Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:38

cissy schreef:
@Abeltje
cissy schreef:
als die zadels allemaal perfect zouden passen wel ja! :)
maar goed, daar gaat deze discussie niet over...
zal mezelf even herhalen....

Ik snap deze hele discussie wel, over het algemeen is het niet wenselijk om te zwaar te zijn en dan paard te rijden. Hoe vaak ik niet commentaar krijg! Maar niemand ziet dan dat mijn paard goed bespierd is (en ook nog QH dus die bespiering is echt wel duidelijk aanwezig) ik laat haar ieder jaar een keer nakijken door een osteo/fysio om te zien of het allemaal nog ok is juist omdat ik zwaar ben.
Tot nu toe is mijn paard nog steeds 100% gezond en geeft nog niet aan dat het genoeg is geweest, ze is al 17 en ik zal toch op moeten gaan letten gezien haar leeftijd maar vooralsnog is er nog niks aan de hand.

Ik snap alleen niet waarom iedereen maar grote zware paarden aanraadt om op te kruipen als je zwaar bent, beter een kleine die beresterk is dan zo'n grote logge met een zwakke rugpartij.
Kijk eens naar de mensen die op IJslanders rijden, daar zitten grote volwassen kerels op en niemand hoor je daarover. Menig cowboy is ook groot en heeft een lekker zwaar zadel en toch gaan die paarden jaaaaaaren mee op een ranch.

Maar cissy jij hebt een eigen paard, jij bent zelf waarschijnlijk veel meer ervaren dan de gemiddelde manegeruiter. Manegepaarden hebben zelden een goede bespiering, maar ze moeten wel meerdere uren per dag een ruiter dragen.

Ben het ook eens met het laatste. Ik heb een KWPN'er die niet zo groot is, maar ze is mooi bergopwaarts gebouwd en gebruikt van zichzelf haar lichaam vrij goed. Ik denk dat zij een zwaardere ruiter misschien wel beter kan hebben dat een grotere koudbloed die daar moeite mee heeft.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:41

em_papillon schreef:
peugotje schreef:
oef, ik schrik erg van jullie reacties...

ik ben de afgelopen jaren door medicatie 10 kg per jaar aangekomen, en zit daarmee nu op 96 kilo, en dus nog net onder de grens. heb het afgelopen jaar kei hard mijn best moeten doen om op dat gewicht te blijven, ipv nog meer aan te komen, wat mij gelukt is en waar ik trots op ben. maar afvallen...ho maar, dat lukt me niet.

en dan lees ik nu hier dat ik volgens jullie nooit meer van mijn leven op een paard kan stappen als ik niet ga afvallen... wat absurt!

hoeveel mannen zijn er wel niet die een gezond gewicht hebben en daarom tussen de 90 en 100 kilo wegen, kunnen die ook nooit paardrijden dan?

Moet je dan maar een paard belasten voor jou plezier??

sjees, nee natuurlijk niet. Maar wil toch ook niet zeggen dat het niet onmogelijk is?
Vind het soms vervelend dat er wordt gekeken naar de onmogelijkheden ipv naar de mogelijkheden.
Met dat gewicht misschien beter om een half uurtje te rijden ipv een heel uur, of voor en na te longeren en tussendoor er even op, maar onmogelijk is het toch zeker niet?

Hilli

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:43

Of misschien kan er gecombineerd worden met mennen, zodat de belasting minder zwaar is (3 weken mennen, 1 week rijden)?

Ik denk niet dat er specifieke maneges bestaan voor de doelgroep van de TS, dus je zult veel moeten rondvragen of uiteindelijk misschien zelfs een particulier met een stevig paard moeten vinden wat je mag bijrijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:43

Uitzondering op de regel? maar dat is pas iets van de laatste jaren, ik wist vroegah ook niet beter! Ik rij al sinds 1976 en ben altijd al stevig geweest. Ik kan echt niet perfect rijden hoor en correcte training? ik betwijfel het.... Zou ik dan toevallig altijd sterke paarden hebben gehad? denk het niet....

Ik denk dat het meer afhangt van de juiste tuigage en lessen en het nivo van rijden, het kan zomaar nog eens best meevallen met al die zware mensen te paard en het slijten van die paarden. Ze kunnen misschien wel meer hebben dan we denken. *duikt weg voor bokkers die nu gaan gooien*

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:45

Dilan1993 schreef:
voor mensen met een maatje meer is er De Dorus :') Al moet je dan wel een type zoeken dat nog wel kan zien :=

Precies, zo'n Gelderse of Groninger, dat is heel wat steviger :j

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:48

cissy schreef:
Uitzondering op de regel? maar dat is pas iets van de laatste jaren, ik wist vroegah ook niet beter! Ik rij al sinds 1976 en ben altijd al stevig geweest. Ik kan echt niet perfect rijden hoor en correcte training? ik betwijfel het.... Zou ik dan toevallig altijd sterke paarden hebben gehad? denk het niet....

Ik denk dat het meer afhangt van de juiste tuigage en lessen en het nivo van rijden, het kan zomaar nog eens best meevallen met al die zware mensen te paard en het slijten van die paarden. Ze kunnen misschien wel meer hebben dan we denken. *duikt weg voor bokkers die nu gaan gooien*

ik denk dat als ik nu ga reageren zoals ik in eerste instantie wilde dat het dan alleen maar op giswerk uitloopt. wat ik zeg, ik kan jou leven niet voor mij zien, ik heb het niet meegemaakt.

ik ben het alleen niet eens met het tweede gedeelte. ik denk namelijk dat we dat regelmatig juist onderschatten. natuurlijk zijn het geen plastic babriepaardjes, en in sommige opzichten zijn ze zo veel sterker dan we soms denken, maar ik denk ook dat we dat soms te veel doortrekken.
maar misschien ligt het ook een beetje aan mijn opleiding ( fyiostherapie) dat ik nu leer hoe kwetsbaar het eigenlijk allemaal is.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:51

cissy schreef:

dank u voor de nuchtere blik, daar was ik naar op zoek! :D ik zal niet gooien hoor, kom ik wel voor je staan.

volgens mij moet je gewoon altijd kijken naar de grenzen en het kunnen van je paard, of je nu 50 weegt of 100 kilo...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:56

abeltje_xx schreef:
dilan: wat is een dorus? :)

ik vind trouwens dat we allemaal wat vriendelijker mogen reageren.
ik bedoel, cissy en ik zijn het volgens mij ook niet helemaal met elkar eens, maar wij vliegen elkaar ook niet in de haren.
gewicht is een gevoelig onderwerp, dat betekend niet dat je dan maar je standpunt moet opgeven, maar je kan het af en toe best wat aardiger inpakken.
hier op bokt zijn we allemaal redelijk anoniem, maar je kan iemand best kwetsen met wat je schrijft.

Dorus, m'n verzorgpaard, een tuig-type KWPN die het niet eens merkt dat ik op z'n rug zit met m'n 56 kg. :P (Noujah, niet merken... Hij trekt zich er iig niks van aan als ie eenmaal loopt)

Z'n eigenaar is echt 2 meter lang ofzo (en zal dus ook de lichtste niet zijn) en die rijdt er ook af en toe op. Helaas ziet Dorus niet meer zo goed en is hij een opaatje (25) dus echt veel hoeft ie niet meer te lopen

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:59

Dilan1993 schreef:
abeltje_xx schreef:
dilan: wat is een dorus? :)

ik vind trouwens dat we allemaal wat vriendelijker mogen reageren.
ik bedoel, cissy en ik zijn het volgens mij ook niet helemaal met elkar eens, maar wij vliegen elkaar ook niet in de haren.
gewicht is een gevoelig onderwerp, dat betekend niet dat je dan maar je standpunt moet opgeven, maar je kan het af en toe best wat aardiger inpakken.
hier op bokt zijn we allemaal redelijk anoniem, maar je kan iemand best kwetsen met wat je schrijft.

Dorus, m'n verzorgpaard, een tuig-type KWPN die het niet eens merkt dat ik op z'n rug zit met m'n 56 kg. :P (Noujah, niet merken... Hij trekt zich er iig niks van aan als ie eenmaal loopt)

Z'n eigenaar is echt 2 meter lang ofzo (en zal dus ook de lichtste niet zijn) en die rijdt er ook af en toe op. Helaas ziet Dorus niet meer zo goed en is hij een opaatje (25) dus echt veel hoeft ie niet meer te lopen

oh, haha :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:59

@Peugeotje, precies!
en de tegenwoordige paarden kunnen ook minder hebben dan de ouderwetse vroegere paarden. Nu worden er allemaal van die mooie ranke paarden gefokt die vooral mooi moeten kunnen lopen maar nergens meer tegen kunnen.
Tja, en dan moet je daar dus niet op kruipen als je wat zwaarder bent dan gemiddeld :)

ik heb een veulen gefokt uit mijn merrie als opvolger, maar die is beduidend ranker en minder groot dan dr moeder. Ik kon dr goed verkopen als 3 jarige maar dan moest ik haar wel even doorrijden zodat ze meer zou kunnen, dat heb ik dus niet gedaan omdat ik dat niet eerlijk vond tegenover het paardje. Ik ga daar niet opzitten met mijn gewicht!
Nu zijn we 3 jaar verder en zegt de nieuwe eigenaar steeds dat ik er wel even op mag om te voelen, maar ook dat doe ik niet. Ik ken mn grenzen.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:09

cissy schreef:
@Peugeotje, precies!
en de tegenwoordige paarden kunnen ook minder hebben dan de ouderwetse vroegere paarden. Nu worden er allemaal van die mooie ranke paarden gefokt die vooral mooi moeten kunnen lopen maar nergens meer tegen kunnen.
Tja, en dan moet je daar dus niet op kruipen als je wat zwaarder bent dan gemiddeld :)

ik heb een veulen gefokt uit mijn merrie als opvolger, maar die is beduidend ranker en minder groot dan dr moeder. Ik kon dr goed verkopen als 3 jarige maar dan moest ik haar wel even doorrijden zodat ze meer zou kunnen, dat heb ik dus niet gedaan omdat ik dat niet eerlijk vond tegenover het paardje. Ik ga daar niet opzitten met mijn gewicht!
Nu zijn we 3 jaar verder en zegt de nieuwe eigenaar steeds dat ik er wel even op mag om te voelen, maar ook dat doe ik niet. Ik ken mn grenzen.

inderdaad, maar zo is het toch ook met alles? altijd die kritiek....je wilt niet weten hoeveel commentaar ik heb gehad als ik met mijn golden retriever pup liep...hd dit hd dat, je mag maar zo kort lopen etc. ja dat snap ik, ik heb mezelf ook ingelezen op internet, maar dan wil het toch nog niet zeggen dat ik helemaal niet met die hond kan lopen...ik kijk naar wat hij aan kan en houdt me daarbij redelijk aan te maatstaven, dan is het toch prima?

Oh, wat zou ik graag een Dorus hebben! :D

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:15

belastend ???? een ruiter/amazone van 50 kilo , stuiterend op de rug van paard/pony niet belastend dan????
dan liever een ruiter van 100 kilo die op de juiste manier zit en wel kan rijden....[/quote]
zeker een beginnend ruiter van 100+ zal pas echt lastig zijn.. het is toch niet meer dan logisch dat als jij heel wat vet hebt mee te sjouwen, je ook nooit honderd 100% goed kan zitten... goed rijden is dan enorm lastig. (en dit is echt niet gemeen bedoeld, maar met meer dan honderd kilo rijden, zal ook een flinke beperking betekeken, dus dan is bovenstaande stuk echt onzin.)[/quote]

Ik heb GEEN beperking door mijn gewicht met rijden ,
al heb ik een bovengemiddeld gewicht

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:24

lijkt me idd dat je goed naar het paard zelf moet kijken. Op mijn eigen paard zou ik echt geen ruiter met een maatje meer zetten. Heb zelf een vrij iel arabiertje. Maar hier in de omgeving staan genoeg trekpaarden. Daar zou ik zelf dus niet op gaan zitten, omdat ik bang ben dat die mij niet eens voelen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:34

parador schreef:
belastend ???? een ruiter/amazone van 50 kilo , stuiterend op de rug van paard/pony niet belastend dan????
dan liever een ruiter van 100 kilo die op de juiste manier zit en wel kan rijden....

Op maneges zit er op het paard dan ook een stuiterende persoon van 100+ kilo en nee een stuiteraar van 50 kilo is ook niet goed, dat beweerd ook niemand. Maar je hebt ook mensen van 50 kilo die dan weer niet stuiteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:36

cissy schreef:
arm paard heb ik dan, ze is 'maar' 1.52 en ondertussen sjouwt ze al ruim 14 jaar met mijn 100+ kilo's rond.....
en ze komt nog immer hard hinnikend naar me toe gerend in de wei, spurt er nog wel eens van tussen en is niet moe te krijgen met rijden, mankeert niks aan dr rug volgens de osteo en menig buitenrit kom ik bekaf thuis met een stuiterend paard onder me... kennelijk maakt het haar dus niks uit! en dan loopt ze óók nog onder een zwaar westernzadel!
eigenlijk ben ik dus een regelrechte dierenbeul! :D

maar even on topic aan TS, ik denk dat er niet veel maneges zijn die speciaal voor zwaardere mensen een paard hebben staan, over het algemeen is het 'not done' om te zwaar te zijn en dan uberhaupt paard te rijden dus je zult een ander alternatief moeten zoeken of simpelweg rond moeten bellen of zelf een paard moeten kopen. Of je zoekt een bijrijdpaard?
Niet dat ik het je niet gun maar ze zijn er gewoon niet.

Ik neem aan dat jouw paard alleen jou mee draagt en niet nog 4, 100+ ruiters na jou op dezelfde dag? Als een manege maar 1 zo een paard heeft staan, is ie wel elke keer het bokje. We hebben het niet over eigen paarden, maar over manegepaarden speciaal voor 100+ mensen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:37

Ik zie vaak genoeg op de manege ruggen doorzakken van pony's door te zware mensen.. zo zielig.. Als je maar 1 been hebt ga je toch ook niet skiën..?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:38

em_papillon schreef:
Ik zie vaak genoeg op de manege ruggen doorzakken van pony's door te zware mensen.. zo zielig.. Als je maar 1 been hebt ga je toch ook niet skiën..?

dat zou iik niet zo hard roepen als ik jou was

paralympics wel eens gekeken

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:39

Je snapt mn bedoeling toch wel..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:40

em_papillon schreef:

spijt me zeer, maar de vergelijking van skiën met 1 been (wat trouwens heel goed kan) en paardrijden met een maatje meer snap ik niet helemaal O:)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:41

Als je nu eenmaal ergens niet geschikt voor bent moet je dat accepteren en ermee leven en er voor vechten om dat wel te kunnen als je het zo graag wilt.

Anoniem

suusje26 schreef:
Bokt toch!
Zoals sommige hier regaeren betekent het dus dat iemand van 70 kg in het zadel aan het stuiteren is wel mag paard-rijden en iemand van 100 kg die netjes zit niet?

Dan kunnen veel maneges de deuren sluiten denk ik.

Ik ben zelf ook zwaarder dan de gemiddelde mens, en heb een tinker van 154. En daar rijd en men ik ook mee. En heb in die 7 jaar nog steeds niet het idee dat hij last van zijn rug heeft!

Dat maneges een grens stellen is heel begrijpelijk, die paarden lopen meer uurtjes op een dag dan de mijne en dus ook meer belastend. Maar dat ze niet kan/mag rijden vanwege haar gewicht vind ik grote onzin!

@ TS --> Mijn tip, ga op zoek na een bijrijdpony en neem prive les.

Men zegt toch ook niet dat ze niet mag rijden? Maar ze vraagt naar speciale voorzieningen (lees paarden) voor mensen met overgewicht op maneges en dat lijkt me niet verstandig, juist omdat ze meerdere uren zullen moeten lopen.

Een eigen paard of een bijrijdpaard is daarom al meerdere malen genoemd. Helaas ziet de TS elk argument als aanval op haar gewicht.

x__Danielle

dat vind ik wel erg hard gezegd, je kunt er dan toch nog wel plezier aan beleven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:44

Wildgirl schreef:
BarbaLala schreef:
Of je nou dik bent door snoep of door ziekte; boven de 100 kg moet je naar mijn mening niet op een paard gaan zitten.

Het gaat niet alleen om jou plezier, maar ook het gerief van het paard!Ik zou het iig geen dier aan doen :n

zullen we dan gelijk allemaal maar stoppen met rijden?

Ongelofelijk hoe er hier gereageerd wordt :n

Wat vind je dan zo'n verschrikkelijke reactie. Ik neem dan aan dat jij vind dat er paarden beschikbaar moeten zijn voor 100+ ruiters op de manege, die net als andere manegepaarden hun lessen meedraaien, maar dan iedere les met een 100+ ruiter op zijn rug?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:44

beetje offtopic :o)
volgensmij is het niet alleen het gewicht, zoals het in deze tabel staat mag ik nog op een shet (he een beetje boel ondergewicht) maar met mn lengte zit ik het paard echt in de weg....

en ik denk best wel dat er manege's zijn die mensen met overgewicht laten rijden :9
een manege met een paar stevige koudbloeden bijvoorbeeld :)
Yessy schreef:
In een ander topic op bokt staat deze tabel wat betreft maximaal gewicht wat een paard kan dragen:

Yamcha schreef:
Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden als je wat zwaarder bent. Het is zo,
dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.
Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen.

Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:

Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.

Maximale belasting paardentypes

Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:46

em_papillon schreef:
Als je nu eenmaal ergens niet geschikt voor bent moet je dat accepteren en ermee leven en er voor vechten om dat wel te kunnen als je het zo graag wilt.

dus omdat we zwaarder als gemiddeld zijn , zijn we ongeschikt om te paardrijden?????
laat de westernmannen in de usa het maar niet horen