'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:14

met een beetje goede les, kan ieder paard toch mooi lopen? en kan iedere ruiter toch mooi zitten?
:+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:22

absque_dubio schreef:
Zo te lezen ben ik gelukkig niet de enige, ik schrok al een beetje. :+
Ik vind maneges echt 3x niks, maar dat is mijn mening. Je kan veel meer leren met verzorgpony's oid.
Ik heb leren rijden op een privépaard, de eigenaar gaf me les. Daarna heb ik als klein opdondertje een shet ingereden en elke dag verzorgd. Daarna op een andere stal gereden, daarna op een dressuurstal. En ondertussen had ik altijd wel verzorgpony's oid. Nu heb ik een verzorgpony die ik als eigen mag beschouwen. Daar staan 2 shetjes, waarvan 1 aan mij is gegeven en dus van mij is. De pony's staan bij een boer, dus alles moet zelf gedaan en geregeld worden. En ik heb nog nooit zoveel geleerd.

Maar als ik het zo lees heb je dus amper tot geen ervaring met maneges.....
Ik heb nu op vier verschillende maneges gereden, en er zit inderdaad zeker wel verschil tussen maneges, maar om het drie keer niks te noemen..... op een manege gaven mensen les die zelf geen hoog wedstrijd niveau hadden, op een andere manege kreeg ik weer les van een instructrice die grand prix heeft gereden, en dat verschil heb je ook als prive ruiter. En mss stom... maar er staan toch echt ontzettend veel paarden op een manege als éigen paard. Je kunt natuurlijk je eigen instructruce regelen, maar veel krijge ook gewoon les van degene die les geven aan de 'manegeruitertjes'.

Ik ben van mening dat als je het in je hebt, je net zoveel kunt leren op een manege als iemand die wel de luxe heeft om verzorgpaarden en andere te mogen rijden. En bovendien scheelt het nogal bednek ik me net.... of je het geld hebt om 1 x in de week te lessen op een manege, of 5/6 dagen in de week met je eigen paard in de weer te zijn... Dan ga je natuurlijk ook 5/6 keer oveel vooruit! en dat vergeet je ook nogal s.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:12

En dat laatste is precies waarom iemand op een manege niet zo goed kan rijden. Als ik 1 keer in de week op Engelse les ga leer ik wel, maar niet zo snel als dat ik op rondreis ga in Engeland. En daar dan ook nog alle streektalen leer.

Femke16

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:20

kwaliteit zit in de persoon met het paard. Op een manege les met 6 tot 10 personen zul je die kwaliteiten minder snel kunnen laten tonen, maar dat wil niet zeggen dat het er niet zit. Sommige mensen kunnen wel constant prive les nemen, maar soms zit het er gewoon niet in.
That's what I believe. Dus: Manege lessen leer je minder snel dan privé. Maar, iedereen heeft zijn eigen top van prestatie.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:36

Je merkt het ook bij verhuur. Bij ons op stal kun je begeleide buitenritten boeken en ook les. De meiden die van de manege komen vinden over het algemeen dat ze prima kunnen rijden, terwijl ze dan tijdens het uitprobeerrondje in de bak al zo ongeveer erlangs liggen als het paard vanuit een sukkeldrafje opeens in de ankers gaat. We hebben echt vreselijk brave paarden (niet echt manegepaarden maar worden dus geregeld eens verhuurd en hebben alles al eens gezien) waar je zo ongeveer je grootmoeder mee het bos in kan sturen en als je dan ziet hoeveel moeite mensen daarmee hebben..

Is helemaal niet erg hoor, en alles valt te leren, maar het geeft wel aan hoe moeilijk het is om het eigen niveau van rijden aan te geven :)
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 05-03-09 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:43

kjoetie schreef:
De meiden die van de manege komen vinden over het algemeen dat ze prima kunnen rijden, terwijl ze dan tijdens het uitprobeerrondje in de bak al zo ongeveer erlangs liggen als het paard opeens in de ankers gaat

En dat overkomt jullie nooit met ruiters die een eigen paard hebben? Ik heb dat namelijk regelmatig meegemaakt, in allerlei opzichten. De soort ervaring maakt niet zo heel veel uit, in alle groepen heb je mensen die hun eigen kunnen schromelijk overschatten.

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:49

Lyonesse schreef:
Ik vind een manege of eigen paard 2 verschillende verhalen, namelijk omdat:
Manegeruiters ZELF leren rijden. Het grootste gedeelte van de aandacht gaat uit naar de ruiter.
Mensen met een eigen paard, kunnen hun paard trainen en daar gaat dus ook een groot deel van de aandacht heen. Een manegepaard train je niet in de les. Dat is onmogelijk, omdat er ruiters van allerlij verschillende niveau's op zitten.

Ik heb btw ook niet leren rijden op een manege ;) Ik heb er wel gereden, maar ben er niet begonnen.

Mee eens. het is bijna niet te vergelijken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:58

Shadow0 schreef:
kjoetie schreef:
De meiden die van de manege komen vinden over het algemeen dat ze prima kunnen rijden, terwijl ze dan tijdens het uitprobeerrondje in de bak al zo ongeveer erlangs liggen als het paard opeens in de ankers gaat

En dat overkomt jullie nooit met ruiters die een eigen paard hebben? Ik heb dat namelijk regelmatig meegemaakt, in allerlei opzichten. De soort ervaring maakt niet zo heel veel uit, in alle groepen heb je mensen die hun eigen kunnen schromelijk overschatten.

Dat klopt, maar toch zie ik bij de manegeruiters die bij ons over het erf komen duidelijk verschil ten opzichte van de huurders die ervaring hebben (gehad) met eigen paarden, een riedel verzorgpaarden of handelspaardjes. Vooral qua kunnen doseren van hulpen, zit, het fijnere rijden zogezegd. Iedereen kan een keer erlangs gaan, tuurlijk, maar ik mis vaak een stukje kunnen anticiperen op het paard en reflexen bij de manegeruiters. Wat helemaal niet wil zeggen dat eigenpaardruiters :+ perfect rijden, en ook daar zijn er velen die zichzelf de volgende Anky wanen :D, maar je merkt wel verschil in het rijden en de omgang met het paard.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:49

Ben het helemaal eens met Kjoetie die met haar paard op de stal staat waar ik help.

Wat mij ook veel opvalt dat Manegeruiters puur het rijden leren. Ze leren niet op te zadelen en verdere omgang (dit verschilt trouwens per manege sommige leren je wel het noodzakelijke opzadelen enz) Daarom hebben m´n ouders er eigenlijk bewust niet voor gekozen om mij op een manege te laten lessen (eigenijk ook omdat de prijzen heel hoog waren) En ben dus 9 jaar geleden bij een particulier begonnen waar ik nu nog steeds verzorg. Verder help ik nu op een stal en ik leer daar super veel puur door niet te rijden en dat is toch echt het probleem bij de meeste manege ruiters

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:51

Babico3 schreef:
En dit ben ik zelf.
Alles wat ik kan heb ik op mijn manege geleerd en nergens anders.
http://picasaweb.google.nl/Bibelotje/Paardrijden#

Nou als we het dan hebben over de manege dan vind ik dit toch wel weer een typische, alle paarden dragen een hulpteugel, 9 paarden in één les en het paard lijkt me meer naar beneden getrokken dan echt gereden.......

Sorry maar hiermee bewijs je niet echt het tegendeeel voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:54

Dit is ongeveer het enige paard in de les dat een hulpteugel draagt. :) En ja er zitten er 9 in een les. So? En ik ben niet van het trekken. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:55

ik ben op zich niet tegen hulpteugels,als ze goed afgesteld zijn kan het toch voordeel opleveren voor de paarden?

Apacheshadow schreef:
Verder help ik nu op een stal en ik leer daar super veel puur door niet te rijden en dat is toch echt het probleem bij de meeste manege ruiters

dit snap ik alleen niet helemaal?

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:58

Op de foto tel ik 7 hulpteugels.......
En hoe meer in een les hoe minder persoonlijke aandacht en vaak rijdt je toch maar 1 of 2 uur in de week bij een manege

Nee ik vind ook dat het zou kunnen dat een hulpteugel voordeel oplevert voor een paard, de ruiter zou minder kunnen gaan trekken. Maar toch wordt het paard gedwongen in zijn houding. Ook zie ik een aantal martingalen en die zijn er voor bedoeld dat het paard zijn hoofd niet omhoog doet om er vandoor te gaan, lijkt me niet goed dat al die paarden dat nodig hebben. Verder LEER je dus niet echt ZELF rijden als je paard een hulpteugel draagt.
Laatst bijgewerkt door ccathalijne op 05-03-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:59

Snoevie schreef:
Apacheshadow schreef:
Verder help ik nu op een stal en ik leer daar super veel puur door niet te rijden en dat is toch echt het probleem bij de meeste manege ruiters

dit snap ik alleen niet helemaal?

Ik denk dat ze bedoelt dat je in een manege alleen een uurtje op de paardenrug zit, paard doorgeeft en klaar.
En zij nu juist die andere dingen doet......

Er zijn trouwens ook veel maneges waar je wel vanalles erbij leert hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:01

ccathalijne schreef:

Nee ik vind ook dat het zou kunnen dat een hulpteugel voordeel oplevert voor een paard, de ruiter zou minder kunnen gaan trekken. Maar toch wordt het paard gedwongen in zijn houding. Ook zie ik een aantal martingalen en die zijn er voor bedoeld dat het paard zijn hoofd niet omhoog doet om er vandoor te gaan, lijkt me niet goed dat al die paarden dat nodig hebben. Verder LEER je dus niet echt ZELF rijden als je paard een hulpteugel draagt.

Dat paard werd echt niet in een houding getrokken hoor. Als ik niet lekker voorwaarts over de rug, en impulsen gaf, liep ie lekker met zn hoofd omhoog. :)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:05

Babico3 schreef:
ccathalijne schreef:

Dat paard werd echt niet in een houding getrokken hoor. Als ik niet lekker voorwaarts over de rug, en impulsen gaf, liep ie lekker met zn hoofd omhoog. :)

Waarom heb je dan een hulpteugel nodig als je het toch wel allemaal zelf kan.....

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:13

dit snap ik alleen niet helemaal?[/quote]

Ik denk dat ze bedoelt dat je in een manege alleen een uurtje op de paardenrug zit, paard doorgeeft en klaar.
En zij nu juist die andere dingen doet......

Er zijn trouwens ook veel maneges waar je wel vanalles erbij leert hoor![/quote]

Die zijn er zeker. Dat weet ik. Maar toch. M´n zusje rijd op een manege Ze heeft geleerd om op te zadelen alleen omdat ze er zelf eigenlijk geen tijd voor hebben. Verder wordt er niet veel hulp verwacht. Maar wat ik op de stal leer is met jonge paarden werken(inrijden enz.) Gewoon in z´n geheel omgang met paarden Wat heeft het paard (waarom reageerd het paard zo op bepaalde dingen) Hoe kun je het verhelpen (geld ook voor tijdens het rijden )

Mjad dit is mijn mening er over en ik respecteer die van de andere ook. Maar ik moest het even vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:18

ccathalijne schreef:

Dat paard werd echt niet in een houding getrokken hoor. Als ik niet lekker voorwaarts over de rug, en impulsen gaf, liep ie lekker met zn hoofd omhoog. :)[/quote]

Waarom heb je dan een hulpteugel nodig als je het toch wel allemaal zelf kan.....[/quote]

Ik kies dat toch niet. :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:20

Wat maakt het allemaal uit als je maar lol hebt !!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:22

Xfeno01X schreef:
Wat maakt het allemaal uit als je maar lol hebt !!

Klopt ;) en het natuurlijk niet ten koste gaat van de paarden en de overige mensen :D

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:33

Bijna iedereen moet het toch leren op een manege als je zelf geen eigen paard hebt.
Dus ik zie der niks verkeerds in.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:36

Babico3 schreef:
ccathalijne schreef:

Waarom heb je dan een hulpteugel nodig als je het toch wel allemaal zelf kan.....[/quote]

Ik kies dat toch niet. :)[/quote]

Nee, jij kiest dat niet.
Maar het is wel typisch manege, ook juist dat je niet zelf kunt kiezen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:44

als je altijd maar met hulpteugels rijdt zal je zelf niet alles goed leren.
maar ik denk dat het vooral gaat om het welzijn van de paarden(natuurlijk als ze correct afgesteld zijn)

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:03

Maar op mijn bijrijdpaard (niet op een manege) kan ik óók niet zelf kiezen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:34

Hey,

Ik heb 5 jaar op een manege gereden waar ze slecht lesgaven.
Toen kreeg ik een verzorgpaard op een andere manege. Hij was slecht nageeflijk en met zijn eigenaar over de bakrand gesprongen.
Ik ging hem rijden en elke week ging het beter. Zodoende mocht ik ook een pony rijden waar de (kleine eigenaresse niet meer op durfde te rijden (iets x welsh x arabier) met enorm veel pit, liep altijd trots met het hoofdje in de lucht, slechte eerste pony dus.
Dolblij was ik toen zij na een paar keer rijden het aandurfde om haar hals te strekken en haar neusje naar beneden te steken! Later zelfs manegewedstrijden mee gesprongen. (jonge pony's volgeden)

Ondertussen heb ik 6 jaar niet meer gereden omdat ik daar de middelen niet voor had ;( .
Binnenkort ga ik weer beginnen. Ik hoop dat ik dan ook de kans krijg om meer uit mijn lessen te halen.
Het is gewoon waar, de meeste paardeneigenaren zijn erg trots op hun paard en er erg voorzihtig mee.
Logisch dus dat ze er niet zomaar een manegeruiter op laten rijden. Maar dat betekent niet meteen dat ze niet beter willen of kunen. Er zijn gewoon veel minder opties voor mensen zonder eigen paard en/of kleine beurs.

En aan al die paardeneigenaren die veel op hebben met manegeruiters: Heel erg bedankt!
Ik weet dat het door de meesten enorm wordt gewaardeerd als ze advies krijgen of de kans 1x in de week extra te rijden.