Goede manege, omgeving Breda?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viviannev

Goede manege, omgeving Breda?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:03

Sinds dat mijn nichtje met een vriendinnetje is gaan paardrijden wil ze er ook op, dus zijn we op zoek naar een goede manege voor mijn nichtje, want die wil op paardrijden! Haha! Ik zoek dus een goede manege aan de zuid kant van Breda. Of de buurt van Ulvenhout. Ik ben zelf een aantal keer bij manege de Roosberg geweest in Bavel, dat is wel een goede manege volgens mij. Maar daar is het dan ook weer erg duur en zit je met heel veel in een les. Ik heb ook iets gehoord van manege Galderzicht en Hippisch Centrum Breda, maar daar ben ik ook nog nooit geweest. Dus misschien iemand die ervaring heeft met deze maneges?
Of zijn daar in de buurt nog andere goede maneges? Haha!

liberty

Re: Goede manege, omgeving Breda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:58

Wij zitten tussen Breda en Rijsbergen. Wij werken met maximaal 6 beginners in een groep. Ze leren naast rijden dan ook poetsen, alles over het zadel en hoofdstel, van alles over de pony, enz. Als ze alles kunnen en weten mogen ze op voor hun hoefjesdiploma, als ze die halen gaan ze in de groepsles (max. 8 kinderen). Indien je meer informatie wilt: http://members.tele2.nl/stalsintels of stuur mij maar een PB

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:59

Hoeve galderzicht is ook een leuke manege. Relatief goedkoper en erg goede instructie. Wat ik ook fijn vind aan onze manege is dat de kinderen buiten de lessen om ook veel met de pony's bezig kunnen zijn.
Je bent altijd welkom om te komen kijken. In de zomer zijn er lessen op dinsdag avond, donderdag avond en zaterdag overdag. Na de vakantie zijn er weer iedere dag lessen.
Meer info vind je op www.mastbosruiters.nl
Je kunt ook een pb sturen.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:21

een vriendin vn mij rijdtg bij hoeve galderzicht, vind het wel een hele leuke manege!
Hippisch centrum ben ik wel 2 keer geweest, maar vond ik minder.
Maar mijn vriendinnenvinden dat juist wel een leuke manege..
Ik denk dat je gewoon eenkeerjte langs moet gaan Knipoog

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:05

stal sintels ...gewoon de plek waar kinderen goed !! leren om met een pony om te gaan. Bovenstaande manege's ben ik vanuit ervaringen ook bekend (alleen hoeve Galderzicht niet) maar Sintels is gewoon de beste. Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:00

Hippisch centrum ken ik van vroeger, er schijnt veel veranderd te zijn, ik heb er vroeger een heerlijke tijd gehad.
Verder de roosberg, wel een manege waar ze in mijn ogen veel organiseren.
Stal Sintels ken ik niet, wel hele positieve ervaringen gehoord!
Verder ken ik net over de grens nog een (mini) manege.
Stal maxburg. Kleinschalig en je kunt het vinden bij Google.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:22

zelf rijd ik bij Ruiterschool Liesbosch in Breda/Princenbeek, het is niet zo'n grote manege maar wel heel erg gezellig en ze hebben er leuke paarden! www.ruiterschoolliesbosch.bredaweb.nl

univoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:21

Ik zou je zeker adviseren om eens bij stal Sintels te gaan kijken en informeren!!!!
Mijn kinderen en ik rijden er ook en wij zijn meer dan tevreden over hun manier van werken.
En met kinderen zijn ze helemaal top! Enne....veiligheid staat voorop!!!
Paarden en ponies zien er geweldig uit en zitten goed in hun vel, komen dagelijks buiten. Ze hebben dan ook veel weilanden.
Echt, gewoon bellen en gaan kijken!!! Doen, hoor!!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:43

ik rijd op de roosberg en het is een leuke manege met ruiterkampen veel goede instructeurs enz. enz. heb een beetje her en der gereden en de roosberg vind ik de beste van allemaal.
kijk eens op de site: www.manegederoosberg.nl

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:45

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:45

ga niet naar manege molenschot, voor de reden pm-en

kadance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:27

ik zou zeggen ga eens een kijkje nemen bij stal sintels, die zijn echt super met kinderen en ze kunnen er van alles leren waar ze dan ook nog een diplomaatje voor krijgen, echt heel leuk allemaal. Als mijn zoontje strax 4 is gaat hij ook zeker hier lessen en nu zit er al af en toe op een pony, waar hij helemaal gek mee is en ook graag met gaat kroelen als hij mee mag als ik moet rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:28

Met 4 jaar al op les mogen daar? dat zegt wat mij betreft genoeg...

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:12

Gewoon kiezen voor de Roosberg. Misschien wel iets duurder dan de anderen in de omgeving, maar wel stukken beter met gediplomeerde instructeurs en super goede pony's en paarden. Er wordt heel veel georganiseerd en je leert daar in een korte tijd veel meer dan bij andere maneges. Dus goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:14

Waar baseer je op dat Roosberg stukken beter is? Zowel bij Galderzicht als bij Sintels wordt er lesgegeven door gediplomeerde instructeurs. En bij beide maneges lopen veel manegepaarden en pony's landelijke wedstrijden op hoog niveau en door het jaar heen worden er ook daar veel activieiten georganiseerd. Goedkoop is duurkoop vind ik hier dus totaal niet van toepassing.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:36

Hebben ze daar ook 2 binnenbakken en 2 buitenmaneges met speciale bodem + groot springterrein, 2 longeercirkels ( 1 overdekte), overdekte stapmolen, heel veel weilanden, 5 sterren, een supergezellige kantine en een rijvereniging met 600 leden? Die andere maneges zijn zeker niet slecht, dat hoor je mij ook niet beweren maar de Roosberg heeft daardoor gewoon nét dat beetje meer... Bovendien, als je weet wat de werkelijke kosten zijn om een paard op een goede manier te onderhouden, dan kost een lesuur daar, (uitgaande van een kwartaalkaart waarbij je korting krijgt) niet eens zo veel.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:11

Dus de faciliteiten zeggen volgens jou iets over de kwaliteit van de paarden en de instructeurs??? (wat dat bepaald volgens mij een groot deel van de kwalietei van de lessen).
Interessante zienswijze.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:34

Jazeker, want het sterren systeem is niet alleen gebaseerd op de kwaliteit van de accomodatie maar ook op de kwaliteit van de paarden en de instructeurs. Een goede bodem spaart bv. de paardenbenen en voor een ruiter is het prettig als er een 2e overdekte rijhal is bij slecht weer zodat je ook met een eigen paard kunt rijden als er manegelessen zijn en goede stallen en voldoende weidegang zijn bevorderlijk voor de gezondheid en het welbevinden van de paarden, enz. En als bedrijf zul je daar dus flink in moeten investeren en dat kost ( veel) geld. Maar uiteraard speelt de sfeer op een bedrijf ook mee en het ligt er ook aan wat je als ruiter zélf wilt. Ben je tevreden met recreatief rijden of wil je hogerop in de westrijdsport. Uitlsuitend afgaan op zo'n sterrensysteem is natuurlijk ook niet goed. Als ervaren ruiter ga je gewoon alle bedrijven in de buurt af en dan zie je gauw genoeg welke manege jou bevalt. Het kan best zijn dat je het geweldig vindt op een 2 sterren bedrijf en het maar niks vindt op een 5 sterren manege en omgekeerd. Maar voor een beginnend ruiter die nog niet weet waar hij op moet letten is zo'n sterrensysteem wel degelijk een goede indicatie lijkt mij.
Paardrijden is voor de meesten van ons een hobby en ik denk dat het daarom belangrijk is dat je voor een bedrijf kiest dat zoveel mogelijk voldoet aan de veiligheidseisen en dat je je daarnaast ook gewoon thuis voelt op zo'n manege. Wat voor de één geldt, geldt niet altijd voor een ander.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:15

viviannev, ik zou gewoon bij de verschillende maneges in de buurt gaan kijken tijdens een les. Zo zie je wat meer en dan terplaatste eens informatie vragen. Ik denk dat dat ook de beste manier is om een bepaald beeld van een manege te krijgen. Je kan ook hun websites alvast bekijken en emailtjes sturen voor info.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:44

Het sterrensysteem beoordeelt de kwaliteit van de paarden vrijwel niet, 'geschiktheid voor instructie' is slechts 1 onderdeeltje waar verder ook niets over uitgelegd wordt.
Het systeem is voornamelijk gericht op comfort voor de ruiter en bezoeker, en eventueel de paardeneigenaar, maar veel dingen zijn voor manegeruiters van geen belang (een poetsplaats met warm water bijvoorbeeld, of een longeercirkel). Verder zijn het formele eisen over de juiste papieren of afmetingen of iets dergelijks.

Over het welzijn van de paarden zegt het sterrensysteem weinig - zo mochten de paarden zelfs op een 5-sterrenmanege tot voor kort nog in stands staan (inmiddels krijg je dan ten hoogste 4 sterren). Aan weidegang zijn uberhaupt geen eisen verbonden en het stelt ook geen maximum aan hoe vaak de paarden moeten/mogen lopen.

Wat mij betreft zegt het sterrensysteem dus heel weinig over dat wat voor mij het belangrijkst zou zijn: zitten de paarden goed in hun vel?

Net als confetti zou ik aanraden om gewoon te gaan kijken en een paar keer een proefles te rijden, dan merk je vanzelf wat je het meest aanspreekt. (Bovenstaande is dan ook niets negatiefs over manege De Roosberg, waar ik al 12 jaar niet meer ben geweest, maar alleen maar dat het sterrensysteem niet zo relevant is.)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:22

hoeveneind is goed.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:26

Stal Sintels. Ja Goede paarden en goed les. Toch wel 2 van de belangrijkste dingen bij het leren paardrijden lijkt mij.

Hippisch Centrum heb ik ook gereden in mijn studententijd, daar zijn mijn ervaringen niet zo super mee.
Roosberg niet gereden, maar wel geweest. Super faciliteiten dat zeker, maar hoe de paarden en de les zijn, weet ik dus niet uit eigen ervaring.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:44

Dat wat Shadow zei bedoelde ik dus. Clown Clown
Bovendien zijn niet alle maneges aangesloten bij de FNRS. En ik meen dat ik op de open dag vorig jaar op de Roosberg stands zag, dan zou het dus 4 sterren moeten zijn volgens eerder beschreven uitleg.

Uiteindelijk moet je kijken wat je zelf zoekt in een manege en her en der eens gaan kijken tijdens kinderlessen en dan een keuze maken.
Het klopt dat wat de een erg aanspreekt compleet niets is voor de ander.
Ik ken manneges in de omgeving Breda waar ik dood nog niet gevonden wil worden, en ik ken mensen die daar erg gelukkig zijn.
Echte misstanden mbt paarden daar hoor ik weinig van, en aangezien dat de hoogste prioriteit heeft kun je daar niet echt mee de mist in gaan. (ik ken 2 maneges waar ik die kwaliteit minder vind) en nee ik ga geen namen noemen, daar verlaag ik mij niet toe.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:16

raket schreef:
Echte misstanden mbt paarden daar hoor ik weinig van, en aangezien dat de hoogste prioriteit heeft kun je daar niet echt mee de mist in gaan.

Hiermee ben ik het helemaal met je eens!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:40

ik zou ook zeker een manege zoeken waar je nadat je hebt leren stappen draven galoperen ook leert aan de teugel rijden, wijken, schouder binnenwaarts en evt. travers en andere moeilijkere figuren te rijden.

dus niet dat je na een jaar lessen niets meer leert. dat is een reden waarom ik best vaak van manege ben gewisseld. Knipoog