[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:17

Soms hoor je ruiters wel een zeggen : "Ja, manegeruiters kunnen niet rijden.."

Wat vinden de mensen van bokt hier van?

Ik ben zelf ooit tien jaar geleden begonnen als manegeruiters en heb nou een eigen paard. Ik vind het best hard al mensen soms zeggen. "Ja, manegeruiters kunnen toch niet rijden."

Ik ben benieuwd of we hier goed over kunnen discusieren..

Dabo

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:01

Ik ben het hier niet mee eens. De meeste mensen komen toch naar de manege om het te leren.
Okay, in een les met 15 paarden schiet het niet zo op, met prive les gaat het al een stuk beter. Maar ik vind het kort door de bocht gezegd dat alle manege ruiters niet zouden kunnen rijden.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:08

Wat een onzin!
Ja tuurlijk zijn er zat manegeruiters die "niet kunnen rijden", maar zo zijn er tegenwoordig ook zat mensen met een eigen paard die niet kunnen rijden. Met wel kunnen rijden precies hetzelfde.

Dus deze discussie lijkt me eigenlijk wat zinloos. Het lijkt me stug als mensen het totaal met de stelling eens zijn.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:20

Onzin.
Ik ga dan ook (hoe onorgineel het ook is ) volledig met kapje mee.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:31

Je heb goeie manegeruiters er tussen zitten.
Ik zeg niet dat ze slecht rijden.
Maar het meest leer je echt wel als je een eigen paard hebt.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:38

Niet mee eens.. iedereen moet het leren, en niet iedereen kan zich een eigen paard veroorloven! Er zitten best veel mensen tussen, die aardig kunnen rijden hoor!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:39

Uhm ik ben tegen maar ook voor:
Tegen: Iedereen komt toch op de manege om te leren rijden en bijna iedereen is wel op een manege begonnen.. en als je net begint met rijden dan kun je simpelweg Niet rijden
maar ook voor: ik vind dat in zo'n grote groep (nu rijden we met 5 in 1 les, maar we hebben wel eens met 16 mensen gereden ) er geen goede indivuduele aandacht wordt gegeven.. dus dan kun je niet optimaal leren rijden.. en de basis wordt (goed) aangeleerd, maar een klein stapje verder zoals nagevelijk rijden wordt niet op een manege uitgelegd.. moeilijk dus
ik denk dus dat er manegeruiters zijn die weldegelijk kunnen rijden maar ook veel die er gewoon op los rammen, die manegepony's zijn het toch wel gewent

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:43

Dat manegeruiters niet kunnen rijden vind ik wat hard gezecht.
Er zijn er genoeg die zelfs nog beter rijden dan mensen met een eigen paard.
Maar iedereen moet het leren en de een leert het weer iets sneller dan de ander
Op de manege waar ik rij zijn we eerst veel bezig geweest met haar basiswerk maar zijn nu ook al zeker 2 jaar bezig met nageeflijk rijden en tog al 3/4 jaar met wat moeilijkere dingen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:54

Tja, waar en niet waar. Zoals eerder vermeldt kun je niet iedereen over een kam scheren.

Maar toen ik bv. 15 was reed ik op de manege een ZZ paard dat vanwege zijn knieen niet meer wedstrijden mocht rijden (was van een particulier). Hem reed ik toen tijdens de lessen. Tegenlijkertijd reed ik al een paar jaar voor iemand jonge paarden in, waarbij ik ook over de weg en door het bos moest om bij de les te komen.

Bij beiden heel veel geleerd: zowel van het heel ervaren paard als bij de groene jonge paarden. Je bent nooit uitgeleerd. Maar van alleen manegepaarden leer je volgens mij nooit het "echte rijden" (weet niet precies hoe ik dit moet verwoorden )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:44

Over het algemeen klopt het, vind ik.
We hebben hier al meerdere keren meiden (jaar of 16) gehad: Ja ik rijd al 6 jaar op een manege. Maar met onze pony's kwamen ze na 3x rijden geen bocht meer door.

Ze reden nog precies op dezelfde manier als iemand rijdt die net een jaartje les geeft. Dan vraag ik me af wat leer je dan op een manege? Als die meiden al 6 jaar lessen en dan na 3x geen bocht meer doorkomen omdat die pony dat geruk en gepluk niet accepteert?!

Blijenata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:46

Ik ben tegen deze stelling, want ja, zoals meerdere zeggen, niet iedereen over een kam scheren en ik denk dat er genoeg mensen zijn die een eigen paard hebben, en die slechter rijden dan de gemiddelde manegeruiter.

Ik denk zelf dat het er aan ligt, hoe je les krijgt en wat ook al gezegd is de grote van de groepen.

Wanneer je op een manege rijd, waar je goed les krijgt, dan heb je een voordeel op ruiters die niet goed les krijgen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:56

Ik ben op een manege gaan rijden om het beter te leren
Haast iedereen is toch op een manege begonnen? Ik niet, want er was vroeger geen geld voor én een pony én rijlessen, vandaar dat ik nu alsnog les ben gaan nemen.
En zonder die lessen was ik nu nog steeds bij af. Ik heb er tot nu toe al heel veel geleerd.

Maar ik geef toe; voor de fijnere dingen heb je toch een 'eigen'pony of privélessen nodig

Blijenata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:15

Leo_ke schreef:
Ik ben op een manege gaan rijden om het beter te leren
Haast iedereen is toch op een manege begonnen? Ik niet, want er was vroeger geen geld voor én een pony én rijlessen, vandaar dat ik nu alsnog les ben gaan nemen.
En zonder die lessen was ik nu nog steeds bij af. Ik heb er tot nu toe al heel veel geleerd.

Maar ik geef toe; voor de fijnere dingen heb je toch een 'eigen'pony of privélessen nodig

Goed gezegd leo_ke, En ja, voor de verfijnde dingen daar zijn prive lessen handig voor ja, maar die kunnen manegeruiters ook nemen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:28

Ik denk dat het eerder aan de manege ligt waar je rijdt ;
* Hoeveel mensen rijden er in de les
*Wat voor paarden zijn het

zijn een paar dingen die op het wel/niet goed leren rijden, grote invloed hebben!

Ik heb mijn paard toendertijd gekocht op een manege, waar we met ca. 10 paarden/ruiters per les reden; onnodig te vertellen dat ik daar niet echt veel geleerd heb ! (ondanks dat ik met mijn eigen paard in de les meereed.)
De pony-lessen waren nog erger: gem. 12-15 pony´s/kinderen in een les .

De manege waar ik nu sta, is in dat opzicht héél anders: hooguit 4 (in het alleruiterste geval 5) paarden/ruiters in de bak en een instructrice die geen "lievelingetjes" heeft.

De paarden/pony´s zijn goed gereden en als het nodig is, worden ze door de instructrice ook gecorrigeerd.

Laatst hebben er een aantal ruiter(tje)s voor het eerst aan een wedstrijd deel genomen (toevallig op de eerst genoemde mange !) en ze zijn daar op 2 na, allemaal geplaats , terwijl de ruiter(tje)s van die manege, bijna allemaal onderaan eindigde .

Ik heb er gewoon lol in, om af-en-toe bij de lessen te kijken; de kinderen gaan met sprongen vooruit en er wordt veel afwisseling geboden (dressuurles, springles, grondwerk, buitenritten enz.).

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:35

Blijenata: ik rij ook op een manege maar daar kan je geen prive-les nemen. We rijden meestal in een groep van 6/7 kinderen en als het nodig is pakt de instructeur wel eens iemand appart (bijv. voor pony's die moeilijk bezig zijn en zo diegene die erop zit te zeggen wat ie zou kunnen doen om het goed te krijgen)

op sommige maneges zie je ook alleen pony's die braaf de rondjes lopen en nooit eens wat zullen doen (of het moet toeval zijn)
op de manege waar ik rij hebben ze juist vooral moeilijkere pony's waardoor je (vind ik dan) ook beter leerd rijden.
maar als je een eigen paard/pony of verzorgpony hebt waarmee je mag/kan lessen zal je waarschijnlijk tog wel iets meer leren dan als je op een manege rijd waar je een uurtje op een paard 'hobbelt' en er daarna weer iemand anders op gaat.

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:37

ik denk dat er ook mensen met een eigenpaard/pony zijn die slechter rijden als een manegeruiter

Blijenata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:39

Pattypaard schreef:
Blijenata: ik rij ook op een manege maar daar kan je geen prive-les nemen. We rijden meestal in een groep van 6/7 kinderen en als het nodig is pakt de instructeur wel eens iemand appart (bijv. voor pony's die moeilijk bezig zijn en zo diegene die erop zit te zeggen wat ie zou kunnen doen om het goed te krijgen)

.

Als er op een manege zo lesgegeven wordt vind ik dat een goede zaak.
Jammer genoeg zie je dat weinig (ben daarom ook blij, dat ik niet mee r op een manege rij.

En op de manege waar ik heb gereden nam ik ook altijd priveles (voor officiele wedstrijden enzo), maar in de lessen werd je ook wel appart genomen als het niet lukte enzo

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:42

nou bij ons op de manege word goed lesgegeven en maar met 6 kinderen in de les en bij ons zijn de pony's ook altijd goed wakker! maar ik ken ook manege's waar alle pony's sloom achter elkaar aan hobbelen!
dus het ligt denk ik echt aan op welke manege je rijdt.

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:53

Als manegeruiter rij je 1x in de week. mensen met een eigen paard rijden meestal veel vaker het is dus logisch dat als je vaker rijd het ook sneller leert. Manegeruiters kunnen misschien ook heel goed rijden ze doen er alleen wat langer over om het te leren!!

Blijenata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:58

ploppertje schreef:
Als manegeruiter rij je 1x in de week. mensen met een eigen paard rijden meestal veel vaker het is dus logisch dat als je vaker rijd het ook sneller leert. Manegeruiters kunnen misschien ook heel goed rijden ze doen er alleen wat langer over om het te leren!!

sorry, maar ik geef je hier geen gelijk in, want er zijn echt mensen met een privepaard die nooit leren rijden hoor.

En er zijn vele manege ruiters die vaker als 1 keer rijden per week

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:59

Ik zeg altijd manegeruiters leren zitten sturen en remmen. Verder weinig. Maar us wel alle basis die nodig is om op een paard te kunnen stappen en er mee rond te kunnen rijden

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:40

Manegeruiters kunnen wel degelijk rijden. Maar je moet er ook een beetje "talent" voor hebben om door alleen maar op manegepaarden in een les te rijden heel goed te worden.
Je hoort toch steeds vaker dat mensen veel meer in bijvoorbeeld 2 jaar privéles hebben geleerd dan bijvoorbeeld 8 jaar manegeles.
En dat heeft dan niks te maken met de kwaliteit van lesgeven.
Er zijn altijd wel wat prutsers die denken dat ze kunnen paardrijden terwijl ze het helemaal fout doen, maar er zijn ook altijd heel goede ruiters.
Het is dan ook noodzaak dat je instructeur je wel eens apart pakt en je dingen leert die je fout doet.
Dat vind ik ook goed aan mijn manege, de les kan best druk zijn, maar als ik iets fout doe neemt de instructrice me wel eens apart en legt me dingen uit op een leuke manier, niet op een manier dat ik me een niksnut voel ofzo.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:51

Aanleg heb je of heb je niet. Toch is goede instructie zeker wel nodig en kan ik vaak (niet altijd) niet zeggen dat een manege dat bied..
Ik heb hier meerdere 'manege meisjes' rond lopen die de pony's verzorgen en van sommige dingen denk ik echt "Naaaaah wie heeft ze DAT verteld?"
Toch is het vaak een hele goede basis (waar zou je anders moeten beginnen tenslotte) maar ik blijf er bij dat je het pas echt leert op een verzorg/eigen paard in combi met kleinere groeps tot prive lessen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:20

Tja, je hebt goede ruiters en minder goede. Ik ben een manegeruiter die opeen paard dat alleen zadelmak was en verder niets kon gaan rijden. Inmiddels rijd ik hem landelijk M1 met winstpunten.

Het niveau wordt niet bepaald door waar je rijdt, op welk paard je rijdt. Het gaat om aanleg, gevoel voor paarden, instructie, doorzettingsvermogen.
Ik ben best talentloos, maar geef bijv. niet op.
IK ken heel veel ruiters met een eigen paard die niet goed rijden. Weinig gevoel voor het paard, als het niet lukt, dan slaan ze een onderdeel over of zadelen af. Hun paard wordt door niemand beter gereden of gecorrigeerd. Manegepaarden wel, elke keer iemand met andere kwaliteiten. Manegeruiters worden elke keer begeleid en maken het uur vol.

Kortom wel ofniet kunnen rijden wordt niet bepaald door het feit dat je op een manege rijdt, maar door andere factoren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:13

Doorzettingsvermogen is waarschijnlijk toch wel de belangrijkste factor.

Ik ben zelf begonnen op een manege, en voor de basis zal het inderdaad wel goed zijn om op een manege te beginnen, je rijdt toch regelmatig op andere paarden, waardoor je balans goed in orde komt (hopelijk, haha).

Maar ik had zelf na 3 jaar zoiets van hier leer ik niets meer van(toen had ik ook een verzorgpaard), bij ons waren de eigen paard- bezitters favoriet, aan de manege ruiters werd weinig aandacht besteed. Voor mij was een verzorgpaard(dat maar door 2 personen gereden werd) echt een verademing en daardoor ben ik vrij snel heel ver vooruit gekomen. Dus voor beide methoden valt wel wat te zeggen.