Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Ik blijf me steeds weer verbazen over het niveau van de manege ruiters.
eigenlijk is het 7 jaar weggegooid geld vind ik.
!!!! FNRS keurmerk is absoluut géén garantie!
Jitske87 schreef:Ik rijd nu ook al ongeveer zes jaar bij een manege. Ben ongeveer een jaar geleden overgestapt naar een goede manege, ik heb daar ontzettend veel geleerd en er zat ook echt een stijgende lijn in. Maarja, nu kan ik prima meerijden in de gevorderdenles en dan zit er ineens geen stijgende lijn meer in.
Waar ik me ook ontzettend aan kan ergeren zijn instructeurs die een half uur van de les aan het kletsen zijn met jan en alle man en af en toe alleen een bakfiguur opnoemen. Ik denk dat de meeste instructeurs wel de goede kennis hebben, maar gewoon niet de motivatie om écht goed les te geven.
Ik rij nog steeds met veel plezier op de manege, dus begrijp me niet verkeerd.

superlise schreef:Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.
Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.
superlise schreef:Jitske87 schreef:Ik rijd nu ook al ongeveer zes jaar bij een manege. Ben ongeveer een jaar geleden overgestapt naar een goede manege, ik heb daar ontzettend veel geleerd en er zat ook echt een stijgende lijn in. Maarja, nu kan ik prima meerijden in de gevorderdenles en dan zit er ineens geen stijgende lijn meer in.
Waar ik me ook ontzettend aan kan ergeren zijn instructeurs die een half uur van de les aan het kletsen zijn met jan en alle man en af en toe alleen een bakfiguur opnoemen. Ik denk dat de meeste instructeurs wel de goede kennis hebben, maar gewoon niet de motivatie om écht goed les te geven.
Ik rij nog steeds met veel plezier op de manege, dus begrijp me niet verkeerd.
Nee maar dat is ook niet zo vreemd als je de paarden even 1 voor 1 langs loopt (al is dit lang niet overal sommigen hebben prima beestje op aardig niveau lopen), daar ligt het toch ook wel een groot deel aan. Als je een simpele boerenknol in een manege zet en hem nooit door iemand op een beetje L niveau laat rijden en het vervolgens mij bij houdt tja dan kun je lesgeven wat je wil maar als er elke dag iemand anders op zit te hobbelen houdt het toch wel een beetje op denk ik..
Perfect zou zijn als ze om de 2 dagen gereden zouden worden door de instructeurs, maarja dat kóst geld inplaats van dat er geld binnen komt.
want later krijgen degenen die op een manege rijden misschien wel een eigen paard, en dan is alles wat ze op de mange geleerd hebben de 'waarheid'. Bij ons op de manege worden sommige paarden wel door de instructeurs gereden, bijvoorbeeld als ze erg stijf zijn of ergens moeite mee hebben. Helaas gaan zulke dingen dus niet voor elke manege op. superlise schreef:Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.
kensha schreef:parador schreef:weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.
Het gaat hierbij natuurlijk niet over het afkraken en de grond in stoppen maar wat ze ermee bedoeld is dat op de manege de ruiters niet de "echte" les krijgen die ze horen te krijgen.
Als beginnend ruiter weet je inderdaad eenmaal niet beter dan wat je van de manege leert.
De manege hoort de ruiter eerst de basis lessen te geven en op het manier als het deze keer niet lukt dan ander keer weer proberen voor elkaar te krijgen (basis zoals aan de hand te krijgen).
Maar de maneges willen meestal snel resultaat zien en dan krijg je het gevolg dat er op een ander manier les wordt gegeven.
Het is en het blijft een hele taak om in harmonie met je paard "Samen!" te kunnen rijden.
Myrthe92 schreef:superlise schreef:Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.
Over kort door de bocht gesproken.. hang er het bordje 'manegeruiter' aan en het kan ineens niet paardrijden. Zou je bijna willen uitnodigen een keertje langs te komen. Ik ken hier toch een heel aantal mensen bij ons op de manege, die dus ook alleen manegelessen volgen, die toch beter rijden dan menig ander pensionruiter, en die wel degelijk een bepaald ruitergevoel hebben! Het is dat ik geen eigen paard heb, anders hadden zij vooraan gestaan als ik een bijrijder nodig had! Kom zeg, iemand niet als bijrijder willen, puur afgaand op het feit dat het 'een manegeruiter' is, vind ik diep triest..
)
Ik rij ook vaak op een pony die van een particulier is en die moet je echt rijden door super licht contact en gewoon lekker voltes, overgangen, zijgangen en dergelijke los krijgen. Door die pony heb ik wel meer geleerd over hoe licht ik het contact in de mond met sommige paarden moet houden. parador schreef:op HE hebben de ruiters/amazones toch een behoorlijk niveau, rijden daar op een paard/pony wat zee niet kennen en moeten daar voor al dat publiek een zitproef rijden.........geef ze het maar te doen , petje af.....ik zie een ruiter met eigen paard dat niet doen