cissy schreef:@Abeltjecissy schreef:zal mezelf even herhalen....als die zadels allemaal perfect zouden passen wel ja!
maar goed, daar gaat deze discussie niet over...
Ik snap deze hele discussie wel, over het algemeen is het niet wenselijk om te zwaar te zijn en dan paard te rijden. Hoe vaak ik niet commentaar krijg! Maar niemand ziet dan dat mijn paard goed bespierd is (en ook nog QH dus die bespiering is echt wel duidelijk aanwezig) ik laat haar ieder jaar een keer nakijken door een osteo/fysio om te zien of het allemaal nog ok is juist omdat ik zwaar ben.
Tot nu toe is mijn paard nog steeds 100% gezond en geeft nog niet aan dat het genoeg is geweest, ze is al 17 en ik zal toch op moeten gaan letten gezien haar leeftijd maar vooralsnog is er nog niks aan de hand.
Ik snap alleen niet waarom iedereen maar grote zware paarden aanraadt om op te kruipen als je zwaar bent, beter een kleine die beresterk is dan zo'n grote logge met een zwakke rugpartij.
Kijk eens naar de mensen die op IJslanders rijden, daar zitten grote volwassen kerels op en niemand hoor je daarover. Menig cowboy is ook groot en heeft een lekker zwaar zadel en toch gaan die paarden jaaaaaaren mee op een ranch.
Maar cissy jij hebt een eigen paard, jij bent zelf waarschijnlijk veel meer ervaren dan de gemiddelde manegeruiter. Manegepaarden hebben zelden een goede bespiering, maar ze moeten wel meerdere uren per dag een ruiter dragen.
Ben het ook eens met het laatste. Ik heb een KWPN'er die niet zo groot is, maar ze is mooi bergopwaarts gebouwd en gebruikt van zichzelf haar lichaam vrij goed. Ik denk dat zij een zwaardere ruiter misschien wel beter kan hebben dat een grotere koudbloed die daar moeite mee heeft.

Al moet je dan wel een type zoeken dat nog wel kan zien 
ik zal niet gooien hoor, kom ik wel voor je staan.
(Noujah, niet merken... Hij trekt zich er iig niks van aan als ie eenmaal loopt)

)