Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YellowGray

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:12

Het is bijna niet te vermijden dat paarden afgestompt raken, aangezien elke ruiter toch net een beetje anders rijdt. Daarnaast zullen veel ruiters fouten maken, anders zouden ze geen les hebben.
Maar afgestompt in die zin betekent niet dat een paard geen plezier meer heeft in zijn werk of in zijn leven. Het betekent gewoon dat hij minder snel reageert omdat hij geleerd heeft dat een beenhulp niet altijd echt een beenhulp is. Met wat tijd kun je echt nog wel heel veel met zo'n paard!

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:24

@ YellowGray

ohja zo had ik.er idd nog niet tegenaan gekeken. bedankt dus voor je reactie! :)

en idd, ik had helaas ook een manege nodig. gelukkig hebben mn ouders ook ervaring met paarden, dus na een half jaartje had ik mn eigen pony. al heel snel vond ik de manege stom haha. dus toen was ik maar snel gestopt.
ik denk dat ik anders op zoek was gegaan naar een vp. maar echt, ik wil nooit meer op een manegepaard rijden, gewoon omdat ik er niet aan mee wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:40

Francii schreef:
@ YellowGray

ohja zo had ik.er idd nog niet tegenaan gekeken. bedankt dus voor je reactie! :)

en idd, ik had helaas ook een manege nodig. gelukkig hebben mn ouders ook ervaring met paarden, dus na een half jaartje had ik mn eigen pony. al heel snel vond ik de manege stom haha. dus toen was ik maar snel gestopt.
ik denk dat ik anders op zoek was gegaan naar een vp. maar echt, ik wil nooit meer op een manegepaard rijden, gewoon omdat ik er niet aan mee wil doen.

Ik vind je klinken alsof alle manegeruiters een misdaad begaan, omdat ze op een manege rijden. Sommige mensen hebben gewoonweg geen geld voor een eigen paard, zouden ze dan maar gewoon helemaal niet moeten rijden omdat het zo zielig is voor de paarden?

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:06

[/quote]

Ik vind je klinken alsof alle manegeruiters een misdaad begaan, omdat ze op een manege rijden. Sommige mensen hebben gewoonweg geen geld voor een eigen paard, zouden ze dan maar gewoon helemaal niet moeten rijden omdat het zo zielig is voor de paarden?[/quote]

inderdaad we doen hier niet aan zware misdaad.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:13

Ik vind de reacties hier af en toe wel een beetje overdreven. Het is niet alsof álle maneged slecht zijn... Ik was bijvoorbeeld in de herfstvakantie op manege Poelenburg voor een week, daar stonden nog paarden van achter in de 20 (die reden ook nog zo af en toe). Beginners kregen eerst een aantal privélessen voor ze in de normale les mee konden rijden. Je mocht er ook wandelen met de ponies, dus leerde je ze beter kennen dan alleen onder het zadel. Ook kwamen de paarden 's zomers ook regelmatig buiten met elkaar en reden ze niet alleen maar rondjes in de bak, maar sprongen ze ook, maakten ze een bosritje, deden ze spelletjes met de paarden. Ik weet dat het niet overal zo is (op mijn manege thuis helaas :( ), maar niet iedereen kan nu eenmaal een eigen paard hebben of gelijk al een verzorg pony nemen.

Edit: Daarnaast heb ik ervaring met verzorg ponies en paarden die er een stuk slechter aan toe waren (slechte ondergrond, geen contact met andere paarden, slecht tuig, weinig aandacht) dan op de maneges die ik ken

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:20

Vind ik dat maneges verboden moeten worden? Nee absoluut niet. Vind ik dat het altijd beter kan? Zeker.

Ik vind het zo hypocriet dat er zoveel Bokkers zijn die vallen over maneges, maar het gros heeft wel dankzij een manege leren rijden, geleerd hoe de dingen wel en niet moeten. Geleerd om met pony's en paarden om te gaan, en vriendinnen gemaakt. Niet alle mensen kunnen een eigen paard betalen of een verzorgpaard vinden.

Ik ben op 2 maneges geweest waar ik echt achter sta. De manege waar ik nu met regelmaat kom, is in mijn ogen goed bezig. Manege paarden en pony's komen overdag buiten in groepsverband, de ene dag wat langer, de andere dag wat korter, maar elke dag komen ze op de wei. Ze worden elke dag grondig gepoetst als ze in de les moeten lopen. Soms hebben ze een dag vrij, soms enkele dagen achter elkaar. Het tuig past goed en is van goede kwaliteit. Ze lopen niet alleen in beginnerslessen maar ook in gevorderde lessen mee, zodat ze op verschillende manieren gereden worden en soepel blijven.

Paarden die niet meer mee kunnen lopen of oud zijn gaan met pensioen en mogen blijven tot het einde.

Zijn er dingen die beter kunnen of anders? Zeker, maar slecht hebben deze dieren het absoluut niet. In vergelijking met die pony's en paarden, heb ik gemiddeld meer medelijden met menig pensionpaard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:38

De laatste manege waar ik gereden heb was het inderdaad ook zo ongeveer als bij Amandavd :j
Paarden werden sowieso 2-3x per week goed gereden, en de instructeurs kenden de paarden goed en konden je gericht aanwijzingen geven zodat het paard bijv uiteindelijk ook wat lichter aan de hulpen kon worden.
Helaas heb ik er wel een paar figuren gezien die imo nooooit meer op een paard zouden mogen stappen. Daar doe je nou eenmaal weinig aan, mijn instructrice kan hem moeilijk de deur wijzen want dan ben je niet alleen hem, maar ook zijn vrienden/vriendinnen kwijt en doet ie het ergens anders gewoon opnieuw.
Oh en ik heb mijn instructrice daar wel eens horen vertellen over haar (inval)kinderles die haar stom vonden omdat "ze bij haar nooit mochten galopperen en bij juf P wel altijd". Tja, zei ze, als jullie niet eens fatsoenlijk de bak door kunnen sturen en je pony in draf houden mag je ook niet galopperen. P is uiteindelijk ook ontslagen, die kon echt niet lesgeven :=

Het is jammer dat zoveel mensen een slecht beeld hebben van maneges, want er zitten er echt wel een paar tussen die goed hun best doen :)

Ik vind trouwens ook dat er vaak behoorlijk denigerend wordt gedaan over "manegeruiters". Ja, jij bent maar een "manegeruiter", jij snapt dat niet. Zoals al eerder werd gezegd, het gros van alle ruiters heeft ooit op manegepony's leren rijden, en die zijn uiteindelijk ook zover gekomen dat ze blijkbaar ineens verheven zijn boven de rest :=

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:58

Ik denk niet dat dat om verheven gaat, maar om de kwaliteit van rijden.
Op mening manege wordt helaas slecht les gegeven.
Ik vind dat oneerlijk: je betaalt genoeg voor manegelessen, maar leer je het daar echt?
Het vervelende is dat je je dat later realiseert als je privelessen gaat rijden op een eigen paard. Dan ben je weer de beginner en leer het dan allemaal maar weer eens af.
Ja het is een mooie mogelijkheid om mensen de basis aan te leren, kennis met de sport te laten maken. Als ik het over kon doen, zou ik direct als verzorger aan de bak hebben proberen te komen. Goedkoper, beter les, meer 'blanco' paard en meteen meer kunnen leren.
Ik baal er achteraf van dat er nooit tegen mij is gezegd dat je bijvoorbeeld alleen hoort te drijven als je paard iets moet doen, hoe je hoort te sturen, etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:01

Lizzle schreef:
Ik vind dat oneerlijk: je betaalt genoeg voor manegelessen, maar leer je het daar echt?

Zoveel kosten manegelessen juist niet.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:05

nikicasper schreef:
Bij ons als de paarden wondjes hadden werden ze gelijk op rust gezet voor 2 maanden maar nu rij ik daar niet meer ik wilde ook door met rijden :)

Dat lijkt me nou ook weer een beetje het andere uiterste... :')

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:07

Dan ben ik benieuwd wat het kost? Ik geloof dat ik 12 - 15 euro per manegeles betaalde. Afhankelijk van waar je woont en wat je bijrijdpaard kost natuurlijk, maar ik geloof niet dat manegeles goedkoper is dan een verzorgpaard?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:11

Volgens mij heeft bijna iedereen leren rijden op een manege en ik vind de manege ook een sociaal deel van mijn leven. Ik ken heel veel mensen door dat ik op de manege reed en sommige zijn nog steeds goede vrienden van mij. Ik bedoel we hoeven toch niet allemaal al les te hebben op ons 8ste zoals een ZZ-ruiter les zou hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:12

Lizzle schreef:
Ik baal er achteraf van dat er nooit tegen mij is gezegd dat je bijvoorbeeld alleen hoort te drijven als je paard iets moet doen

Laat ik dat nu net wel hebben geleerd op de manege :D

En zeg nu zelf: hoeveel eigenaars zouden iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten op hun paard laten lessen? Uitgezonderd je nichtje op je shetlander, om maar iets te noemen :)

Ik heb die "golf" juist ook leren kennen hoor. Weten dat je beginner bent - denken dat je al heel wat kan - je bedenken dat je eigenlijk nog helemaal niks kan :D
En ik heb enkel op "manege"paarden gereden, een enkele keer een eigen paard

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:13

Juist de manege is zo leuk voor kinderen / jonge meiden inderdaad. Als het nu ook wat leuker wordt voor de paarden zelf, is het perfect.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:26

bij mijn manege word zeker rekening gehouden met de paarden!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:27

Naar mijn idee is in het bij de meeste maneges een gevalletje marktwerking.

Menig manegeruiter komt 1x per week op de manege om daar een uur een les te rijden á vrijetijdsbesteding. In dat uur wil je lekker kunnen relaxen, ontspannen, hoofd leegmaken, weet ik het. Meestal een vorm van escapisme, even weg van het echte drukke leven.

Als je dan daar geconfronteerd wordt met het feit dat je er eigenlijk niks van bakt dan is de lol er wel vanaf. Je komt daar immers voor je relax-uurtje. Je gaat op zoek naar instant gratification en ik weet dat ik hier heel erg generaliseer, maar het gros van de manegeruiters (die ik ken) zijn op zo'n manier bezig.

Wat er vervolgens gebeurt is dat de manege-eigenaren hier op inspelen, het is immers een bedrijf en dat moet geld opleveren. Hoe verdien je geld? Juist. Door klanten te werven en aan te houden. Dus wat doe je dan, je zet je klanten op brave paarden, laat de instructeur vooral veel complimenten geven en je kan weer een uurtje cashen. Klant blij, eigenaar blij.

De paarden worden vaak aan voorbij gegaan, die zijn hier maar toevallig onderdeel van, paarden waar je vanaf valt zijn niet leuk, heb je geen lol aan en dus alleen maar brave paarden, of we snoeren de "stoute" paarden gewoon in dat ze niet meer kunnen bokken/steigeren en de klant dus blijft zitten.

Eigenlijk is paardrijden in die zin helemaal niet leuk, gezien je als ruiter alsmaar geconfronteerd wordt met je eigen fouten, en zeker wanneer je maar 1 a 2 x per week een uurtje rond hobbelt heb je gewoon de tijd niet om aan je problemen te werken/ga je maar heel traag vooruit en is het het niet waard om te wachten op die delayed gratification die je zou krijgen als het je wel lukt.

En toch vind ik het echt niet slecht dat ze er zijn, als kind leer je toch echt wel een beetje zitten op zo'n dier. Alleen echt leren rijden is er in de meeste gevallen niet bij. Want dan word je met de neus op de feiten gedrukt en dat doet zeer aan je ego :') .

Een jammerlijke bijzaak vind ik dat er veel ruiters (inclusief mijzelf een x aantal jaar geleden) van een manege afkomen, denken goed te kunnen paardrijden en uiteindelijk zichzelf toch weer tegenkomen wanneer je 'echt' gaat paardrijden en een instructeur treft die je niet de hemel in prijst maar je wijst op je fouten en je een paard treft dat je niks cadeau doet en je laat weten wat en wanneer je iets fout doet.

Het zou geen slechte zaak zijn als het niveau van instructie omhoog gaat, dat men bewuster gaat paardrijden en meer bewust van zichzelf wordt. Maar ja, in hoeverre is daar vraag naar? Al heb ik het idee (ook naar aanleiding van de reacties die ik hier lees) dat er dus wel een groeiende markt voor is. Bewuster/fanatieker paardrijden op een manege.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:31

Ik werd alleen toegejuicht door mijn instructrice toen ik mij vaste paard 1x per week extra zelf ging rijden :')
Ik ben nooit gevallen (al scheelde het vaak niet veel) maar man wat heb ik toen veel geleerd.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:43

NoekAa_ schreef:
Naar mijn idee is in het bij de meeste maneges een gevalletje marktwerking.

Menig manegeruiter komt 1x per week op de manege om daar een uur een les te rijden á vrijetijdsbesteding. In dat uur wil je lekker kunnen relaxen, ontspannen, hoofd leegmaken, weet ik het. Meestal een vorm van escapisme, even weg van het echte drukke leven.

Als je dan daar geconfronteerd wordt met het feit dat je er eigenlijk niks van bakt dan is de lol er wel vanaf. Je komt daar immers voor je relax-uurtje. Je gaat op zoek naar instant gratification en ik weet dat ik hier heel erg generaliseer, maar het gros van de manegeruiters (die ik ken) zijn op zo'n manier bezig.

Wat er vervolgens gebeurt is dat de manege-eigenaren hier op inspelen, het is immers een bedrijf en dat moet geld opleveren. Hoe verdien je geld? Juist. Door klanten te werven en aan te houden. Dus wat doe je dan, je zet je klanten op brave paarden, laat de instructeur vooral veel complimenten geven en je kan weer een uurtje cashen. Klant blij, eigenaar blij.

De paarden worden vaak aan voorbij gegaan, die zijn hier maar toevallig onderdeel van, paarden waar je vanaf valt zijn niet leuk, heb je geen lol aan en dus alleen maar brave paarden, of we snoeren de "stoute" paarden gewoon in dat ze niet meer kunnen bokken/steigeren en de klant dus blijft zitten.

Eigenlijk is paardrijden in die zin helemaal niet leuk, gezien je als ruiter alsmaar geconfronteerd wordt met je eigen fouten, en zeker wanneer je maar 1 a 2 x per week een uurtje rond hobbelt heb je gewoon de tijd niet om aan je problemen te werken/ga je maar heel traag vooruit en is het het niet waard om te wachten op die delayed gratification die je zou krijgen als het je wel lukt.

En toch vind ik het echt niet slecht dat ze er zijn, als kind leer je toch echt wel een beetje zitten op zo'n dier. Alleen echt leren rijden is er in de meeste gevallen niet bij. Want dan word je met de neus op de feiten gedrukt en dat doet zeer aan je ego :') .

Een jammerlijke bijzaak vind ik dat er veel ruiters (inclusief mijzelf een x aantal jaar geleden) van een manege afkomen, denken goed te kunnen paardrijden en uiteindelijk zichzelf toch weer tegenkomen wanneer je 'echt' gaat paardrijden en een instructeur treft die je niet de hemel in prijst maar je wijst op je fouten en je een paard treft dat je niks cadeau doet en je laat weten wat en wanneer je iets fout doet.

Het zou geen slechte zaak zijn als het niveau van instructie omhoog gaat, dat men bewuster gaat paardrijden en meer bewust van zichzelf wordt. Maar ja, in hoeverre is daar vraag naar? Al heb ik het idee (ook naar aanleiding van de reacties die ik hier lees) dat er dus wel een groeiende markt voor is. Bewuster/fanatieker paardrijden op een manege.

oh, Ik hou van deze reactie, dit is namelijk precies datgene wat mij overkomen is. "ach, na die 7 jaar manegelessen lukt me dat wel even, gewoon een jonge, koppige energieke kwpn'er rijden, dat kan ik wel 8-) .'' Nouu... dat kan ik deels ja, dat lukt tot op zekere hoogte :')

maar om niet helemaal af te dwalen, ik heb een dubbel gevoel bij maneges, soms lopen de rillingen over m'n rug als ik bij lessen van vriendinnen ga kijken, maar dat is net zo als ik hier wel eens zz dressuurfotos bekijk, want ja, bij sommige paarden die aan teugel lopen is dat echt geen koppie op een loodlijn hoor, die worden net zo goed flink tegen de borst getrokken, maar dat is mijn persoonlijke mening :)

maneges vind ik heerlijk om als ukkepuk lekker rond te hobbelen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:48

Wij betalen ongeveer 20 euro per les, maar de lessen op de [naam] zijn ook echt wel heel goed. Ik rij nu 4 jaar (nog niet zo lang dus), maar ik rij twee paarden van 3 en 4, en als er een nieuwe is die ven moet wennen, dan wordt ik daar ook weleens opgezet. Natuurlijk is dat heel leuk, maar ik leer er ook nog eens ontzettend veel van. In de les helpen ze je erg goed, en wordt er bijvoorbeeld ook naar jouw mening over het paard gevraagd, en hoe het paard aanvoelt enzo. Dan leggen ze uit of dat goed of slecht is en waarom, en vertellen ze ook wat je eraan kan doen.

Ook hebben mijn instructeurs ogen in hun achterhoofd, ze zien altijd wat je fout doet, en wat beter kan. Ze zijn dan ook niet heel gul met complimentjes, ze halen er eerst uit wat erin zit. Natuurlijk als je iets goed doet wat je heel lang fout hebt gedaan, zeggen ze het wel gelijk.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:04

Mijn dochter heeft ook leren paardrijden op een manege. Zowel zij als ik eerst via privelessen op een manege al was ik er snel klaar mee.... Ben dus nog steeds een beginneling.

Ondanks het feit dat deze manege het beste met haar dieren voor heeft zie je toch dat er door onkunde veel paarden het te verduren krijgen. Trekken aan de teugels en tegelijkertijd aandrijven en danslaan als ze niet doen wat je wil.....wat het ook moge zijn. Mijn dochter zei er altijd wat van maar ook dat werd nooit in dank afgenomen.

Mijn dochter heeft een aantal jaar daar een paard geleased. Kwam steeds vaker huilend thuis omdat ze vond dat andere met haar paard slecht omging. Het paard ging bijten en voor straf heeft het elastieken gekregen in de lessen Mijn dochter is nog nooit gebeten en probeerde de manege ervan te overtuigen dat dit niet de manier was.... Gevolg ruzie.
We hebben geprobeerd dat paard voor haar te kopen maar manege wil het niet. Ziet dit gewoon als een soort heropvoeden. Mijn dochter ziet "haar" paard wekelijks achteruit gaan....het is echter haar paard niet en is toe aan de volgende stap.... Haar echte eigen paard met mij als tweede eigenaar :)

Mijn dochter gaat niet meer naar de manege, ze ziet nu meer wat het met de paarden doet.
Het heeft wel 8 jaar geduurd.... Nu zijn we bezig met een eigen paard.
Die ver weg van een manege zal gaan staan.

Ik denk dat manege voor mijn dochter veel goeds heeft gebracht maar we waren blind voor het feit dat er ook een hoop manegeruiters zijn die een paard niet voldoende als een dier met gevoel zien.
De manege waar mijn dochter op zat probeerde echt wel de leden goed voor te lichten maar ze zien echt lang niet alles helaas...

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:08

Er zit een groot verschil tussen maneges...Waar ik vroeger heb leren rijden was het voor zowel de pony's als de ruitertjes erg fijn. Pony's liepen elke dag buiten, de ruitertjes (na de zaterdagles in elk geval) hielpen mee met stallen uitmesten en pony's op het land zetten. Ik heb daar echt mooie herinneringen aan, zelfs het heen en weer lopen met een zware kruiwagen met mest. En de pony's waren echt niet afgestompt, die lieten wel degelijk weten ergens niet van gediend te zijn.
Als ik dat vergelijk met de manege waar ik de afgelopen jaren rijd; je komt er om paard te rijden, dus je zadelt op, loopt naar de bak, rijd je rondje, zadelt weer af en gaat weer naar huis. Zo onpersoonlijk vind ik dat, echt jammer. Qua paarden is er ook een wereld van verschil, van beginnerspaarden waar iedereen veilig op kan zitten en je nog een mooi M-proefje mee kan rijden, tot ex-privépaarden waar alle knopjes nog op zitten en alleen gevorderden op mogen rijden omdat ze gevoelig zijn. Er lopen ook sportpaarden mee, eerlijk en betrouwbaar, maar wel erg fijn voor het zwaardere werk, daar kun je nog echt mee leren.

Ik ben wel blij met maneges in het algemeen hoor, het is aan het management om er naast een goed lopend bedrijf, het ook voor de paarden aangenaam te houden. De magenes die beschrijf vind ik ook niet per definitie goed of slecht, ze verschillen gewoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:14

Maar goed, als we dan toch verhalen gaan delen... ik heb me verbaasd over de eigenaar die z'n paard eerst een paar flinke rossen gaf in de bak - reden onduidelijk maar het ging in elk geval niet om een paard dat levesngevaarlijk uitviel (de enige uitzondering die ik nog eventueel zou kunnen begrijpen.) Of het mishandelde paard (ja, ik weet dat elke manege een hele schat aan 'mishandelde' paarden heeft die stuk voor stuk door meisjes van 12 getemd worden) - maar deze dook in eerste instantie wel heel angstig steeds een hoekje in als je je stem verhief... en je zag het paard ontspannen.

En ook heb ik heel wat ingewikkeldere hulpteugels en sporen gezien bij de eigen paarden dan bij de manegepaarden (in mijn aanwezigheid nooit meer dan een martingaal of ruim afgestelde stootteugel.) Toen de manegepaarden alweer lekker de wei op mochten in de groep, stonden een aantal eigen paarden onder veel te dikke dekens nog binnen. En die mochten uberhaupt niet met andere paarden de wei in, want straks gebeurde er wat.

Voorbeelden genoeg - maar tegelijkertijd: dat maakt toch niet alle eigenaren slecht. Als je negatieve dingen wilt zien kun je ze vinden, maar het is zo makkelijk om alle maneges als slecht te bestempelen op basis van een paar van die voorbeelden.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:15

NoekAa_ schreef:

Mee eens! Hier een hele fanatieke manegeruiter. Ik rijd een keer per week op de manege, gewoon les. Krijg vooral veel tips op mijn houding en hoe je duidelijk kan zijn tegen de paarden, dat ze je goed begrijpen, maar wel op een beheerste en rustige manier.

Daarnaast moeten we zelf opzadelen en poetsen. Als ik iets zie wat ik niet vertrouw, loop of bel ik direct de manegehoudster. Dan gebeurt t wel eens dat ik toch op een ander paard moet, omdat het paard echt niet lekker is. Wordt goed naar geluisterd. En daar leer ik zelf ook veel van.Ook als de DA komt mogen we er bij staan, zo leer ik altijd erg veel over de ziektes die paarden kunnen hebben.

Ook heb ik op deze manege nu twee verzorgpaarden. Beide paarden die wel wat extra aandacht en knuffels kunnen gebruiken. Zo hebben die paarden het ook goed (een is manegepaard (kreupel), ander pension).

Ben tegenwoordig bijna elke dag op de manege. Kijk vaak naar de paarden die dan buiten in de wei staan, leer zo veel over hun gedrag. Ook naar beginnerslessen kijken is erg leerzaam. Waarom reageert een paard zo? Waar zou de ruiter aan kunnen werkend/

Denk inderdaad dat er meer behoefte is aan maneges waar dat kan, dat je meer leert dan alleen rijden. En gelukkig heb ik een manege gevonden waar dat kan!

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:18

ik snap jullie punt helemaal alleen wat moet je anders als de kinderen willen paardrijden maar jij geen paard wilt of kan veroorloven wat moet je dan ze moeten ergens beginnen hé maarja zoals hier boven het ligt ook aan de maneges zelf

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:21

Mensen wiens kinderen willen paardrijden maar waarvan de ouders zelf geen verstand hebben, weten ook niet wat een goede manege is. Er is geen papier met instructies voor ouders met dingen waarop ze kunnen letten voor ze een kind ergens bij aanmelden. Ze weten niet waar ze naar moeten kijken, ze weten niet wat goed is en wat niet. Dat maakt het voor ouders ook moeilijk.