Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Francii schreef:@ YellowGray
ohja zo had ik.er idd nog niet tegenaan gekeken. bedankt dus voor je reactie!
en idd, ik had helaas ook een manege nodig. gelukkig hebben mn ouders ook ervaring met paarden, dus na een half jaartje had ik mn eigen pony. al heel snel vond ik de manege stom haha. dus toen was ik maar snel gestopt.
ik denk dat ik anders op zoek was gegaan naar een vp. maar echt, ik wil nooit meer op een manegepaard rijden, gewoon omdat ik er niet aan mee wil doen.
), maar niet iedereen kan nu eenmaal een eigen paard hebben of gelijk al een verzorg pony nemen.
Lizzle schreef:Ik baal er achteraf van dat er nooit tegen mij is gezegd dat je bijvoorbeeld alleen hoort te drijven als je paard iets moet doen

.
NoekAa_ schreef:Naar mijn idee is in het bij de meeste maneges een gevalletje marktwerking.
Menig manegeruiter komt 1x per week op de manege om daar een uur een les te rijden á vrijetijdsbesteding. In dat uur wil je lekker kunnen relaxen, ontspannen, hoofd leegmaken, weet ik het. Meestal een vorm van escapisme, even weg van het echte drukke leven.
Als je dan daar geconfronteerd wordt met het feit dat je er eigenlijk niks van bakt dan is de lol er wel vanaf. Je komt daar immers voor je relax-uurtje. Je gaat op zoek naar instant gratification en ik weet dat ik hier heel erg generaliseer, maar het gros van de manegeruiters (die ik ken) zijn op zo'n manier bezig.
Wat er vervolgens gebeurt is dat de manege-eigenaren hier op inspelen, het is immers een bedrijf en dat moet geld opleveren. Hoe verdien je geld? Juist. Door klanten te werven en aan te houden. Dus wat doe je dan, je zet je klanten op brave paarden, laat de instructeur vooral veel complimenten geven en je kan weer een uurtje cashen. Klant blij, eigenaar blij.
De paarden worden vaak aan voorbij gegaan, die zijn hier maar toevallig onderdeel van, paarden waar je vanaf valt zijn niet leuk, heb je geen lol aan en dus alleen maar brave paarden, of we snoeren de "stoute" paarden gewoon in dat ze niet meer kunnen bokken/steigeren en de klant dus blijft zitten.
Eigenlijk is paardrijden in die zin helemaal niet leuk, gezien je als ruiter alsmaar geconfronteerd wordt met je eigen fouten, en zeker wanneer je maar 1 a 2 x per week een uurtje rond hobbelt heb je gewoon de tijd niet om aan je problemen te werken/ga je maar heel traag vooruit en is het het niet waard om te wachten op die delayed gratification die je zou krijgen als het je wel lukt.
En toch vind ik het echt niet slecht dat ze er zijn, als kind leer je toch echt wel een beetje zitten op zo'n dier. Alleen echt leren rijden is er in de meeste gevallen niet bij. Want dan word je met de neus op de feiten gedrukt en dat doet zeer aan je ego.
Een jammerlijke bijzaak vind ik dat er veel ruiters (inclusief mijzelf een x aantal jaar geleden) van een manege afkomen, denken goed te kunnen paardrijden en uiteindelijk zichzelf toch weer tegenkomen wanneer je 'echt' gaat paardrijden en een instructeur treft die je niet de hemel in prijst maar je wijst op je fouten en je een paard treft dat je niks cadeau doet en je laat weten wat en wanneer je iets fout doet.
Het zou geen slechte zaak zijn als het niveau van instructie omhoog gaat, dat men bewuster gaat paardrijden en meer bewust van zichzelf wordt. Maar ja, in hoeverre is daar vraag naar? Al heb ik het idee (ook naar aanleiding van de reacties die ik hier lees) dat er dus wel een groeiende markt voor is. Bewuster/fanatieker paardrijden op een manege.
.'' Nouu... dat kan ik deels ja, dat lukt tot op zekere hoogte 

NoekAa_ schreef:Het zou geen slechte zaak zijn als het niveau van instructie omhoog gaat, dat men bewuster gaat paardrijden en meer bewust van zichzelf wordt. Maar ja, in hoeverre is daar vraag naar? Al heb ik het idee (ook naar aanleiding van de reacties die ik hier lees) dat er dus wel een groeiende markt voor is. Bewuster/fanatieker paardrijden op een manege.