Weggepest bij manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mienky_23

Weggepest bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 09:56

Hoi

Mijn verhaal: ik had een paar jaar terug stage gelopen bij een manege in Den Han(ov). De boel lag er strak bij en de organisatie was tip top in orde, dus ik dacht, later wil ik daar gaan rijden. zo doende: ik begon daar vorig jaar met rijden. De eigenaar vond me iets te zwaar( ben stevig gebouwd), maar liet met wel rijden. Intussen was ik op dieet gegaan met behulp van dietist. Was in die periode ong 4 kilo kwijt, maar elke keer als ik iets vroeg aan mn instructeur was het antwoord: het ligt niet aan het paard, maar aan jouw. Je bent veel te zwaar! Dat ging elke week maar door. Week in week uit. Werd niet bij de les betrokken en vragen werden nors en kort beantwoord( ging er voornamelijk om dat ik te zwaar was). Uit eindelijk de knoop vorig jaar doorgehakt: ben daar zelf weggegaan. Reden: Insructeur zei keihard in de les waar de hele groep bij was: jij zult nooit een goede ruiter worden want je bent te zwaar, dus het paard heeft er veel te veel van te leiden.....
Ben daar in tranen weggereden. Mn partner was helemaal kwaad die zei laat ze dat van te voren zeggen voor dat je begint met rijden, en niet elke week tijdens de les.
Blijkbaar accepteren ze alleen maar slanke meiden.
Las echer een paar maanden later dat een paard max. 115 kilo kan dragen, en ik woog toen ik stopte 96kg. Inmiddels ben ik 94kg ben ruim tien kilo er af.
Rijbroeken zijn flink in genomen. Maar ook in de ruitersport zaak vonden ze niet dat een Instructeur zo mag
reageren.
En jullie?
x annemiek

Chrissy_

Re: Weggepest bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:00

Ik vind het echt belachelijk, een paard kan idd heel veel dragen, dus ik zou zeggen, ga lekker door met rijden, zoek gewoon een andere manege die dit wel weet Knipoog

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:01

Dat had hij dan idd vantevoren moeten zeggen, ik vind het zwaar onbeschoft om dat er dan iedere keer maar tijdens de les in te wrijven terwijl iedereen mee kan genieten
Ik hoop voor je dat je inmiddels een leuke manege hebt gevonden! En ik vind je ook zeker niet te zwaar om op paarden te rijden!

Kimonoo

Nou, wat raar zeg. Ik heb ook in eens les gereden met een meisje dat dikker was. Die reed altijd op grotere paarden, en werd gewoon bij de les betrokken niemand zei er iets van het was gewoon zo, en daar was niks mis mee. Ik vind het echt schandalig dat ze zo op jou reageren. Zoek maar snel een andere leuke manege, en goed dat je zoveel bent afgevallen Lachen
x

Jibbel

Als ze moeite hebben met je gewicht, vind ik dat ze dat moeten melden voordat je daar gaat rijden. En ik vind het echt te gek voor woorden dat ze je elke les hiermee 'kwelt'.
Daarnaast betaal je voor je les, dus heb je gewoon recht om bij de les betrokken te worden. En ookal zou je nooit een goede ruiter worden, gaat het daar dan om? Je rijdt toch voor je plezier en je hobby?
Misschien is jouw intentie wel helemaal niet op een tweede Anky te worden!
Kijk, ik kan me best voorstellen dat ze het te belastend vinden voor hun paarden, zeker als ze elke dag meerdere uren moeten lopen. Een zware ruiter is toch een belasting voor het paard en zorgt toch voor slijtage. Maar praat hier dan over met de betreffende persoon en doe dat in een persoonlijk gesprek en niet in de les om jou even lekker te kakken te zetten.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:02

ik vind het niet normaal
egt ze zwaar vind ik het niet
vreemd
ik zou gewoon naar een andere manege gaan

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:02

zo.n instructrice word betaald om les te geven toch en niet om kritiek te geven over hoe iemand eruit ziet vind het te belachelijk voor woorden dat er zo met mensen om gegaan word
als ik jou was zou ik gewoon een andere manege zoeken en gewoon doorgaan met paardrijden er is altijd wel een geschikt paard te vinden voor je

Anniieek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:03

Tsss.. Wat rot voor je.. K vind ook niet dat een instructeur zo mag reageren, kan jij er wat aan doen dat je vors gebouwd bent? En een paard zakt heus niet door zijn benen als er een zwaar iemand op zit hoor. Kan prima, en wie zegt dat (iets te) dikke ruiters niet goed kunnen rijden?? Gewoon lekker naar een andere manege gaan waar ze tenmindste wel vorse mensen accepteren. Rare manege..

xxx

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:03

Dus als ik het goed bgrijp woog je zo'n 100 kg toen je daar begon te rijden.

Die instructeur is heel onbeleefd geweest tegen jou en daar is geen excuus voor.
Hij is ook niet consequent geweest: ofwel vindt hij dat je te zwaar bent en laat je niet rijden. Ofwel mag je wel rijden en dan moet hij niet elke les over je gewicht zeuren. Ook zijn fout dus.

Maar ik vind persoonlijk 100 kg ook wel veel voor op een warmbloedpaard. Het had je op een veel nettere manier gezegd moeten worden maar je moest echt wel afvallen om te kunnen paardrijden.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:05

Ik vind het zwaar onbeschoft hoe die mensen met jou zijn omgegaan. Dat had hij/zij van te voren moeten zeggen.
Ik zeg: Kop op, zoek een leuke manege waar ze er geen probleem van maken! Ik hoop dat je die vind en dat je nog heel veel plezier van het paardrijden kan hebben!!!!

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:07

ze was toch bezig om af te vallen dat gaat natuurlijk ook niet super snel en als ze haar te zwaar vonden hadden ze dat moeten zeggen voordat ze daar ging rijden en niet in elke les gaan herhalen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:07

Ik ga met de rest mee...

Als ze problemen hadden met je gewicht hadden ze dat gelijk moeten melden toen je je opgaf voor de lessen.
Je elke les kwellen met dit onfatsoenlijke gedrag vind ik echt ontoelaatbaar!

Vanity_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:09

Ik vind het echt belachelijk dat een instructeur zo reageert.
Imo was je misschien wel aan de zware kant, ook voor een paard om te dragen, maar dat wil niet zeggen dat je dat dan maar elke week voor je voeten gegooid moet krijgen. Verward
Erg onsympathiek en onvolwassen, dan hadden hij en de eigenaar je moeten zeggen dat ze moeite hadden met je gewicht in plaats van je toch te laten rijden..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:10

Klara16 schreef:
Dus als ik het goed bgrijp woog je zo'n 100 kg toen je daar begon te rijden.

Die instructeur is heel onbeleefd geweest tegen jou en daar is geen excuus voor.
Hij is ook niet consequent geweest: ofwel vindt hij dat je te zwaar bent en laat je niet rijden. Ofwel mag je wel rijden en dan moet hij niet elke les over je gewicht zeuren. Ook zijn fout dus.

Maar ik vind persoonlijk 100 kg ook wel veel voor op een warmbloedpaard. Het had je op een veel nettere manier gezegd moeten worden maar je moest echt wel afvallen om te kunnen paardrijden.

idd.

Citaat:
Las echer een paar maanden later dat een paard max. 115 kilo kan dragen

dat is wel per paard verschillend. Ook moet het zadel groot genoeg zijn (een platte horizontale hand moet achter je kont passen) Dat is vaak niet het geval namelijk.

Nogmaals, vind ik het ook zeer onbeschoft van die instructeur.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:10

Ik vraag me af,
als ze al zo met mensen omgaan................(Lekker tip top in order).
Ook lekker voor je zelfvertrouwen.
Top dat je al zoveel bent afgevallen, dat geeft ook zelfvertrouwen
Succes met zoeken naar een betere manege

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:13

Vind ook dat hij je dit direct had moeten zeggen, en niet in de les waar iedereen het kan horen. Datzet hij je gewoon voor paal en dat is kwetsend en niet nodig. Ik zou ook geen ruiter van 100 kg op mijn paard willen hoor. Gebruik het als een goede motivatie om verder af te vallen. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Volhouden hoor! Er is al 4 kg af, dat is een superbegin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:16

Eigenaar had je niet moeten laten rijden als hij geen paarden heeft die dat gewicht aankunnen. Als de eigenaar er niet genoeg verstand van heeft had hij die beslissing aan de instructeur moeten overlaten.
Wat de instructeur gezegt heeft is niet goed te praten.

Paard kan tot 115kg hebben? Sorry helaas vaak niet. Paarden kunnen veel minder dragen dan algemeen wordt aangenomen.
Ik weet dat toen ik 15 jaar geleden in Engeland ging rijden het daar al gebruikelijk was om je lengte, gewicht en rijervaring te vragen, zodat ze konden bepalen of ze een geschikt paard voor je hadden. Was dat er niet dan kon je helaas niet mee. Ik vraag me af wanneer die kennis ook in Nederland doordringt.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:18

Jibbel schreef:
Als ze moeite hebben met je gewicht, vind ik dat ze dat moeten melden voordat je daar gaat rijden. En ik vind het echt te gek voor woorden dat ze je elke les hiermee 'kwelt'.
Daarnaast betaal je voor je les, dus heb je gewoon recht om bij de les betrokken te worden. En ookal zou je nooit een goede ruiter worden, gaat het daar dan om? Je rijdt toch voor je plezier en je hobby?

Idd, ben het hiet helemaal mee eens !

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:37

Allereerst is dat gewoon een lomperik. Het er nog even inwrijven, de eikel.

Dat het voor je paard en jezelf wat gezonder is om af te vallen (waar je al goed mee bezig bent en zeker mee moet doorgaan, you go girl!) is een feit, zoals je zelf ook aangeeft. Laat het een motivatie zijn om door te zetten. Je bent al goed bezig!

Ik vind dat die instructeur het best een keer mocht zeggen op een normale manier (het is zijn job om het voor ruiter en paard aangenaam en leerzaam te houden). Als we de kilo's kunnen wegtoveren waren er geen dikke mensen. Dus hij moet je wel gewoon de tijd gunnen om op een gezonde manier af te vallen. Dat kan hij mijns inziens op twee manieren doen. Een gepast paard zoeken en je juist extra begeleiden om je paard niet in de weg te zitten of bij afwezigheid van een gepast paard je even laten wachten met lessen, niet op zijn knullige mannier.

Daarbij wat is een goede ruiter? Een die veel wedstrijden rijdt en wint? Of een die met zijn paard op een ontspannen, vrolijke wijze samen door een deur kan? Gewicht heeft daar niks mee te maken, al zit je jezelf wel wat in de weg met wat meer kilo's.

Op zoek gaan naar een goede, motiverende instructeur die je wil helpen en zo'n eikel links laten liggen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:40

Ben zelf op ponykamp geweest in Den Ham nog 2 jaar geleden. Vond het toen in vergelijking met 4 jaar geleden echt een ramp.

man man wat waren ze daar streng en lekker afbeulen Nagelbijten / Gniffelen was blij dat ik weer naar huis mocht!

Ik vind dit echt niet kunnen....hij maakt je helemaal belachelijk waar andere mensen bij zijn..Ben benieuwd of hij het ook durft te zeggen als hij alleen recht voor je staat, zo heeft hij geen steun van andere mensen...

jeetje, vind het echt belachelijk en zwaar banketstaaf van hem!

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:48

ik heb best wel met je te doen,het is een raar gegeven dat ze zeggen dat je te dik bent, ikzelf ben een man van 1.93 en weeg 94 kilo,en heb een normaal postuur,niet te dik en tegen mij heeft nog nooit iemand wat gezegd,bij mij op stal stond vroeger een meisje en die dorst ook niet op een paard te stappen omdat ze vond dat ze te dik was,toen ik vroeg hoe zwaar ze was zei je 83 kilo,ik moest best lachen want ik reed ook wel eens op dat paard met mijn gewicht,ze is er ook later gewoon op gaan rijden.

gr martijn

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:38

Wat een lomperik die eigenaar! Stoom uit je oren
Die vergeet zeker even dat een lange man toch al snel in de buurt van de 90 tot 100 kg komt.
Ze zien er slank uit maar het paard moet toch echt hetzelfde gewicht dragen!
Mogen die mannen dan ook niet op de paarden, zijn zij dan ook te zwaar?

Vorig jaar tijdens ponykamp heeft er de hele week een man van ongeveer 100 kg
een aantal uur per dag op mijn paard gereden (kwpn-merrie). Daar had ze absoluut geen moeite mee.

edit: zie dat de laatste post dit al ter sprake brengt. (eerst lezen Koe )

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:24

Chrissy_93 schreef:
Ik vind het echt belachelijk, een paard kan idd heel veel dragen, dus ik zou zeggen, ga lekker door met rijden, zoek gewoon een andere manege die dit wel weet Knipoog

inderdaad ben ik helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:41

RUI --> MA.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:47

Belachelijk,dat die instructeur zich zo gedraagt!Wat vonden de andere lessers ervan,vonden die het ook niet onbeschoft?! Nors opkijken
Je zou eigelijk een keer terug moeten gaan nu je zo afgevallen bent,en recht in die vent zn gezicht zeggen wat je er van vindt. Whoosh!