Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:20

Adil schreef:
Zou een super manege-eigenaar zijn, een die imo meer aan zijn paarden dan aan zijn geld denkt. Zie je denk ik tegenwoordig niet zo veel meer. ;)

Vind ik ook een top -manege, en gelukkig zie ik hier in het topic dat er wel meer maneges zijn die een bovengrens hebben ingesteld +:)+

En als ik de baas van een manege was waar ook paarden in pension stonden, zou ik er zeker wat van zeggen als er op mijn terrein met zijn tweeën op 1 paard gegaloppeerd wordt, of als er paarden staan die er (bijna) nooit uitkomen, op een slechte manier gereden worden enz. Als het mijn stal is, bepaal ik wat ik daar wil hebben toch?

Vickz

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:51

Ik vind dat het moet kunnen

Oke het komt misschien kwetsend over als je zwaarlijvig bent, maar dan heb je misschien een streefdoel om te gaan afvallen.

Bij ons op de manege word er weinig op gelet en soms is dat best zielig voor de paarden en pony's! Er word wel gezegd dat je te lang bent voor een pony, maar en kleiner kind dat 15kg meer weegt mag wel nog steeds op die kleine pony :? Hoe onlogische! Vooral zwaarlijvige beginners vind ik erg, oke iedereen moet leren, maar zo iemand die een uur lang op dat paard zijn rug zit te hotsen en botsen is volgens mij voor het dier niet erg prettig...

Dus van mij mag het best! Voor de paarden hun welzijn

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:35

tiny_tiger schreef:
hoeveel weeg jij dan? niet veel zeker
stel als ik 100 kilo weeg mag ik niet paardrijden
:(

Ja want paarden hebben we alleen maar om te rijden.
Als ik er meer als 100 zou wegen zou ik gewoon gaan mennen en als doel stellen eerst afvallen dan weer rijden.
Hoe het komt dat je overgewicht hebt maakt voor een paard niet uit.
Daarbij ben en blijf ik van menig dat een persoon van 90 kilo die aan z'n normaal gewicht zit niet zo erg is.
Als iemand die 90 kilo weegt met veel overgewicht. Gezien vet beweegt en dus veel belastender voor een paard en daarbij komt nog als iemand wil leren rijden gaat dat zeker al niet vlekkenloos als je dan ook nog eens behoorlijk wat overgewicht hebt is dat alles behalve prettig voor een paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:40

QualityHorse schreef:
Bij ons op de manege is de grens getrokken van 90 kg.
Helaas nemen ze het met deze grens niet zo nauw en verwacht ik
van enkele ruiters dat ze wel meer dan 100 kg zullen wegen.

Hangt er misschien ook vanaf wat voor paard je hebt...Mijn vriend is ook een grote kerel die een kleine 100 op de weegschaal brengt, maar hij rijdt ook op paarden die bij hem passen ;)

http://de.myalbum.com/Foto-DUPSTEGN.jpg

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:40

tiny_tiger schreef:
hoeveel weeg jij dan? niet veel zeker
stel als ik 100 kilo weeg mag ik niet paardrijden
:(

Welzijn van het paard lijkt me belangrijker dan de drang van een mens om te rijden?
Wanneer deze persoon er niet zo over denkt, is hij 't paard niet waard, lijkt me..

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:44

De grens van 90 kg lijkt me getrokken te zijn, omdat de meeste paarden geen hoger gewicht aankunnen toch??
Dan lijkt het me raar dat de grens wel overschreden wordt?

Jouw vriend op dat paard ziet er idd niet verkeerd uit, aangezien het een stevige knol is en hij het gewicht van je vriend aan zou moeten kunnen, mits zijn gezondheid en bouw in orde zijn. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:47

ja. Ookal ligt het oo- zo gevoelig... Voor het welzijn van de dieren zeg ik JA

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:49

QualityHorse schreef:
De grens van 90 kg lijkt me getrokken te zijn, omdat de meeste paarden geen hoger gewicht aankunnen toch??

Jouw vriend op dat paard ziet er idd niet verkeerd uit, aangezien het een stevige knol is en hij het gewicht van je vriend aan zou moeten kunnen, mits zijn gezondheid en bouw in orde zijn. :)

Oh, Rano is een kleine 1.70 m. en brengt krap 800 kilo op de weegschaal inmiddels, door en door getraind en kerngezond. ;)

Ik bedoelde eigenlijk alleen maar te zeggen: Het kan wel, maar zoek dan een passend paard. :j

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:53

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

JA!
Als dit voor het welzijn van het paard nodig is, JA!

In vind het bijzonder egoïstisch als je op een voor jou gewicht te klein/smal/what ever paard gaat zitten.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:54

Adil schreef:
QualityHorse schreef:

Oh, Rano is een kleine 1.70 m. en brengt krap 800 kilo op de weegschaal inmiddels, door en door getraind en kerngezond. ;)

Ik bedoelde eigenlijk alleen maar te zeggen: Het kan wel, maar zoek dan een passend paard. :j

Wat een leuk paard!
Enig idee wat voor een ras/kruising het is?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:58

S_zanne schreef:
Wat een leuk paard!
Enig idee wat voor een ras/kruising het is?

Fries x Koudbloed

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:14

Ik vind het ook volkomen terecht, maar ik ben ook van mening dat een manegehouder het wel tactisch moet brengen. Bij ons op de manege geld ook een grens van 90 kilo, hoewel er (reeds lang rijdende) ruiters zijn die daar wel overheen gaan en daar zitten ook mentaal en fysiek gehandicapten bij die niet makkelijk afvallen maar feitelijk ook voor geen meter kunnen rijden en dat nooit zullen kunnen. Bij nieuwe klanten zijn ze er wel heel strikt op, en ze geven ook wel degelijk het advies om af te vallen als je als bestaande klant zijnde flink aangekomen bent. En in een paar gevallen is inderdaad vriendelijk doch dringend verzocht tijdelijk een andere sport te beoefenen omdat wij geen geschikte paarden hebben voor hele zware mensen.

En over het kopen van geschikte paarden, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een manegepaard moet aan nogal wat eisen voldoen, en de stallen van de manege moeten ook maar net groot genoeg zijn om een kolos te huisvesten. Bij ons is dat in elk geval niet zo, de stallen kunnen maar een maximale grootte van een paard aan. Daarnaast willen wij geen paarden die te groot zijn, omdat we een gehandicaptenmanege zijn en ze ook aan de hand door allerlei maatjes mensen veilig te hanteren moeten zijn en te grote paarden kunnen heel erg intimiderend overkomen. Ook moeten ze een geschikt karakter hebben. Niet alleen geschikt voor manegewerk wat al lang niet elk paard is, maar bij ons ook nog eens speciaal manegewerk met gehandicapten. Een bokkende knol kunnen wij absoluut niet gebruiken, ook geen vreugdebokje. Ze moeten zeer fijn in de omgang zijn en meer dan volkomen betrouwbaar en goed aan de hulpen. Ze moeten tegen drukte kunnen zonder gestressed te raken en toch wel behoorlijk kunnen lopen om ook een uitdaging te blijven bieden aan de reguliere gevorderdenlessen.

Ik kan garanderen dat de aanschaf van een geschikt manegepaard niet makkelijk is, zelfs als je geen grens hanteert over maximale schofthoogten of het accepteert dat het paard een flinke bok kan geven, gewoon omdat ie dat kan. Zomaar even zeggen dat een manegehouder dan maar even een groter paard moet aanschaffen is vooral heel makkelijk roepen. Er is veel vraag naar grote, betrouwbare paarden en betrekkelijk weinig geschikt aanbod. En dan ga ik er maar vanuit dat de meeste manege's geschikte stalling hebben om bijvoorbeeld een Bels of een Shire te huisvesten, wat vaak niet eens het geval is. En maneges hebben meestal ook geen eindeloos budget, de vaste lasten van een gemiddelde manege mogen er ook wezen. Ze zoeken allemaal naar die ene gelukstreffer die voldoet en als die toevallig groot en sterk is is dat alleen maar een extra gelukje. En ook de grote, sterke en brede paarden kan je niet eindeloos belasten met zwaardere ruiters, dan slijten die ook wel erg snel. Nogmaals, het aanbod van echt grote en sterke paarden met een geschikt karakter is zeer beperkt. Ik ken een manege die al jaren op zoek is naar een echt groot paard dat geschikt is voor het manegewerk, dus zowel groot en sterk is als een uitdaging biedend aan zowel beginner als gevorderde. Tig paarden op proef gehad, of ze waren niet sterk genoeg, ze konden het manegewerk mentaal niet goed aan of waren te heet, fris of fruitig voor het manegewerk. Ze zijn tot op de dag van vandaag opzoek naar het geschikte paard.

Kortom: De ruimte van een manege voor zwaardere ruiters is in het gunstigste geval beperkt, en in een aanzienlijk aantal gevallen niet aanwezig. Niet om de (toekomstige) ruiters te pesten, maar om de paarden te sparen. En uiteindelijk is dat in ieders belang.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:31

Wat ook nog meespeelt is wat die paarden moeten doen met die zware gehandicapte ruiters er op. Als de paarden alleen maar wat hoeven te stappen met af en toe een voorzichtig drafje, en niet teveel uren moeten lopen per dag, dan kunnen die paarden in goede gezondheid heel erg oud worden, heb ik gezien...

Ook een succes: menles geven aan te zware ruiters.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:30

Ook alleen maar stappen en af en toe een lange zijde draven is voor een paard een flinke belasting als er een hobbelende, z'n evenwicht verliezende en stuiterende ruiter met overgewicht op zit. Ook dat soort werk kunnen paarden maar beperkt aan als je ze voor langere tijd wil houden, daarvoor dus de gewichtsgrens bij de acceptatie van nieuwe lesklanten. Op die manier word het groeien van de bestaande klanten in elk geval een stukje opgevangen. Voor nieuwe klanten die aan de zware kant zijn? Tja, jammer. Het dierenwelzijn gaat in dit geval voor het belang van de mensen. Imo terecht!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:41

Ik ben het volledig eens met de meerderheid in dit topic.
Wat ik wel heel erg intrigerend vind is dat men hier vrij "positief" staat tegenover "discriminatie" tegenover zware mensen, terwijl mensen in dat andere topic, dat ging over te zware mensen op eigen paarden, er zwaar tegenin gingen.

Wat is nou het verschil precies?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 06:38

Ik weet niet van een andere soortgelijke discussie?? :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 06:44

ja, het zijn zijn paarden dus hij mag daar iets over zeggen. Over iemand zijn eigen paard vind ik een ander verhaal, hij kan er best iets van zeggen, maar dat moet die persoon lekker zelf weten!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:02

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:27

mika11 schreef:
Jibbel schreef:
Chaos schreef:
Maar dan is jouw vriend ws. heel lang??
En dun vind ik hem niet lijken hoor. :o

Mijn vriend is 1.82m en zeker niet dun,dat zeg ik ook niet. Maar 100 kg zie je er niet aan af. Dat komt omdat hij veel spieren heeft. Daardoor is hij wel breed gebouwd, maar dat heeft niets met dik zijn te maken.

Dan zou ik jouw vriend nooit op mijn paard laten rijden! Maakt niet uit waar het gewicht vandaan komt. :)

Mijn vriend mág van mij niet eens op jouw paard rijden, haha! :P

Het is je goed recht om dat te vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat iemand die dik is door vet het paard meer belast en belemmert dan iemand die hetzelfde gewicht heeft, maar wel een atletisch lichaam heeft. Zo iemand is nl. gewoon veel beter in staat de beweging van het paard te volgen. Met vet heb je last van de zwaartekracht en met spieren niet.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:08

Ik weeg zelf rond de 90 kilo, soms een paar kilo lichter, soms zit ik er ook wel eens net overheen (met zware kelding ;) ) Toen ik na jaren weer graag wilde gaan rijden heb ik eerst bij de manege gevraagd of ik niet te zwaar was. De eigenares vond het wel heel prettig dat ik hier zelf naar vroeg, ze vertelde dat ze ook wel eens mensen had geweigerd die echt heel dik waren. Zelf ben ik dus ook echt geen slanke den, maar hoor op de manege dat ik goed mee ga met de bewegingen, dat ik een rustige zit heb enzo. Als ik ergens een buitenrit ga maken of op een andere locatie ga lessen vertel ik meteen mijn gewicht en of ze dat geen bezwaar vinden. Tot nu toe heb ik altijd te horen gekregen dat ze 90 kilo nog wel toestaan.
Ik vind mezelf echt wel te zwaar, niet alleen voor het paardrijden, maar ook voor mijn gezondheid. Ik doe goed mijn best om af te vallen, het paardrijden is voor mij een extra stimulans, een stok achter de deur als ik weer erge trek in ongezonde dingen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:13

Chaos schreef:
Tuurlijk mag dat.
Ik heb nu als uitgangs punt genomen dat ik geen lesklanten aanneem van boven de 90kg. Dit in verband met het behoud van de gezondheid van mijn paarden en pony's. Ik heb in mijn huidige klanten bestand 2 die dit overschrijden, die mogen blijven rijden omdat ze dat al bij mij doen. Maar nieuwe klanten met overgewicht, dat is een no-go geworden. :)

Daar heb ik bewondering voor !!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:14

wauw dat vind ik echt goed van je kyara, er zijn zoveel dikkere vrouwen die meteen boos worden als een ander ze te zwaar noemen. Heb zovaak gehoord:" ja maar ik heb tenminste borsten, ik heb vrouwelijke vormen!! ik ben niet zon spriet!!" En dan vind ik het knap dat er ook vrouwen zijn zoals jij die zich bewust zijn van hun omvang, en daar goed mee omgaan, waardoor je het zon manege-eigenaar ook makkelijker maakt.. want het is niet leuk om te moeten zeggen dat iemand te zwaar voor het paard is.. echt niet

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:19

Vin'k ook erg goed Kyara. Jij denkt tenminste aan het paard! En maakt het ook wat makkelijker voor de manegehouder. Wel fijn trouwens dat jij nog wel gewoon lekker kunt rijden.

Bij mijn oude manege was trouwens mijn man (1ste) ook te zwaar voor de grens die daar gold. Die moest dus eerst afvallen. Wij waren daar eigenlijk toen niet beledigd over, het werd ook heel netjes gezegd met wat uitleg erbij over de paardenrug. Het grappige is, hij wilde erg graag leren paardrijden en is toen braaf eerst gaan afvallen! Kostte hem ook wel moeite hoor, maar het was voor hem ook een goed streefpunt zeg maar. Ik vond dat toen erg knap dat hij er voor ging, en het is hem toen gelukt ook.

Toch liijkt het me best banketstaaf als je het te horen krijgt als je te zwaar bent. Ik zou 't echt heel erg vinden. Maar ja, het gaat niet over turnen of wandelen, het gaat wel om een peerd.

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:23

nou je moet inderdaadt wel een grens trekken maar paarden konden vroeger heel veel dragen dus ik vindt het wel een beetje onzin

waurette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:49

ben het er wel mee eens alleen ligt het natuurlijk aan de bouw van de mensen... vind het dus aan de manege eigenaar om te beslissen wie er te zwaar is en wie niet.....