en er waren er nog n paar van onze manege dus helemaal top....
maar heb toen daar ook op n pony gereden die werd ook nog nie veel bereden ze heette pippi is n bonte pony...Is ze nog op de Boschoeve en hoe gaat t met der??? ze was wel n btje erg nerveus toen....
xxx

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:07

Zijn er eigenlijk ook gewoon brave paarden die niet bokken& 'm dr tussenuit naaien?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:20

Met pipi gaat het goed! Ze loopt nu gewoon alle kampen mee en is vrij braaf geworden!

@Hertog, ik kom er al 10 jaar en heb nog nooit echt last gehad van paarden pony's die er vandoor gingen.. Tuurlijk gaan ze wel 's maar dat doen bijna alle paarden.. Meestal zijn de haffies en de friezen het braafst..

BlueLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:34

oke dan dat is wel fijn...
heeft er nog iemand meer foto's van pipi????

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:51

Dat is niet leuk natuurlijk, dat je zo bang was op de Boschhoeve.
Ik vind de kleine pony's daarzo, die in die buitenstalletjes staan over het algemeen allemaal heel braaf. Michelle is volgens mij echt superbraaf, maar dan moet je niet krampachtig gaan zitten ofzo, want dan maak je die pony ook nerveus. Als je zelf ontspannen bent is het een hartstikke leuk en lief beest.
Ik vond eigenlijk alle paarden wel braaf daar, maar het zijn gewoon geen doorsnee manege paarden die alles doen wat je vragen, en die als een robot hun rondje doen. Zeker die Haflingers die durven best is een bok te geven ofzo, als ze merken dat je niet oplet ofzo.
Voor de rest hoor je idd best vaak dat paarden er vandoor gaan op een buitenrit, ik heb het zelf alleen niet meegemaakt daar.
Dat zijn idd echt van die dingen, daar moet je tegenkunnen. Als je al wat bang uigevallen bent kan je daar maar beter vragen om een uiterst brave pony of paard.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:16

Ik heb in die week ook niet meegemaakt dat we écht aan de kletter gingen met de groep. Wel dat de voorste haar paard niet goed kon houden (was een bruin paard, had ook de reputatie erg sterk te zijn buiten. Trok steeds zijn hoofd omlaag en als de teugels dan lang waren, probeerde die te rennen) en toen gingen we allemaal ff een stuk in galop, maar dat ging op zich wel goed. Iedereen kreeg zijn paard ook weer netjes terug.

Ik vond trouwens niet dat je daar écht super brave paarden hebt. De pony's waren op zich wel braaf, maar de meesten houden wel van ff lekker racen wanneer er gegalopeerd wordt. Niets gemeens ofzo, maar sommige kinderen konden het dan niet uitzitten en dan was het *plof* De pony's vond ik met rijden (wat ik gezien heb dan, pas er zelf niet meer op ) wel super leuk! Allemaal pony's met karakter, geen een die in zijn hoofd ergens anders was en braaf achter de rest sukkelde. Allemaal lekker allert en vrolijk in de les.
Michelle was idd een leuke pony, aan haar kon je meteen zien of de ruiter bang was en gespannen of juist niet. Een ontspannen ruiter kan er veel mee, een gespannen ruiter niets, dan rent ze alleen maar.
Bij de ponygames was gebleken dat de haflingers allemaal erg goed kunnen bokken. Wat je ook doet, je blijft er dan écht niet op zitten. Dat vond ik niet zo grappig. Gelukkig waren ze buiten (op 1 haflingertje na) en in de les allemaal erg braaf.
De friezen vond ik allemaal ook érg leuk! Heel erg braaf, lekker rustig, goed door gereden, konden netjes dressuren.
Verder vond ik de paarden voor een manege misschien iets te moeilijk. Er waren er meer die nog wel makkelijk waren, maar veel waren een beetje heet of erg hard in de mond. Of ze waren met rijden braaf, maar in de stal verschrikkelijk. Dat vond ik wel jammer.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:18

BlueLady schreef:
oke dan dat is wel fijn...
heeft er nog iemand meer foto's van pipi????

viewtopic.php?f=53&t=448703 Is mijn topic met foto's van de pony's, staat Pipi ook tussen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:05

@ Annetje: Dat is wel zo, dat veel paarden toch wat te moeilijk zijn voor op een manege, maar aan de andere kant voor een gevorderde ruiter erg leuk, je leert er dan ook meer dan alleen maar rondhobbelen op een pony die toch wel achter een ander aan sukkelt.
En is Mistral (Dat sterke bruine paard wat op buitenrit er tussen uit probeerde te gaan) zo veranderd dan? 5 jaar terug was ik namelijk ook een week op de Boschhoeve en toen reed mijn vader op Mistral, en die vond het een geweldig paard, die ook super kan springen.
Die Haflingers vond ik echt geweldig leuk. Haha. Ik had alleen voor de buitenrit een Haflinger, en dat was een superbrave, Loretta.
En de Friezen waren idd erg leuk, toen ik op Dikke Tjeerd reed moest ik echt zo aan mijn oude paard denken. En Menco vond ik ook een heel leuke Fries, die andere heb ik niet gereden dus daar kan ik niks over zeggen. Menco is op stal trouwens wel een beetje een chagerijn. Haha, ik wou hem ff snel poetsen, dus ik stap die stal in en wil er snel een borstel over een halen, maar toen probeerde hij me met z'n dikke reet tegen de stalmuur te pletten.. Haha.

En dat de paarden wat moeilijker zijn dan op de meeste maneges heeft er ook mee te maken dat er heel veel gaan en heel veel nieuwe komen, dus het zijn sowieso geen ingeprogameerde manegepaarden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:08

Er stonden trouwens 2 vosbonte paarden, die veel op elkaar leken, en dat vond ik echt zulke leuke paarden om te zien! Die ene stond meestal naast Cocktail, op het hoekje, en die ander weet ik niet precies. Maar ze waren alle twee vosbont, vriendelijk op stal, en wat zwaarder gebouwde paarden, ik vond ze echt leuk. Ik weet niet hoe ze heetten.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:13

Oke

Is er een pony die een hol uithaalt, braaf blijft lopen en liever lui is dan moe?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:22

Hert0g schreef:
Oke

Is er een pony die een hol uithaalt, braaf blijft lopen en liever lui is dan moe?

Uuhmm...
Haha, Ik vond Loretta, een Haflinger iig superbraaf, op buitenrit. Die is liever lui dan moe, en op buitenrit zette ze geen stap verkeerd. Ik weet niet hoe zei in de bak is.
Michelle vond ik ook een heel lief pony'tje, daar moest ik met m'n dikke reet op bij de ponygames, haha. Toen deed tie iig precies wat je vroeg, die is niet lui, maar lekker voorwaarts en braaf. Volgens mij was dat vosschimmeltje ook een heel braaf beestje, als ik hem zo zag lopen vond ik het iig een lekker voorwaarts braaf beestje. Menco vond ik ook heel leuk, dat is een Fries, die is niet lui, maar je moet hem wel ff aan het werk zetten, op stal kan het een chagerijn zijn, maar met rijden heel braaf. Dikke Tjeerd is ook heel braaf, maar hangt nogal op je handen.
Cocktail, daar reed ik op, die is ook heel braaf, maar het springen was een ramp, en je moet wel heel ontspannen zijn als je gaat galloperen, anders raak tie over de zeik.
En zo zijn er nog wel meer paarden die heel goed te vertrouwen zijn hoor.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:12

Loretta is idd een van de braafste denk ik jessica (ook hafje) vond ik ook wel erg braaf, jammer dat ze naar anderen trapt, maar dat viel ook nog wel mee.

Bedoel je trouwens Pernot en Miracle? Een van de twee reed ook mee met kamp.

Mistral was niet zo verschrikkelijk volgens mij, maar gewoon erg sterk en die eerste rit had ie wat energie over
Zo reed ik een keer op Jarno (eerste rit ook) en dat ging ook voor geen meter, terwijl hij juist heel braaf schijnt te zijn. Ligt denk ik gewoon aan de ruiter, de combinatie moet klikken.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:21

Ik ben er zelf een week op vakantie geweest met een vriendin, dit is 2 jaar geleden. Wij hadden toen 2 boxen bij de binnenbak, erg grappig wel. We hebben daar heerlijk naar ons zin gehad. Lekkere lange ritten van een uurtje of 6 gemaakt dagelijks, heerlijk genoten.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:36

Dit is pernod, bedoel je die misschien? Echt een superpaardje, liep vorig jaar M met Chantal een meisje van daar, weet niet of ze nog steeds start, maar dan zal ze waarschijnlijk wel al Z zijn ofzo inmiddels..

En die andere zal idd miracle wel zijn, ook een leuk beestje kruising tussen een haflinger en een tinker..

Afbeelding

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:48

Ik weet niet.. Hij is wel vosbont, maar op de foto lijkt tie ineens een stuk ranker. Haha
Maar het zal hem wel zijn.
Een kruising tussen een Haflinger en een Tinker? Volgens mij had tie niet echt sokken.. Maar het zou kunnen.
Ik vond ze iig heel leuk.