Manege paard kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:25

Dadelijk ben je aan het sparen voor haar en wil de manage haar niet verkopen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:30

xkusjeirene schreef:
Ik ben het eens met wat jullie zeggen hoor! Ik ben van mezelf een enorme denker. Aanpakker ben ik wel, maar dat is voor mij een hele grote stap! Ik vind het juist wel fijn dat jullie dit zeggen want ik heb soms echt die figuurlijke schop onder mijn kont nodig!

Mijn ouders weten dat ik dit wil. Maar ze vinden dat ik eerst een trailer bewijs en al die andere dingen voor elkaar moet hebben voordat ik overga op aankoop.

Ik ben het hier zelf niet helemaal mee eens. Vervoer zou ik kunnen regelen en ik ben niet van plan om zo snel al op concours te gaan, mocht ze naar de kliniek moeten heb ik misschien nog een hele lieve nicht of eventueel stalgenoten achter de hand die mij zouden willen helpen.

Daarnaast wil ik mijn ouders niet vragen om mij daarin te ondersteunen. Ik weet ook dat ze dit niet zomaar kunnen ophoesten. Ik ben volgens de wet volwassen en ik vind dit mijn verantwoordelijkheid!

Maar soms moet je simpelweg ophouden met denken en handelen.

Mijn eerste paard was ook een manegepaard. Ik heb op enig moment aangegeven bij de eigenaar dat ik interesse had; hij noemde de prijs en we hebben afgesproken dat dit akkoord was maar dat ik nog even tijd nodig had om een buffertje op te bouwen.

Mijn vraag om advies aan een kennis gaf wel een heel simpel antwoord: Als de eigenaar zegt dat het een goed paard is, koop 'm gerust, dan is het een goed paard. Paard heeft zowel de manege-eigenaar als de adviseur ruim overleeft......

In die context ben ik het met Janderegelaar eens: een manegepaard dat het trekt om zes dagen per week 3 uur te werken, dat is een goed paard. Dat mag je voor de vorm laten keuren, maar als daar iets uit komt, zou ik eerder de dierenarts vreemd aankijken dan het paard.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 21:20

Ik weet het...

Het is echt een soort angst hoor. Ik wil haar kunnen betalen. Ik wil mijn droompaard kopen, en dit is mijn droompaard... Maar ik wil haar niet hoeven te verkopen omdat ik haar niet meer kan betalen. En daar ben ik enorm bang voor. Ik kan mezelf soms wel slaan dat ik zoveel denk hoor _-:(

Ik snap inderdaad wel over de keuring! Maar als je dat niet doet en er s wel iets dan zou er altijd gezegd worden had nu maar wel gekeurd.

Ik ga er sowieso nog eens een heel goed gesprek over hebben met mijn ouders voordat ik echt de vraag ga stellen. Ik vind het belangrijk dat hun er volledig achter staan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:09

Ach. Ik heb mijn paard ook niet laten keuren. Onder het mom "wat niet weet, wat niet deert"
Slim? Zeker niet. Maar ik heb mijn paard ook via via onverkocht nadat ik er al een jaar op reed, dus ik geloofde het wel. Nooit een pas kreupel, ook niet na 2 flink gekke acties waarbij ik er van overtuigd was haar kapot weer te vinden.

Mocht er nou wel ooit wat naar boven komen, heb ik een geweldige tijd gehad en passen we het dan allemaal wel aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:31

prugelpiet schreef:
Ach. Ik heb mijn paard ook niet laten keuren. Onder het mom "wat niet weet, wat niet deert"
Slim? Zeker niet. Maar ik heb mijn paard ook via via onverkocht nadat ik er al een jaar op reed, dus ik geloofde het wel. Nooit een pas kreupel, ook niet na 2 flink gekke acties waarbij ik er van overtuigd was haar kapot weer te vinden.

Mocht er nou wel ooit wat naar boven komen, heb ik een geweldige tijd gehad en passen we het dan allemaal wel aan.

In de tijd dat ik dat manegepaard kocht werd er niet of nauwelijks gekeurd.
Ik kocht d'r als 12-jarige; heb d'r laten gaan toen ze 29 was.....

@ xkusjeirene: het is goed om er grondig over na te denken en een achtervang te hebben als het mis gaat, maar je moet toch ook niet te bang zijn om het gewoon aan te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:05

TS, wat dénk jij wat ze waard is, wat de eigenaar er voor zal vragen? En dan niet je hoofd laten spreken maar je onderbuik, je intuitie. Jij kent de stal, de eigenaar en het paard het best.

Overigens vind ik, en ik denk meerdere hier, dat je er op zeer korte termijn naartoe "moet" om eens te peilen. Misschien ben je bang voor een afwijzing, maar nee is ook een antwoord. En weet je? Misschien is het eerst een 'nee' maar kan het een 'ja' worden!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:10

xkusjeirene schreef:
Gizeppie schreef:
Ik zou het heel gek vinden als ze 4000/5000 euro vragen voor een manege paard. Een goed paard/talentvol of een paard met een mega goede afstammeling loopt simpel weg niet in het manege werk.. Het wordt of ingezet voor de sport of voor de fokkerij.

Maneges kopen ook geen paarden aan van 4000/5000 euro. Hoogstens van 1500 tot 2000 euro. Meer leggen ze niet neer voor een manege paard, want het moet winst opleveren (is een bedrijf).

Ik zou zelf nooit een manege paard kopen, hoe lief ik het dier ook vind.. Het paard is door van alles en iedereen gereden. Rijtechnisch moet je er heel veel aan sleutelen dit ooit nog goed te krijgen + de eventuele schade die er al aan het paard zit (slijtage etc).

Ja dat lijkt altijd het geval op maneges, maar hier lopen de beste paarden rond. Paarden met 1.35 spring ervaring, goede stamboom (er wordt regelmatig een veulen gefokt) vaak zijn de paarden al wel wat op leeftijd (vaak 12-15) die zo hoog ergens gelopen hebben. Maar het zijn stuk voor stuk talentjes. Of ze komen net zoals dit paardje met een jonge leeftijd binnen en worden hier verder opgeleid.

Ze hebben echt goede paarden staan, maar met haar hebben ze nooit overwogen om een veulen te nemen. Dus dan vraag ik mij af of ze een "goede" stamboom heeft.

Deze manege kijkt echt naar kwaliteit, mijn instructeur geeft aan dat ze regelmatig bij andere maneges gaan kijken hoe er les wordt gegeven, naar de paarden enz. Dan zien ze vaak het typische manege beeld (vertrapte paarden, paarden die scheef zijn, paarden die naar links kijken als ze rechtsom lopen) en tuurlijk hun zijn ook niet perfect! Maar ze doen er wel alles aan om een goede eerlijke manege neer te zetten.

Dat vind ik wel gek. Van 12 tot 15 zijn de meeste talentvolle paarden op hun beste qua niveau..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:12

Weetje wat het is. Je moet doen wat goed voelt. Ga het gesprek aan.. Kijk naar je gevoel, maar wees ook verstandig. Ik keur het paard altijd!

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 17:54

Karma schreef:
TS, wat dénk jij wat ze waard is, wat de eigenaar er voor zal vragen? En dan niet je hoofd laten spreken maar je onderbuik, je intuitie. Jij kent de stal, de eigenaar en het paard het best.

Overigens vind ik, en ik denk meerdere hier, dat je er op zeer korte termijn naartoe "moet" om eens te peilen. Misschien ben je bang voor een afwijzing, maar nee is ook een antwoord. En weet je? Misschien is het eerst een 'nee' maar kan het een 'ja' worden!

Ik denk zelf dat ze dus tussen de 3000 tot max 5000 waard is. Ze heeft haar volledige leven op een manege gestaan, nooit wedstrijden gereden, ik zou daartussen in het een heel reëel bedrag vinden. Maar daarin tegen is ze nog redelijk jong. 9 jaar zou ze nu moeten zijn, als haar verjaardag ooit kloppend op de site heeft gestaan. Ze heeft waarschijnlijk wel een Tsjechisch paspoort en daar zou wellicht ook een stamboom bijzitten omdat ze dus een brandmerk is, moet ze zijn gekeurd en goedgekeurd. Dus dat kan de prijs weer een stukje opkrikken.

Ik ga het gesprek met mijn ouders eens afwachten en dan ga ik eens aangeven dat ik interesse heb.
Laatst bijgewerkt door xkusjeirene op 24-11-19 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 18:00

Gizeppie schreef:
Weetje wat het is. Je moet doen wat goed voelt. Ga het gesprek aan.. Kijk naar je gevoel, maar wees ook verstandig. Ik keur het paard altijd!

Even over je vorige post, kon ik niet op reageren. De meeste talentjes komen binnen rond die leeftijd of ze zijn dus nog erg jong en moeten nog een beetje doorgereden worden.
De paarden tussen 12 a 15 hebben dus wel echt wedstrijd ervaring en zijn voor de meeste mensen op de manege echte leermeesters.

Ik zelf heb meer baad bij een pittig jong paardje waar je de knopjes nog op kunt zetten, ook al gaat dat moeilijk bij een manege. Het heeft mij dan ook jaren gekost (ook door mijn eigen ervaring toen de tijd) om dit paard een beetje te laten lopen. Maar nu het eindelijk zover is raak ik dus nog 'verliefder' dan dat ik al was. <3

Ik denk dat je tegenwoordig er ook niet meer onderuit kunt dat je je paard niet keurt! Je bent toch als koper geloof ik ook verplicht om minimaal een klinische keuring te doen, ik meende dat ik dat zo las op het KNHS. Ik denk dat het voor de beeldvorming ook goed is. Nu ken ik dit paard heel goed en heb ik al een redelijk beeld, maar ik ben bijvoorbeeld wel heel benieuwd hoe zij gaat reageren op een verharde volte en tijdens de buigproef.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:42

Ik heb mijn manegepaard ook niet laten keuren. Sterker nog, 2 jaar niet gezien :+
Maar ik wilde haar gewoon een fijn pensioen geven. En als ze wat mankeerde merkte ik het vanzelf wel maar dan had ze wel een laatste fijne tijd gehad

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 18:58

Autumnn schreef:
Ik heb mijn manegepaard ook niet laten keuren. Sterker nog, 2 jaar niet gezien :+
Maar ik wilde haar gewoon een fijn pensioen geven. En als ze wat mankeerde merkte ik het vanzelf wel maar dan had ze wel een laatste fijne tijd gehad

Ja, uiteindelijk zou dat voor mij ook een heel leuk uitzicht zijn, maar aangezien ze 9 is ben ik nog niet van plan om haar met pensioen te doen :P Ik wil heel graag lekker oefencrossen rijden en ik vind dressuur en springen ook erg leuk. Zij vind vooral crossen (doen we veel op de manege in het voorjaar) en het springen erg leuk. Ze gaat bij mij wel op een veel lager pitje rijden, ik denk zelf aan 3 keer in de week, maar dat ligt er ook aan hoe het haar bevalt. Het eerste jaar en zolang ik geen trailer in mijn bezit heb (en een trailerbewijs) ben ik nog niet van plan om op wedstrijd te gaan, tenzij het toch gaat kriebelen, het zo goed gaat en we met iemand mee kunnen. Ook wil ik me lekker richtten op vrijheidsdressuur, bitloos rijden etc. Ze is daar best wel geschikt voor, maar dat zijn allemaal dromen voor de toekomst.... :o

Maar uiteindelijk is het doel wel om haar een lekker pensioen te bieden en nog heel lang van dr genieten. Ik koop een paard voor het leven en ze gaan ook nooit meer weg, tot hun dood mogen ze bij mij blijven. Daarom wil ik het ook financieel allemaal goed hebben want ik wil haar of een ander paard niet meer moeten verkopen omdat ik het niet aankan. Dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:34

xkusjeirene schreef:
Autumnn schreef:

Ja, uiteindelijk zou dat voor mij ook een heel leuk uitzicht zijn, maar aangezien ze 9 is ben ik nog niet van plan om haar met pensioen te doen :P Ik wil heel graag lekker oefencrossen rijden en ik vind dressuur en springen ook erg leuk. Zij vind vooral crossen (doen we veel op de manege in het voorjaar) en het springen erg leuk. Ze gaat bij mij wel op een veel lager pitje rijden, ik denk zelf aan 3 keer in de week, maar dat ligt er ook aan hoe het haar bevalt. Het eerste jaar en zolang ik geen trailer in mijn bezit heb (en een trailerbewijs) ben ik nog niet van plan om op wedstrijd te gaan, tenzij het toch gaat kriebelen, het zo goed gaat en we met iemand mee kunnen. Ook wil ik me lekker richtten op vrijheidsdressuur, bitloos rijden etc. Ze is daar best wel geschikt voor, maar dat zijn allemaal dromen voor de toekomst.... :o

Maar uiteindelijk is het doel wel om haar een lekker pensioen te bieden en nog heel lang van dr genieten. Ik koop een paard voor het leven en ze gaan ook nooit meer weg, tot hun dood mogen ze bij mij blijven. Daarom wil ik het ook financieel allemaal goed hebben want ik wil haar of een ander paard niet meer moeten verkopen omdat ik het niet aankan. Dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

Zoiets moet je ook opbouwen. Een trailer kost ook geld, en een auto ervoor kost nog veel meer.
Ik hoop voor je zelf dat iets onderneemt richting je ouders en de huidige paardeneigenaar want aan je dromen ligt het niet :(:) ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:05

Ok dat met dat quoten: als je niet kunt quoten is dat omdat er teveel quotes ineen staan. Dan kun je best even de oudste (‘binnenste’) quote deleten.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 21:06

poes schreef:
Ok dat met dat quoten: als je niet kunt quoten is dat omdat er teveel quotes ineen staan. Dan kun je best even de oudste (‘binnenste’) quote deleten.

Oh thanks! Zou het eens proberen!

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 21:07

Zoiets moet je ook opbouwen. Een trailer kost ook geld, en een auto ervoor kost nog veel meer.
Ik hoop voor je zelf dat iets onderneemt richting je ouders en de huidige paardeneigenaar want aan je dromen ligt het niet :(:) ;)[/quote]

Klopt... Ik ga mijn best doen :))

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:43

xkusjeirene schreef:
Klopt... Ik ga mijn best doen :))

En, en, en.........wat heb je gedaan? :D

Ben wel nieuwsgierig.... 8-)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:11

Ik ben ook wel benieuwd:’)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:48

Afbeelding

Ik zou het gewoon doen, stel je vraag zodat je weet waar je staat.

Mijn ex manegepaard heb ik ondertussen al 5,5 jaar in bezit
en we zijn ruim 11 jaar samen.
Ze was 13 toen ik haar kocht en is dit jaar 19 geworden.
Ik doe vanalles met haar: (dressuur, springen, zonder zadel, cross, buitenrijden, lange lijnen/dubbele longe, boogschieten :))
Ik heb de mijne niet laten keuren,
ik wilde haar sowieso hebben dus de uitkomst van een keuring was niet interessant.
Voorbenen zijn altijd toontredend geweest en hier heeft ze geen last vanwordt uiteraard keurig bijgehouden,
verder bleek ze sme te hebben maar dat is bij te houden met een deken.

Ik ben nog altijd heel blij dat ik het gedaan heb.

Manegewerk is zwaar en paarden die dat goed aankunnen zitten goed in elkaar.
Op de manege waar ik werk lopen ook zeker een paar dieren die ik erg leuk vind.
Mocht mijn merrie er ooit niet meer zijn is een ander ex manegepaard zeker een optie.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:19

Mi_Amore schreef:
Ik ben ook wel benieuwd:’)

De TS (xkusjeirene) houd denk ik van soapseries.... :+

Ik vrees dat we geduld moeten hebben.

[flauwe humor AAN]
............ergens op pagina 25 van dit topic gaan we lezen dat ze gesproken heeft met de huidige eigenaar.
Rondom pagina 35 gaan we lezen wat ze voor het paard moet betalen, dan begint de twijfel.
Op pagina 39 ergens krijgt ze een vriendje die niet van paarden houd en dan volgen 7 paginas met adviezen wat ze met dat vriendje moet doen.
Op pagina 45 gaat ze met geld naar de manege en komt ze erachter dat het paard de dag ervoor verkocht is.
Vanaf pagina 46 tot 53 is het "geestelijk zorgteam" van Bokt nodig om TS uit het dal te trekken.................

[flauwe humor UIT]................ :+ :D :+ :D

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:10

Mijn ouders zijn nog steeds niet heel denderend enthousiast over mijn idee om volgend jaar een paard te kopen helaas. Ze doen er een beetje laconiek over. Ik moet maar eerst zorgen dat ik een trailer en trailerbewijs in bezit heb voordat ik een paard ga kopen.

Gelukkig houdt ik totaal niet van soapseries :P en blijf ik liever in de realiteit
Ik heb gewoon op dit moment niet het geld, dus ja geduld zullen jullie ook moeten hebben :)
Ik houdt jullie zeker op de hoogte

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:11

Naskapower schreef:
[ [url=m/dd3hg9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou het gewoon doen, stel je vraag zodat je weet waar je staat.

Mijn ex manegepaard heb ik ondertussen al 5,5 jaar in bezit
en we zijn ruim 11 jaar samen.
Ze was 13 toen ik haar kocht en is dit jaar 19 geworden.
Ik doe vanalles met haar: (dressuur, springen, zonder zadel, cross, buitenrijden, lange lijnen/dubbele longe, boogschieten :))
Ik heb de mijne niet laten keuren,
ik wilde haar sowieso hebben dus de uitkomst van een keuring was niet interessant.
Voorbenen zijn altijd toontredend geweest en hier heeft ze geen last vanwordt uiteraard keurig bijgehouden,
verder bleek ze sme te hebben maar dat is bij te houden met een deken.

Ik ben nog altijd heel blij dat ik het gedaan heb.

Manegewerk is zwaar en paarden die dat goed aankunnen zitten goed in elkaar.
Op de manege waar ik werk lopen ook zeker een paar dieren die ik erg leuk vind.
Mocht mijn merrie er ooit niet meer zijn is een ander ex manegepaard zeker een optie.

Zo zie je maar wat een manege paard een plezier kan brengen! Bedankt voor het delen! :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:50

xkusjeirene schreef:
Mijn ouders zijn nog steeds niet heel denderend enthousiast over mijn idee om volgend jaar een paard te kopen helaas. Ze doen er een beetje laconiek over. Ik moet maar eerst zorgen dat ik een trailer en trailerbewijs in bezit heb voordat ik een paard ga kopen.

Gelukkig houdt ik totaal niet van soapseries :P en blijf ik liever in de realiteit
Ik heb gewoon op dit moment niet het geld, dus ja geduld zullen jullie ook moeten hebben :)

Trailer in bezit is echt niet nodig, meeste stallen valt er wel iets te regelen of te huren van de stal baas. E rijbewijs is altijd handig maar ik doe al jaren zonder.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:58

Maar een deel van alle paardeneigenaren heeft een trailer en/of een E rijbewijs. Ik heb een trailer, maar die kan ik met een B rijbewijs gebruiken, dus ik doe het ook zonder E. Daar zou ik het niet vanaf laten hangen, hoor...

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:01

xkusjeirene schreef:

Misschien moet je eens een poll openen, zodat je aan je ouders kunt laten zien hoeveel paardeneigenaren een eigen trailer hebben of een BE rijbewijs (schokkend weinig). Ik rij nu 21 jaar, heb al 17 jaar eigen paarden en pas sinds vorig jaar een trailerrijbewijs (als eerste in mijn gezin) en pas dit jaar een trailer gekocht.
Overigens: ik ben nu aan paard 6 bezig en dat is de eerste die niet al in een manege had gelopen voordat hij van mij werd. Nu was wel het verschil dat ik paard 2 t/m 5 in de schoot geworpen heb gekregen wegens (absoluut) niet (meer) geschikt voor manegewerk (lees: wisten dondersgoed hoe ze mensen van hun rug af konden krijgen).