Op de manege body protector verplicht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:28

opzich vind ik het wel goed dat een bp verplicht is. Je ziet steeds meer ongelukken gebeuren..

Verder beperkt een bp je houding helemaal niet. Je moet gewoon een goed passende hebben.

En als je niet zo'n ding wilt aanschaffen dan zoek je toch gewoon een andere manege?
[/quote]

Ben ik het volledig mee eens! Een goed passende bodyprotector is geen belemmering voor je rijden, zitten of bewegen. Het is een middel om risico's te beperken (NIET weg te nemen). En ja, het doet zeer als je valt, maar zeker niet zo zeer als wanneer je er geen draagt.

En ja, ik kan het weten. Heb een tijd geleden voor het springen een bodyprotector aangeschaft op verzoek van mijn ouders. Ik heb een ervaren springpaard dat zelden gekke streken uithaalt. Ben er 3 maanden geleden afgevallen tijdens het dressuurrijden. Paardje schrok, sprong weg en ik lag in de bakrand. Het was zondagmorgen, geen kip te bekennen op stal......dat had anders kunnen aflopen.
Vorige week ben ik gevallen in de prive springles. Paardje ging te vroeg af, ik was nog niet mee, verlies mijn evenwicht en val boven de sprong kei hard in een volle vaart naar beneden. Op mijn rug, mijn hoofd en mijn stuitje! Resultaat: spierpijn en blauwe billen. Ik heb dezelfde avond nog een springles gereden.

Ieder moet het zelf weten, maar als ze het op onze manege verplicht stellen vind ik dat terecht. En ik denk ook dat mensen met een eigen paard de risico's soms niet zien...gelukkig heb ik het op tijd geleerd. En ik ben echt niet minder stoer en wordt ook niet raar aangekeken als ik dat ding aan doe als ik voor mezelf ga rijden![/quote]

super dat het je heeft geholpen :j en mensen die er een dragen zijn absoluut niet raar of mietjes of wat dan ook.
maar hoe je het ook wend of keert, de maatschappij wordt wel steeds meer beschermend in bepaalde opzichten.
en oa een bodyprotector verplichten, is iets wat voor veel mensen ( ook voor mij) een stap te ver gaat in het regelen en bepalen van de wensen van mensen.
er zitten namelijk ook nadelen aan die dingen, en daar word je dan ook mee opgescheept.

voorbeeld:van de week in de clubles werd ik bijvoorbeeld door de instructrice ineens naar het midden gehaald, mijn paard miste iets, zo kon ik niet rijden.
na mijn tuig te hebben gecontroleerd, en volledig "blank" wat er aan de hand was.. gaf ze aan dat m'n paard geen peesbeschermers omhad.
ehm... nee? dat heeft ze inderdaad niet?
nou... kan je vertellen dat ik een preek kreeg, en liet ze toch doorschemeren dat ze het maar onverantwoordelijk vond.
mjah.. sorrie.. ik vind die dingen niet noodzakelijk, en paarden lopen al eeuwen zonder die dingen onder de man :+

maar goed.. dit laat wel zien hoe extreem men al denkt over bescherming. 15 jaar geleden had 95% van alle pony's op diezelfde club echt geen peesbescherming om hoor :=[/quote]

Ikmoet zeggen die van mij draagt ook geen peesbeschermers sommige paarden hebben dit ook niet nodig maar om als instructie nou een preek te geven?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:29

Anoeska schreef:
wollie27 schreef:
bij ons viel er laatst dus een kins af met bodyprotector nou de hele rug blauw ze kon 2 weken niet rijden van de pijn die de protector heeft aangericht nee ze mogen die dingen echt niet verplichten.

Lijkt me logischer dat het kind een blauwe rug had van het hard op de grond vallen van een paard af, en niet van de bodyprotector. :Z

Nou dit is verergerd door de bodyprotector

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:10

Anoeska schreef:
wollie27 schreef:
bij ons viel er laatst dus een kins af met bodyprotector nou de hele rug blauw ze kon 2 weken niet rijden van de pijn die de protector heeft aangericht nee ze mogen die dingen echt niet verplichten.

Lijkt me logischer dat het kind een blauwe rug had van het hard op de grond vallen van een paard af, en niet van de bodyprotector. :Z

Vaak rollen die kinderen gewoon door en staan ze op alsof het een koprol was, een BP beperkt ze daarin en kan dus best die blauwe rug hebben veroorzaakt.

kamsel

Re: Op de manege body protector verplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:21

Misschien moeten er niet zoveel niet passende bp's verkocht worden..
Dan zou het gezeur ertegen een stuk minder zijn.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:30

Ik heb bij het zadelmak maken van mijn paard ook iedere dag een bp aangehad.
En ik moet zeggen, wat een ON ding!
Ik ben éen keer door mijn paard afgeworpen. Niet omdat ze flink ging bokken, nee omdat
ze nog wat uitbalans was en van links naar rechts liep.
Nou die bp zat me op dat moment toch enorm in de weg, toen ik op de grond viel,
kwam ik met mijn rug enorm hard op de grond en de rand van die bp klapte doordat ik met mijn rug op de grond viel ook nog enorm hard in mijn rug. Ik kon bijna niet opstaan zo'n pijn deed het!
Nee laat mij maar vallen zonder, zodat ik en doorrol, en die rand niet in mijn lichaam heb staan.
Verder verslechterde mijn houding ook door de bp, omdat het zo'n gedwongen zit werd.

Wanneer ze die dingen verplichten in de dressuursport word ik echt gek!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:40

Hoe had je door willen rollen als je vol op je rug valt? Ik heb er moeite mee om me voor te stellen dat je dan goed door had kunnen rollen.
Als je houding verslechterde, had je dan wel een goed passende?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:50

Ik ben ook van mening dat je met bijna alle bodyprotectors niet kan rollen en dus onnodig letsel hebt.
Nu heb ik er trouwens wel een besteld, en een dure van zacht foam waarin je de meeste vrijheid schijnt te hebben. Ik denk dat ik daar wel de mogelijkheid mee heb om te rollen.

Maar niet iedere manegeruiter gaat een vermogen uitgeven aan een bodyprotector.
De bodyprotectors van rond de 100 euro zaten allemaal niet goed.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:03

Wat een onzin! vind het wel normaal als je bijvoorbeeld gaat springen ofzo. omdat dit toch wel wat meer risico met zich mee brengt. maar om dit toe te passen met gewoon rijden vind ik wel een beetje te ver gaan...
Ik heb zelf nou met springen wel zoon ding. ik vind het echt 10 keer niks. mja tis wel voor mn eigen veiligheid.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:06

Wat een onzin zeg... Mij zouden ze dan wel al kwijt zijn :') Ik ben van het type XXL en ik heb zo'n bodyprotector gezocht (ik zoek het nog steeds...) omdat ik mijn rug gebroken heb en dus wel zo'n ding wil dragen voor het geval ik ooit nog eens val. En ik vind het dus niet in mijn maat!

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:13

Goed passend is wel een voorwaarde om lekker te kunnen zitten. Ik heb er een die op verschillende punten te verstellen is. Had hem eerst voor het inrijden aangeschaft, later ook crosstraining mee gedaan maar tegenwoordig heb ik hem altijd om. En dat is dus meestal tijdens dressuur. Je weet nooit vooraf wanneer je ervan af valt en als je net als ik wat ouder bent dan val je misschien niet zo soepel meer, in ieder geval waren mijn laatste vallen de afgelopen jaren erg pijnlijk (gekneusde heup, gekneusde schouder, gekneusde onderrug, hersenschudding) Dit alles in ongeveer 6 jaar tijd. Zeg niet dat een BP alles had kunnen voorkomen maar ik voel me er wel prettig bij nu. Enige nadeel in de zomer is dat het erg warm is, maar in de winter juist lekker warm :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:16

Ik snap dan persoonlijk dus echt niet dat men die harde bodyprotectors aan kan houden.
Het vormt niet naar je lijf, even inknikken in je heup en er zit een bodyprotector in. }:0
Vooral dat ze je lijf niet vormen, gats..

Het kost even wat geld, maar ik hoop dat deze wel goed is.
Alhoewel ik hem niet op alle paarden aan zal trekken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:22

Veel mensen zijn te krenterig om een goed passende, soepele, maar duurdere, BP te kopen.

Ik vind het op zich geen verkeerde zaak.
Op mijn werk rijden er ook veel met een BP.

En in onze springlessen is de BP verplicht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:25

CM_, klopt.
Nu ben ik dan overstag en heb een duurdere soepele besteld, maar ze zijn ook niet goedkoop.
Heb een racesafe besteld, maar die kosten wel 230 euro.
Dat vind ik erg veel geld, nu is het een eenmalige aanschaf, maar niet iets wat je zomaar besteld.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:33

Nog afhankelijk van je maat, moonfish.
Ben benieuwd wat je ervan vindt. Volgens mij kan ik ermee doorrollen. Wil het niet onnodig gaan uitproberen, maar hoeven uitkrabbben gaat in ieder geval wel.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:34

goh, staat die verplichtstelling ook op de site van de FNRS dan?
(ik kan het niet vinden, maar ik ben een slechte zoeker)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:37

phormicola schreef:
Dakario schreef:
bodyprotector is verplicht tot 16 jaar.

:? Bron?

Ik vind het zwaar overtrokken. De ruiters met bp kunnen niet eens fatsoenlijk zitten, dus het risico voor ongelukken wordt nog groter.

het is even wennen , maar dat je met niet fatsoenlijk kunt zitten is absoluut niet waar.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:42

phormicola schreef:
Ik vind het zwaar overtrokken. De ruiters met bp kunnen niet eens fatsoenlijk zitten, dus het risico voor ongelukken wordt nog groter.

Dat is harstikke onzin.
Dat ligt aan welke je hebt. Die van mij zat prima en mijn houding was juist prima (Dit hoorde ik van meerdere mensen dus niet dat ik dat van mezelf vind nee :n)
Op onze manege was het ook verplicht ,maaar ik kan je zeggen dat ik 1 x flink op mijn rug ben gevallen en dat ding super veel schade heeft helpen voorkomen.
Ik viel echt plat op mijn rug en dat ding brak mijn veel echt ontzettend goed.

Vind wel wat overdreven van dat niet rijden ,maar springen op maneges zou ik wel met BP verplicht maken.
Die kinderen staan toch onder de verantwoording van de manege en bij springen kunnen er nog weleens zware ongelukken ontstaan (iemand die ik kende werd halfblind nadat ze met haar rug op de balk viel -zonder bp-)

Met je eigen paard moet je het zelf weten omdat het je eigen verantwoording is ,maar gebeurd er wat moet je niet achteraf zeggen dat je er niet voor gewaarschuwt was.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:20

kamsel schreef:
Nog afhankelijk van je maat, moonfish.
Ben benieuwd wat je ervan vindt. Volgens mij kan ik ermee doorrollen. Wil het niet onnodig gaan uitproberen, maar hoeven uitkrabbben gaat in ieder geval wel.

Ik hoop hem morgen binnen te hebben.. Zal mij benieuwen.
Ben nogal een miep als het gaat om dingen om en aan mijn lijf.
Ik heb daarom ook maar meteen een racesafe besteld na twee harde gepast te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:35

Anoeska schreef:
Nou ja, ik denk dat het zo'n 15-20 jaar geleden is dat de cap bij ons in de manegelessen verplicht werd. Ook iedereen in de hoogste boom. Alle klanten zouden weglopen, drama en ellende. Met een cap rijden, hoe haalde de manege-eigenaar het in z'n hoofd :?.... En nu 15 jaar laten, wanneer zie je nou nog een manegeles zonder caps. Sommige dingen moeten ook gewoon even wennen.

Ik denk inderdaad dat het wel steeds meer en meer realiteit zal worden dat BP's op steeds meer maneges verplicht zullen worden gesteld...

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:47

kamsel schreef:
Hoe had je door willen rollen als je vol op je rug valt? Ik heb er moeite mee om me voor te stellen dat je dan goed door had kunnen rollen.
Als je houding verslechterde, had je dan wel een goed passende?

Ik rijd nu al zo'n 15jaar zonder. Dan heb je toch een houding aangenomen als dressuurruiter.
En dan komt er zo'n stroef en zeker niet soeppel ding om je lichaam te zitten? Nee lekker bevordelijk.
Ik had er eentje die wel goed paste, maarjaa (zie bovenstaande).
Verder ben ik al vaker van het paard gevallen, en misschien dat de bp het ergste opvangt in het eerste geval.
Maar ik had op dat moment wel kunnen doorrollen wanneer dat ding niet in de weg had gezeten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:56

ik vind het eigenlijk dat je het zelf moet bepalen, je kunt verwachten dat elke ouder van een kind die misschien 5 jaartjes wilt rijden zoon giga uitgave te doen.. je moet al een cap/broek en schoenen, meeste hebben dr ook een zweepje bij..kinderen groeien veel dus je bent zo toe aan nieuwe schoenen/broek en vervolgens moet je ook nog vaker nieuwe bp kopen... Denk dat ik had kunnen fluiten naar paardrijden.. mn ma kon t allemaal net betalen, 1dag in de week...meer ging gewoonweg niet al gunde ze me alles... vandaar dat ik t ook mocht ondanks dat t toch een dure sport blijft.

mn ma kocht extra schoenen die iets groter waren zodat ik er a meerdere sokken in aan kon als t echt koud was en b omdat ik dan niet na een hele korte tijd nieuwe moest. bp moet toch goed passen..te klein heb je niks aan, te groot ook niet of heb je een maat die een 6 jarig kind nog aan kan met 10 jaar? (weet niet hoor heb ze namelijk niet)

Ik ga er zeker wel eentje kopen later als ik ooit zo ver zou zijn dat ik jonge paarden zou inrijden of als ze erg moeilijk zijn.. maar als ik eenmaal weet hoe zoon beestje in elkaar steekt, of ze is niet pas net zadelmak en rustig dan gaat dat ding af.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:44

Bij ons in de springlessen is het verplicht voor kinderen, maar voor volwassenen niet. (Die vallen tog niet van hun paard ofzo?)
Eén keer heb ik een behoorlijke smak gemaakt, met de zijkant van m'n ribbenkast bovenop de hindernis, hindernis lag uit elkaar maar ik had nergens last van.
Amen, wat ben ik dat ding dankbaar.
Paar weken geleden zat ik op de pony waarvan ik dacht, ach, die is zo braaf, hij kan wel in de kast blijven liggen.
Tegen de bakrand aan gelanceerd, tjeetje wat voelde ik me dom. Heb hem sindsdien altijd aan, de een paar minuten is ie tog naar je lichaam gevormd en voel ik er niks meer van.
Ook zijn er bij ons de laatste tijd steeds meer kleine kinderen één aan hebben.
Ik vind het een goed idee het verplicht stellen! +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:41

Nouks schreef:
Anoeska schreef:
Nou ja, ik denk dat het zo'n 15-20 jaar geleden is dat de cap bij ons in de manegelessen verplicht werd. Ook iedereen in de hoogste boom. Alle klanten zouden weglopen, drama en ellende. Met een cap rijden, hoe haalde de manege-eigenaar het in z'n hoofd :?.... En nu 15 jaar laten, wanneer zie je nou nog een manegeles zonder caps. Sommige dingen moeten ook gewoon even wennen.

Ik denk inderdaad dat het wel steeds meer en meer realiteit zal worden dat BP's op steeds meer maneges verplicht zullen worden gesteld...

Bij ons is de cap nog steeds niet verplicht voor met de eigenaarspaarden. :+
Ik erger me vantijd al aan een dikke winterjas (ik haat de winter vooral omwille van de dikke kleding) laat staan datk nog zo'n ding om moet :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:43

Ayasha, ik ook ja gats.
Waarom denk je dat ik het zo dapper vind van mezelf dat ik een bodyprotector besteld heb? :=
Meteen maar het neusje van de zalm zo'n beetje besteld, anders word het zeker niets. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:49

Tijdelijk voor een jong paard oid zou ik het nog wel overwegen maar definitief? Bleg... Het idee alleen al! :\