Wat leren kinderen op een manege les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Wat leren kinderen op een manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:08

Gister heb ik het zoontje (9jaar geloof ik ) van een stalgenoot op mijn haflinger laten rijden. Het zag er super pittig uit.

Aangezien ik vond dat ie echt een springhouding heeft vroeg ik aan moeders wat ie nu zoal doet en leert in de manege les.
Dit blijkt niet meer te zijn dan een beetje rondhobbelen in de bak. Er worden geen evenwichts oefeningen gedaan o.i.d.

Toen ik leerde paardrijden hadden we regelmatig gym oefeningen zoals molendraai, kont aanraken en je tenen aanraken. Soms zaten we ook achterste voren en ik kan me het uurtje zonder beugels hobbelen tijdens ponykamp nog heel goed herinneren.

Wat leren kinderen tegenwoordig nog op een manege les? Wordt er nog aandacht besteed aan dit soort dingen?

_Barbara_

Re: Wat leren kinderen op een manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:11

Bij ons juist wel, toen ik leerde rijden (6 jaar geleden ong.)
Hebben we eerst een paar lessen met beugels en teugels gereden enzo, er werd constant op je houding gewezen. En al snel gingen we zonder beugels/zadel rijden. Eerst dachten ze daar aan de rijervaring, en daarna hebben we veel meer dingen gedaan zoals lol met je knol en dat soort dingen. Maar dat ging dus even voor, ik heb nu dus ook een hele nette houding. Lachen Ben blij dat ze het zo gedaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:14

Ja hoor, bij ons wel. Ze beginnen zowiezo allemaal aan de longe tot ze met de armpjes over elkaar in 3 gangen kunnen zonder de pony te storen. Daarna komen er pas teugels bij te pas.

Alle groepslessen beginnen met een goede warming up. Eerst lekker gymen. Niet alleen voor de kinderen trouwens hoor, ook volwassenen gaan eerst aan de oefeningen. Armen draaien, knieeën optrekken (10x), enkels draaien, hoofd draaien, tenen aanraken, oortje/staartje tikken etc.

Draven zonder beugels daar zijn we wel heel voorzichtig mee. Goed voor de ruiters, maar we willen de paarden ook graag heel houden.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:16

Toen ik begon met rijden ben ik de eerste maandan begonnen met voltige. En inderdaad vervolgens toen ik eenmaal alleen op een pony door de bak mocht rijden deden we nog vaak van die gymnastiek oefeningen etc.
Ik denk dat dit per manege verschillend is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:17

nou, mijn zusje (8) zit ook op manegeles. ik vind dat ze er niet veel leren. ze weet heel veel dingen over verzorging niet, maar wat linker en rechtergalop is, en wat op het goede been lichtrijden is ook niet. dat moest ze weten voor een proefje, dus ze had het in een priveles gevraagd. xzei die insrtuctrice dat ze dat nog niet hoefde te weten. dus is ze er niet op in gegaan. mijn zusje heeft het proefje net niet gehaald uiteindelijk omdat ze op het verkeerde been lichtreed en op het verkeerde been galoppeerde. nu komt ze altijd met vragen naar mij toe. of haar grote zus het niet even uit kan leggen;)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:17

Ik heb tijdens mijn instructie-tijd op de manege (2006 - 2007) de kinderen veel gymoefeningen (molentjes e.d., maar ook zonder beugels rijden) laten doen. Naast het feit dat deze oefeningen goed zijn voor een evenwichts- en balansgevoel, leren de kinderen zo spelenderwijs goed zitten. Twee voordelen in één. Toen ik zelf leerde rijden heb ik ook veel gymoefeningen moeten doen, ik heb het op mijn beurt weer doorgegeven. Knipoog

Waar ik ook veel aandacht aan besteed is, aan respect voor de pony. De pony is geen robot waar je op slaat als hij niet voorwaarts genoeg is. Netjes vragen (geen getrek en geschop) en geduld hebben met de pony vind ik heel belangrijk, zeker bij kleine kinderen die nog niet 'gevormd' zijn.

Alleen rondhobbelen hebben de kinderen niets aan. Ze leren zo niets over de omgang met de pony en rijden kunnen ze na 10jaar nog niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:19

Lichtrijden op het goede been kent ie ook nog niet...en hij rijd al een jaartje paard.

Omgang gaat wel goed...hij beloonde netjes mijn paard na het rijden en hij moest hem van mij poetsen en eten geven Haha!
Dat punt komt wel goed.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 04-02-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:22

Bij mijn nichtje (7 jaar) op de manege, beginnen ze eerst aan de longe met evenwichts oefeningen. Zodra ze aan de longe kunnen stappen/draven gaan ze los (dit alles is in privélessen). Als dat lukt, mogen ze naar een groepsles als ze dat willen. Tijdens de groepsles leren ze helaas niet meer dan in de bak hobbelen voor zo ver ik heb kunnen zien. Zonder beugels rijden? Dat komt niet eens te pas in de lessen. Het is dat ze bij mij af en toe op mijn haflinger kan rijden, en dan ook soms zonder beugels, maar anders had ze het helemaal nooit gedaan waarschijnlijk. Aan de longe was dan nog het meest leerzame voor haar.

Theorie leren ze niet op de manege, alleen als ze een zogeheette 'verzorgsles' nemen, die ongeveer 3 keer per jaar wordt gehouden. Mijn nichtje is dus een maandje geleden naar zo'n verzorgingsles gegaan, maar is er niets mee opgeschoten. Ze heeft nog altijd hulp nodig met het opzadelen van haar pony voor de les (met name het hoofdstel lukt niet). Daarnaast merk ik steeds vaker op dat ze de lessen niet zo leuk meer gaat vinden. Ze zegt altijd tegen me dat de lessen altijd op de zelfde manier worden gegeven, in een bepaalde volgorde: stappen, stukje draven. Hetzelfde maar dan op de andere hand. Paar keer van hand veranderen, en dat is het zo'n beetje wel. Op het verkeerde been lichtrijden heeft ze nog nooit van gehoord, en is nooit verteld in de lessen.
Laatst bijgewerkt door Strawberry_ op 04-02-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:23

De eerste les was bij mij leren je paard aan te voelen.
De lessen daarop werd vooral aandacht besteed aan je balans.
Gymnastische oefeningen, wat tegelijkertijd je vertrouwen in het paard vergrootte.

Voor de afwisseling mochten we sla-ommen, balkjes draven of als je dat kon mocht je springen.

Eigenlijk leek het op rondhobbelen, maar toen ik 5 jaar was kon ik ook niet veel meer dan dit. En achteraf heb ik er toch meer van geleerd dan ik toen dacht.

Op de meeste manege's zie je ze idd alleen rondhobbelen, en dat is jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:23

Is iets om aan de longe al te leren, als ze nog niet druk zijn met teugels in de handjes en sturen ed.
JUIST dan al meenemen.

Jammer dat een hoop maneges ook zomaar iemand kinderlessen laten geven. Terwijl JUIST dáár de basis gelegd wordt voor de rest van hun ruitercarrière.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:24

Fijn om te lezen dat er maneges zijn die het 'paard'eerlijk aanpakken.

Helaas moet ik af en toe op een manege zijn waar nog het ambachtelijke trek, schop en sla werk wordt gedoceerd... Verdrietig Nors opkijken

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:24

Dat doelloos rondjes hobbelen kan trouwens ook voordelen hebben. Kinderen gaan zelf een weg zoeken om hun balans te vinden, en de beweging van het paard te volgen.

Zo had ik dat tenminste wel. Ja

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:27

daNiielle_ schreef:
Dat doelloos rondjes hobbelen kan trouwens ook voordelen hebben. Kinderen gaan zelf een weg zoeken om hun balans te vinden, en de beweging van het paard te volgen.

In principe wel ja Ja
Bij mijn nichtje is het alleen zo dat ze op de hoefslag moeten blijven (ze mogen niet voor zichzelf een volte rijden of afwenden van de voorganger) en ze moeten achter elkaar blijven rijden. Dan heb ik het idee dat het niet bepaald leerzaam is Nagelbijten / Gniffelen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:28

daNiielle_ schreef:

Je betaald er natuurlijk flink wat geld voor, dan mag je toch verwachten dat je kind er ook wat van leert in plaats van het zichzelf te moeten leren.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:28

Mmm, dat lichtrijden op het goede been is toch wel iets belangrijks.

Ik laat de kinderen vaak naar elkaar kijken. Dan vraag ik aan kind X: 'Rijdt Y op het goede been?' Of hoe weet je dat je op het goede been rijdt? Het zelfde geldt voor de linker- en rechtergalop. Kinderen voelen niet altijd als ze op het verkeerde been lichtrijden. Naar elkaar en de paardenschouder kijken helpt vaak wel. Ik vind het heel belangrijk (maar ik ben ook een beetje perfectionistisch Bloos ) dat kinderen zulke simpele dingen direct leren. Hetzelfde geldt ook voor poetsen (borstels in goede volgorde gebruiken) en het opzadelen. Direct het kind erbij betrekken, de eerste keer maken ze alleen een gespje vast, de keer erop moeten ze zelf kijken hoe de neusriem vast moet (onder of voor het bit langs). Natuurlijk ondersteun je als instructie de kinderen zoveel mogelijk en sta je er op de neus bij, maar door zelf te doen en te bedenken hoe ze dat doen, leren ze veel meer.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:50

Ik moet zeggen dat het echt wel heel erg verschild hoe manege's lesgeven. (is natuurlijk ook weer per instructeur verschillend).

Toen ik op mijn 14de wou beginnen met lessen ben ik bij de twee manege's die op fietsafstand zaten wezen kijken. Bij manege A werd mij verteld dat ik gewoon zaterdag of woensdagmiddag kon komen om in de les mee te rijden. Dit terwijl ik dus nog nooit had paardgereden!!
Op manege B werd verteld dat ze eerst één of twee privelesjes deden en vandaaruit kijken of je er meer nodig hebt of in een groep geplaatst kon worden.

Ik heb dus voor manege B gekozen en eerste lesje aan de longe en tweede gelijk los gereden. Daarna de groep in. Alles werd langzaam opgebouwd en we reden ook regelmatig zonder beugels en zadel. (niet dat dat mij veel hielp want lag er altijd naast Clown )
Nu rij ik nog steeds op diezelfde manege. De lessen zijn groterder geworden en merk dat, ondanks de prijzen stijgen, er minder aandacht voor je is. Dit vind ik wel jammer. Maar blijf er bij dat ondanks dat er minder tijd aan je wordt besteed de les uit meer bestaat dan alleen maar rondhobbelen Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:56

Wij hebben 2 soorten lessen zegmaar.

De 1e is voor de allerkleinsten. Er word aan een lang teugeltje rondgehobbelt, en vooral gelet op de houding. Ingewikkelde figuren snappen ze op die leeftijd toch nog niks van. Er worden evenwichts oefeningen gedaan. (teugels in een knoop en zwaaien maar met die armen, kont even aanraken, hoofd proberen te aaien enz.) Ze leren daar ook goed poetsen en zadelen.

Dan de 2e soort. Hier word er van uit gegaan dat de basis houding van de ruiter goed is, en dat je al zelfstandig kunt poetsen en zadelen. De houding word hier verder verbeterd, en er word verder ingegaan op het rijtechnische aspect.

Ik rij nu in de meest gevorderde groep die er is, en daar lopen 3 manege paarden en een stuk of 3 eigen paarden. Maar als je onze les ziet zou je niet weten wat eigen paard is en wat manegepaard. Wat we in de les o.a. doen is : Goed voorwaarts neerwaarts rijden, en dan een paar van deze oefeneningen: Wijken, sb, travers, appuyeren en contragalop (gebroken lijnen).
Dat is toch wel een redelijk niveau zou ik zeggen?
Er is trouwens ook een filmpje van, proberen jullie maar eens te zien wat manege ruiters en eigen paarden zijn.
link: http://www.youtube.com/watch?v=XYUPdJq5Ziw
Geen rijtechnisch commentaar a.u.b.
Er lopen daar 2 manegepaarden, 3 eigen paarden, en 1 eigen paard dat veel in manege lessen loopt.
Weet weet wie wat is? Haha!

EDIT: Vergeet ik helemaal de lessen aan de longe, daar doen we er voor je begint ook altijd 1 tot 5 van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:51

Ik heb zelf manegelessen gegeven die op verschillende niveaus waren. Ruiters begonnen aan de longe, daar moesten ze kunnen stappen, draven lichtrijden/doorzitten en galopperen en zelf cirkel openen en sluiten om wat sturen te oefenen. In de laatste lessen werden ze dan losgeklikt en konden ze oefenen met alleen sturen.
Daarna in een groep van max. 6 ruiters in treintje waarin alleen werd gestapt en gedraafd. Dan in een groep (afhankelijk van de grootte treintje of ieder voor zich) waar de galop nog niet verplicht was. Dan in een groep (ieder voor zich) waar galop verplicht was. Dan een groep waar ze al wat begonnen met wijken en schoudervoor. De laatste groep (max. 8 ruiters) werkte ook aan schouderbinnenwaarts, travers, contragalop en appuyementen. De laatste groep bestond vooral uit ruiters met eigen paarden.
Ik probeerde elke week ook iets anders te doen: carroussel, gymnastiek, spelletjes, dressuuroefeningen of figuren...
In de treintjeslessen liet ik wel ieder voor zich afwenden en dan aan de overkant links of rechts of over de middellijn en dan oneven links even rechts oid. Dat was ook echt moeilijk genoeg voor de meesten Haha!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:53

Inderdaat, toen ik nog op manege zat hadden we echt les, en leerdje je echt dingen :
Hoe moet je vallen? Clown
Hoe lenig ben jij op je pony? Duivel
Hoe voelt je pony aan?(zonderzadel) Sigaar
Ens...

Tegen worodig is het allemaal wat hobbelen en achter de rest aan..
Min nichtje zit op een manege, maar ze kent de simpelste dingen nog niet tot amper als ze op myn paard komt...
ben regelmatig eens wezen kijken, nou ik kon wel Schrikken van de aanwijzingen die werden gegeven:
Harder trekken, dan komt hij wel aan de teugel Verdrietig
Harder slaan, zo kom je ook niet vooruit (en dan was het ooke cht hardd) Huilen
En geen..
Ontspan je handen en voeten.. Bloos
Probeer rustig eerst met je benen aan te drijven... Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:55

Shanedow schreef:
Inderdaat, toen ik nog op manege zat hadden we echt les, en leerdje je echt dingen :

Dat is het enigste wat ik mis op onze manege. Bloos
Ik heb het mezelf uiteindelijk geleerd, maar toch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:15

Shanedow schreef:
Hoe lenig ben jij op je pony? Duivel
Hoe voelt je pony aan?(zonderzadel) Sigaar
Ens...

Tegen worodig is het allemaal wat hobbelen en achter de rest aan..

Allemaal heel leuk, maar tegenwoordig heb je binnen de kortste keren een schadeclaim aan je broek hangen als instructeur als een van je lesklanten er weer eens aftotterd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:16

-> MA

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:59

Wat heb ik geleerd op de manege.

Ik heb de zit geleerd voor in stap,draf en galop.
Springhouding.

Puur alleen de houding.

Maar niet bijvoorbeeld hoe je een paard moet laten wijken, een paard ontspannen rond rijden.
Dat weer niet. Dat moeten we zelf maar uitvinden, wat vaak uitkomt op spanning, omdat het paard niet weet wat hij moet doen aangezien er ook zoveel ruiters met verschillende hulpen op het paard rijden.

Dit is althans mijn mening ;

Je leert bijna niets. [ Op die van mij althans ]

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:03

Probeer het eens vanuit het zicht van het kind te bekijken: plezier met het dier.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:21

Lies_Beuker schreef:
Probeer het eens vanuit het zicht van het kind te bekijken: plezier met het dier.

Ik ben zelf nog een kind.
Het is idd wel leuk dan, je denkt op dat moment YES kan weer rijden.

Maar eigelijk leer je gewoon niets.
[Bij mij vorige manege althans]