Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:28

Een manege is leuk voor de gezelligheid, om te leren zitten, sturen, halthouden, been te geven (vaak dat zelfs nog schoppen etc), maar 9 van de 10 keer is daar dan ook alles mee gezegt.

Tuurlijk krijg je gevoel van manege pony's rijden, omdat je steeds op een anders zit!
Maar bij die pony's is er ook steeds een ander die op hún zit, waardoor het erg lastig is om iets bij ze voor elkaar te krijgen, omdat ze iedere keer anders worden gereden, ene te streng, andere te lief, veel verwacht ik nooit van de meeste manege paarden, ze lopen hun rondjes en thats it meestal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:31

aerdenhout1 schreef:
Ik blijf me steeds weer verbazen over het niveau van de manege ruiters.

eigenlijk is het 7 jaar weggegooid geld vind ik.

Ik vind bovenstaande twee dingen heel verschillend.
Ja, het niveau is laag, en ja je zou veel meer verwachten.
Het geld vind ik iets heel anders. Het meisje heeft wel 7 jaar heel veel plezier gehad van dat geld, is het dan weggegooid?

Daarnaast, als ik keek bij ons op de manege vroeger, 99 van de 100 meisjes kwamen niet om écht te leren paardrijden. Die kwamen gezellig teuten en daar hoorde een uurtje hobbelen bij. Ze wilden zelf ook helemaal niet meer dan dat, hadden geen andere ambitie dan een uurtje fun. Als hun vriendinnen hadden getennist waren ze op tennis gegaan, en nu reden de vriendinnen paard dus gingen ze paardrijden. Zulke mensen heb je er ook bij zitten, en zie dan maar eens een echt gemotiveerde leuke les te geven als bijna iedereen wel tevreden is met een rondje stap, rondje draf, rondje galop.

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:54

Ik zelf rijdt op een manege, rijdt al zo een 10 jaar, ben na 5 jaar van manege gewisseld, ben nu 16 jaar en rijd nu nog steeds op de manege waar ik ondertussen al ruim 5 jaar rijdt.
En ikzelf leer daar iedere les nog steeds en op een goede manier, het laatste wat ik zal doen en wat ik geleerd heb is door middel van trekken en doen een paard aan de teugel rijden.
Ik heb helaas zelf geen geld voor een eigen pony en mijn ouders ook niet, ook voor privé les hebben we gewoon geen geld en een verzorg pony is ook moeilijk te vinden hier, dus ik rijd nog steeds iedere week met veel plezier 2 keer op de manege. Van de 2 keer heb ik 1 keer les en ik denk dat ik vrij makkelijk een L1 proefje kan rijden met het paard waar ik altijd op rijd. Ik denk dus dat het per manege heel erg verschilt en dat er ook manege ruiters zijn die wel kunnen rijden! ;)
Ik doe natuurlijk niet alles perfect en dat kan ook bijna niet (als je op een manege rijdt) en heel veel zal mijn niveau ook niet stijgen als ik er zal blijven rijden, maar zolang ik geen andere mogelijkheid heb zal ik daar blijven rijden en ik leer toch iedere keer weer wat bij en merk dat het ook steeds beter gaat! :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:58

Ik vind het dubbel. Dit geldt IMO ook voor sommige recreatie en/of wedstrijdruiters. Ook daar rijdt iedereen niet altijd even netjes. Het ligt vooral aan je instructeur. Het voordeel van een manegeruiter is wel, dat zij op veel verschillende paarden leren zitten.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:03

Laat ik ook aanmerken dat een ruiter ook een groot deel in brengt in wat je als instructeur kunt leren aan een ruiter.

En dat je sneller leert als je 7 dagen in de week met paarden bezig bent dan wanneer je 1x in de week met paarden bezig bent lijkt me heel logisch.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:13

Ligt veelal aan de instructeur (en als de paarden 3-4 uur/dag draaien is er vaak ook weinig eer te behalen).
Als je niet-gemotiveerde mensen voor een dubbeltje in de avonduren laat lesgeven, ookal hebben ze alle papieren, dan komt het niet goed. Dit gebeurt ook op FNRS maneges :x !!!! FNRS keurmerk is absoluut géén garantie!

Maar je hebt het niet altijd voor het kiezen. Soms is er geen alternatief in de buurt, als je perse op een manege wilt rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:15

Tja, ik ben een manegeruiter, en op de meeste maneges leer je het idd fout aan. Zijn maar een paar instructeurs waar ik het goede van geleerd heb.. Maarja, je hoeft als manegeruiter niet vast te houden aan je lessen he, je kan ook zelf verder kijken dan je neus lang is en wat je aangepraat wordt.. :)

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:27

Ik rijd nu ook al ongeveer zes jaar bij een manege. Ben ongeveer een jaar geleden overgestapt naar een goede manege, ik heb daar ontzettend veel geleerd en er zat ook echt een stijgende lijn in. Maarja, nu kan ik prima meerijden in de gevorderdenles en dan zit er ineens geen stijgende lijn meer in.
Waar ik me ook ontzettend aan kan ergeren zijn instructeurs die een half uur van de les aan het kletsen zijn met jan en alle man en af en toe alleen een bakfiguur opnoemen. Ik denk dat de meeste instructeurs wel de goede kennis hebben, maar gewoon niet de motivatie om écht goed les te geven.

Ik rij nog steeds met veel plezier op de manege, dus begrijp me niet verkeerd. ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:42

Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.
Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:45

Jitske87 schreef:
Ik rijd nu ook al ongeveer zes jaar bij een manege. Ben ongeveer een jaar geleden overgestapt naar een goede manege, ik heb daar ontzettend veel geleerd en er zat ook echt een stijgende lijn in. Maarja, nu kan ik prima meerijden in de gevorderdenles en dan zit er ineens geen stijgende lijn meer in.
Waar ik me ook ontzettend aan kan ergeren zijn instructeurs die een half uur van de les aan het kletsen zijn met jan en alle man en af en toe alleen een bakfiguur opnoemen. Ik denk dat de meeste instructeurs wel de goede kennis hebben, maar gewoon niet de motivatie om écht goed les te geven.

Ik rij nog steeds met veel plezier op de manege, dus begrijp me niet verkeerd. ;)

Nee maar dat is ook niet zo vreemd als je de paarden even 1 voor 1 langs loopt (al is dit lang niet overal sommigen hebben prima beestje op aardig niveau lopen), daar ligt het toch ook wel een groot deel aan. Als je een simpele boerenknol in een manege zet en hem nooit door iemand op een beetje L niveau laat rijden en het vervolgens mij bij houdt tja dan kun je lesgeven wat je wil maar als er elke dag iemand anders op zit te hobbelen houdt het toch wel een beetje op denk ik..

Perfect zou zijn als ze om de 2 dagen gereden zouden worden door de instructeurs, maarja dat kóst geld inplaats van dat er geld binnen komt.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:21

Tja waar zou ik eens beginnen. Misschien bij het feit dat je wel degelijk iets leert op de manege? Dat niet elke manegeruiter slecht aangeschreven moet staan? Ik wil niet veel zeggen, maar in die 2 jaar op de manege heb ik toch behoorlijk veel geleerd. Misschien ook om het feit, dat mijn instructrices de paarden van binnen en buiten kennen. Ze rijden er zelf ook op. Vandaag had ik weer les, op 'mijn lespaardje'. Het oude wedstrijd paard van mijn instructrice. We maken changementen en aan de teugel gaat ook super.
Maar dat doet het paard niet alleen. De ruiter geeft de aanwijzingen. Het paard volgt. Tuurlijk wil ik niet zeggen dat er geen 'manege ruiters' bestaan. Niet iedereen is even goed als de ander. Ik erger me ook mateloos aan die meiden die je afsnijden, en je weg belemmeren als je net in galop zit. Maar die worden ook beter. Uiteindelijk.
Wat ik wel bijzonder vind is dat er hier echt bedroevende dingen worden gezegd. '9 van de 10 manegeruiters hebben helemaal geen gevoel' 'Het enige wat ze doen is schoppen' 'Ze trekken alleen maar aan de teugels'
Dat vind ik dus echt bizar. Niet iedereen rijd als een ZZ- dressuur ruiter, en niet iedereen kan alles even goed als de ander. Mensen moeten leren. En dat doen ze bij de manege. Als ze daar willen blijven rijden, moeten ze dat lekker doen. Maar als ze verder willen, komen ze er snel genoeg achter dat paarden anders in elkaar steken. Maar dat moeten ze ook weer leren.

Ieder mens leert, ieder mens maakt fouten. Die fouten worden later misschien wel gecorrigeerd. 'Manege ruiters' hou je toch wel. Mensen die verder leren ook.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:08

Eigenlijk kun je wel concluderen dat het een wisselwerking is tussen manege, instructeur en ruiters.

Manege moet goed les willen geven, een voorbeeld willen geven, hoe ga je met paarden om.
Een instructeur moet daar op aansluiten, mensen leren 'voelen'.
Ruiters moeten vragen om kwaliteit. Niet alleen kijken naar de prijs van de lessen of de afstand naar de manege, maar ook naar de andere aspecten. Wat biedt de manege?

En natuurlijk, op de juiste manege's leer je ook echt wel rijden hoor :j

Ik vraag mij eigenlijk af, waarom doen niet alle manege's dat? De wil hebben om klanten op een juiste manier te leren rijden?
Waarom gaat het soms 'hop in de rij, zijn we allemaal blij' ??
Gaan de klanten er niet in mee? Wat houdt een manege tegen?

Ik denk (vermoed), dat klanten er op een bepaalde manier toch niet om vragen...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-07-11 21:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:12

superlise schreef:
Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.
Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.

En daar zit denk ik ook het grootste probleem, ik heb geen tijd om 6 of 7 dagen per week bij een paard te zijn maar een keer of 2,3 lijkt me geweldig! Alleen zodra je het woord manegeruiter noemt kan je vertrekken. Terwijl sommige manegeruiters dolgraag bij willen leren en het ook snel oppikken. Maar daar nooit de kans voor krijgen.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:19

superlise schreef:
Jitske87 schreef:

Nee maar dat is ook niet zo vreemd als je de paarden even 1 voor 1 langs loopt (al is dit lang niet overal sommigen hebben prima beestje op aardig niveau lopen), daar ligt het toch ook wel een groot deel aan. Als je een simpele boerenknol in een manege zet en hem nooit door iemand op een beetje L niveau laat rijden en het vervolgens mij bij houdt tja dan kun je lesgeven wat je wil maar als er elke dag iemand anders op zit te hobbelen houdt het toch wel een beetje op denk ik..

Perfect zou zijn als ze om de 2 dagen gereden zouden worden door de instructeurs, maarja dat kóst geld inplaats van dat er geld binnen komt.

Daar heb je eigenlijk ook wel een punt ja, dat de instructeurs gedemotiveerd raken door het soort paarden die op een manege te vinden zijn. Maar dan vind ik eigenlijk toch dat er op een manege correct les gegeven moet worden, onder andere over goede nageeflijkheid en stelling, ookal is dat op een manegepaard nogal moeilijk in de praktijk te brengen ;) want later krijgen degenen die op een manege rijden misschien wel een eigen paard, en dan is alles wat ze op de mange geleerd hebben de 'waarheid'. Bij ons op de manege worden sommige paarden wel door de instructeurs gereden, bijvoorbeeld als ze erg stijf zijn of ergens moeite mee hebben. Helaas gaan zulke dingen dus niet voor elke manege op.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:46

Ik heb op 2 verschillende maneges gereden en beide vond ik erg positief. Nu weet ik niet of ik 2 keer geluk gehad heb en bij 'uitzonderingen' ben terecht gekomen maar ik weet wel zeker dat er maneges zijn waar je betere lessen kunt krijgen dan van sommige privé-instructeurs. Ik denk eigenlijk dat het vaak aan de paarden en het aantal uren/week ligt. Als je hogerop wil maak je imo idd meer kans met een eigen paard dan met een manege paard maar dat kan volgens mij net zo goed als je met dat eigen paard op een manege rijdt en dus van dezelfde persoon les krijgt (en altijd hebt gekregen) dan die die de manegepaard-ruiters les geeft.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:02

superlise schreef:
Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.

Over kort door de bocht gesproken.. hang er het bordje 'manegeruiter' aan en het kan ineens niet paardrijden. Zou je bijna willen uitnodigen een keertje langs te komen. Ik ken hier toch een heel aantal mensen bij ons op de manege, die dus ook alleen manegelessen volgen, die toch beter rijden dan menig ander pensionruiter, en die wel degelijk een bepaald ruitergevoel hebben! Het is dat ik geen eigen paard heb, anders hadden zij vooraan gestaan als ik een bijrijder nodig had! Kom zeg, iemand niet als bijrijder willen, puur afgaand op het feit dat het 'een manegeruiter' is, vind ik diep triest..

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:07

Ik heb ook leren rijden op een manege en rijd daar nu nog steeds maar dan vooral op een paard van iemand anders die ontzettend sloom is en vaak moet ik dan inderdaad verkeerde hulpen geven maar dan luister ik gewoon niet en doe het op mijn manier tja dan loopt hij niet mooi binnen 5 minuten maar wel in een half uur en ontspannen.. wat is nou beter denk ik dan bij mezelf In mijn les valt het heel erg mee met het trekken in de monden 2 rijden er zelfs bitloos.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:09

Wat een stom topic, nu worden álle manegeruiters over een kam geschoren en álle maneges..Beetje jammer weer. :\

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:12

kensha schreef:
parador schreef:
weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.

Het gaat hierbij natuurlijk niet over het afkraken en de grond in stoppen maar wat ze ermee bedoeld is dat op de manege de ruiters niet de "echte" les krijgen die ze horen te krijgen.
Als beginnend ruiter weet je inderdaad eenmaal niet beter dan wat je van de manege leert.
De manege hoort de ruiter eerst de basis lessen te geven en op het manier als het deze keer niet lukt dan ander keer weer proberen voor elkaar te krijgen (basis zoals aan de hand te krijgen).
Maar de maneges willen meestal snel resultaat zien en dan krijg je het gevolg dat er op een ander manier les wordt gegeven.

Het is en het blijft een hele taak om in harmonie met je paard "Samen!" te kunnen rijden.

dan hebben we het dus niet over alle manege's , want er zijn ook zeer goede manege's met goede instructeurs en waar de paarden wel goed verzorgd worden.
de op geeft een algemeen beeld van manege's , dat begrijp ik heel goed. Maar als ik dus zou reageren op een advertentie waar een verzorgster of bijrijdtser woordt gevraagd, hoef ik al niet te komen ( omdat ik op een manege rijdt). En ik ben dan ook zo'n manegeruiter/amazone............dank jullie wel........ben ik even blij dat ik vorige week wel Kennis Master 2011 ben geworden( en dat voor zo'n manegeruiter/amazone

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:13

Myrthe92 schreef:
superlise schreef:
Eigenlijk heb ik het al gehad bij het woord ''manegeruiter'' , hoe flauw of oneerlijk het misschien wel klinkt maar in mijn ogen heeft 9 van de 10 manegeruiters gewoon nog helemaal geen gevoel.Ik heb nog niet 1 manegeruiter gezien die echt fijn rijdt en echt alleen op een manege heeft gelest, ik denk ook dat het soort mensen dat op een manege rijdt ook niet het type wedstrijdruiter is want sowieso 1x per week een lesje hobbelen of elke dag fanatiek trainen is iets heel anders. Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig verzorgpony's/paarden te vinden zijn waarmee je lekker prive lessen kan rijden etc en (in mijn ogen) een beetje écht gaat leren rijden maarja als ik een bijrijder zou willen krijg ik het al benauwd bij het idee dat er een ''manegeruiter'' op zou kunnen gaan zitten dus komt er voor mij sowieso geen bijrijder, hoe jammer dat dus voor anderen mensen kan zijn.

Over kort door de bocht gesproken.. hang er het bordje 'manegeruiter' aan en het kan ineens niet paardrijden. Zou je bijna willen uitnodigen een keertje langs te komen. Ik ken hier toch een heel aantal mensen bij ons op de manege, die dus ook alleen manegelessen volgen, die toch beter rijden dan menig ander pensionruiter, en die wel degelijk een bepaald ruitergevoel hebben! Het is dat ik geen eigen paard heb, anders hadden zij vooraan gestaan als ik een bijrijder nodig had! Kom zeg, iemand niet als bijrijder willen, puur afgaand op het feit dat het 'een manegeruiter' is, vind ik diep triest..

nog nooit op HE bij de zitcompetitie gekeken??

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:17

Want?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:19

Ik vind het nog best mevallen als ik eerlijk ben :o
Nu ben ik zelf natuurlijk een manege ruiter en zie ik zelf in mijn les ook kinderen waar ik van denk oeiii.. dit is natrekkerig rijden en niet nagevelijk, maar dat vind ik ook van mensen met eigen paarden! Ik zie toch vaak dat mensen trekken en doen (wel bij mij op de manege, maar rijden dan wel M2 met hun eigen paard :(:) )

Ik ben ook wel een beetje eigenwijs. Ik heb mijn teugels vaak te los volgens mijn lesgever (springen) maar ik ga gewoon niet gelijk met spring lengte rijden als het beesie nog niet warm is :+ Ik rij ook vaak op een pony die van een particulier is en die moet je echt rijden door super licht contact en gewoon lekker voltes, overgangen, zijgangen en dergelijke los krijgen. Door die pony heb ik wel meer geleerd over hoe licht ik het contact in de mond met sommige paarden moet houden.

Het voordeel aan manege rijden vind ik wel dat je doordat je op zoveel verschillende dieren zit meer je eigen foutjes tegenkomt. Als je eigen paarden allemaal gewent zijn dat jij een beetje scheef naar links zit, zul je dat niet van jezelf merken tot iemand het zecht. Op de manege merk ik het zelf wel doordat een pony dan scheef gaat lopen enzo (let wel op dat de beestjes die ik rij alleen sport paarden zijn en vaak ook niet van de manege dus geen ongevoelige knollen)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:21

op HE hebben de ruiters/amazones toch een behoorlijk niveau, rijden daar op een paard/pony wat zee niet kennen en moeten daar voor al dat publiek een zitproef rijden.........geef ze het maar te doen , petje af.....ik zie een ruiter met eigen paard dat niet doen

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:27

tja...bij mij net hetzelfde geval... ik ben zelf zo'n ruiter! ik heb wel een klein vraagje :
ik rij met een heel toffe (manege)pony op de manege. deze loopt echter (voor mij) moeilijk aan de teugel. ik heb geleerd om dan rechts en links wat te trekken aan de mond van het paard. ik doe dat dus wel heel zachtjes... vindt het zielig hoe sommigen aan dat paard trekken! die pony loopt dan wel mooi onderin , maar dit is niet de goede techniek hé? als iemand me in een PB wilt uitleggen hoe het wel moet?

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:28

parador schreef:
op HE hebben de ruiters/amazones toch een behoorlijk niveau, rijden daar op een paard/pony wat zee niet kennen en moeten daar voor al dat publiek een zitproef rijden.........geef ze het maar te doen , petje af.....ik zie een ruiter met eigen paard dat niet doen

Oh op die manier, dacht dat dit 'aanvallend' richting mijn reactie bedoeld was. Maar inderdaad, ik denk dat juist manege ruiters zich sneller kunnen aanpassen op een paard wat ze niet kennen dan mensen die al jaaaren hetzelfde paard rijden en helemaal zijn ingesteld op het gedrag, de gangen en de bewegingen van dat paard.