Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:34

het ligt er ook een beetje aan hoe het paard als manegepaard is. Als het een paard is die makkelijk en veelzijdig inzetbaar is zullen ze er waarschijnlijk meer voor vragen als voor een manegepaard die wat lastiger inzet baar is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:58

TS: ik denk dat je een goede keuze maakt om het allemaal even te laten bezinken en wat verder te kijken.
Zelf heb ik een paar jaar een manegepaard geleased, waar ik helemaal gek van was.
Toch heb ik tijdens de leaseperiode mezelf al voorgenomen om hem niet te kopen, mocht de mogelijkheid zich ooit voordoen.
Omdat er genoeg objectieve redenen voor waren om verder te kijken naar een paard wat beter bij mijn wensen paste.
Het probleem is alleen vaak dat je verliefd bent op zo'n beest en dan alleen de subjectieve redenen in je hoofd gaan zitten ;)

Overigens ben ik nu een hele gelukkige paardeneigenaar. Mijn leasepaard staat zelfs tegenover mijn eigen paard :D en het blijft voor mijn gevoel een beetje 'mijn vriendje'. Heel af en toe zit ik er nog wel eens op, helemaal leuk dus. Maar ik ben heel erg blij dat ik Mijn eigen Bandito heb gekocht :j

Succes met je zoektocht!

Waves

Re: Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:55

Ik snap het niet helemaal. Het is een manegepaard van 13 jaar met een oude peesblessure. Dan weet je toch wat je ongeveer kan verwachten? Bovendien had je zogezegd zo'n goede band met het paard?

Maar nu je oom ineens wat standaard maar geen dramatische punten erbij haalt dan verander je opeens van mening? Ik vind het helemaal geen vreemde of extreem risicovolle dingen die je oom noemt. Niets wat je niet zou verwachten bij een manegepaard en ook niets waarvan je nu al kan zeggen dat je over 2 jaar zeker met extra kosten zit of dat het dier zeker last gaat krijgen van dingen. Heb je het paard dan nooit goed bekeken zelf?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:51

@Waves, allereerst is het mijn schoonvader en niet mijn oom.
Daarnaast heeft hij een aantal punten genoemd met de daarbij komende risico's. Hij heeft mij er objectiever naar laten kijken en ik was niet goed op de hoogte van deze risico's. Dit komt ook door mijn onwetendheid, heb nooit eigen paarden gehad en heb me dus ook nooit bezig gehouden met kwaaltjes, blessures en de gevolgen en risico's hiervan.
De goede band heb ik nog steeds met het paard, maar dit maakt het risico niet minder klein.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:55

tja ik vind het een beetje onzin, risico heb je altijd als je levende have koopt.

ik heb meer dan tien jaar een manege gehad en daar liepen ook oudere dieren of met gallen of eentje die risico vol was voor een peesblessure maar het is vooral ook hoe je zelf ermee omgaat!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:07

Sorry maar op dit soort reacties zit ik helemaal niet te wachten. De keuze die ik moet maken is al moeilijk zat. Ik heb er lange tijd naar uit gekeken om met dit paard verder te gaan maar de situatie is minder gunstig dan ik zelf dacht.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:16

ik baal altijd van mensen die de ts altijd weer een trap na willen geven, met al een moeilijke beslissing. als een ander wel met zo'n paard verder wil moeten zij weten. daar is iedereen vrij in om te beslissen.
ik vindt alleen maar logisch dat ts nu erg twijfelt, ben onlangs nog wezen proefrijden bij een paard, die bleek super geschikt voor mijn doeleinden, maar die streek met haar achterbenen. wij durfden toen die risico niet te lopen, heb aan verschillende mensen hun mening gevraagd en die zeiden allemaal niet doen, terwijl mijn hart zij wel doen. dus ik weet dat het een moeilijke keus kan zijn. was mijn hart al verloren vanaf de eerste minuut dat ik die merrie zag.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:32

nou ik bedoel het absoluut niet als trap nageven..
maar iedereen is verantwoordelijk voor zn eigen keuzes maar ik bedoel te zeggen een paard wat vandaag word gekocht als klinisch en/of ront. goed wil niet zeggen dat hij dat morgen ook nog is en als ik zo n band had met dat paard durfde ik het wel aan helemaal als het paard thuis staat en de kosten een stuk lager zijn dan in een stalling.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:44

maar als je een paard koopt die goedgekeurd is en na een korte periode blijkt er toch nog wat aan de hand is kun je ermee terug gaan en met de verkopende partij onderhandelen. nu weet ts al dat er vanalles mankeert aan het paard, dus dan weegt de keuze wel 2 keer zo zwaar, je moet dan bij jezelf goed te rade gaan wat je met het dier wil en als je de toekomstige kosten wil en kunt betalen. en daarnaast kun je niet naar de verkopende partij stappen voor eventuele onderhandeling, als de kosten de spuigaten uitloopt. want je weet waar je aan begonnen bent, voor dat je de koop sloot.
tuurlijk zijn de kosten voor stalling lager als je hem bij huis hebt staan, maar de da kosten worden er niet lager door.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:46

Begrijp heel goed dat je er nu zeer waarschijnlijk vanaf ziet Jolien, zeker gezien het verleden, maar leuk blijft het niet :(:) .

Mijn paard heeft ook aanzienlijke gallen, en staat zowel voor als achter wat frans, maar wij hebben daar tot op heden (ze is nu 15 jaar) nog geen hinder van ondervonden.

Weetje, is het anders een idee om alsnog een klinische keuring te laten doen, en kijken wat daar uit zal komen? Misschien dat je dat kan koppelen/reflecteren aan het advies wat je van je schoonvader hebt gekregen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:46

@Alja, je post zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar de keuze is al moeilijk genoeg. Ik moet nu proberen om zo objectief mogelijk naar de situatie te kijken. Maar dit betekent niet dat ik er niet ontzettend veel verdriet van heb. Daarbij komt nog dat de manege waarschijnlijk geen cent zal gaan zakken in de vraagprijs en (heel hard gezegd) ik weet niet of me dat wel waard is.

Natuurlijk kan een paard van de ene op de andere dag iets krijgen, dit heb je niet in de hand. Maar zoals het er nu naar uitziet komt mijn leasepaard nu al niet door de keuring heen, dan begin je dus al niet goed en is het risico groter dat er veel DA-kosten aan verbonden zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:49

millennium schreef:
Weetje, is het anders een idee om alsnog een klinische keuring te laten doen, en kijken wat daar uit zal komen? Misschien dat je dat kan koppelen/reflecteren aan het advies wat je van je schoonvader hebt gekregen?

Mijn schoonvader heeft al zoveel keuringen meegemaakt (op twee handen en voeten niet meer te tellen), dus hij kan zelf eigenlijk al wel zien of een paard wel of niet door de keuring komt. En hij zegt dat dit niet gaat gebeuren met het paard. Ook hij weet hoe gek ik op het paard ben en hij gunt me het paard ook heel erg, dus hij zal niet zomaar zeggen dat het paard niet door de keuring zal komen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:53

myk_en_shant schreef:
maar als je een paard koopt die goedgekeurd is en na een korte periode blijkt er toch nog wat aan de hand is kun je ermee terug gaan en met de verkopende partij onderhandelen. nu weet ts al dat er vanalles mankeert aan het paard, dus dan weegt de keuze wel 2 keer zo zwaar, je moet dan bij jezelf goed te rade gaan wat je met het dier wil en als je de toekomstige kosten wil en kunt betalen. en daarnaast kun je niet naar de verkopende partij stappen voor eventuele onderhandeling, als de kosten de spuigaten uitloopt. want je weet waar je aan begonnen bent, voor dat je de koop sloot.
tuurlijk zijn de kosten voor stalling lager als je hem bij huis hebt staan, maar de da kosten worden er niet lager door.

als een paard goedgekeurd word en hij krijgt later wat en dan terug gaan naar de verkopende partij??
juist niet, op dat moment dat jij hem/haar koopt is hij goed.
je kunt wel terug als het een verborgen gebrek is maar dat hoort er juist bij een keuring uit te komen....

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:02

Ik heb onlangs een hele leuke haflinger van 10 jaar oud voor mezelf gekocht. Ik was al een aantal paarden wezen kijken en steeds had ik wel een reden om het niet te doen. Was ook van plan klinisch en röntgenologisch te keuren.
Toen ik de haflinger zag voelde ik al direct zo'n band en klik (raar en nooit verwacht dat me dat zou overkomen) alsof ze al jaren van mij was.
Ik heb haar ongekeurd gekocht, om het risico uit te sluiten dat ze iets zouden vinden waardoor ik de koop af zou moeten zeggen. We zagen niets bijzonders aan haar hoor en ze liep prima.

Dom misschien, want een paard wat iets mankeert kost uiteindelijk per maand even duur in de verzorging als een gezond paard.

Wat ik maar wil zeggen, als je het heel graag wil, dan zou je wellicht deze punten wel in overweging nemen, maar de koop er wellicht niet op af laten hangen.
Misschien dat het daarom toch niet het paard is waar je voor gaat? En dat is je goed recht hoor!
Dan lekker verder zoeken naar een paard waarvan je wel denkt: Yess!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:09

Ach TS je moet niet luisteren naar alle schijnheiligheid hier.
Ze roepen om het hardst dat de band het belangrijkste is en niet de gezondheid of het geld.
In praktijk wil iedereen een paard wat klinisch en rontgenologisch 200% gezond is, superbraaf, jong en onder 2000 euro.
En oja, liefst een gitzwarte Jazz boven 1,75m, dan mag hij nog wel 2500 kosten ook.

Als een paard ook maar een littekentje heeft of een iets te groot hoofd is het al niet leuk meer, laat staan dat ze hem nog willen als ie weleens ergens naar wil kijken, dat ie pas 3 maanden onder het zadel is maakt niet uit.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:48

Anneliesdj: als iemand hier een manegepaard van 13 wil kopen vanwege de goede band, een oude peesblessure op de koop toe wil nemen maar vervolgens afhaakt op wat gallen en steile koten? Dingen die ze in al die jaren zelf had kunnen zien, enigszins te verwachten zijn bij een manegepaard en niet meer risico met zich meebrengen dan de koop van een manegepaard van 13 sowieso al met zich meebrengt... dat vind ik bijzonder. Je neemt altijd een zeker risico met zo'n paard (met elk paard), een paar gallen en steile koten verhogen dat risico niet zodanig dat ze er nu ineens om zou moeten twijfelen.

Dan heeft TS dus waarschijnlijk inderdaad nooit goed naar het paard gekeken en is juist TS misschien een beetje naïef geweest in de gedachte dat ze dit paard wilde kopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:56

Wie weet?
Kan me best voorstellen dat als je altijd maar op de manege rijd je die gallen op de benen niet opvallen, al helemaal niet als alle manegepaarden ze hebben.
En steile koten en scheve beenstand icm een oude blessure? Kan me best voorstellen dat het risico je dan te groot wordt als iemand je even met de neus op de feiten drukt.

Maar alleen omdat TS gezegd heeft dat ze het paard een goede oude dag gunt mag ze ineens niet meer afhaken als blijkt dat er wel erg veel addertjes onder het gras zijn?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:28

Nee hoor, ze mag natuurlijk afhaken, het is haar leven. De addertjes lijken mijzelf niet zo groot gezien de al bekende situatie van het paard, maar goed, dat ben ik. Ik reageerde meer op het feit dat jij de reageerders hier schijnheilig en naief noemt terwijl ik dus denk dat juist TS wat naief was.

Maar goed, zand erover. Ik ga slapen :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 23:35

Waves schreef:
Nee hoor, ze mag natuurlijk afhaken, het is haar leven. De addertjes lijken mijzelf niet zo groot gezien de al bekende situatie van het paard, maar goed, dat ben ik. Ik reageerde meer op het feit dat jij de reageerders hier schijnheilig en naief noemt terwijl ik dus denk dat juist TS wat naief was.

Maar goed, zand erover. Ik ga slapen :)

Noem het naief, van mezelf weet ik dat het puur onwetendheid is geweest.
Nogmaals: ik heb nooit eigen paarden gehad en heb dus nooit te maken gehas met risico's en kwaaltjes. Ik heb mij juist laten informeren door iemand die ervaren is op dit gebied. Samen met mijn schoonvader heb ik gekeken naar de voordelen en nadelen op een zo objectief mogelijke manier, maar dit maakt de keuze niet minder moeilijk.

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:58

He Jolien! Ik lees je bericht net.. Jeetje wat balen zeg! Hopelijk komt het nog goed, en kun je uiteindelijk nog heerlijke buitenritjes met je kanjer maken!
Succes met je keuze meid!
Gr. Prisca

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:25

Hee! Wat jammer zeg, dat het allemaal wat tegen valt.
Ik hoop dat er nog wat leuks uit komt voor je!

Rijd je trouwens bij ruitersportcentrum Zwolle?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 08:35

flooredking schreef:
Hee! Wat jammer zeg, dat het allemaal wat tegen valt.
Ik hoop dat er nog wat leuks uit komt voor je!

Rijd je trouwens bij ruitersportcentrum Zwolle?

Ja het is echt flink balen, ondanks dat het mijn eigen keus is. Maar ik durf het gewoon niet aan.
Ik rij bij HC de Haerst. Voorheen wel altijd bij Ritsaert/Ruitersportcentrum Zwolle gereden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 08:44

Waves schreef:
Anneliesdj: als iemand hier een manegepaard van 13 wil kopen vanwege de goede band, een oude peesblessure op de koop toe wil nemen maar vervolgens afhaakt op wat gallen en steile koten? Dingen die ze in al die jaren zelf had kunnen zien, enigszins te verwachten zijn bij een manegepaard en niet meer risico met zich meebrengen dan de koop van een manegepaard van 13 sowieso al met zich meebrengt... dat vind ik bijzonder. Je neemt altijd een zeker risico met zo'n paard (met elk paard), een paar gallen en steile koten verhogen dat risico niet zodanig dat ze er nu ineens om zou moeten twijfelen.

Dan heeft TS dus waarschijnlijk inderdaad nooit goed naar het paard gekeken en is juist TS misschien een beetje naïef geweest in de gedachte dat ze dit paard wilde kopen.

Om nog even terug te komen op je reactie:
Ik heb volgens mij meermaals uitgelegd dat het bij mij onwetendheid is geweest, mij is op de manege nooit het risico verteld van de bemerkingen bij het paard. Integendeel: er is mij zelfs verteld (door een zeer ervaren persoon en tevens mijn instructeur) -en dan zal ik hem even letterlijk citeren-: "Met dit paard kan je zeker nog 10 jaar de sport in".
Aangezien ik geen ervaring heb met eigen paarden en de bijkomende kwaaltjes en blessures, had ik dus werkelijk geen idee welke risico's erbij komen kijken.
Het is dat mijn schoonvader me dit duidelijk heeft gemaakt na zijn bezoek van afgelopen donderdag, waardoor ik mijn standpunt over de koop heb veranderd. Anders had ik tot aan de keuring gedacht dat hij er wel doorheen zou komen, maar dat blijkt nu niet het geval te zijn.
Ik haak niet af op 'wat gallen en steile koten'. Als je nu eerst eens de moeite neemt om het verhaal volledig en goed te lezen, misschien dat je dan ook een paar gepaster antwoord kan geven.

Vind het vooral maar bijzonder, daar zal ik toch niets aan veranderen. Maar ik -en met mij vele anderen- weet welke band ik heb met het paard. Die vele anderen zien ook hoeveel verdriet het me doet om deze keuze te maken. Ik laat me dan ook vooral niet beïnvloeden door dit soort kortzichtige uitspraken van forumleden die niet verder lezen dan hun neus lang is.
Dankjewel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:47

ik snap niet dat je je zo gaat verdedigen.. :\ je hebt iemand ingeschakeld die voor jou kritisch nar het paard kijkt omdat jijzelf dat niet kan . en een besluit genomen , hoe moeilijk ook. chapeau :j
ik ga verder volledig met anneliesdj mee , die slaat aardig de spijker op zn kop.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:54

knollentuin schreef:
ik snap niet dat je je zo gaat verdedigen.. :\ je hebt iemand ingeschakeld die voor jou kritisch nar het paard kijkt omdat jijzelf dat niet kan . en een besluit genomen , hoe moeilijk ook. chapeau :j
ik ga verder volledig met anneliesdj mee , die slaat aardig de spijker op zn kop.

Dankjewel. Ik kan er gewoon erg slecht tegen dat ik door iemand op de vingers word getikt terwijl het mijn goed recht is dat ik nu alsnog afhaak. Ik heb er gisteren ook met de bedrijfsleider over gesproken en die begreep mijn verhaal volkomen.
Dat ik er nu zo op inga, heeft ook te maken met het feit dat de keuze al moeilijk genoeg is voor me en dat het me heel veel verdriet doet. Ik zit dus echt niet op dit soort reacties te wachten. Al helemaal niet als iemand mijn gedrag net zo makkelijk 'naïef' noemt, terwijl ik meermaals heb uitgelegd dat het onwetendheid is geweest bij mij.
Ik ben voor dit paard door het vuur gegaan, heb vorig jaar letterlijk in weer en wind met hem buiten gelopen toen hij geblesseerd was, terwijl niemand mij zei dat ik dit moest doen.
Ik ben nooit op de hoogte geweest van de gevolgen en de risico's van zijn huidige gezondheid. Nu wel, nu iemand zo eerlijk is geweest om me dit te vertellen.
Had ik dit eerder geweten? Dan had ik ook -met net zoveel pijn en verdriet- afgezien van de koop en was er wellicht nooit sprake geweest van een koop. Daarbij komt dat de manege inderdaad niet wil zakken in prijs omdat hij voor de manege nog steeds te gebruiken is.
Ik heb mij laten adviseren en informeren door iemand die er verstand van heeft, heb er twee nachten van wakker gelegen en dan krijg ik een stempel 'naïef' opgedrukt.
Daar zit ik absoluut niet op te wachten, de situatie is al moeilijk zat voor me. En dat mag diegene dan ook best wel van me weten.