Verder beperkt een bp je houding helemaal niet. Je moet gewoon een goed passende hebben.
En als je niet zo'n ding wilt aanschaffen dan zoek je toch gewoon een andere manege?
[/quote]
Ben ik het volledig mee eens! Een goed passende bodyprotector is geen belemmering voor je rijden, zitten of bewegen. Het is een middel om risico's te beperken (NIET weg te nemen). En ja, het doet zeer als je valt, maar zeker niet zo zeer als wanneer je er geen draagt.
En ja, ik kan het weten. Heb een tijd geleden voor het springen een bodyprotector aangeschaft op verzoek van mijn ouders. Ik heb een ervaren springpaard dat zelden gekke streken uithaalt. Ben er 3 maanden geleden afgevallen tijdens het dressuurrijden. Paardje schrok, sprong weg en ik lag in de bakrand. Het was zondagmorgen, geen kip te bekennen op stal......dat had anders kunnen aflopen.
Vorige week ben ik gevallen in de prive springles. Paardje ging te vroeg af, ik was nog niet mee, verlies mijn evenwicht en val boven de sprong kei hard in een volle vaart naar beneden. Op mijn rug, mijn hoofd en mijn stuitje! Resultaat: spierpijn en blauwe billen. Ik heb dezelfde avond nog een springles gereden.
Ieder moet het zelf weten, maar als ze het op onze manege verplicht stellen vind ik dat terecht. En ik denk ook dat mensen met een eigen paard de risico's soms niet zien...gelukkig heb ik het op tijd geleerd. En ik ben echt niet minder stoer en wordt ook niet raar aangekeken als ik dat ding aan doe als ik voor mezelf ga rijden![/quote]
super dat het je heeft geholpen
en mensen die er een dragen zijn absoluut niet raar of mietjes of wat dan ook.maar hoe je het ook wend of keert, de maatschappij wordt wel steeds meer beschermend in bepaalde opzichten.
en oa een bodyprotector verplichten, is iets wat voor veel mensen ( ook voor mij) een stap te ver gaat in het regelen en bepalen van de wensen van mensen.
er zitten namelijk ook nadelen aan die dingen, en daar word je dan ook mee opgescheept.
voorbeeld:van de week in de clubles werd ik bijvoorbeeld door de instructrice ineens naar het midden gehaald, mijn paard miste iets, zo kon ik niet rijden.
na mijn tuig te hebben gecontroleerd, en volledig "blank" wat er aan de hand was.. gaf ze aan dat m'n paard geen peesbeschermers omhad.
ehm... nee? dat heeft ze inderdaad niet?
nou... kan je vertellen dat ik een preek kreeg, en liet ze toch doorschemeren dat ze het maar onverantwoordelijk vond.
mjah.. sorrie.. ik vind die dingen niet noodzakelijk, en paarden lopen al eeuwen zonder die dingen onder de man

maar goed.. dit laat wel zien hoe extreem men al denkt over bescherming. 15 jaar geleden had 95% van alle pony's op diezelfde club echt geen peesbescherming om hoor
[/quote]Ikmoet zeggen die van mij draagt ook geen peesbeschermers sommige paarden hebben dit ook niet nodig maar om als instructie nou een preek te geven?

Ik ben van het type XXL en ik heb zo'n bodyprotector gezocht (ik zoek het nog steeds...) omdat ik mijn rug gebroken heb en dus wel zo'n ding wil dragen voor het geval ik ooit nog eens val. En ik vind het dus niet in mijn maat!
Bron?
)