Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:50

Lusitana schreef:
Anoeska schreef:
Als ik ooit een bijrijder zou willen (wat ik ECHT niet wil), dan zou het mij niet uitmaken of het een manegeruiter of iemand is die eerder eigen paarden heeft gereden. Kom maar een keer voorrijden, en een periode op proef. Dan zie ik wel wat voor vlees ik in de kuip heb.

Dat is ook de enige manier om een ruiter te beoordelen. Ze te zien rijden.

Zeker waar, maar als ik een advertentie zie van iemand die al meerderen verzorgpaarden heeft gehad en B wedstrijden heeft gereden of ik zie een advertentie van iemand die van een manege komt en ik zie f5, dan zou ik persoonlijk meer van de 1e verwachten. Maar dat zijn mijn vooroordelen..

Kabayo

Re: Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:51

een woordje maar : ervaring

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:56

Ervaring. Tja.
Ik was bv een manege ruiter met zeer veel ervaring want reed vaak zes paarden op een dag, elke dag...
Iemand met een eigen paard kan wel nooit les gehad hebben, er alleen naar kijken in de wei en een keer in de amand er op gaan zitten voor een bosrit in stap...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:02

Sababber schreef:
Zeker waar, maar als ik een advertentie zie van iemand die al meerderen verzorgpaarden heeft gehad en B wedstrijden heeft gereden of ik zie een advertentie van iemand die van een manege komt en ik zie f5, dan zou ik persoonlijk meer van de 1e verwachten. Maar dat zijn mijn vooroordelen..

En als de manege ruiter nou f8 (want dat is B) of hoger rijdt?

Je moet natuurlijk wel twee gelijken vergelijken en niet een die per definitie al lager rijdt. ;)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:24

Lusitana schreef:
Sababber schreef:

En als de manege ruiter nou f8 (want dat is B) of hoger rijdt?

Je moet natuurlijk wel twee gelijken vergelijken en niet een die per definitie al lager rijdt. ;)

Ik ben blijkbaar weer een penny tegengekomen die tegen mij zei dat je bij f5 al B rijdt.. in dat geval f8, dan verwacht ik nog steeds van de b ruiter meer, qua gedrag op stal, kennis van het lichaam, en beter weten wat een temperamentvol paard is. Misschien kunnen ze het zelfde qua rijden, maar het kunstje er om heen vind ik ook belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:21

Ja, dat zeg ik ook, je bent zeker een completere ruiter als je niet alleen op een manege rijdt, maar ook ervaring hebt met de verzorging van een paard.

Maar vergeet niet dat er ook zat mensen zijn die een paard in pension hebben en er feitelijk ook alleen maar op komen rijden en er verder niks mee doen... (laten ze aan personeel of een verzorger over)

In elk geval is het zo dat wat rijkunst betreft een manegeruiter gewoon gelijk of beter kan zijn dan iemand met een eigen paard.

De stelling dat ze (altijd) slechter zouden zijn, klopt niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:47

Persoonlijk het rijden op zich ga ik niet over oordelen omdat het waarschijnlijk heel erg afhankelijk is wat voor paarden er aangeboden worden op de manege als wat voor instructeur je hebt. Wel denk ik dat je ervaring rondom paard een stuk minder is als je alleen op een manege rijdt. Hele simpele dingen maar leren longeren heb ik nooit op de manege gedaan dat heb gaande weg geleerd met verzorgpaarden. Zelfde als herkennen van kreupelheden, hoe het hoofdstel past. Op de manege waar ik het leerde had ieder z'n eigen spullen en dat deed je aan en verder stond je er niet bij stil pas als je echt verzorgpaarden krijgt ga je daar meestal bewuster mee om, omdat je bv ook gaat invetten en dan bekijk je de spullen gewoon beter.
En een goede ruiter weet mijn inziens meer dan alleen hoe je op een paard zit en en blijft zitten dus ik vindt het zeker belangrijk dat er meer kennis is rondom paarden. Zou het zeker niet verkeerd vinden als maneges daar meer tijd in zouden steken. Wel vrijblijvend maar dat hun klanten gewoon een kleine cursus kunnen krijgen of in plaats van een rijles een les naast het paard.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:00

Je leert niet rijden op een manege. Je leert hoe je erop moet blijven zitten.
Rijden is een paard begrijpen, begeleiden en beter maken in wat hij doet.
Door oefeningen maak je hem recht, door partnerschap maak je hem completer en je hebt een gezamenlijk doel. Beter worden dan de dag ervoor.

Op de manege leer je er dus opzitten. Vaak niet hoe je onafhankelijk kunt zitten.
Voel je hoe je zit? Voel je hoe je paard beweegt? Voel je bv dat hij in een bepaalde oefening zijn heup naar binnen zet of over zijn schouder valt? Kun je dit oplossen?

Mijn nichtje (14) kreeg onlangs een compliment van haar instructrice op de manege. Ze ging zo netjes zitten op het paard en reageerde op de signalen van het paard omdat ze die had leren herkennen bij mij.
Ze mag op mijn paarden rijden maar ze mag er niet aanzitten :P . Dus sturen zonder teugeldruk en alles op zit en gevoel.
Ik leg haar uit wat ik zie en laat haar voelen wat ik bedoel. Daarna geef ik haar de oplossing en laat het haar ondervinden op het paard. En nee, ik heb geen slome pony's maar volbloed arabieren.
Nu moet ik zeggen dat als mijn nichtje niet naar mij luistert mijn ruin haar even haarfijn uitlegt dat ze het fout doet :j dus nu luistert ze wel _/-\o_ want ze hoort het liever van mij dan van mijn ruin.
Die is niet zo zachtzinnig dan hahaha.

Het gaat nu zelfs zo goed dat ze zelf mijn volbloedmerrietje aan het beleren is. Met een los teugeltje, op zit en stem gereden. Geweldig om te zien die twee.
Geen paniek, nog geen stap verkeerd gedaan en veel belonen en het zelflerend vermogen van het paard benutten :j *\o/* en helaas, dat leer je niet in een manege.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:30

Ja, duh, sorry hoor, maar nu scheer je even alle maneges over een kam en beoordeel je ze op het nievau waarop jij een en ander gezien hebt.

Ik ken zat maneges waar ze aan de longe eerste en onafhankelijke zit krijgen en ook maneges waar ze op manegepaarden aan officiele wedstrijden buiten de manege rijden.

Maneges waar ze veel individuele aandacht geven en waar je redelijk hoog kunt komen.

Het beeld dat er alleen maar slome paarden zouden bestaan op maneges klopt ook niet, hoewel ze over het algemeen wel kiezen voor betrouwbare paarden uiteraard.
Maar dat foute acties niet afgestraft zouden worden klopt niet. Het ene paard zal het niet doen, het andere wel. En de diversiteit maakt juist dat je gaat begrijpen van hoe of wat. (Als je tenminste uitleg krijgt).

Natuurlijk voel je een en ander en leer je dat ook oplossen. Wij moesten bv ook voelen wanneer de achterbenen werden opgetilt in stap en conform daarmee bepaalde oefeningen uitvoeren. Wij moesten ook paarden vanuit een rechte lijn in linker of rechtergalop zetten, vanaf stilstand in galop zetten, schouderbinnenwaarts op een volte rijden etc.
Een en ander ligt aan het niveau van de instructie.

En ik ken ook zat mensen die een paard kopen en er mee jakkeren en nooit insructie hebben gekregen en hun paard gewoon scheef vastrijden, om maar wat te noemen.
Maar dan ga ik ook niet roepen dat alle paardeneigenaren hun paarden maar vastrijden.

En ja, een manege is niet bedoeld om het paard op te leiden, maar om de ruiter op te leiden. (Hoewel er soms mogelijkheden zijn om een redelijk groen paard verder te krijgen- die heb ik ook gereden.)
Maar ben je alleen een goed ruiter als je een paard zelfstandig opleid?
Daarom heb ik eerder de vraag gesteld dat het wel belangrijk is om te definieren wat je nu eigenlijk een goede ruiter vindt.

Natuurlijk heb je bij een manegeopleidning "maar de helft" van ruiterschap. Maar die helft kan veel beter zijn dan menig mens met eigen paard.

Ik vind het dus helemaal niet zo erg en zelfs nuttig om verschillen te zoeken en te benoemen/bespreken in het algemeen, maar ik heb wel wat tegen het idee dat er "een manegeruiter" is, alsof dat maar 1 soort is (evenzo alsof de mensen met eigen paard van 1 soort zijn) en dat die ene soort per definitie slechter zou zijn dan de andere soort.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:44

Er zijn zeker wel manege's waar je goed leert rijden.
Mits je maar veel verschillende paarden rijd, en meermaals per week.

En natuurlijk voorzien bent van een goede instructie, en daar is op veel manege's een tekort aan, nou ja dat zeg ik verkeerd, dankzij het lage loon en de slechte bazen blijven veel goede instructeurs er weg ;)

Instructeurs die bijvoorbeeld problemen maken van paarden die niet zuiver lopen, of teveel worden ingezet worden nog al eens weggewerkt door betreffende manege's .

Maar goed, ontopic , die F proeven hebben voor mij totaal geen meerwaarde.
Vaak mag je met 2 "promotiepunten" al over naar een klasse hoger.
Ook waardoor je zo in het F8 zit, ook worden die proeven veel lager beoordeeld, en kijken ze naar wat de ruiter doet, hoe de ruiter zit en stuurt, en niet hoe de ruiter het paard aan het lopen heeft.

Dus die F heeft voor mij 0,0 meerwaarde.
Overigens zegt B mij ook niets, iedereen kan wel een keer op wedstrijd gaan ...

Ervaring en feeling is alles, een keer proefrijden en je weet genoeg.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:48

Ik reed vroeger ook bij een manege.. attans half jaar geleden nog..
Maar ik heb het wel geweten hoor..
jullie weten vaak bijv. niet als een paard ziek is wat het kan hebben..
wij ook niet altijd maar soms wel.
een eigen paard is gewoon heel anders .. en krijg je ook veel meer ervaring van.

Dat is mijn mening..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:51

CM_ schreef:
En natuurlijk voorzien bent van een goede instructie, en daar is op veel manege's een tekort aan, nou ja dat zeg ik verkeerd, dankzij het lage loon en de slechte bazen blijven veel goede instructeurs er weg ;)

Instructeurs die bijvoorbeeld problemen maken van paarden die niet zuiver lopen, of teveel worden ingezet worden nog al eens weggewerkt door betreffende manege's .

Dat laatste heb ik ook al eens genoemd. En wat je daarboven zegt is ook waar.

Helaas is het zo dat, anders dan vroeger toen het nog elitesprort was (en je deels in Frans les kreeg bv), er veel commerciele bedrijven zijn die alleen maar veel klanten (=makkelijk geld verdienen) willen en niet zo denken aan kwalitiet van instructie en materiaal. En daarop bezuinigen. Soms zelfs op hoefverzorging, voeding, strooisel etc.

Ik heb ook het idee, maar daar kan ik weinig van zeggen omdat ik al meer dan 10 jaar uit Nederland ben, dat je nu makkelijker instructeur kunt worden, dat het opleidingsniveau niet zo hoog is. En dat de motivatie anders is.

Maar er valt niet te ontkennen dat er ook gewoon duizenden paarden van mensen zijn die er eigenlijk mijlenver vandaan zouden moeten blijven.

Ik denk dat in beide groepen zeer slechte voorbeelden te vinden zijn.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:02

ik ben het niet helemaal eens over het feit dat een diploma bij een instructrice minder zou zeggen dan prestaties en ervaringen. want je kan nog zoveel gepresteerd hebben, dat wil niet zeggen dat je dat kan overbrengen op iemand anders.
maar dat is een off topic discussie.

betreft manege ruiters en ruiters van privé paarden...
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe goed je een paard leert kennen. Als manege ruiter rij je wekelijks op een ander paard waardoor je nooit echt alle knoppen van een specifiek dier leert kennen. als het je eigen paard is, ken je zo'n beestje door en door en kan je er daardoor ook beter mee over weg. Bovendien denk ik ook dat hoe vaker je rijd hoe meer ervaring hoe beter. stel jij rijd op de manege 5 dagen in de week en telkens op een zelfde paard (draak of niet) dan kan het best dat jij dichter bij het rijden van mensen met een eigen paard komt dan het standaard eens in de week manege ruitertje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:29

Juist dat "knoppen leren kennen" is de grootste valkuil! Daar wordt je geen betere ruiter van.
Immers je bent de betere ruiter als je elk paard duidelijk kunt maken wat je wilt. Dat gaat via correcte hulpen. DAT is universeel!
Zodra je een paard leert kennen en je past je rijden aan op het paard, en andersom het paard past zich aan naar jouw rijden, word je feitelijk een "slechtere" ruiter. Hoewel "slecht" dan niet het het juiste woord is, vandaar tussen aanhalingstekens.

Ik heb meer respect voor iemand die een prima proef aflegt op een vreemd paard, zonder uitgebreid oefenen, dan voor iemand op zijn eigen paard, waar de proef al weken mee werd doorgenomen....
Om maar wat te noemen.

Natuurlijk heeft het voordelen als je een paard goed leert kennen, het zorgt voor een band, voor saamhorigheid, en je kunt zeker zeggen dat je dan de betere "combinatie" bent dan een gemiddelde manege ruiter kan vormen met een paard dat bv 1x per week gereden wordt.
Maar als je het woord "ruiter" gebruikt, wordt alleen de persoon en zijn vaardigheden en kunde beoordeeld, en die moet dat dus ook aantonen op andere paarden, in allerlei omstandigheden.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:35

bij manege wittebrug in den haag rijden er manegeruiters dressuurmatig zo goed, dat ze misschien beter rijden dan sommige mensen met een eigen paard.

nou is dit ook een goede manege met goede manegepaarden (dressuurpaarden).
een hoop manegeruiters hier kunnen écht goed en netjes rijden hoor.

ook krijgen ze les in centered riding.

Loshana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:18

Het hangt in mijn ogen heel erg van de instructrice af. Ik heb ook wel van die cliché manege lessen gehad waar je enkel op een paard zit en verder niks leert. In mijn ogen zijn de lessen die ik krijg op de manege waar ik zelf rijd van mijn instructrice wel goed. Je paard soepel maken, ontspanning, rechtrichting, de juiste manier van hulpen geven. Goed, er zijn natuurlijk andere verhalen er over, maar naar mijn idee kun je manegeruiters niet zo makkelijk over één kam scheren.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:26

nou ik was manegeruiter en manegeponyruiter tegelijk.

bij mijn eigen pony kreeg ik er vanalles uit traves, wijken , tempowisselingen , achterwaarts , beetje verzamelden
en bij de manegepony's niet ,
op een gegeve moment was ik met nog maar 1 ander meisje aan het rijden op een pony
( pony had een slechte naam , had er die mag toen hij nieuw was er iemand afgegooit , en als die pony bijna
niet bereden word is het eigenlijk logisch dat ze lastig word )

en dan ging het rijden beter ( wijken, verruimen en achterwaarts )
dan kon ik de volgende week weer opnieuw beginnen , je kunt niet echt groeien
als de andere ruiters steeds weer ervoor zorgen dat je weer terug bij af bent -O-

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:11

Ik denk zelf
ja manege ruiters hebben minder ervaring (zie het éne uurtje hobbelen per week)
ze hebben niet 24 uur beschikking over 1 paard, dat is ook iets wat mee speelt.
Dus ja ik denk wel degelijk dat de MEESTE mensen met eigen paarden meer ervaring hebben....
Ook heb je met een eigen paard denk ik meer aansluiting, je werkt dag in dag uit met hem/haar

Ja er zijn ook manegeruiters die zich verdiepen in paarden (ja dat soort mensen zijn erook :P)
maar dan denk ik alsnog niet dat je de hoeveelheid ervaring opdoet als met een eigen paard.

Ik ben ook een manegeruiter en heb een jaartje op een springstal geholpen met grondwerk
Ik mocht toen 1 keertje op 1 van hun paarden rijden , nou wat een wereld van verschil...
had voor mijn gevoel nog nooit zo slecht gereden :p Wat ik zelf merkte is dat het gewoon een stuk lastiger is...
het enige wat ik wel prettig vond is dat je wist dat als er iemand op zat, die ook echt met het paard over weg kon...
dat is gewoon een nadeel bij manege's , soms wordt je op paarden gezet waar je absoluut niks mee kunt (gewoon door de ruiter, paard is niks mis mee - maar zelfs de beste ruiter kan niet op ieder paard rijden)
of die gewoon op dat moment te hoog liggen voor jou niveau..

maar goed hier heb je mijn mening :D

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:13

Toen ik nog op de manege reed was ik echt een van de betere ruiters (tenminste, dat dacht ik), ik reed ook in de gevorderden les enzo. Nu heb ik een eigen pony en ik zie echt wel verschil qua rijden op een manege of op een vereniging. Ik ben nu echt niet meer echt een goede ruiter vergeleken met anderen die ik op de vereniging zie, terwijl velen een stuk jonger zijn dan ik. Ik denk meer dat het komt doordat manegeruiters vaak maar 1 uurtje in een week rijden, mensen met eigen pony's rijden vaak wel 5x zoveel. Er zijn natuurlijk ook wel manegeruiters die heel goed kunnen rijden, maar die rijden dan vaak wel meerdere keren per week. Ik merk nu ook echt dat ik op de manege niet echt veel heb geleerd. Ik rijd nu al aardig lang bij een vereniging en daar heb ik in veel kortere tijd echt véél meer geleerd.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:52

Ik ben zelf 'manegeruiter' en 'eigenpaardruiter'. En het verschil wat ik merk is dat eigen paard gewoon op hele klein signalen reageren. Mijn moeder, die alleen op de manege rijd, ging een keertje op mijn verzorgpaard zitten. Ze wist niet wat ze meemaakte. :+
Hij sprong elke keer aan in galop, omdat ze onbewust haar been te ver naar achter legde. Ook was hij de hele tijd aan het wijken, en snapte hij vaak niet wat ze aangaf. Terwijl op de manege ze daar bij geen van de paarden last van heeft.
De meeste manegeruiters rijden alleen, en krijgen verder geen kennis mee over alles rondom paarden. Ook reageren de meeste manegepaarden niet meer op kleine signalen, van bijvoorbeeld de zit, omdat er zoveel verschillende mensen op rijden, en die het allemaal op een andere manier doen. Waardoor als je op een eigen paard rijd, dat opeens een wereld van verschil is.
Ik merk zelf ook dat ik meer dingen rondom de paarden opmerk, zoals dat bijvoorbeeld een hoofdstel niet goed zit (neusriem te hoog, te laag, , bit te hoog, te laag) Of als een zadel naar mijn weten niet goed ligt kaart ik dit ook aan bij mijn instructrice, die er dan gelukkig ook wat mee doet.
Ik rijd mede nog op de manege vanwege mijn instructrice, ze weet dat ik naast de manege bijna elke dag rijd, en zet me op paarden waar ik lekker mee kan knutselen. Het is voor mij dan een hele leuk uitdaging om zo'n paard lekker door zijn lijf te krijgen. En op mijn verzorgpaard gaat dat veel makkelijker, daar kan ik bijna mee lezen en schrijven, en dan is zo'n uitdaging op een ander paard tussendoor heel leuk. Zeker als ik voel dat het paard gaat ontspannen en fijner gaat lopen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:04

in de manege ben ik de beste ruiter van men les, ik rijd privepaarden voor eigenaren in de les. ik heb lange tijd gereden op een paardje dat pas onder het zadel was (diertje is nu verkocht :( ), iedereen complimenteerd me altijd. maar dan ga ik met mijn paardje rijden dan lijk ik pas een kluns, je moet echt elk knoppje van hem kennen dan doet hij alles voor je, maar na 3 jaar heb ik ze nogniet allemaal onder controle.
Als op de manege me iemand iets vraagt kan ik een hele uitleg geven, maar bij de problemen waartegen ik aanloop met mijn paardje, ben ik net degene die hulp moet vragen.
Je mag 100 jaar op een manege rijden, dan heb je nogniet de ervaring van een jaar een eigen paard te hebben en zelf voor alles op te moeten draaien

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:45

vaak zie je dat mensen eerst enkele jaren op manegepaarden rijden voor ze een verzorgpaard of eigen paard gaan rijden. Ik heb de switch (nog niet geheel vrijwillig) andersom gemaakt. Ik ben dit jaar begonnen met een eigen paard maar die is door rug en bekkenproblemen afgekeurd. Hierdoor heb ik de nodige zandhaplesjes meegemaakt. Daarna heb ik bijrijdpaarden van pensionklanten gereden. Twee keer in de week les. Helaas verhuisde de ene en de ander wilden de mensen zelf weer meer gebruik van maken. Omdat ik in een jaar ontzettend gegroeid ben, alle gangen onder controle heb, ook het paard wijken aangeleerd heb wilde ik toch blijven rijden. Gister mijn eerste 'manege'les gehad. Wat een verschil. Ik moest het paard zowat doormidden schoppen om hem in draf te krijgen en na twee keer de bak rond viel hij alweer terug in stap. Mijn vorige paard was ontzettend voorwaarts, liep ook niet met buiging de eerste keren maar dat pak je rijtechnisch op. Volgende les mag ik weer op hem kijken of er dan verbetering in zit maar ik moet zeggen wat een wereld van verschil ik al merk na een jaar rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:08

Ze noemen het paard wel eens een spiegel en dat is het grote verschil.
Manegepaarden krijgen zoveel ruiters dat de spiegel niet duidelijk meer is. Ze reageren niet meer op kleine hulpen (al denk iederen dat ze kleine hulpen geven) Ook de "moeilijke" paarden en pony's van de manege zijn niet sensibel.
Andere paarden waar maar 1 ruiter op zit, kan duidelijk zijn eigen fouten tegenkomen.
Zoals xJess al aangaf dat veel manegeruiters echt geen idee hebben hoe hun hulpen daadwerkelijk over komen bij het paard.
Het is ook maar goed ook, want leren rijden op een paard waar elk foutje wordt afgestraft is ook erg moeilijk en vaak niet leuk meer..
Hoeveel paarden worden niet verkocht onder de noemer "moeilijk paard" of "dat de combinatie met ruiter niet goed is"...
Meestal opeen volging van fouten van de ruiter die zorgen dat het sensibele paard angstig of gefrustreerd wordt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:20

Ik vind het verschillen, je hebt de échte manegeruiters die maar een beetje hobbelen, en je hebt ruiters die goed les krijgen op goede paarden! Nu wil ik mezelf niet de hemel in prijzen maar de pony's op mijn manege zijn toch wel hobbelpony's, (uitzonderingen daar gelaten) maar de paarden zijn goed gefokt, worden goed opgeleid en daar kun je toch echt wel goed van leren rijden! In combinatie met een goede instructeur leer ik behoorlijk wat en wordt er best wel wedstrijdgericht lesgegeven waardoor ik niet meteen de link leg manegeruiters - slecht. Ik heb ook nog een bijrijdpaard en eigen pony's gehad en ben nooit gestopt op een manege en heb daar alsnog veel geleerd, natuurlijk is het een groot verschil of je op een pony zit van 25 jaar en een beetje rondhobbeld en dat je op een 3 á 4 jarig sportgefokt paard rijd, en ja daar wordt bij ons op de manege op gereden. :) Dus ik vind dat de link niet té snel gelegd moet worden maar ben het in sommige opzichten er wel mee eens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:40

bente173 schreef:
@Serendip90 , je zegt dat het voordeel van een eigen paard is dat je altijd op dezelfde rijd , maar ik rijd ook altijd op dezelfde , dus daarvan ken ik de knopjes ook wel :)

Ik vroeger op de manege ook. Een dravertje. 's Middags hielp ik met de kinderlesjes, en in één ervan reed een jongen die ook graag op die draver reed. "Want die kan zo lekker hard in draf". Was ik 's avonds wel een half uur kwijt om een normaal tempo te vinden weer.

Dus al heb je een vast paard in de les: er rijden ook anderen op... overigens vind ik het júíst een groot voordeel voor manegeruiters dat ze -in de regel- op verschillende paarden rijden. Als je altijd maar op dezelfde rijdt sluipen er automatismes in je rijden die je dan weer moet afleren als je op een ander paard dan je eigen/vaste zit. Enne... veel manegeruiters klimmen op paarden waar ik echt niet op durf :D Veuls te groot...

Aan de andere kant, zoals al gezegd: je moet als manegeruiter echt mazzel hebben als je ook nog wat opsteekt over paarden anders dan in de functie van rijrobot. Voordat ik mijn paard kocht heb ik een aantal paarden bijgereden en dat was heel leerzaam, en een redelijke voorbereiding voor het stadium waar ik nu ben (paardbezitter) Maar pas als je zelf verantwoordelijk bent voor je paard, geschikte stalling moet regelen, goed hooi moet zoeken, op pad moet voor een zadelmaker, veearts, osteopaat, en ook nog uit moet zoeken welke het beste past bij jou en je paard. Je smid ineens van de aardbodem verdwenen lijkt. Je met stamboeken, fysieke problemen, verlopen entingen te maken krijgt. Stalhouders die zomaar dingen veranderen of gewoon keihard tegen je liegen. Mensen die dingen uitvreten met je paard. Of je paard ineens pleinvrees heeft ontwikkeld. Of watervrees. Of een boomfobie. En je het zelf moet oplossen. En natuurlijk meestal een aantal van die dingen tegelijkertijd :P
Dat leer je niet in de manegeles. Als manegeruiter hoef je ook niet door de bagger te banjeren om een wak in de waterbak te bikken. Te checken of alle paarden, ook die van je stalgenoten ja, er normaal bij staan als je afvoert. Of op een winderige kerstavond te worstelen met een flapperend zeil en de in het donker onvindbare en ingesneeuwde touwtjes van een nieuw pak hooi van een paar honderd kilo.

Op de manege heb ik trouwens ook niet leren rijden. Zo'n beetje alles wat ik er geleerd heb moet ik nu weer afleren.